مدارک لازم برای تنفیذ وصیت نامه و نکات حقوقی آن

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

 تنفیذ وصیت نامه ، مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه و نکات حقوقی آن

نکات حقوقی تنفیذ وصیت نامه

نکات حقوقی تنفیذ وصیت نامه

در هنگام فوت ، نحوه تقسیم ترکه و ارث میان ورثه از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از موضوعاتی که در هنگام تقسیم ترکه و ارث مطرح میشود انحصار وراثت و وصیت‌ نامه و تنفیذ آن است. همان گونه که می‌دانید هر شخصی تا قبل از فوت می‌تواند تا یک‌سوم همه دارایی‌هایش را در وصیت‌نامه تعیین تکلیف کند. اما برای پرداختن به باقی اموال رضایت وارثان را نیاز دارد.

در این‌ خصوص تنفیذ یا تأیید وصیت‌ نامه یکی از مهم‌ترین امور در پرونده‌های مربوط به ارث است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه بحث کنیم. همچنین برخی نکات حقوقی مربوط به این مسائل نیز بازگو خواهد شد.

آشنایی با دسته‌های مختلف وصیت‌ نامه

پیش از آنکه بخواهیم برای شما مدارک موردنیاز برای تنفیذ را نام ببریم بهتر است شما را نمونه‌های مختلف وصیت‌ نامه که می‌تواند وجود داشته باشد آشنا کنیم. اولین دسته از وصیت‌ نامه‌ها، وصیت‌ نامه‌هایی هستند که به‌وسیله نماینده قانونی حاضر در محضر به ثبت می‌رسند. این‌گونه وصیت‌ نامه‌ها از درجه اعتبار بالایی برخوردار هستند و هیچ‌گونه اعتراضی نیز از سمت وراث به آنها وارد نخواهد بود البته درصورتی‌که دقیقاً تا یک‌سوم اموال در آن ذکر شده باشد. در غیر این صورت می‌توان از طریق مراجع قانونی به وصیت‌ نامه اعتراض کرد.

وصیت‌ نامه‌های معمولی از متداول‌ترین انواع وصیت‌نامه هستند که خود فرد آن را می‌نویسد؛ ولی در جایی ثبت نمی‌کند. در هر وصیت‌نامه معمولی باید امضای فرد به همراه تاریخ کامل نگارش آن وجود داشته باشد تا بتوان از طریق آن پیگیری‌های قانونی لازم را انجام داد. در زمان آماده‌سازی مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه باید نسخه اصلی این ورقه را با خود داشته باشید. شما باید بدانید که وصیت‌نامه‌های خودنوشت و معمولی از درجه اعتبار قانونی پایین‌ترین نسبت به نوع محضری و رسمی بابت پیگیری برخوردار هستند.

وصیت‌نامه‌های سری نیز دسته دیگری از وصیت‌نامه‌ها هستند که همان‌طور از نامشان پیداست تا زمان مورداستفاده قرارگرفتن، نزد شخص امین حفظ خواهند شد. در این وصیت‌نامه‌ها خود فرد مطالب را نوشته یا به شخص دیگری دیکته می‌کند؛ اما درنهایت خودش باید آن را امضا کند. بعد از اینکه تنظیم وصیت‌نامه به پایان رسید آن را وکیل یا دفترخانه می‌دهند و تا زمان تقسیم اموال و رسیدگی به میراث ورثه درهمان جا باقی خواهد ماند.

تعیین تکلیف اموال با وصیت نامه

تعیین تکلیف اموال با وصیت نامه

چرا تنفیذ وصیت‌ نامه اهمیت دارد؟

همان‌طور که گفته شد بسیاری از وصیت‌ نامه‌ها از درجه اعتبار کافی برای پیگیری و رسیدگی برخوردار نیستند و به همین دلیل باید آنها را تنفیذ یا اعتباربخشی کرد. مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه را در بخش‌های بعدی برای شما معرفی خواهیم کرد؛ اما در این بخش به خود عمل تنفیذ می‌پردازیم. در اغلب اوقات وصیت‌ نامه‌های معمولی را باید به همراه مدارکی به دادگستری ارائه دهیم تا تأیید شوند. اگر وصیت‌ نامه‌ای به‌صورت قانونی تنفیذ نشود آنگاه در دادگاه نمی‌توانید به آن استناد کنید و ممکن است حق‌ وحقوق خود را از دست بدهید.

مورد دیگری که تنفیذ وصیت‌ نامه در آن اهمیت پیدا می‌کند برای زمانی است فرد مقداری بیشتر از یک‌سوم اموال خود را در وصیت‌ نامه آورده باشد. در چنین حالتی به دلیل آنکه از منافع و اموال وارثان در وصیت‌نامه استفاده شده است، برای به اجرا درآوردن آن به تنفیذ قانونی و تأیید همه وارثان نیاز است.

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در این زمینه که شما باید به همراه مدارک لازم برای تنفیذ  به دادگستری بروید زمانی است که غیر از وارث، افراد دیگری نیز از وصیت‌ نامه نفع می‌برند. معمولاً در چنین شرایطی برای تقسیم اموال اختلاف‌ نظر میان اشخاص ذی‌ نفع و وارثان شکل می‌گیرد که دادگاه با وصیت‌ نامه تنفیذ شده می‌تواند میان آنها داوری کند.

چه مدارکی برای تنفیذ وصیت‌ نامه باید داشته باشیم؟

حال که شما با نمونه‌های مختلف وصیت‌ نامه آشنا شدید و به اهمیت تنفیذ آن پی بردید بهتر است مدارک نام‌برده‌شده در ادامه را جهت تنفیذ با خود به دادگستری ببرید. نخست باید اشاره کنیم که وصیت‌ نامه‌های محضری به علت داشتن اعتبار قانونی نیازی به این مراحل ندارند. اما اگر وصیت‌ نامه شما به‌صورت معمولی است باید اصل نسخه آن به همراه اصل گواهی فوت را با خود داشته باشید. این دو مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه هستند؛ ولی بهتر است موارد دیگری مانند کارت ملی و شناسنامه خودتان را نیز به همراه داشته باشید.

اعتباربخشی به وصیت نامه

اعتباربخشی به وصیت نامه

همچنین باید یک کارت بانکی هم در دسترس باشد تا هزینه‌های مربوط به تنفیذ را با آن پرداخت کنید. از دیگر مدارکی که به‌همراه‌ داشتن آنها می‌تواند امور تنفیذ وصیت نامه را تسریع ببخشد می‌توان به داشتن استشهاد محلی و شهادت دادن افراد دخیل در پرونده اشاره کرد. اگر برگه‌ای مبنی بر داشتن نظر کارشناسی وکلا نیز با خود داشته باشید بسیار ساده‌تر می‌توانید مسئله را برای دادگاه تبیین کنید. از دیگر مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه می‌توانیم به داشتن شماره پرونده استنادی اشاره کنیم.

در دعوی تنفیذ چه مسائلی مطرح می‌شود؟

یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی که دررابطه‌با وصیت‌نامه مطرح می‌شود، دعاوی است که ورثه یا افراد نامبرده شده در وصیت‌ نامه با آن مواجه می‌شوند. به بیان دیگر ممکن است افراد برای تنفیذ وصیت‌نامه شکایتی را مطرح کنند که پیش از تأیید وصیت‌نامه باید به آن پرداخته شود. از مهم‌ترین موارد در این مسئله می‌توان به جعل و دست‌کاری کردن وصیت‌نامه به سود یا ضرر فردی اشاره کرد. در چنین حالتی دادگاه پیش از بررسی مدارک لازم برای تنفیذ وصیت‌ نامه ، دستور تحقیق درمورد صحت مطالب را به کارشناس مربوط می‌دهد.

از دیگر مواردی که معمولاً افراد دررابطه‌ با وصیت‌نامه نسبت به آن اعتراض دارند می‌توان به جعل و تغییر دادن امضا و تاریخ تنظیم وصیت‌نامه اشاره کرد. در چنین مواردی نیز ممکن است تنفیذ وصیت‌ نامه به سود یا ضرر افرادی باشد که به نحوی با آن ارتباط دارند. درصورتیکه شما نیز نسبت به صحت مطالب موجود در وصیت‌ نامه‌ای شکایت دارید می‌توانید موارد را با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در میان بگذارید. این گروه از برترین کارشناسان و متخصصان با تجربه تشکیل شده و می‌توانند بسادگی از حقوق شما در دادگاه دفاع کنند.

کلام آخر

ما در این مقاله برای شما به بررسی انواع وصیت‌ نامه پرداختیم و درجه اعتبار هرکدام را نیز بیان کردیم. همچنین دانستیم که تنفیذ به چه معناست و اصلاً چه زمانی، کدام نوع از وصیت‌نامه را باید برای تنفیذ به دادگاه ببریم. مورد بعدی که در این مقاله برای شما بازگو شد مدارک لازم برای تنفیذ وصیت نامه بود. اگر بتوانید آنها را بصورت کامل به مراجع قانونی ارائه دهید کارتان بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد. در نهایت  باید اشاره کنیم  اگر درمورد صحت وصیت‌نامه شک داشته باشید می‌توانید از متخصصان گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری کمک بگیرید.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    پدرم در زمان حیات یک ملک در مشهد رو به نام یکی از پسرهایش زده بود ولی در وصیت نامه قید کرده بود که این ملک برای تمامی ورثه است بعد از فوتش پسر اقدام به فروش مال کرده و تقسیم صورت نگرفته آیا تنفیذ وصیت نامه البته نسخه کپی میتواند راهگشا باشد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • فاطمه جعفریان
    25 سپتامبر 2023 12:26

    سلام .پدر بزرگ من سیزده سال پیش فوت نموده .و از چهار پسرش دونفر فوت کرده و دوتا پسر زنده آند .و از دو دختر یک دختر فوت کرده .بعد از سیزده سال عموی کوچکم‌یک وصیت نامه دست نویس که فتو کپی هم هست و خط خورده گی دارد را رو کرده که در آن پدر م که در قید حیات نیست و یک عمویم که زنده می‌باشد را از ارث محروم کرده بابت یک زمین که برای حسینه روستا به این دو داده شده در حالیکه پدرم همیشه می‌گفت این وصیت نامه را برادر کوچکم به زور و به خط خودش نوشت تا بابت آن زمین حسینه پدرم را مجبور کند ما را از ارث محروم کند .و پدر می‌گفت ما هم برای دلخوشی عمویت آن را امضا کردیم و پدر بزرگ وصیت دیگری خواهد نوشت .اما هیچ وصیت دیگری در دسترس نیست آیا این وصیت نامه درست است و دادگاه آن را قبول دارد .با سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.