دلایل اخراج کارگر توسط کارفرما

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

اخراج کارگر

اخراج کارگر توسط کارفرما

اخراج کارگر توسط کارفرما

یکی از بحرانهای کاری که ممکن است کارگران تجربه کنند، اخراج از کار است . این موضوع تبعات زیادی برای کارگران و در مواردی برای کارفرمایان به همراه دارد. اخراج کارگر در شرایط فعلی و بر اساس قوانین کار بدون دلایل منطقی و قانونی امکان پذیر نیست. لذا کارگران با اطلاع از حقوق خود میتوانند بصورت قانونی از کارفرما شکایت کنند. آنان میتوانند نسبت به بازگشت به کار و یا دریافت حقوق خود اقدام نمایند. وکیل اداره کار در این موارد آماده ارائه هر نوع خدمات حقوقی خواهد بود.

شرایط کارگران بدون قرارداد بعد از اخراج چگونه است؟

تنظیم قرارداد کار، به صورت دقیق که تمام حقوق و مزایای کارگران را در نظر گرفته باشد، جزء حقوق کارگران میباشد. با این حال بسیاری از کارفرمایان نسبت به این موضوع بی توجه هستند. از اینرو از انجام این کار سر باز می زنند. برخی دیگر به جای قرارداد کتبی، تنها به قرارداد شفاهی بسنده میکنند. این در حالی است که بر اساس قوانین کار کارگر اخراجی  طی یک مسیر نسبتاً طولانی، توانایی احقاق حقوق خود را خواهد داشت.

اخراج کارگر بدون قرارداد کار برای کارفرمایان دردسرساز خواهد بود. در صورتی که فرد موفق شود رابطه کاری بین کارفرما و خودش را ثابت کند، قادر به احقاق تمام حقوق قانونی مانند یک کارگر با قرارداد کار خواهد بود. همچنین کارفرمای خاطی نیز از سوی اداره کار و سازمان بیمه ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد. تنها نکته حائز اهمیت این است که مسیر قانونی دریافت حق و حقوق در صورت نبود قرارداد کتبی طولانی تر است. و ممکن است مشکلات مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشد.

اخراج کارگر بدون دلیل کارگران چه وضعیتی را ایجاد میکند؟

امنیت شغلی به عنوان یکی از حقوق قانونی کارگران شناخته میشود و این بدین معناست که کارفرمایان قادر نخواهد بود که به صورت دلخواه و با دلایل غیرموجه کارگران را اخراج کنند. آنها بر اساس قرارداد و قوانینی که از سوی اداره کار تنظیم میشود، موظف به پرداخت حق و حقوق کارگران خود هستند.

اخراج کارگر بدون دلیل

اخراج کارگر بدون دلیل

کارگران نیز در مقابل باید وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهند. درصورت اخراج کارگر بدون دلیل موجه، ادعای مطرح شده از سوی کارگر باید در مراجع ذی صلاح بررسی شود. اثبات ادعای اخراج کارگر بدون دلیل موجه در یکی از مراجع صالح شورای عالی کار، هیات تشخیص اداره کار و هیات حل اختلاف اداره کار بررسی خواهد شد:

  • شورای کار:

هر گونه اختلافی که بین کارگران و کارفرمایان ایجاد شود، در شورای کار کارگاه مربوطه بررسی خواهد شد و درصورت وصول توافق بین کارگر و کارفرما، مطالبات کارگر به او پرداخت میشود. کارگاه هایی که دارای شورای کار نیستند، از انجمنهای صنفی به منظور بررسی اختلافات پیش آمده بین کارگران و کارفرمایان استفاده خواهند کرد.

  • هیات تشخیص اداره کار:

گاهی اوقات اختلافات بین کارگر و کارفرما در خصوص اخراج کارگر، در شورای کار و انجمنهای صنفی حل و فصل نمیشود. در چنین مواردی موضوع مورد بحث به هیئت تشخیص اداره کار ارجاع داده میشود. هیئت تشخیص این حق را دارد که با بررسی مدارک موجود رأی خود مبنی بر اخراج و عدم اخراج را صادر نماید.

  • هیات حل اختلاف اداره کار:

در صورتی که اختلافات بین کارگران و کارفرمایان در مراجع ذیصلاح پیشین حل نشود، امکان درخواست تجدید نظر در خصوص آراء هیئت تشخیص وجود دارد و رای قطعی توسط هیئت حل اختلاف اداره کار صادر خواهد شد.

 اخراج کارگر بعد از اتمام قرارداد

به طور کلی در مورد وضعیت اشتغال به کار و اخراج نمودن کارگران قراردادی، دو حالت وجود دارد. اخراج پیش از اتمام قرارداد کار و یا اخراج بعد از اتمام قرارداد کار. در قراردادهای کاری که به صورت موقت منعقد میشوند، در اصل پس از اتمام مدت قرارداد هیچ یک از طرفین اعم از کارگر و کارفرما در خصوص تجدید و یا تمدید قرارداد تعهدی ندارند. به این ترتیب میتوان گفت که پس از اتمام مدت قرارداد، کارفرمایان این حق را دارند که از تمدید قرارداد سر باز زده  و در صورت تمایل کارگران اخراج نمایند.

در این حالت مواردی از قبیل سوابق کاری کارگر و یا تمدید قرارداد برای موارد متعدد تاثیری در وضعیت کلی نخواهد داشت. دو موضوعی که به آن اشاره شد یعنی سوابق کارگران و یا تمدیدهای مکرر پیشین، گاهاً ممکن است این تصور را ایجاد نماید که کارفرمایان قادر به اخراج کارگران با سابقه و یا پس از چند دوره تمدید قرارداد نیستند و این مسئله کاملا اشتباه است.

درصورت اخراج کارگرقبل از پایان قرارداد چه باید کرد؟

بر اساس قوانین فعلی قانون کار امکان اخراج کارگر قبل از پایان قرارداد وجود ندارد و کارفرمایانی که کارگران خود را بدون دلایل قانونی اخراج کنند، به عنوان فرد خاطی شناخته شده و باید تمام حق و حقوق کارگران را بپردازند.

مطلب مفید | بهترین وکیل اداره کار

ماده ۲۷ از قانون کار به طور دقیق شرایط اخراج قانونی کارگران را توضیح داده است و کارفرمایانی که قبل از پایان قرارداد کار و در شرایطی غیر از موارد ذکر شده در این قانون اقدام به اخراج یکی از کارگران خود نمایند، مکلف به پرداخت حق و حقوق قانونی کارگر هستند. همچنین باید بر اساس احکام صادره از سوی اداره هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما عمل کنند. کارگر اخراج شده باید موضوع را تا حداکثر ۳۰ روز به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما اطلاع دهد. این هیئت پس از فراخواندن کارفرما و بررسی توضیحات ارائه شده از سوی او، حکم خود را صادر میکند.

آیا امکان اخراج با قرارداد دائم وجود دارد؟

اغلب کارفرمایان کارگران را اخراج نمیکنند. در عوض با انعقاد قراردادهای کاری کوتاه مدت و پس  از انقضای مدت قرارداد، دیگر آن را تمدید نکرده و به این ترتیب همکاری با کارگران قطع خواهد شد. اما گاهی اوقات این حالت هم وجود دارد که کارفرمایان به دنبال اخراج نمودن کارگرانی هستند که قرارداد دائمی دارند. در چنین شرایطی کارگران اخراج شده میتواند برای احقاق حقوق خود به صورت قانونی اقدام نمایند چرا که اخراج کارگر در قراردادهای دائمی، غیر قانونی میباشد.

کارگر اخراج شده باید در یک بازه زمانی حداکثر ۳۰ روزه موضوع را به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما گزارش داده و درخواست بازگشت به کار خود را به این هیئت، ارایه نماید. پس از بررسی مدارک موجود در شرایطی که اخراج با دلایل موجه باشد، کارفرما تنها ملزم به پرداخت حق و حقوق کارگر اخراج شده خواهد بود. در غیر این صورت و اخراج با قرارداد دائم و بدون دلیل موجه، حکم بازگشت به کار صادر خواهد شد.

کلام پایانی

همه کارفرمایان باید مطابق با قانون و براساس قرارداد کارعمل نمایند. در صورتیکه به هر دلیل کارگری اخراج گردید، میتوان با مراجعه به مراجع ذیصلاح از کارفرما شکایت نمود. شما کارگر گرامی و یا کارفرمای محترم ممکن است با چنین مشکلاتی برخورد کنید. در این موارد میتوانید با وکیل دعاوی کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید. وکیل پیگیری امورات دعاوی در اداره کار را بر عهده خواهد گرفت. در صورت تمایل میتوانید با شماره 09379219590 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.