مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

"<yoastmark

مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد – قراردادها یکی از ارکان اصلی در معاملات فی مابین افراد است. در قرارداد، نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید به آن توجه نمود. بنابراین باید در هنگام تنظیم قرارداد دقت بسیار زیادی به عمل آورد تا خدای نخواسته در حقوق طرفین اجحافی صورت نگیرد. و هیچیک  خسارت و یا ضرر و زیانی را متحمل نشوند. اما کاه پیش می آید که به دلایل مختلف قراردادها  خوب تنظیم نمی شوند. در نتیجه آثار سوءیی را بر جا می گذارند. و مشکلاتی را برای تنظیم کنندگان و طرفین آن ایجاد می کنند.

انجام تعهدات در قراردادها یکی از موارد بسیار مهم است که باید به خوبی تنظیم و نگارش شود. اگر در تنظیم مواردی که قرار است به عنوان تعهد بر عهده هر یک از طرفین قرارداد باشد کوتاهی و بی دقتی صورت پذیرد نتیجه آن ممکن است به ضرر یکی از طرفین باشد. دردسرهایی که ناشی از انعقاد قراردادهای بد می باشد کم نیست. که تلاش برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از تخلف از انجام تعهد یکی از آنها است.

شما می توانید در این ارتباط مقاله های دعوای الزام به انجام تعهد و مطالبه خسارت قراردادی و دعوای تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط را ببینید.

نکات مهم در نگارش بخش مربوط به تعهدات در قرارداد

در تعهدات ناشی از انعقاد قراردادها این نکات باید رعایت شوند تا افراد مجبور نباشند بدنبال مطالبه ضرر و زیان ناشی از تخلف از انجام تعهد باشند. البته این بدان معنا نیست که با انجام این نکات دیگر مشکلی پیش نمی آید. اما می توان تا حدودی از گسترش تخلف پیشگیری نمود.

 تهیه فهرست کارهایی که باید انجام گیرد

تا آنجا که امکان دارد همه کارهایی که انتظار داریم طرف مقابل برای ما انجام دهد فهرست کنیم. حتی اگر چند روز وقت خود را صرف تهیه این فهرست کنیم ارزشمند خواهد بود. کارهایی که طرف مقابل باید انجام دهد همه باید یادداشت شوند. سپس کارهایی که باید بعد از انعقاد قرارداد، خودمان انجام دهیم فهرست شوند. طرفین قرارداد باید ایتدا این کارها را انجام دهند. سپس کنار هم بنشینند و در مورد تعهدات مورد انتظار توافق کنند. و نهایتاً شروع به نگارش قرارداد بنمایند.

نوع و میزان تخلفات

باید مشخص شود چه کارهایی تخلف از قرارداد محسوب می شود. این موارد باید در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد. تا خدای نخواسته مشکلی پیش نیاید.  در مورد تخلفات باید نوع آن مشخص شود. همچنین زمان و مقدار و میزان آن باید مشخص شود . به عنوان مثال در قرارداد پیمانکاری برای ساخت خانه ، مثلاً مقدار مصالحی که باید پیمانکار در محل کار تخلیه نماید مشخص باشد. روشن باشد چه زمانی مصالح باید در محل آورده شوند. نوع آن باید تعیین شود. و….

اگر این موارد روشن نباشد مسلماً اختلاف و تخلف از انجام تعهد بیشتر می شود. و امکان تفسیر به رأی در چنین مواردی افزایش می یابد. در نتیجه باید مرتباً بدنبال مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد بود.

تعیین دقیق میزان خسارت

بهتر است در قرارداد از همان ابتدا روشن شود اگر تعهدات مورد نظر، از سوی هر یک از طرفین انجام نپذیرفت چه مقدار خسارت باید در قبال آن پرداخت شود. این موضوع بسیار مهم است. چون اگر در قرارداد مبلغی برای دریافت خسارت تعیین شود ولی بعداً مشخص شود میزان خسارتی که یکی از طرفین به دیگری وارد ساخته از میزان تعیین شده بیشتر است، دیگر نمی توان از مبلغ تعیین شده رقم بیشتری را مطالبه نمود. بنابراین باید دقت نمود بگونه ای این ارقام تعیین شود که در آینده فرصت های سوء استفاده و بی تعهدی های عمدی به حداقل برسند.

دعوای مطالبه ضرر و زیان قراردادی

"دعوای

همانطور که گفتیم گاهی قراردادها خوب تنظیم نمی شوند. گاهی هم قراردادها خوب نگارش شده اند اما یکی از طرفین به تعهدات خود خوب عمل نمی کند. خوب در این صورت طرف دیگر باید چکار کند؟

مطلب مفید | همه چیز در باره نگارش قرارداد

باید این پرسش مطرح شود که آیا بر اثر اقدام نادرست و عدم اقدام و انجام تعهد یک طرف قرارداد ، خسارتی متوجه نفر مقابل شده است؟ اگر چنین است وی می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، دادخواست مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد در قرارداد را برای ارائه به دادگاه تنظیم نماید.

مثال برای دعوای مطالبه ضرر و زیان قرارداد

در این رابطه مثال های زیادی می توان مطرح نمود. به عنوان مثال فرض نمایید در قرارداد میان دو نفر به عنوان خریدار و فروشنده ملک، مقرر بوده فروشنده در موعد مقرر در دفترخانه حاضر شود. و کارهای مربوط به انتقال سند رسمی را انجام دهد. یا اینکه در چنین فرضی قرار بوده خریدار نیز مبلغ باقیمانده ثمن معامله را پرداخت نماید. حال اگر یکی از این دو نفر تعهد خود را انجام ندهد. یعنی یا فروشنده در دفترخانه حاضر نشود. یا اینکه خریدار بقیه ثمن معامله را مهیا نکرده باشد. در اینکونه موارد، طرف مقابل می تواند دادخواست مطالبه ضرر و زیان ناشی از تخلف از انجام تعهد را تقدیم دادگاه نماید.

شرایط طرح دعوای مطالبه ضرر و زیان قرارداد

شرایط طرح دعاوی مطالبه خسارت قراردادی
شرایط طرح دعاوی مطالبه خسارت قراردادی

برای آنکه دعوای مطالبه ضرر و زیان ناشی از عدم انجام تعهد قابل طرح باشد باید چند نکته را در نظر داشت. اول آنکه باید یکی از طرفین موجب شده باشد ضرر و زیانی که ناشی از عدم انجام تعهد وی باشد به طرف دیگر وارد شده باشد. دوم آنکه اگر در قرارداد مبلغی به عنوان خسارت در نظر گرفته شده باشد در همان سقف تعیین شده می توان مطالبه نمود. ولی اگر سقفی تعیین نشده باشد با نظر کارشناس رسمی دادگستری سقف مورد نظر تعیین خواهد شد.

پس بسیار مهم است که در قرارداد چه مقدار مبلغ برای خسارت تعیین نماییم . یا اینکه اگر سقف تعیین نکنیم آیا به نفع ما خواهد بود یا خیر. همه اینها با توجه به نقش شما در قرارداد و نوع قرارداد  قابل ارزیابی خواهد بود.

خواهان و خوانده پرونده مطالبه ضرر و زیان

در پرونده مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد در قرارداد، هر یک از طرفین که قصد طرح دعوا علیه دیگری دارد خواهان و دیگری خوانده پرونده محسوب می گردد.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده مطالبه ضرر و زیان

در قراردادها بهتر است طرفین، شهر محل انعقاد قرارداد را مورد اشاره قرار دهند. این از آن جهت مهم است که می توان در همان شهر طرح دعوا نمود . به عنوان مثال اگر محل انجام تعهد در شیراز است ولی قرارداد در تهران منعقد شده است می توان در تهران طرح دعوا کرد. در غیر این صورت خواهانی که  ساکن تهران است باید در شیراز که محل سکونت طرف دیگر قرارداد بوده و یا تعهد قرار است در آنجا انجام شود طرح دعوا نماید. خلاصه اینکه در اینگونه دعاوی، دادگاه صالح می تواند محل اقامت خوانده یا محل انعقاد قرارداد و یا محلی که باید تعهد در آن انجام شود باشد.

رسیدگی به دعوای مطالبه ضرر و زیان قراردادی

در دادگاه باید بتوان اثبات نمود که بدلیل خودداری از انجام تعهد و یا انجام نادرست آن، ضرر و زیانی متوجه خواهان شده است. در غیر این صورت اگر نتوان اثبات نمود که ضرری متوجه خواهان شده و یا ضرر و زیان، ناشی از موارد غیر ارادی بوده است، دادگاه حکم به پرداخت ضرر و زیان نمی دهد.

رسیدگی به دعاوی قراردادی

رسیدگی به دعاوی قراردادی

خواهان می تواند به هنگام ارائه دادخواست ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد، خواسته الزام به ایفای تعهد قراردادی را از دادگاه بخواهد. همچنین اگر موضوع تعهد، پرداخت وجه نقد باشد، خواهان می تواند دادخواست ضرر و زیان ناشی از تأخیر تأدیه را مطرح نماید. وقتی در قرارداد، وجه التزام در نظر گرفته میشود خواهان می تواند دادخواست مطالبه وجه التزام را به دادگاه ارائه دهد. در این مورد، نیازی به اثبات اینکه ضرر وزیانی به وی وارد شده نیست. و خواهان فقط باید به طرح این نکته بپردازد که خوانده به تعهد خود عمل ننموده است. حتی اگر این عمل نکردن خسارتی را متوجه خواهان نساخته باشد. یعنی دادگاه فقط و فقط به عدم اجرای تعهد رسیدگی می کند و وارد اثبات ایجاد ضرر و زیان نمی شود.

صدور حکم دادگاه و اجرای رأی توسط دادورز

  • ممکن است دادگاه رأی قطعی صادر و خوانده را محکوم به پرداخت خسارت نماید.
  • سپس اجراییه صادر و برای اجرا به دادورز سپرده شود.
  • در این مورد، خواهان باید مالی را که مربوط به خوانده است، معرفی کند، تا از آن محل، امکان تأدیه خسارت ممکن باشد.
  • ممکن است امکان معرفی مستقیم وجود نداشته باشد. در این مورد می توان از نهادهای ذیربط استعلام لازم را به عمل آورد. تا معلوم شود اموال منقول و غیر منقول متهم کدام است؟
  • اگر مالی در دسترس نباشد، خواهان می تواند به استناد ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، درخواست جلب محکوم علیه را بدهد.

وکیل ملکی مشاور واقعی شما در دعاوی قراردادها

اگر در مورد هر یک از موضوعات ملکی برای شما دعوای حقوقی و یا کیفری در جریان است، بد نیست با وکیل ملکی مشورت نمایید. مشاوره حقوقی با وکیل می تواند پرونده شما را در مسیر مناسبی هدایت نماید. تا خدای نخواسته از بروز خسارات هنگفت و غیر قابل جبران نجات پیدا نمایید.

برای مطالعه در مورد وکیل مناسب برای پیگیری پرونده خود، لطفاً مقاله ویژگی های وکیل ملکی حرفه ای را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.