تخلیه به جهت تغییر شغل

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

تخلیه به جهت تغییر شغل

تخلیه برای تغییر شغل
تخلیه برای تغییر شغل

از جمله دعاوی حقوقی ملکی تخلیه به جهت تغییر شغل  است. تخلیه ملک ممکن است برای املاک مسکونی باشد. اما تخلیه به جهت تغییر شغل در مورد املاک تجاری مصداق دارد. البته این موضوع با تغییر کاربری اراضی تفاوت دارد که ممکن است فردی ملک دارای کاربری زراعی را به ملک مسکونی تبدیل نماید.

دعوای تخلیه به جهت تغییر شغل در مورد اختلافی است که بر سر تغییر شغل از سوی مستأجر انجام گرفته است. بدین ترتیب که برخی مستأجرین در املاک تجاری یا به اصطلاح مغازه های استیجاری، به ناگاه شغل خود را تغییر می دهند. یعنی اگر مغازه برای تعمیرات خودرو اجاره داده شده است مستأجر به دلایلی آن را تبدیل به فروشگاه پلاستیکی می کند.

مطلب مفید | مطالبه سرقفلی

این نوع تغییر شغل اولاً بدون هماهنگی صورت گرفته است. ثانیاً هیچ نوع سنخیتی با شغل قبلی ندارد. لذا مالکین ابتدا به مستأجر تذکر می دهند. اما ممکن است این تذکر فایده ای نداشته باشد. لذا آنان در صدد اعتراض قانونی برمی آیند. اعتراض به این عمل مستأجر، از طریق ارائه دادخواست صورت می گیرد. دادخواست در این دعوا تحت عنوان دادخواست تخلیه به جهت تغییر شغل تنظیم و به مرجع قضایی ارائه می شود.

تخلیه به جهت تغییر شغل و اهمیت شروط قرارداد اجاره

خوب است مالکین محترم توجه داشته باشند که همیشه در همان ابتدای تنظیم اجاره نامه همه چیز را شفاف کنند. لذا حتماً باید قید نمایند که معازه بابت چه نوع شغلی اجاره داده شده است. و اینکه قید نمایند مستأجر حق تغییر شغل را تحت هیچ عنوان ندارد. یا اینکه اگر مایل به تغییر شغل باشد حتماً باید این کار با هماهنگی مالک انجام پذیرد. همه این موارد را بهتر است مالک در شروط قرارداد خود ذکر نماید. تا خدای نخواسته بعداً دچار مشکل نشود. زیرا اگر در اجاره نامه هیچکدام از این شروط قید نشده باشد، دادگاه ممکن است به نفع مستأجر رأی بدهد.

تخلیه به جهت تغییر شغل و الزام مالک به پذیرش تغییر شغل

برخی مالکین نگران آنند که مستأجر آنان با مراجعه به دادگاه دعوای پذیرش تخلیه به جهت تغییر شغل را مطرح نمایند. بنابراین می ترسند مبادا دادگاه، مالک را وادار به قبول تغییر شغل مستأجر بنماید. باید دانست که هیچ دادگاهی نمی تواند به دعوایی رسیدگی کند که در آن الزام مالک به پذیرش تغییر شغل مطرح شده باشد. اصولاً محاکم چنین دعاوی را نمی پذیرند. و به آن رسیدگی نمی نمایند. بنابراین اگر مستأجری در نظر دارد چنین دعوایی را علیه مالک طرح نماید باید بداند که در عمل توفیقی بدست نخواهد آورد.

تشخیص تخلیه به جهت تغییر شغل

ممکن است تغییر شغل در محل ملک تجاری ایجاد شده و اختلاف مالک و مستأجر بر سر موضوع تغییر شغل باشد. تشخیص اینکه آیا شغل جدید مشابهت جدی با شغل قبلی دارد یا خیر بر اساس عرف است. برای اینکه عرف بگوید آیا این تغییر شغل واقعی است یا خیر دادگاه آن را به کارشناس احاله می کند . کارشناس نیز با توجه به تجربه و تخصص خود بررسی های میدانی انجام می دهد. لذا با مراجعه به محل ملک، نظر کارشناسی خواهد داد که آیا شغل جدید در راستای شغل قبلی است یا اینکه واقعاً تغییر کرده است.

مطلب مفید | دعوای تخلیه بر مبنای قانون سال 76 

تشخیص تغییر شغل
تشخیص تغییر شغل

به عنوان مثال فرض کنید مالک، مغازه را برای مکانیکی اجاره داده باشد.  مستأجر بعد از مدتی کار خود را به تعمیرات جلوبندی ماشین تغییر داده باشد. این دو شغل از یک خانواده و یکپارچکی زیادی بین آن دو وجود دارد. از این رو دادگاه بعد از طرح دعوا به احتمال زیاد به نفع مستأجر رأی خواهد داد. و تغییر شغل را قبول نخواهد پذیرفت و  حکم به تخلیه نخواهد داد.

دعوای تخلیه به جهت تغییر شغل و حق کسب و پیشه

در صورت طرح دعوا در دادگاه و صدور حکم به نفع مالک، تخلیه ملک بدون احتساب حق کسب و پیشه خواهد بود. مستأجر مکلف است بدون دریافت وجهی بابت حق کسب و پیشه اقدام به تخلیه ملک نماید.

زمان تخلیه ملک

بعد از آنکه دادگاه به موضوع رسیدگی نمود اگر حکم به نفع مالک باشد، فرصتی بین 10 روز تا دو ماه به مستأجر برای تخلیه داده می شود. مالک با مراجعه به واحد اجرای احکام و اخذ حکم تخلیه می تواند در فرصت مورد نظر تخلیه را از مستأجر بخواهد. اگر مستأجر اقدام به تخلیه نمود که هیچ. ولی اگر اقدام ننمود مامورین اجرای احکام این عمل را انجام خواهند داد.

وکیل دعوای اجاره

اگر شما دارای پرونده دعوای اجاره هستید و بدنبال وکیل دعوای اجاره و تخلیه ملک می باشید با ما تماس بگیرید. گروه ما دارای وکلایی حرفه ای و با تخصص مربوط به املاک و مستغلات می باشد. وکیل املاک در گروه ما می تواند مشاوره حقوقی لازم را به شما ارائه دهد. در صورت تمایل با ما تماس حاصل فرایید.

اگر مایل باشید می توانید مقاله دعوای تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.