معامله معارض چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

معامله معارض چیست؟

معاملات معارض در هر صنفی رخ می‌دهند

معاملات معارض در هر صنفی رخ می‌دهند

آیا میدانید معامله معارض چیست؟

پرونده‌های مالی همواره بخش مهمی از پرونده‌های حقوقی را تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین و البته رایج‌ترین پرونده‌های مالی مربوط به کلاهبرداری، مواردی موسوم به معامله معارض هستند.

معاملات معارض را می‌توان به وفور در مواردی همچون خرید و فروش ملک مشاهده کرد. از آنجایی که این معاملات از مصادیق کلاهبرداری محسوب مي‌شوند، مجازات خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که اگر پس از فروش ملک یا دارایی خاصی به یک نفر، آن ملک دوباره به شخص ثالثی فروخته شود، معامله معارض اتفاق افتاده است. این معامله در شرایطی که دو نفر خریدار به هیچ وجه تعامل نداشته باشند و یا معامله مربوطه بدون اطلاع خریدار اول رخ داده باشد، یک معامله کاملاً غیر قانونی شمرده مي‌شود.

رسیدگی به این دسته از معاملات پیچیدگی‌های خاصی دارد. دلیل این امر را می‌توان با نحوه رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها و بویژه در موارد تعارض و ابطال سند مالکیت مرتبط دانست. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر در مورد این نوع معاملات و همچنین مجازات مختص آن به شما عزیزان ارائه دهیم.

معامله معارض چیست و به چه معاملاتی گفته می‌‌شود؟

معامله معارض از جمله معاملاتی محسوب می‌شود که متأسفانه طیف بسیار زیادی از فعالان تجاری با آن آشنا نیستند. تفاوتی ندارد که تعارض در بین دو سند عادی، دو سند رسمی و یا حتی تعارض بین سند مقدم و مؤخر رخ دهد. زیرا در تمامی این موارد، اگر پای شخص ثالثی به میان آید، گفته مي‌شود که معامله مربوطه به یک معامله موسوم به معارض تبدیل شده است.

نکته جالب این است که در زمان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به معاملات معارض، سند هیچ‌ یک از شاکیان نسبت به سند دیگری برتری ندارد (سند دو فردی که یک ملک مشخص را از فروشنده خریداری کرده‌اند). در واقع، بین دو سند از لحاظ اهمیت و نوبت رسیدگی تفاوتی مشاهده نمی‌شود.

در گذشته، معاملات معارض بسیار رایج‌تر از امروزه بودند. اگرچه بحث تعارض هنوز هم یک بحث نسبتاً رایج محسوب می‌شود. اما در سال‌های قبل به علت عدم استفاده از سامانه‌های یکپارچه مخصوص ثبت اسناد، این امر به وفور رخ می‌داد.

عدم اعتبار سند به چه شکلی انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان رسیدگی به پرونده‌های معامله معارض مورد بررسی قرار می‌گیرد، اعتبار سند است. بر اساس رأی وحدت رویه شماره چهل و سه مخصوص دیوان عالی کشور، اعتبار نداشتن یک سند را می‌‌توان با کمک مواردی همچون ثابت کردن جعلی بودن سند و همچنین باطل بودن معامله‌ای که در سند مربوطه ذکر شده است، اثبات کرد.

در صورت وقوع هر یک از این موارد، سند معامله معارض به طور کامل غیر قابل استناد محسوب می‌شود. غیر قابل استناد به این معنا است که سند در جوامع حقوقی از هیچ اعتبار خاصی برخوردار نیست و صاحب سند نمی‌تواند ادعای خاصی نسبت به اطلاعات مندرج در آن داشته باشد.

آیا سند رسمی هیچ ارجحیتی بر سند عادی ندارد؟

تا اینجا تا حدودی متوجه این موضوع شدید که سند معارض چیست.

حال باید دانست در مواردی فردی به عنوان مالک ،  یک دارایی را به دو فرد می‌فروشد. اما سند یکی از این افراد از نوع رسمی و سند دیگری از نوع عادی است. در این شرایط، سند رسمی نسبت به سند غیر رسمی ارجحیت کامل دارد. بنابراین اگر از چنین سندی برخوردار هستید، حتماً باید نسبت به اثبات رسمی بودن آن اقدام کنید.

رسیدگی به این پرونده‌ها معمولاً امری زمان‌بر است

رسیدگی به این پرونده‌ها معمولاً امری زمان‌بر است

آیا معامله به شکل معارض همان فروش مال غیر است؟

متأسفانه بسیاری از افراد در مورد اینکه معامله معارض چیست ، بحث معامله معارض را با بحث فروش مال غیر یکسان می‌دانند. در حالی که این مقایسه از پایه غلط است. فروش مال غیر زمانی رخ می‌دهد که یک فرد مالی را که متعلق به او نیست، به شخص یا اشخاص دیگری بفروشد.

در واقع، فروش مال غیر نیز همانند معاملات معارض یک نوع جرم کلاهبرداری محسوب می‌شود. اما در فروش مال غیر فرد فروشنده مالک دارایی فروخته شده نیست. این در حالی است که در موارد مربوط به معاملات معارض، فروشنده با سند رسمی صاحب دارایی به شمار می‌آيد. ولی اقدام به سوء استفاده می‌‌کند و ملک مورد نظر را به چندین نفر می‌فروشد. به طبع، چون کلیت این دو امر غیر قانونی با هم متفاوت است، مجازات هر یک نیز با مورد دیگر تفاوت دارد.

مجازات مربوط به معامله معارض چیست؟

برای آنکه بهتر بدانید معامله معارض چیست خوب است نگاهی به قانون بیندازیم.

از آنجا که معامله معارض موجب آسیب مالی به دو شخص خریدار می‌شود، یک جرم کلاهبرداری مالی به شمار مي‌آید. بنابراین قانون‌گذار مجازات خاصی را برای آن تعیین کرده است. ماده یکصد و هفده قانون ثبت به مجازات مربوط به معاملات معارض می‌پردازد.

بر اساس این قانون، هرگاه شخصی با کمک سند رسمی یا عادی حقی را به شخصی واگذار کند و سپس همان حق را با استفاده از سند رسمی و یا تعهدی به شخص دیگر بفروشد، مشمول مجازات مربوط به معامله معارض می‌شود.

بر اساس این قانون، چنانچه این امر به طور کامل در دادگاه اثبات شود، فرد مذکور باید سه الی ده سال حبس را تحمل کند. تفاوتی ندارد که شخص فروشنده حقوقی بوده است یا حقیقی؛ زیرا این امر در رأی صادر شده اختلالی وارد نمی‌کند.

مطلب مفید | نمونه دادخواست ابطال سند مالکیت معارض

بسیاری از افراد تصور می‌کنند میدانند روش پیگیری معامله معارض چیست. آنها فکر میکنند تنها با مراجعه به دادگاه و اعلام رخ دادن یک معامله از نوع معارض می‌توانند ادعا کنند که فرد فروشنده مجرم است. باید گفت که چنین تصوری یک تصور نادرست محسوب می‌شود. زیرا شاکی باید به همراه خود مدارکی کافی داشته باشد تا عقد معامله مربوطه برای دادگاه ثابت شود.

صرف ثابت شدن وقوع معامله معارض به معنای اعطای مجازات به مجرم نیست. زیرا باید برای دادگاه مشخص شود که فرد مجرم در زمان ارتکاب جرم از لحاظ جسمانی و روحی دارای سلامت کامل بوده است. در واقع، معامله مربوطه باید با سوء نیت مجرم انجام گرفته باشد.

معاملات معارض بسیار رایج هستند

معاملات معارض بسیار رایج هستند

به دلیل پیچیدگی‌هایی که معاملات معارض دارند، لازم است که به وکلا یا مؤسسات حقوقی معتبر مراجعه کنید و از آن‌ها در این زمینه کمک بخواهید. گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری به طور تخصصی در این حوزه مشغول به فعالیت است. لذا در صورت لزوم میتواند راهنمایی‌های ارزشمندی را قبل از عقد قرارداد و بعد از آن ارائه کند و مانع ضایع شدن حقوق افراد شود.

سخن پایانی

احتمالا دانستید معامله معارض چیست . معاملات معارض زمانی رخ می‌دهند که یک فرد ملک یا دارایی خاصی را به صورت غیر قانونی به چندین نفر بفروشد. این معاملات کلاهبرداری به شمار می‌آیند. معاملات معارض تنها مختص فروش ملک نیستند و می‌توان آن‌ها را در موارد مختلفی همچون فروش اتومبیل و … نیز مشاهده کرد.

بهترین روش رسیدگی به پرونده‌های معامله معارض، بهره‌گیری از یک وکیل و یا مشاور حقوقی است. وکلا آشنایی کاملی با نحوه رسیدگی به چنین پرونده‌های مالی دارند. آنان میدانند معامله معارض چیست. به همین دلیل، موجب تسریع روند صدور رأی می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما در تماس باشید و خدمات مفید دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up