مسئولیت حوادث ناشی کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

مسئولیت حوادث ناشی از کار

مسئولیت حوادث ناشی از کار

مسئولیت حوادث ناشی از کار

در مورد مسئولیت حوادث ناشی از کار چه میدانید؟

در هر محیط کاری حتی با بالاترین استانداردهای ایمنی ممکن است حوادث مختلفی رخ دهد. این نوع حوادث ممکن است ناشی از قصور کارفرما باشند.

انواع حوادث میتواند جزئی، کامل یا تلفات جانی شود و متأسفانه نمیتوان به طور 100 درصد از آن پیشگیری کرد.

البته میتوان با انجام اقدامات اساسی میزان وقوع حوادث شغلی را کاهش داد.  کارگرانی که مشمول حادثه ضمن کار شده اند می توانند به یک وکیل حوادث ناشی از کار مراجعه کنند .

به عنوان مثال در مرحله اول باید از محیط کار اطمینان حاصل شود، نیروها باید تمام تجهیزات مناسب را آماده کنند و البته آموزشهای لازم به نیروها داده شود. حتی با اجرای همه این موارد، حوادث ناشی از کار هنوز امکان پذیر است.

بنابراین بهتر است هم به عنوان کارگر و هم به عنوان کارفرما از کلیه قوانین مربوط به این موضوع در قانون کار آگاه باشید. در این مقاله میخواهیم به مهم ترین نکات در رابطه با موضوع حوادث ناشی از کار بپردازیم.

ادامه مطلب | نحوه شکایت از حادثه کار

حوادث ناشی از کار چیست؟

قبل از بررسی نکات کلیدی مربوط به قانون آسیبهای شغلی، لازم است به این سوال مهم پاسخ داده شود که چه نوع رویدادی را آسیب شغلی مینامند و میتواند مورد استفاده قانون حمایت از قانون کار قرار گیرد. اگرچه در نگاه اول این تصور وجود دارد که حوادث ناشی از کار فقط در محیطهای صنعتی یا خطرناک و یا کارگاه های مختلف که کارهای سنگین انجام می شود رخ میدهد، اما باید گفت که حوادث در هر جایی ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال انواع حوادث در محیطهای اداری اتفاق می افتد، به همین دلیل صرف نظر از حرفه خود باید با کلیه قوانین مربوط به آسیبهای شغلی آشنا باشید.

مطلب مرتبط | مهلت پرداخت دیه حادثه کار

دسته بندی حوادث در محیطهای کار به چه صورت است؟

بر اساس این تعریف، حوادث در محیطهای زیر به عنوان حوادث شغلی طبقه بندی میشوند:

  • زمانی که بیمه شده در کارخانه، مؤسسه، ساختمان یا محل مربوطه مشغول به کار باشد
  • هنگام انجام کارهای مربوط به شغل خارج از محل کار یا در محل کار
  • وقتی شخصی از خانه به محل کار یا برعکس میرود
  • زمانی که برای پیگیری روند درمان و توانبخشی به کلینیک یا بیمارستان مراجعه میکنید.
  • ضمن اینکه برای نجات و کمک به جان سایر بیمه شدگان اقدام کنید.

با توجه به این موارد، چنانچه فردی تحت هر یک از شرایط فوق قرار گیرد و موجب حادثه شود، شامل قانون حوادث صنعتی نیز میشود و وجه پرداختی به فرد طبق ضوابط سازمان تامین اجتماعی انجام میشود.

دسته بندی حوادث ناشی از کار

دسته بندی حوادث ناشی از کار

مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث کار چیست؟

در صورت بروز هر نوع حادثه شغلی ممکن است یک یا چند مقصر وجود داشته باشد. ممکن است کارفرما تجهیزات ایمنی لازم را در اختیار نیروهای خود قرار نداده باشد یا اینکه نیروها به دلیل رعایت نکردن قوانین محیط کار مقصر حادثه بوده باشند. به طور کلی حوادث صنعتی مشمول ماده 60 قانون تامین اجتماعی بوده و سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی لازم را به بیمه شده ارائه میکند. در مورد حوادث ناشی از کار مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار عبارتند از:

  • مهم ترین مسئولیت کیفری کارفرمایان در حوادث شغلی انجام اقدامات اولیه لازم برای جلوگیری از تشدید حوادث به افراد است.
  • هزینه های انجام شده توسط کارفرما برای اقدامات اولیه توسط صندوق تامین اجتماعی تامین میشود. بنابراین مسئولیت کیفری کارفرما در قبال حوادث ناشی از کار تامین کلیه موارد مورد نیاز برای قربانی حادثه می باشد.
  • بر اساس تبصره ماده 95 قانون کار، کارفرمایان یا مسئولان ادارات مشمول ماده 85 قانون کار موظفند حوادث ناشی از کار را ثبت و مراتب را سریعاً، کتباً به سازمان کار و امور اجتماعی محل اعلام کنند. بخش این موارد باید در دفتر مخصوصی که فرم توسط وزارت کار و امور اجتماعی منتشر شده است، ثبت شود.
  • نکته در مورد مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار این است که باید حداکثر ظرف 3 روز اداری حادثه را به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اعلام و مدارک مربوط به حادثه را تکمیل کنید.

تقریباً تمام مسئولیت کیفری کارفرمایان در حوادث ناشی از کارمندان شامل این موارد میشود و کارفرمایان باید همه این موارد را از ابتدا اجرا کنند.

بیشتر بخوانید | قانون کار ، تعاون و تامین اجتماعی

 دیه ناشی از حوادث کار چگونه محاسبه میشود؟

براساس قوانین کشور، اگر عمداً یا غیرعمد به سلامتی، جان یا مال افراد آسیب وارد شود، باید خسارت ناشی از آن عمل را جبران کرد. بنابراین اگر حادثه شغلی طبق قانون بر اثر سهل انگاری کارفرما، کارگر یا کارمند رخ دهد، باید خسارت وارده به مصدوم پرداخت شود. تعیین این میزان دیه توسط پزشکی قانونی تعیین و تصمیم نهایی توسط قاضی دادگاه اعلام می شود. میزان دیه با توجه به میزان اعلام شده از سوی مراجع قضایی در هر سال تعیین میشود و البته میزان آن در ماه های حرام و غیر حرام متفاوت است.

البته در برخی موارد کارفرمایان باید علاوه بر پرداخت دیه، جرائم دیگری نیز بپردازند. به عنوان مثال غرامت مستمری به نهادهای تامین اجتماعی یکی از آنهاست. در مورد قطع عضو و برخی آسیبهای جدی، محاسبه دیه دشوارتر است و کارشناسان اداره کار، پزشکی قانونی و در نهایت قضات دادگستری میزان دیه را با دقت بیشتری اعلام میکنند.

دیه ناشی از حوادث کار

دیه ناشی از حوادث کار

مهم ترین قوانین حوادث کار کدامند؟

لازم به ذکر است حوادثی که در حین کار رخ میدهد مشمول مرور زمان نمیباشد. معنی این جمله این است که اگر در محل کار دچار حادثه شدید و همزمان اقدامی برای وصول یا شکایت نکردید، حتی پس از گذشت چندین سال میتوانید مطالبه دیه و خسارت داشته باشید و حتی اگر این امر به تاخیر بیفتد. زمان در بخشش این جرم تاثیری ندارد. از این نظرحتی پس از اتمام کار و یا در زمان بازنشستگی هم می توان برای حادثه حین کار دادخواست داد.

قانون دیگری که در زمینه حوادث شغلی وجود دارد مسئولیت کلی کارفرما در محیط کار و امکانات آن است. با توجه به این موضوع در صورت ورود افراد مختلف به کارگاه و بروز نوعی حادثه مسئولیت اصلی بر عهده کارفرماست.

کلام پایانی

خطرات و حوادث جزء لاینفک محیط کار هستند و وقوع آنها را نمیتوان به طور کامل از بین برد. معمولاً در مورد حوادث، مسئولیت کیفری کارفرما در قبال حوادث ناشی از کار بسیار روشن است و باید رعایت شود و طبق نظر مراجع عمومی، برای حوادث ناشی از کار، کارگران باید جبران شوند.

بدیهی است در صورتی که کارفرما کلیه مقررات ایمنی و بهداشت را رعایت کند و حادثه ناشی از سهل انگاری کارگر باشد، تامین اجتماعی هزینه درمان را پرداخت میکند اما پرداخت غرامت و خسارت به کارگر را استثناء میکند. به همین دلیل با توجه به تمامی این موارد کارفرمایان باید تمامی استانداردهای امنیتی را رعایت کنند و البته کارگران نیز باید با رعایت کامل مقررات ایمنی فعالیت خود را در محیط کار انجام دهند.

مقالات برای مطالعه بیشتر

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • احمد ابوالحسنی
    13 دسامبر 2023 11:18

    سلام وقت بخیر بنده در یک کارخانه نیمه دولتی مشغول به کار هستم مدتیست که شرکت اعلام کرده در صورت نیاز به اعزام به مراکز درمانی در حین کار ، ملزم به همراهی شما در آن مرکز نیستیم و خانواده شما باید در مرکز درمانی حضور پیدا کرده ما شمارا به ایشان تحویل داده و به شرکت مراجعت میکنیم میخواستم بدونم این کار قانونی هست یا خیر ؟سپاسگزارم

    پاسخ
    • سلام
      اگرچه مسئولیت سلامت حین کار بر عهده کارفرما است و هزینه های نیز بر عهده بیمه و یا کارفرما است اما قانون در مورد حضور کارفرما و یا نماینده ایشان در همه مراحل درمان الزامی ندارد و کارفرما ملزم نیست حضور دائمی در کنار شما داشته باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up