ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام

ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام

ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که اگر سندی توسط ستاد اجرایی صادر شده باشد، آیا امکان ابطال آن از طریق مراجع حقوقی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است.

اگر چنین سندی خلاف موازین و قوانین حقوقی صادر شده باشد، امکان ابطال آن از طریق مراجع قضایی ذی صلاح وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا حد ممکن شما را با این موضوع آَشنا نماییم. در صورتی که در این زمینه به وکیل ستاد اجرایی نیاز دارید با ما ارتباط برقرار نمایید.

ابطال سند رسمی به چه معنا است؟

همانطور که می دانید بر طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی سند رسمی سندی است که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد.

دعوی باطل کردن سند رسمی ملک یکی از دعاوی شایع در محاکم دادگستری می باشد. این دعوا ممکن است به دلایل متفاوت طرح شود. باطل کردن سند رسمی ملک زمانی مطرح میشود که فردی ادعا نماید ملک ثبت شده به نام دیگری و دارای سند رسمی ، متعلق به اوست. از این رو تقاضای باطل کردن سند رسمی ملک را می نماید.

مطلب مفید | توقیف عملیات اجرایی ثبت

بطور قطع ابطال چنین سندی که از ارزش بسیار بالایی دارد از امور پیچیده ای است که نیازمند اثبات دلایل خاص برای مرجع صالح است.

وکلای خبره اصل 49 گروه ملکی اداری در این موارد می‌توانند همراه شما باشند تا با دانش و تجربه خود چنین امری را برای مرجع صالح رسیدگی کننده به اثبات برسانند.

مرجع صالح رسیدگی به دعوای ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام کیست؟

قانونگذار ایران اسناد مالکیت را مثبت حق دانسته و در صورتی محترم می شمارد که طبق موازین قانونی صادر شده باشند. تشخیص این امر در صورت اشتباه یعنی عدم رعایت قواعد مربوط به وظایف مامورین ثبت با اداره ثبت است. که می‌تواند مواد ساده را تأسیس کند. ولی در صورت تخلف از قوانین غیر مربوط به تشریفات ثبتی و وظایف مأمورین ثبت ، رسیدگی به امور و ابطال سند مالکیت با دادگاه عمومی حقوقی خواهد بود

مطلب مفید | معرفی ملک به ستاد اجرایی

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای ابطال اسناد رسمی و احراز این که آن سند باید باطل و ملغی الاثر شود، با دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک می باشد. در مورد ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام هم همین امر اجرا می شود. یعنی برای دادخواست ابطال چنین سندی باید به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک مراجعه نماییم . سپس با ادله و اسناد مثبت این امر از دادگاه تقاضای ابطال آن را نماییم.

‌رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مورد ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام چیست؟

‌طبق رای وحدت رویه 575، دعوی مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموالی که با حکم دادگاههای انقلاب اسلامی مصادره شده از جمله دعاوی حقوقی می‌باشد.‌ رسیدگی به این نوع دعاوی در صلاحیت خاص دادگاه های عمومی حقوقی است. دادگاههای انقلاب اسلامی نیز بر اساس حکم قطعی دادگاههای حقوقی که بر مالکیت ‌مدعی صادر شود مستنداً به اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون نحوه اجرای آن (مصوب 17 مرداد 1363) در مورد رد مال به‌ صاحب آن اقدام می‌نمایند.

پس بدین ترتیب در مورد ابطال سند سمی ستاد اجرایی فرمان امام باید به دادگاه های عمومی حقوقی مراجعه نمود و نه دادگاه های انقلاب.

هزینه دادرسی دعوای ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام

 دعوای ابطال سند رسمی ستاد اجرایی فرمان امام از دعاوی غیر مالی است. بدین ترتیب  هزینه دادرسی جهت باطل کردن سند رسمی ملک یک هزینه ثابت است. اما اگر باطل کردن معامله هم مدنظر باشد در این صورت هزینه دادرسی باطل کردن معامله دعوای مالی می باشد. بدین ترتیب هزینه دادرسی در مرحله بدوی 5/3 درصد ارزش خواسته و در مرحله تجدیدنظر5/4درصد بهای خواسته است. حال از  آنجایی که خواسته در این موارد  ملک است با توجه به ارزش معاملات منطقه ای درصد مزبور لحاظ و محاسبه می گردد.

مراحل تقدیم دادخواست ابطال سند 

مانند هر دعوای حقوقی، ابتدا در گام نخست باید به ثبت دادخواست ابطال سند رسمی ستاد اجرایی فرمان امام در سامانه قضایی عدل ایران و یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماییم.

اسناد و مدارکی که دال بر اثبات موضوع در محکمه می باشد را به درستی آماده نموده و جهت بارگذاری در سامانه الکترونیکی ارائه دهیم.

مراحل دادرسی ابطال سند ستاد اجرایی

مراحل دادرسی ابطال سند ستاد اجرایی

 همچنین باید خواندگان دعوا را به درستی تعیین نماییم. زیرا در صورتی که این امر به اشتباه رخ دهد ممکن است در موردی دعوای ما رد شود. و هزینه های دادرسی را از دست بدهیم و مجبور به پرداخت مجدد آن باشیم.

 هزینه های دادرسی و تمبر مربوطه را باطل نموده و منتظر اقدام تعیین وقت و بررسی مدارک توسط دادگاه باشیم. البته ممکن است در این میان از سمت مدیر دفتر برای ما اخطار رفع نقص صادر شود تا نقوص مربوط به اطلاعات مربوط به هزینه ها و دیگر موارد را کامل نماییم. پس از گذر از این مرحله تعیین وقت رسیدگی حاصل شده و در روز و ساعت معین در جلسه حاضر می شویم

در مرحله بعد، دادخواست مذکور در دادگاه بررسی و چنانچه دادگاه دلایل را کافی بداند و موافق ابطال سند باشد، پرونده را جهت اقدام به دفتر ثبت اسناد و املاک ارجاع می نماید تا برای مالک حقیقی سند صادر گردد.

توصیه می شود در چنین پرونده هایی از وکلای خبره استفاده گردد تا در مسیر رسیدگی به چنین دعاوی پیچیده ای به درستی شما را همراهی نمایند.

خواندگان دعوی ابطال سند 

همان طور که می دانید خوانده و یاخواندگان دعوا به افرادی گفته می شود که به دعوا فرا خوانده می شوند.  در دعوای ابطال سند رسمی ستاد اجرایی فرمان امام  نیز چنین است. یعنی کلیه افرادی که در جریان مالکیت سند دخیل هستند بایستی به محکمه فرا خوانده شوند. لذا از این قضیه مستثنی نمی باشند.  پس در این شریط باید ستاد اجرایی فرمان امام را به عنوان خانده یا یکی از خواندگان درج نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up