هزینه افراز ملک مشاع چگونه است؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

هزینه افراز ملک مشاع

ملک مشاع به دو یا چند شریک تعلق دارد

افراز ملک مشاع و هزینه آن با کیست؟

هزینه افراز ملک مشاع به روز تعیین میشود

افراز و تفکیک ملک دو موضوع مهم هستند. ما در اینجا فصد داریم در مورد افراز صحبت کنیم. همانطور که از معنی کلمه مشاع برمی‌آید، ملک مشاع به ملکی گفته می‌شود که متعلق به دو یا چند نفر به‌ صورت شراکتی باشد. بگونه ایکه نتوان سهم هر کدام از مالکان را بطور دقیق در ملک مورد شناسایی قرار داد. در صورت تقاضا برای افراز ملک مشاع ، افراز ملک مشاع و تفکیک آن، چه این تقاضا از طرف مالکان باشد و چه از طرف دادگاه، هزینه افراز ملک مشاع با توجه‌ به بهای روز آن تعیین می‌شود.

دلیل نیاز به افراز ملک مشاع

یک ملک مشاع صرفاً به یک نفر خاص تعلق ندارد و دو یا چند نفر در آن شریک هستند. از اینرو تصمیم‌گیری در مورد آن حق همه آنها است. در اینگونه موارد، ممکن است بین شرکا اختلاف نظری پیش بیاید و تصمیم به افراز و تفکیک ملک گرفته شود.

مطلب مفید | دستور فروش ملک مشاع

مالکان می‌توانند به‌ صورت برابر و با مصالحه به تقسیم ملک بپردازند. یا این‌که بنا به دستور دادگاه تصمیم به تفکیک بگیرند. پس از تفکیک، دیگر ملک مورد نظر ، مشاع نیست و هر کدام از افراد صاحب قطعه متعلق به خود خواهند بود.

روش ثبت درخواست افراز و رسیدگی به آن

یک زمین مشاع گاهی به دلیل وراثت ایجاد می‌شود. پس از مرگ پدر یا مادری که صاحب قطعه ملکی بوده است، آن ملک، یک ملک به یک ملک شراکتی و مشاع در بین ورثه تبدیل می‌شود. اگر به هر دلیلی ورثه قصد تفکیک داشته باشند، می‌توانند یکی از این دو راه را برای درخواست افراز در نظر بگیرند:

  • اگر ملک به طور کامل به ثبت رسیده یا دارای سند مالکیت باشد، در این صورت، اداره ثبت ‌اسناد و املاکی که در محل وقوع ملک است، صلاحیت لازم برای ثبت درخواست افراز این ملک مشاع را دارد.
  • مورد دوم مراجعه به دادگاه است. چنانچه ملک شما به ثبت نرسیده باشد یا دارای سند مالکیت نباشد، اگر تعدادی از شرکا حضور نداشته یا مفقود شده باشند و در آخر، زمانی که قصد تقسیم تمام اموال یک فرد متوفی را داشته باشید، باید به دادگاه عمومی محل واقع‌ شدن ملک مراجعه کنید و درخواست افراز بدهید.

یکی از مراجع ثبت درخواست، دادگاه محل وقوع ملک است

یکی از مراجع ثبت درخواست، دادگاه محل وقوع ملک است

هزینه افراز ملک مشاع به چه چیز بستگی دارد؟

همانطور که اشاره شد، هزینه افراز ملک مشاع بستگی به قیمت و ارزش معاملاتی روز ملک دارد. طبق ماده 150 قانون ثبت‌ اسناد و مدارک، هرگاه برای ملکی تقاضای افراز و تفکیک داده شود، این تقاضا در صورتیکه به دادگاه داده شود، به اداره ثبت اسناد فرستاده می‌شود.

مطلب مفید | دستور فروش ملک مشاع

در درخواست افراز، باید ارزش ملک با توجه ‌به ارزش معاملاتی روز مشخص شود. طبق همین قانون، هزینه افراز ملک مشاع از این ‌قرار است که به‌ ازای هر ده‌ هزار ریال ارزش ملک، دویست ریال از طرف مالک یا مالکان پرداخت شود. پرداخت هزینه افراز ملک مشاع بر‌عهده فرد یا افراد خواهان افراز است.

ملک مشاعی غیر قابل ‌افراز

در برخی موارد امکان افراز ملک مشاع وجود ندارد. این موارد عبارت‌اند از:

  • افراز ملک موجب ضرر یک یا چند نفر از شرکا شود.
  • چنانچه افراز باعث شود ارزش ملک کاهش پیدا کند.
  • در صورتیکه ملک جزء اراضی مربوط به منابع ملی محسوب شود. و منابع ملی روی آن ادعای مالکیت داشته باشد. یا قوانین و آیین‌نامه‌ای در این مورد موجود باشد که بیان کند، تفکیک این ملک خلاف قانون است.

در این شرایط، بنا به خواست یک یا چند نفر از مالکان، دادگاه رأی به فروش ملک مورد نظر می‌دهد و اجرای آن را به دایره اجرای احکام واگذار می‌کند.

دستور فروش ملک غیر‌ قابل ‌افراز از طرف دادگاه

دستور فروش ملک غیر‌ قابل ‌افراز از طرف دادگاه

فروش یک ملک مشاع

گاهی در رابطه ‌با یک ملک مشاع مانند یک ملک مشاع وراثتی، یکی از ورثه تصمیم به فروش می‌گیرد. هر یک از ورثه می‌توانند به فروش سهم‌الارث خود اقدام کنند، به ‌شرطی که قبل از آن تمام بدهی‌های مرحوم پرداخت شده و نیز سهم هر کدام از ورثه و مهریه همسر مرحوم به طور دقیق محاسبه شده باشد.

مطلب مفید | الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

با رعایت شرایط بالا، امکان فروش بخشی از ملک مشاعی که مفروز نشده باشد، وجود دارد. اما در قولنامه‌ای که به مشتری داده می‌شود، باید حتماً و لزوماً ذکر شود که فروشنده سهم‌الارث خود از این ملک مشاع را فروخته است. نکته مهم دیگری که در این مورد باید مد نظر قرار گیرد، این است که این فروش باید با اذن سایر ورثه صورت گیرد؛ در غیر این صورت، آن‌ها مجاز به شکایت و دادخواهی هستند.

نکات قابل ‌توجه در تقاضای افراز یک ملک مشاعی

اگر قصد درخواست برای افراز یک ملک مشاعی را دارید، بهتر است نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • در صورتی ‌که چند نفر شریک یک ملک باشند، برای ثبت درخواست افراز، حداقل دو نفر از آن‌ها باید خواهان افراز و تفکیک این ملک باشند و برای ثبت تقاضا مراجعه کنند.
  • لازم است مدارکی همچون کپی و اصل کارت ملی مالکان، سند ملک (در صورتی ‌که دارای سند باشد)، شماره ثبت ملک (در صورتی ‌که به ثبت رسیده باشد) و … ارائه شوند.
  • در صورتی ‌که افراز از طریق دادگاه باشد، لازم است که معاینه محلی و جلب نظر کارشناس یا کارشناسانی که توسط دادگاه مشخص می‌شوند، انجام شود.
  • هرچند هزینه افراز ملک مشاع به نسبت ارزش روز ملک شما است، اما این مقدار هزینه تقریباً بالایی محسوب می‌شود و قبل از ثبت درخواست خود باید در این مورد با شرکای خواستار تفکیک کنار بیایید.

مطلب مفید | دعاوی افراز ملک مشاع

وکیل ملکی در دعوای افراز ملک

وجود یک وکیل ملکی کاربلد در پرونده‌های افراز و تفکیک، شانس برنده‌ شدن در جلسات دادگاه را بسیار بیشتر خواهد کرد. یک وکیل علاوه بر تنظیم یک تقاضای حرفه‌ای و مورد قبول برای دادگاه می‌تواند به رأی دادگاه نیز به‌ صورت کاملاً به ‌جا و درست اعتراض کند. همه تلاش‌های یک وکیل ملکی در راستای آسان‌تر کردن پروسه دعوی برای شما است. در هر صورت، یک وکیل مجرب نسبت به شما آگاهی بیشتری در خصوص هر ماده و قانون قضایی دارد و می‌تواند پرونده را بدون ایراد به جلو ببرد.

در این راستا، مؤسسات حقوقی مختلفی مشغول به فعالیت هستند.مجموعه حقوقی ملکی اداری نیز با داشتن کادر حرفه‌ای و آگاه به قوانین می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه دلخواه شما را به دست آورد .

پیگیری اکثر دعاوی ملکی، وظیفه یک وکیل ملکی است

پیگیری اکثر دعاوی ملکی، وظیفه یک وکیل ملکی است

سخن پایانی

یکی از مسائل متداول در پرونده‌های ملکی افراز املاک مشاع و هزینه افراز ملک مشاع میباشد. طبق قوانین، این هزینه بر اساس ارزشی که ملک در روز افراز دارد، محاسبه می‌شود. در این زمینه قوانین و آیین‌نامه‌های زیادی تدوین شده‌اند تا از ضایع شدن حقوق افراد جلوگیری کنند. به دلیل پیچیدگی‌های زیاد این پرونده‌ها لزوم وجود یک وکیل ملکی حرفه‌ای احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up