وکیل شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر

وکیل دادگاه تجدیدنظر

شرایط شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر توسط وکیل

بعد از رسیدگی به دعوی در دادگاه بدوی یا اولیه ، در صورت اعتراض یکی از طرفین دعوی ، پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال میگردد. بنابراین در اکثر پرونده های دعاوی ، احتمال رفتن پرونده به دادگاه تجدید نظر وجود دارد.

در اینگونه موارد اگر بتوان با بررسی دقیق پرونده و دقت نظر عمیق در رای صادره ، ایرادات شکلی و ماهوی آن را یک به یک مورد توجه قرار داد ، میتوان امیدوار بود که در دادگاه تجدیدنظر رای دادگاه بدوی شکسته شود.

مطلب مفید | نمونه دادخواست تجدیدنظرخواهی

اما انجام این کار اولاً در همه موارد امکان پذیر نیست. در ثانی انجام چنین کاری فقط از عهده وکلای با دانش و تجربه برمی آید.

بنابراین وکیل برای شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر مهمترین خواسته یکی از طرفین پرونده ای است که در مرحله بدوی ، از رای صادره رضایت چندانی ندارد.

با این مقدمه میتوان گفت تجدید نظر ، مرحله ثانویه رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها و مراجع قضایی است. با تقدیم درخواست تجدیدنظر ، دادگاه تجدیدنظر موظف است به این درخواست رسیدگی کرده و رای خود را اعلام کند.

تجدید نظر خواهی چیست؟

تجدید نظر خواهی ، یک مسیر قانونی برای طرفین معترض پرونده است تا از آن برای احقاق حقوق قانونی خود استفاده کنند. ممکن است طرف معترض پرونده در دادگاه بدوی فکر کند تحقیقات پرونده آنگونه که باید مراحل قانونی خود را درست انجام نداده باشد. یا اینکه برخی از مدارک پرونده در هنگام صدور رای نادیده گرفته شده اند. یا در حالت کلی اشتباه و قصوری در هنگام صدور رای بوجود آمده است. در همه این موارد می توان به وکیل تجدید نظر خواهی مراجعه نمود.

مطلب مفید | اعاده دادرسی کیفری 

تجدید نظر خواهی جزء مراحل نهایی دادرسی پرونده های قانونی به حساب می آید. تجدیدنظرخواهی راهی برای احقاق حقوق کسانی است که نسبت به رای صادره معترض هستند. بنابراین تجدیدنظرخواهی فرصتی برای تغییر رای دادگاه است.

اختیارات قانونی دادگاه تجدیدنظر

اهمیت تجدیدنظرخواهی موجب شده است قانونگذار بخشی از قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری را به این موضوع اختصاص دهد. از جمله مواد 232 تا 260 قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 330 تا 365 قانون آیین دادرسی کیفری .

بر این اساس ، هر گاه رای دادگاه بدوی صادر شود و محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض داشته باشد می تواند اعتراض خود را در قالب درخواست تجدیدنظر طرح نماید. مرجع تجدیدنظر موظف است به درخواست تجدیدنظرخواهی رسیدگی کرده و رای خود را صادر نماید.

کدام آراء دادگاههای بدوی قابل تجدیدنظرخواهی است؟

وکیل برای شکستن رای تجدیدنظر

برابر قانون ، برخی از آراء و قرارهای صادره از دادگاههای بدوی از امکان تجدیدنظرخواهی برخوردارند . این آراء و قرارها ، احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر را دارند. این موارد به شرح زیر می باشند :

  • در دعاوی مالی كه خواسته آن مالی بوده و يا ارزش خواسته از سه ميليون ریال بیشتر باشد.
  • كليه آراء صادر شده در رابطه با دعاوی غيرمالی.
  • حكم راجع به فرعیات دعوا درصورتی كه حكم راجع به اصل دعوا قابل تجديدنظر باشد.
  • قرار ابطال دادخواست يا رد دادخواست كه از دادگاه صادر شود.
  • قرار رد دعوا يا عدم استماع دعوا.
  • قرار سقوط دعوا.
  • قرار عدم اهليت يكي از طرفين دعوا.

مطلب مفید | مجازات هتک حرمت در قانون

در صورتی که طرفین دعوا با توافق کتبی حق تجدید نظرخواهی خود را ساقط کرده باشند تجدید نظرخواهی آنان مسموع نخواهد بود . مگر در خصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای .

استثنائات عدم تجدید نظرخواهی

باید دانست در همه موارد امکان تجدیدنظرخواهی وجود ندارد. به عنوان مثال اگر رای صادره از طرف دادگاه مبتنی بر اقرار یکی از طرفین دعوی باشد . یا اینکه رای دادگاه بر اساس اظهارنظر کارشناس دادگستری باشد ، احتمال شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر وجود ندارد.

از اینرو نقش وکیل تجدیدنظر در شکستن رای دادگاه بدوی بسیار با اهمیت خواهد بود. زیرا این وکیل است که میتواند با دقت نظر در قانون و محتوای پرونده ، در جهت اقناع قاضی تجدیدنظر برای تغییر و شکستن رای دادگاه بدوی تلاش کند و بر رای قاضی تاثیر بگذارد.

جهات تجدیدنظر خواهی مدنی

در قانون آیین دادرسی مدنی ،  به صراحت دلایل یا ادعاهای قابل قبول برای طرح درخواست تجدیدنظر ذکر شده است. این ادعاها بر موارد زیر تمرکز دارند :

  • بی اعتباری دلایل و مستندات دادگاه ،
  • فقدان شرایط قانونی در شهادت شهود در دادگاه ،
  • عدم توجه قاضی به دلايل ابراز شده توسط شخص ،
  • عدم صلاحيت قانونی قاضی يا دادگاه صادر كننده رأی در رسیدگی به پرونده ،
  • مخالف بودن رأی با موازين شرعی و يا مقررات قانونی .

جهات تجدیدنظرخواهی کیفری توسط وکیل دادگاه تجدید نظر

در قانون آیین دادرسی کیفری ، جهات تجدیدنظرخواهی با طرح ادعاهای زیر قابل پیگیری است:

  • معتبر نبودن ادله یا مدارکی که دادگاه به آنها استناد کرده است ،
  • مخالف بودن رأی با قانون ،
  • عدم صلاحیت دادگاه صادر کننده رأی یا وجود یکی از جهات رد دادرسی ،
  • عدم توجه دادگاه به ادله ابراز شده در پرونده .

وکیل شکستن رای دادگاه تجدید نظر

پر واضح است که طرح ادعاهای فوق کار ساده ای نیست و از عهده افراد عادی برنمی آید. بنابراین بهترین کار مشاوره با وکیل کیفری با تجربه است. وکیلی که در شکستن رای در دادگاه تجدید نظر سرآمد باشد. چنین وکیلی بطور قطع باید بتواند دلایل و مدارک و اسناد لازم را موشکافانه جمع آوری نماید تا در دادگاه به نفع موکل خود از آنها استفاده نماید.

تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور

در برخی پرونده های کیفری و چند مورد از جرایم سنگین ، مرجع تجدیدنظرخواهی ، دیوان عالی کشور است. این جرایم عبارتند از :

  • جرایمی كه مجازات قانونی آن ها اعدام یا رجم باشد.
  • آن دسته از جرایم كه مجازات قانونی آنها قطع عضو ، قصاص نفس یا اطراف باشد.
  • جرایمی كه مجازات قانونی آن ها حبس بیش از 10 سال باشد.
  • مصادره اموال.

مراحل رسیدگی در دادگاه تجدید نظر

وقتی شما هدف تان آن است که رای دادگاه بدوی را در دادگاه تجدیدنظر بشکنید کار بزرگی در پیش رو دارید. بنابراین باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید. استناد کردن به جهات شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر یک امر حقوقی و در عین حال به شدت ، محاسباتی و فنی است . بنابراین چنین کاری نیازمند هوش و ذکاوت و تیزبینی وکیل است.

اگر شما به عنوان تجدیدنظرخواه کارتان را درست با برنامه و دقیق پیش ببرید ، احتمال اینکه بتوانید دادگاه تجدیدنظر را متوجه نقص یا اشتباه در فرایند دادرسی نمایید زیاد خواهد بود.

شاید با این کار بتوانید دادگاه تجدیدنظر را مجاب نمایید اقدام لازم برای نقض رای دادگاه بدوی و رسیدگی ماهوی به آن را صادر نماید. در حقیقت با این عمل ، شما موفق به شکستن رای در دادگاه تجدید نظر یا در اصطلاح حقوقی «نقض رای در دادگاه تجدید نظر» خواهید شد.

از آنجا که موفقیت در دادگاههای حقوقی و کیفری ، از یک طرف نیازمند تسلط بر قوانین و دفاع از حقوق موکل و از سوی دیگر مستلزم آشنایی با رویه ها و تشریفات قضایی و دادرسی دارد لذا توصیه میشود حتماً از وجود وکیل با تجربه حقوقی و کیفری با توجه به ماهیت پرونده خود استفاده نمایید.

اشخاص زیر حق درخواست تجدید نظر دارند:

‌الف – محکوم علیه یا وکیل و نماینده قانونی او.

ب – شاکی خصوصی یا وکیل یا نماینده قانونی او.

ج – رئیس حوزه قضائی در خصوص جرایمی که به موجب قانون تعقیب آنها به عهده او گذارده شده است.

مهلت درخواست تجدیدنظر

برابر قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری ، مهلت تجدیدنظرخواهی از تاریخ ابلاغ رای دادگاه بدوی برای افراد مقیم ایران بیست روز و برای اتباع ایرانی مقیم خارج شصت روز خواهد بود.

دادگاه یا مرجع صالح

برای شکستن رای دادگاه بدوی ، طرف معترض به رای دادگاه اولیه میتواند اعتراض خود را تقدیم کند. این درخواست در دادگاه تجدیدنظر استان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

اعتراض به رای توسط وکیل دادگاه تجدید نظر

یکی از فرصت های نهایی در پرونده های قضایی ، فرصت استفاده از اعتراض به رای دادگاه بدوی و رسیدگی به اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است. بنابراین این فرصت طلایی را نباید در این مرجع قضایی دست کم شمرد.

وقتی پرونده تحت رسیدگی در دادگاه بدوی ، منجر به صدور رای به نفع یکی از طرفین میشود ، طرف دیگر پرونده میتواند از فرصت تجدیدنظرخواهی استفاده کند و به رای صادره اعتراض نماید. در این موارد نقش وکیل شکستن رای یا وکیل تجدیدنظرخواهی میتواند تعیین کننده باشد.

از اینرو نباید بی توجه از کنار این موضوع گذشت. در این موارد استفاده از خدمات وکیل تجدیدنظرخواهی بهترین گزینه خواهد بود. زیرا وکیل تجدید نظر خواهی علی القاعده باید مهارت و دانش حقوقی کافی در زمینه حل و فصل پرونده های مختلف داشته باشد.  تجدید نظر خواهی به معنای واقعی ، تلاش برای تغییر حکم صادره است. بنابراین بدلیل حساسیت بسیار زیاد باید وکلای کارکشته در این مورد دخالت کنند و برای تغییر حکم صادره اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

حال فرض کنید در جریان رسیدگی به پرونده ، اشتباه یا قصوری صورت گرفته باشد. در این مورد وکیل تجدید نظر خواهی می تواند در کوتاهترین زمان ممکن ، رای دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهد. وکیل شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر میتواند با استناد به دلایل محکمه پسند ، به حکم صادر شده از دادگاه اعتراض نماید. البته نمیتوان در همه موارد انتظار موفقیت در پرونده را داشت.

با این حال ، اگر وکیل اظهار نماید احتمال موفقیت در شکستن رای بیش از پنجاه درصد است ، بهتر است این ریسک را پذیرفت و و از وکیل برای شکستن رای کمک گرفت. زیرا وکیل شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر میتواند با استنادات قانونی و پیدا کردن شواهد و دلایل محکمه پسند، حکم دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهد.

ارائه دادخواست توسط وکیل دادگاه تجدید نظر

متقاضی تجدید نظر باید دادخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه صادرکننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدید نظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم نماید.

در صورتی که دادخواست به دفتر مرجع تجدید نظر یا بازداشتگاه داده شود به شرح بالا اقدام و دادخواست را به دادگاه صادرکننده رای ارسال می‌دارد. چنانچه دادخواست تجدید نظر در مهلت قانونی تقدیم شده باشد، مدیر دفتر دادگاه بدوی پس از تکمیل آن، پرونده را ظرف دو روز به مرجع تجدید نظر ارسال می دارد.

در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می شود. این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدید نظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدید نظر قطعی است.

دادگاه باید ذیل رای خود، قابل تجدید نظر بودن یا نبودن رای و مرجع تجدید نظر آن را معین نماید. این امر مانع از آن نخواهد بود که اگر رای دادگاه قابل تجدید نظر بوده و دادگاه آن را قطعی اعلام کند، هریک از طرفین درخواست تجدید نظر نماید.

در صورتی که در مهلت مقرر دادخواست تجدید نظر به مراجع مذکور نشده باشد، متقاضی تجدید نظر با دلیل و بیان عذر خود تقاضای تجدید نظر را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می نماید. دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان شده که به موجب عدم تقدیم دادخواست در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت وجود عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدید نظر اتخاذ تصمیم می نماید.

تعدد جرم و تجدید نظر خواهی در جریان پرونده های کیفری

 هر گاه پس از صدور حکم ، معلوم گردد محکوم‌علیه دارای محکومیتهای قطعی دیگری بوده که مشمول مقررات تعدد جرم می‌باشند و‌ در میزان مجازات قابل اجراء مؤثر است به شرح زیر اقدام می‌گردد:

‌الف – هرگاه احکام صادره از دادگاه‌های بدوی به لحاظ عدم تجدید نظر خواهی قطعی شده باشد پرونده به آخرین شعبه دادگاه بدوی صادر کننده‌حکم ارسال تا پس از نقض کلیه احکام با رعایت مقررات مربوط به تعدد جرم حکم واحد صادر نماید.

ب – در صورتی که حداقل یکی از احکام در دادگاه تجدید نظر استان صادر شده باشد پرونده‌ها به دادگاه تجدید نظر استان ارسال تا پس از نقض‌کلیه احکام با رعایت مقررات مربوط به تعدد جرم حکم واحد صادر نماید.

ج – در صورتی که حداقل یکی از احکام در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفته باشد، پرونده‌ها اعم از اینکه در دادگاه بدوی یا تجدید نظر‌باشد به دیوان عالی کشور ارسال می‌گردد تا احکام را نقض و جهت صدور حکم واحد به دادگاه بدوی صادر کننده آخرین حکم ارجاع کند.

از دست رفتن مهلت تجدید نظر خواهی

چنانچه در مهلت مقرر دادخواست یا درخواست تجدید نظر به دادگاه صادر کننده حکم تقدیم نشود، درخواست کننده با ذکر ‌دلیل و بیان عذر خود تقاضای تجدید نظر را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می‌نماید.

دادگاه مکلف خواهد بود ابتدا به عذر عنوان شده که موجب عدم‌ درخواست تجدید نظر در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت موجه شناختن عذر نسبت به پذیرش درخواست یا دادخواست تجدید نظر اقدام نماید.

موارد زیر عذر موجه محسوب می‌شود:

‌الف – ابتلاء به مرضی که مانع از حرکت است.

ب – در توقیف یا در سفر بودن.

ج – عدم امکان تردد و ارتباط به علت حوادث و بلایای غیرمترقبه.

هرگاه محکوم علیه مدعی عدم اطلاع از مفاد رأی شود که نتوانسته در مهلت مقرر درخواست تجدید نظر خود را تقدیم دارد ظرف یک‌هفته از تاریخ اطلاع، درخواست خود را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می‌کند، در صورت اثبات ادعا عذرم وجه محسوب می‌گردد.

مطلب مفید | هیئت بدوی ماده 42 قانون تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up