از بین رفتن حق ارتفاق چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

از بین رفتن حق ارتفاق ، حق العبور در قانون مدنی ، جلوگیری از حق ارتفاق

از بین رفتن حق ارتفاق ، جلوگیری از حق ارتفاق

ارتفاق یا حق ارتفاق

حق ارتفاق یکی از حقوق شناخته شده در قانون مدنی است. ارتفاق را می توان نوعی همکاری و رفاقت برای ایجاد حق و استفاده از آن حق از طریق ملک متعلق به دیگری دانست.

حق ارتفاق حقی است که به موجب آن صاحب ملکی( به اعتبار مالکیت بر ملک خود)، می‌تواند از ملک دیگری استفاده کند. مانند حق عبور، مجرای عبور فاضلاب و یا آب باران ، یا ناودان یا حق داشتن پنجره.

مثلاً کسی برای آبیاری یا رفتن به ملک خود، می‌تواند از ملک دیگری عبور نماید. این حق از آثار مالکیت است. حق ارتفاق ممکن است از قدیم الایام در ملکی ایجاد و طی سالها مورد استفاده صاحبین حق بوده باشد. این حق مورد توجه قانونگذار می باشد.

حق عبور یا حق ارتفاق و نگاه قانون به از بین رفتن آن

از منظر حقوقی حق ارتفاق عبارت از حق یک ملک در ملک دیگری است(ماده 93 قانون مدنی). به عبارت روشن تر این حق به واسطه افراد ایجاد نمی شود. بلکه فقط به واسطه ملک ایجاد می شود.

حق العبور در قانون مدنی مورد تأکید قانونگذار قرار دارد. به این معنا که حق ارتفاق می تواند موجبات حق دیگری تحت عنوان حق العبور را فراهم کند. این دو حق را می توان لازم و ملزوم یکدیگر دانست. یعنی به واسطه حق ارتفاق، حق العبور نیز ایجاد می شود.

در قانون نیز بر این حقوق تاکید شده است. به استناد ماده 95 قانون مدنی هر گاه زمین یا خانه کسی مجرای فاضلاب یا آب باران زمین یا خانه دیگری بوده است، صاحب آن خانه یا زمین نمی تواند از این حق جلوگیری ‌کند.

در ماده 97 قانون مدنی آمده است: هر گاه کسی از قدیم در خانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق مرور داشته، صاحب خانه یا ملک نمیتواند مانع آب بردن یا‌ عبور او از ملک خود شود. همچنین است سایر حقوق از قبیل حق داشتن در و شبکه و ناودان و حق شرب و غیره.

بنابراین از بین رفتن حق ارتفاق بواسطه میل و انگیزه شخصی نمی تواند مورد نظر قانون باشد. به عبارتی اگر دو ملک در مجاورت یکدیگر از حق طبیعی ارتفاق یکی بر دیگری برخوردار هستند، نمی توان این حق را از بین برد. مگر آنکه دو ملک در یکدیگر تجمیع و مالک یکی از ملک ها ملک دیگر را نیز خریداری نماید. در نتیجه حق ارتفاق علی القاعده از بین برود.

ویژگی های حق ارتفاق

ویژگی های حق ارتفاق

  • حق ارتفاق قائم به ملک است و اختصاص به زمین دارد. یعنی اینکه به سود مالک زمین خاصی برقرار می‌شود. و هر کسی که مالک زمینی شد، می‌تواند از این حق استفاده کند. به طور معمول حق ارتفاق در دو زمین متصل و نزدیک به هم به وجود می‌آید.
  • حق ارتفاق تابع ملک و فرع بر مالکیت زمین است. به این معنی که نمی‌توان آن را جداگانه به دیگری انتقال داد و همواره با زمین منتقل می‌شود.
  • حق ارتفاق دائمی است؛ اگر چه مالک می‌تواند برای مدت محدودی برای دیگری حق ارتفاق ایجاد کند.
  • حق ارتفاق قابل تقسیم نیست. منظور این است که اگر حق ارتفاق به سود ملکی مشاع (مشترک) برقرار شده باشد، پس از تقسیم ملک، حق ارتفاق فقط به سود یکی نخواهد بود، و هر کدام به طور مستقل حق استفاده از این حق را خواهند داشت. در این رابطه  ماده ۱۰۳ قانون مدنی مقرر می نماید : هر گاه شرکاء ملکی دارای حقوق و منافعی باشند و آن ملک مابین شرکاء تقسیم شود هر کدام از آنها به قدر حصه مالک آن حقوق و ‌منافع خواهد بود . مثل اینکه اگر ملکی دارای حق عبور در ملک غیر بوده و آن ملک که دارای حق است بین چند نفر تقسیم شود هر یک از آنها حق‌ عبور از همان محلی که سابقاً حق داشته است خواهد داشت.

اقسام حق ارتفاق

اول : حق ارتفاق ناشی از قرارداد :  که به طور معمول حق ارتفاق با همین شیوه ایجاد می‌شود. ماده ۹۴ قانون مدنی در این زمینه مقرر می‌دارد که صاحبان املاک می‌توانند در ملک خود هر حقی را که بخواهند نسبت به دیگری ایجاد کنند. پس مالک زمین و ملک می‌تواند، با قراردادی حق عبور یا حقوق دیگری را به شخصی واگذار کند.

دوم : حق ارتفاق ناشی از قانون یا حق ارتفاق طبیعی : ممکن است حق ارتفاق ناشی از حکم مستقیم قانون و مربوط به وضع طبیعی املاک باشد. مثلاً زمینی که بالاتر از زمین دیگر است، بر حسب طبیعت که قانون نیز آن را محترم می‌شمارد؛ دارای حق ارتفاق برای فاضلاب و آب باران نسبت به زمین پائین‌تر است.

سوم : حق ارتفاق ناشی از اذن : ممکن است بدون قرارداد یا بدون حکم قانون نیز از طریق اذن در استفاده به عنوان ممر و مجری در ملک دیگری، حق ارتفاق به وجود بیاید. به شرطی که از زمان اذن مدت زیادی گذشته باشد. و این حق در ملک برای دیگری تثبیت گردد.

نحوه از بین رفتن حق ارتفاق

همانطور که پیش از این بیان شد از بین رفتن حق ارتفاق ناشی از اراده یک نفر در شرایطی ممکن خواهد بود.  و آن در مواردی است که حق ارتفاق ناشی از قرارداد و یا اذن مالک یک ملک برای ملک مجاور باشد. در مواردی که حق ارتفاق از قرارداد مدت دار یا اذن یک مالک ناشی می شود بعد از خاتمه قرارداد و یا در زمان پایان اذن، حق ارتفاق از بین می رود.

در غیر این صورت در مواردی که حق ارتفاق ناشی از اعمال قانون و به واسطه طبیعت ملک ایجاد و در طی سالیان سال تثبیت شده است نمی توان نسبت به از بین رفتن حق ارتفاق به صورت یک جانبه اقدام نمود.

جلوگیری از حق ارتفاق
جلوگیری از حق ارتفاق

مثلاً فرض نمایید یک خانه قدیمی دو طبقه وجود دارد که هر طبقه آن یک مالک دارد. اگر مالک طبقه دوم برای رفتن به خانه خود در طبقه بالا از طریق راهرویی که از داخل ملک طبقه اول می گذرد یا از طریق راه پله هایی که در حیاط طبقه اول وجود دارد اقدام کند، در این موارد مالک طبقه اول نمی تواند مادام که خانه به همین شکل مورد استفاده قرار می گیرد از عبور و مرور مالک طبقه دوم جلوگیری نماید. در اینگونه موارد اگر خانه نوسازی شود و محل عبور و استفاده افراد از یکدیگر جدا شود حق ارتفاق نیز بخودی خود از بین خواهد رفت.

از بین رفتن حق ارتفاق و محکوم کردن عامل آن

در صورتی که حق ارتفاق به واسطه قرارداد ، قانون ، اذن و یا طبیعت ملک ایجاد و تثبیت شده باشد نمی توان این حق را بدون دلیل موجه از دیگری سلب نمود. بنابراین با توجه به اینکه حق ارتفاق را قانون محترم شمرده است. هر گاه کسی این حق را سلب و از آن جلوگیری نماید مستوجب برخورد قانون خواهد بود. بدین معنا که با پیگیری از سوی فردی که از حقوق ارتفاقی وی در یک ملک دیگر ممانعت به عمل می آید، قانون ، عامل جلوگیری از حق ارتفاق را محکوم خواهد نمود . در این صورت مستوجب مجازات خواهد بود. در هر حال در مواردی که کار طرفین در مورد استفاده از این حق به مراجع قضایی می کشد اهمیت اثبات حق ارتفاق دو  چندان می شود.

دادخواست حق ارتفاق

در ذیل یک نمونه از دادخواست رفع ممانعت از حق ارتفاق ذکر شده است

نمونه دادخواست رفع ممانعت از حق ارتفاق

خواهان : 

خوانده :

تعیین خواسته : الزام به رفع ممانعت از حق و مطالبه خسارت وارده مقوم به………. ریال به انضمام کلیه خسارات قانون

دلایل و منضمات : کپی مصدق سند مالکیت، استشهادیه، معاینه و تحقیق محلی با جلب ‌نظر کارشناس رسمی دادگستری……

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

به‌ موجب تصویر سند مالکیت شماره………. پلاک ………….. اصلی از …………………. فرعی واقع در …………… به نشانی………………………………….…. که در مالکیت اینجانب قرار دارد. نظر به این که خوانده با اقدامات خود از جمله برداشتن راه پله های فلزی واقع در حیاط که تنها راه دسترسی اینجانب به طبقه دوم می باشد از عبور و مرور اینجانب و اعضای خانواده ام جلوگیری نموده اند و موجبات ممانعت از حق طبیعی و قانونی اینجانب از استفاده از پلاک ثبتی ام را فراهم آورده اند. در نتیجه این اقدام ضمن تضییع حقوق حقه‌ ام موجب وارد آمدن خسارات نیز بر من شده است؛ فلذا مستنداً به ماده 159 قانون آیین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلآب در امور مدنی و 331 قانون مدنی صدور حکم به رفع ممانعت از حق و جبران خسارت وارده به میزان……………..……. ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

تفاوت حق ارتفاق با حق انتفاع

گاهی حق ارتفاق با حق انتفاع اشتباه گرفته می شود. به طور کلی می توان تفاوت های حق ارتفاق و حق انتفاع را در موارد ذیل بیان کرد:

  • حق ارتفاق اختصاص به غیرمنقول مانند زمین و خانه و آپارتمان دارد. ولی حق انتفاع ممکن است به مال منقول یا غیرمنقول اختصاص یابد.
  • حق ارتفاق قائم به ملک است ولی حق انتفاع قائم به شخص.
  • حق ارتفاق دائمی است. اما حق انتفاع جز در موارد خاص، موقتی است.

18 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • باعرض سلام و احترام بنده‌ داری زمینی هستم که دارای مجرای آب متروکه میباشد بطوريکه با توجه تغییرات اقلیمی و اجرای طرح هادی روستا حدود سی سال است هیچ کسی از این مسیر آب نمی برد . حال بنده میخوام نسبت نوسازی ملک خود اقدام نمایم ولی یکی از همسایگان به بهانه حق ارتفاق مانع می‌شود. و این در حالیست که در اثر اجرای طرح هادی و احداث کانال توسط دهیاری در صورت اراده فرد معارض آبياري زمین ایشان به آسانی و با سهولت مقدور و در دسترس میباشد. ولی فرد معارض با نادیده گرفتن تغییرات فیزیکی شرایط موجود همچنان مزاحمت ایجاد می کند. لطفا راهنمایی فرمائید.

    پاسخ
    • سلام.
      در هر منطقه ای قرار دارید باید به وکیلی که در امور ملکی فعالیت میکند مراجعه و مدارک زمین و نقشه های آن را ارائه دهید تا راهنمایی مناسب با ملک شما ارائه دهد. در هر صورت چنانچه اختلافا تان به صورت مسالمت آمیز حل نمیشود. باید دادخواستی با عنوان الزام به رفع مزاحمت ملکی تنظیم و موضوع را از طریق دادگاه حقوقی پیگیری نمایید.

      پاسخ
  • با سلام
    خانه ی پدرم واقع در روستا حدودا ۴۲ سال قدمت که چند سالی خالی از سکنه میباشد زمین روبرویی ما بعد سالها اکنون اقدام برای ساختن کرده و راه منزل ما و چند همسایه دیگر را بسته است با این توضیح که در طرح هادی روستا تا دو سال پیش یک خیابان ۱۲ متری در نقشه وجود داشته که سال گذشته این نقشه ظاهرا اصلاح گردیده و دیگر راهی نیست ضمنا شبکه انتقال آب و گاز نیز طبق نقشه قبلی از جلوی خانه عبور کرده
    بنده با چه ماده قانونی و طرح شکایتی باید تقاضای راه و خیابان داشته باشم با تشکر

    پاسخ
    • سلام .
      شما ممکن است مشمول حقوق ارتفاقی باشید که در مواد 94 تا 96 قانون مدنی به آن اشاره شده است. با این وجود نمیتوان بدون بررسی و به صراحت اعلام نمود حتماً حقوق ارتفاقی مشمول ملک شما است. زیرا باید حقوق املاک مجاور با یکدیگر مورد ارزیابی قرار گیرند.

      پاسخ
  • سلام . مالک مغازه ای هستم که در سمت شمالی خیابان قرار دارد. در مجاورت و شمال مغازه من ملک مسکونی موجود است که در گذشته به خیابان دسترسی نداشته و بنابراین حق ارتفاق عبور از مغازه بنده به آن ملک مسکونی داده شده و در سند قید شده است. اما الان با تعریض خیابان و اصلاح کوچه های اطراف، آن ملک مسکونی دسترسی به خیابان دارد. آیا حق ارتفاق عبور خود به خود برداشته شده و فرض بر این است که دیگر وجود ندارد و یا اینکه باید اقدام قانونی برای حذف حق ارتفاق از سند انجام دهم؟ اگر پاسخ بله است دقیقا چه اقدامی باید کنم؟

    پاسخ
    • سلام .
      اگر چنانچه در سند مالکیت به حقوق ارتفاقی اشاره شده است ، با فرضی که به آن اشاره فرمودید بهتر است به اداره ثبت محل مراجعه فرمایید برای اصلاح سند.

      پاسخ
  • سلام روز بخیر
    30سال هست که یک خانه ای قدیمی که خانه عموی بنده می باشد آبچک خانه اش سمت خانه ماست پدر در زمان حیات چندبار تذکر دادند که درست کنند اما ایشان اقدامی نکرداند حالا که بعداز فوت پدر که 5سال است میگذرد عمویم ادعا دارد که این ابچک مال ایشان است دادگاه براساس ماده 95 قانون را از نظر کارشناس به ایشان داده است .
    در 15 سال قبل ما زمینی را به عمویم داده ایم که دیوار شده است و دیوار دقیقا کنار ابچک می باشد دست نوشته ان نیز موجود است آیا می توانم این ادعا را با این نوشته ثابت کنم که اگر ایشان حقی برای این ابچک داشته اند چرا 15 سال پیش این دیوار را تا انتهای این ابچک نکشیده است ؟

    پاسخ
    • سلام.
      نمیتوان بدون بازدید از موقعیت و با فرضی که شما مطرح میکنید اظهار نظر دقیق حقوقی نمود. اگرچه دست نوشته و دیوار کشی میتوانند نوعی سند قابل اتکا باشند با این وجود همه چیز به نظر کارشناسی بستگی دارد که با درخواست شما مجددا از زمین بازدید و به قاضی گزارش خواهد داد.

      پاسخ
  • سلام ما ی زمینی داریم کنار خیابون ۲۰۰ متردونفرکه حیاتشون پشت زمین ماست ۳سال پیش میخواستن تصرف کنن محکوم شدن ولی از ۲۰سال پیش چون حیاتشون به خیابون راه نداشته بدون اجازه اززمین مارفت امد می کنند وانشعاب هم کشیدن ما میتونیم مانع بشیم یا حق ارتفاق تعلق میگیره. ممنون

    پاسخ
    • سلام .
      موقعیت زمین باید از طرف کارشناس مورد بررسسی قرار بگیرد.
      ولی در مورد آنچه از سوال شما پیدا است نمیتوانید مانع تردد شوید. ضمن آنکه حق ارتفاق یک حق اساسی است و کسی نمیتواند این حق را بدون دلیل موجه از دیگران سلب کند.

      پاسخ
  • سلام پدر.بنده وشریکهایمان از کنار زمین جویی را برای آبیاری رها کردند وما که نفر آخر بودیم زمین‌مان را خانه کردیم وجوی به زمین ما بسته شد.ویک زمین دیگر که یک زمین به آخر مانده داریم الان می‌خواهیم روی جوی پل بزنیم صاحب زمین آخری ممانعت می‌کند ومیگو این جوی مال ما هست وشما حق ندارید می خواستم راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
    • وکیل املاک
      16 سپتامبر 2022 00:11

      سلام.
      در مورد زمین حقوق خاصی وجود دارد که تحت عنوان حقوق ارتفاقی شناخته میشود. موضوع اختلافی شما هم ناشی از این حق است. شما یا باید از طریق دهیاری و شورای روستا مشکل خود را کدخدامنشی حل کنید یا اینکه دادخواست تنظیم کنید و خواهان استفاده از این حق شوید و نیز دادخواست ممانعت از حق برای رسیدن به حقوق خود تنظیم نمایید.
      سپاس از شما

      پاسخ
  • سلام بنده باغی راسه سال پیش خریداری نمودم وراهی راکه باغ متصل میشدرابه عنوان راه باغ فروشنده به من نشان داد که درقولنامه به عنوان راه ۳متری اختصاص یاداست شد ولی بعدازاینکه سندبه نامم شدمشخص شدکه این راه متعلق به ملک دیگری است ومالک مانع رفت آمدم شد طی شکایتی که به فروشنده کردم باوکیلی که فروشنده داشت کارشناس نظربه این دادکه فروشنده پول ملک رادریافت نموده نه پول راه رامن الان چه کاری میتوانم بکنم راه عبوری بنده هم صلب شده باتشکر

    پاسخ
    • وکیل املاک
      5 ژوئن 2022 20:53

      سلام.
      لطفا سوال خود را از طریق واتساپ سایت مطرح نمایید تا وکیل به آن پاسخ دهد.
      سپاس.

      پاسخ
  • عالی و کامل . من طبق این متن کاملا حقم رو گرفتم . جالب هست که خیلی افراد تو اداره ثبت اصلا این حق رو دقیق نمیدونند . ممنون

    پاسخ
    • وکیل املاک
      22 آوریل 2022 16:36

      سلام و تشکر.
      موفق باشید.

      پاسخ
      • آیا با تغییر کاربری زمین زراعی دارای حق عبور آب به مسکونی . مالک زمین صاحب حق می تواندتقاضای زمین کند ؟

        پاسخ
        • با سلام.
          تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی طبق ضوابط قانونی و با رعایت شرایط و محدودیت‌های مقرر قانونی، حق ارتفاق و مرور دارنده حق را محدود یا زائل نمی‌کند و تغییر وضعیت استفاده از ملک به مسکونی، استفاده از این حق را متجلی می‌‌‌‌‌سازد و از مصادیق استفاده کامل از حق خواهد بود. با این تغییر مالک نمی‌تواند مانع عبور دارنده حق ارتفاق شود و مطابق ماده ۱۰۲ قانون مدنی هر‌گاه ملکی کلاً یا جزئاً به کسی منتقل شود و برای آن مالک حق‌ارتفاقی در ملک دیگر یا در جزء دیگر همان ملک موجود باشد، آن حق به حال خود باقی می‌‌‌‌‌ماند، مگر این‌که خلاف آن تصریح شده باشد.
          بنابراین ملک مجاور شما همچنان دارای حق ارتفاق خواهد بود.
          موفق باشید.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up