الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع ، نمونه دادخواست

تنظیم سند ملک مشاع

الزام به تنظیم سند ملک مشاع – ملک مشاع به ملکی گفته می شود که بیش از یک مالک داشته باشد. بنابراین نمی توان ملکی را که سند آن متعلق به یک نفر می باشد ملک مشاع دانست. سند ملک مشاع معمولاً در مورد اسنادی بکار می آید که به ورثه رسیده و هنوز سند تفکیک نشده و فقط سهم ورثه در ملک مشخص گردیده است. از آن جا که در املاک مشاع اتخاذ تصمیم در مورد فروش و هر گونه اصلاح و تغییر در گرو تصمیم همه مالکین می باشد لذا در اغلب اوقات ممکن است اختلافاتی میان مالکین بروز نماید. این امر گاهاً موجبات دردسر برای مالکین و یا حتی خریداران ملک مشاع می شود. در ادامه برخی نکات مهم در این رابطه تشریح خواهد شد.

تفکیک ملک مشاع و اخد سند

در سند ملک مشاعی تنها مالکیت هر یک از مالکین در ملک مشخص شده است. از این رو سهم یا باصطلاح دانگ در سند وجود ندارد. در این موارد ممکن است مالکین تصمیم بگیرند بدنبال تفکیک ملک مشاع بروند. لذا آنان باید تقاضای تفکیک به اداره ثبت بدهند. در نتیجه بعد از طی مراحل اداری نسبت به اخد سند تفکیکی اقدام خواهند نمود. در این سند، سهم هر کس مشخص شده و همه آنان، سند مربوط به خودشان را به صورت جداگانه دریافت خواهند نمود. یعنی برای هر کدام از مالکین، سند مجزا صادر می شود که در آن سهم وی مشخص شده است.

فرایند اخد سند برای ملک مشاعی

معمولاً بعد از اینکه تصمیم مالکین ملک مشاعی برای اخذ سند قطعی شد اقدامات اداری آغاز می شود. مراحل و فرایند انجام اخذ سند ملک بطور خلاصه عبارت است از:

  • مراجعه به اداره ثبت و درخواست تفکیک سند
  • تعیین سهم مالکین و تنظیم تقسیم نامه و صورتمجلس تفکیکی
  • باطل شدن سند ملک مشاع و صدور سند به نام هر مالک بر اساس سهم وی

درخواست تنظیم سند ملک مشاع

مالکین می توانند برای تفکیک و تنظیم سند رسمی خود به صورت همزمان اقدام نمایند. بدین ترتیب که مالکین ملک مشاع حق ندارند قبل از تفکیک ملک، درخواست تنظیم سند رسمی ملک مشاع را برای سهم خود مطرح نمایند. از این رو آنان باید به منظور تنظیم سند مفروز، ابتدا سهم خود را  تفکیک نمایند. بعد از این کار باید اقدام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع کنند.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

الزام به تنظیم سند رسمی ملک زمانی انجام می گیرد که یکی از مالکین، اقدام به فروش سهم مشاع خود نماید. در این حالت خریدار می‌تواند او را ملزم به تنظیم سند رسمی ملک مشاع بر اساس سهم فروخته شده نماید. در اینگونه موارد، خریدار ملک لازم است دادخواستی را به دادگاه تقدیم و نام خوانده را که فروشنده است در آن ثبت نماید. البته اگر ملک مفروز نشده باشد باید نام همه مالکین در دادخواست ثبت شود.

نکات لازم در خرید ملک مشاع

خرید ملک مشاع

خریدار ملک مشاع باید بداند ملکی را که می خرد مشاعی است یا خیر. بنابراین قبل از خرید حتماً باید از شش دانگ بودن سهم فروشنده مطلع باشد. البته ممکن است قراردادی بین خریدار و فروشنده به امضاء برسد و خریدار از مشاعی بودن و موضوع الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی ملک مشاع اطلاعی نداشته باشد. یعنی این موضوع در قرارداد ذکر نشده باشد. در این موارد نباید نگران بود زیرا به استناد مواد 22 و 46 و 47 قانون ثبت، فروشنده در هر حال ملزم به تنظیم سند رسمی ملک مشاع خواهد بود. لدا خریدار می تواند چه این موضوع در قرارداد بیاید و چه در قرارداد به آن اشاره نشود، به دادگاه مراجعه نماید. او باید دادخواست الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را به دادگاه تقدیم نماید.

تصرف در ملک مشاع

به استناد ماده ۶۷۶ قانون مدنی، تصرف در مال مشاع بدون اجازه و موافقت همه مالکان امکان پذیر نمی باشد. برای اینکه مالکان مال مشاعی بتوانند در آن تصرف نمایند، لازم است مال مشاع بین مالکان تقسیم شود. یا اینکه مالکان به نحوه استفاده از آن با یکدیگر توافق نمایند.

قانون افراز و موضوع الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

مستند به قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۲۲ /۸/ ۵۷ افراز املاکی که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته است با اداره ثبت محل وقوع ملک است. تا هنگامی که ملکی در اجرای قانون افراز و فروش املاک مشاعی افراز نشود، هرگونه دعوا به خواسته الزام به تنظیم سند رسمی یا تسلیم مبیع به نحو مفروز، غیر قابل استماع است. زیرا مقدمه لازم برای استماع این دعاوی مراجعه به اداره ثبت و درخواست افراز ملک است مگر اینکه خواهان الزام به تنظیم سند رسمی به نحو مفروز را از دادگاه مطالبه نماید.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی

ریاست محترم دادگاه عمومی …….

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می رساند

الف) مرحوم آقای ……. مورث خواندگان در تاریخ …………….. به موجب قولنامه شماره …………….. مورخ ……………. مقدار دو دانگ مشاع از شش دانگ پلاک ثبتی …………… واقع در …………………. را که به صورت یک باب کارخانه تولید قطعات صنعتی است به صورت بیع قطعی به اینجانب منتقل کرده است.

ب) آن مرحوم مبلغ ………….. ریال از ثمن معامله را دریافت و قرار شد بقیه ثمن معامله طی چک های مذکور در قولنامه به ایشان پرداخت شود. و به من وکالت رسمی داد تا نسبت به انتقال مورد معامله به خود اقدام نمایم. اما به علت فوت ایشان انجام این کار میسر نگردید.

پ) نظر به اینکه وراث نامبرده از انجام تعهد مورث خود امتناع می ورزند لذا ضمن پیوست اسناد و مدارک خرید ملک، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خواندگان به حضور در دفترخانه و انتقال رسمی دو دانگ ملک مشاع از شش دانگ پلاک ثبتی ……… با احتساب جمیع خسارات قانونی وارده را از محضر حضرت عالی دارم

مطالعه بیشتر

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره موضوعات مشابه، می توانید مقاله های دستور فروش ملک مشاع و انواع سند مالکیت ملک را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.