انتقال سند تک برگ، مراحل و مدارک آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

انتقال سند تک برگ

انتقال سند تک برگی

فرایند انتقال سند تک برگ خانه یا زمین

یکی از موضوعات مهم حقوقی در حوزه ملک ، انتقال سند ملک است. معمولاً این پرسش در میان کاربران وجود دارد که گرفتن سند تک برگ آیا با مشکلات خاصی همراه است؟ یا اینکه چه مراحلی را باید برای گرفتن سند شش دانگ طی نمود؟

ما در این مقاله در مورد سند تک برگ و تاثیرات آن در حوزه مالکیت اشخاص صحبت خواهیم کرد. همچنین بررسی خواهیم کرد که چه فرایندی را باید برای انتقال سند طی نمود؟

انتقال سند تک برگ یا فروش ملک دارای سند تک برگ مستلزم طی چند گام است. در گام اول قرارداد خرید و فروش یا بیع میان خریدار و فروشنده تنظیم میشود. در گام دوم استعلامات لازم از شهرداری و اداره مالیات و اداره ثبت اسناد انجام میگیرد و هزینه های مربوطه پرداخت میشود. سپس در گام سوم طرفین در دفترخانه حاضر میشوند و سند خانه از فروشنده به نام خریدار منتقل خواهد شد.

حساسیت در مورد سند تک برگ از آنجا ناشی میشود که سند تک برگ جدیدترین نوع سند محسوب میگردد. دارنده سند تک برگ میتواند ادعا نماید که ملک وی دارای سند تک برگ است . بدین ترتیب تمایل بیشتری برای خرید و فروش املاک دارای سند تک برگ وجود دارد.

برای انتقال سند تک برگ به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای نقل و انتقال ملک یا انتقال سند تک برگ باید مدارک مورد نیاز را آماده کنیم. این مدارک عبارتند از :

اصل سند تک برگی ملک

اصل یا کپی برابر اصل شده مبایعه نامه

مدارک هویتی خریدار و فروشنده و کپی آن ها

پایان کار مورد تایید شهرداری و یا بخشداری

عدم خلافی ملک از شهرداری یا بخشداری

صورتمجلس تفکیکی

اطلاعات کد پستی ملک

مفاصا حساب شهرداری

برگه تصفیه عوارض و مالیات

وکالت نامه وکیل (چنانچه وکیل به جای طرفین در دفترخانه حاضر یشود)

کپی حصر وراثت( در املاک موروثی)

فرم مالیات بر ارث و رضایت نامه یا وکالت سایر وراث(در املاک موروثی)

فرایند انتقال سند

وقتی خریدار و فروشنده به توافق کامل بر سر معامله ملک رسیدند مبایعه نامه میان آنان تنظیم میشود. تنظیم مبایعه نامه مرحله قبل از انتقال سند تک برگ و پیش زمینه آن است.

سپس طرفین قرارداد، تاریخ مشخصی را برای انتقال سند تک برگ معین میکنند. در روز مورد نظر هر دو نفر در دفترخانه حاضر میشوند. بدین ترتیب کار انتقال سند تک برگ آغاز میشود.

در دفترخانه، فروشنده و خریدار ضمن در دست داشتن مدارک مورد اشاره، اعلام میدارند در کمال صحت و سلامت عقلی و با اختیار و آگاهی کامل قصد انجام معامله را دارند. آنان با تقدیم مدارک، تقاضای انتقال مالکیت، ابطال سند تک برگی بنام فروشنده و صدور سند تک برگی به نام خریدار یا مالک جدید را می نمایند.

دفتردار، مدارک را بررسی و در صورت تکمیل، با احراز وجود شرایط نقل و انتقال سند، درخواست ابطال سند قبلی و صدور سند تک برگ جدید به نام خریدار که اکنون مالک جدید است را صادر می نماید.

مدارک مورد نظر از طرف اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مورد نظر، بررسی خواهد شد. در صورت عدم وجود مانع قانونی و حقوقی، سند تک برگ به نام مالک جدید صادر میشود.

سپس در اولین فرصت، سند تک برگ از طریق پست، به آدرسی که خریدارهنگام درخواست صدور سند، در دفترخانه ثبت نموده، ارسال میشود.

در چه مواردی امکان انتقال سند وجود ندارد؟

باید دانست تحت هر شرایطی امکان انتقال سند وجود ندارد. موارد زیر از آن جمله می باشد:

  • هر گاه ملک، در رهن بانک یا توقیف باشد.
  • مالک، گواهی پایان کار و برگه مفاصا حساب مالیاتی و شهرداری در خصوص عوارض و خلافی را اخذ نکرده باشد.
  • ملک متعلق به شخص محجور بوده و ولی یا قیم از دادستان، اذن فروش و انتقال سند را نداشته باشد.
  • ملک، ورثه ای بوده و بین وراث، هماهنگی وجود نداشته باشد.
  • در میان ورثه، شخص محجور وجود داشته و حکم دادگاه در خصوص رضایت بر فروش موجود نباشد.

انتقال سند با وکالتنامه

ممکن است فروشنده فرصت کافی برای پیگیری نقل و انتقال سند نداشته باشد. در چنین مورد وی میتواند با تنظیم وکالتنامه، کار انتقال سند را به وکیل ارجاع دهد. در این صورت وکیل به جای فروشنده در دفترخانه حاضر شده و ملک را از فروشنده به خریدار منتقل میکند.

بنابراین در مواردی که وکیل به جای فروشنده یا خریدار در دفترخانه حاضر میشود فقط مدرک وکالتنامه به سایر مدارک اضافه میشود. قابل ذکر است وکالتنامه باید دقیق باشد و به اختیار وکیل برای انتقال سند تک برگ ملک با ادرس و پلاک ثبتی از فروشنده به خریدار با اسم و مشخصات طرفین اشاره کرده باشد.

نحوه انتقال سند تک برگ زمین

انتقال سند تک برگ زمین تفاوتی با آپارتمان و خانه ندارد. و همه مراحل و مدارکی که برای انتقال سند آپارتمان قابل انجام است ، اصالتا یا وکالتا، در مورد زمین نیز قابل انجام است. البته در مورد زمین نیاز به پایان کار و صورتمجلس تفکیکی منتفی خواهد بود. ولی پرداخت عوارض و مالیات و دریافت مفاصا حساب شهرداری و مالیاتی لازم است انجام پذیرد.

استعلام از شهرداری برای انتقال سند ملک

وقتی قرار است ملک فروخته شود یکی از اقدامات مالک یا فروشنده اخذ برگه مفاصا حساب شهرداری و پرداخت عوارض است. برای این کار لازم است فروشنده به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و درخواست خود را ثبت و نسبت به دریافت برگه مفاصا حساب اقدام کند.

قبل از مراجعه به شهرداری، فروشنده باید به دفترخانه مراجعه کند. سپس برگه مخصوص این امر را از دفتردار دریافت کند. در ادامه به دفتر خدمات الکتذرونیک شهر متعلق به شهرداری مراجعه و تقاضای استعلام شهرداری در خصوص ملک مورد معامله را نماید. در این مرحله، مسئولین صلاحیت دار در شهرداری، پروانه ساخت ملک و عوارض نوسازی آن را بررسی می نمایند و معمولا طی سه روز کاری، پاسخ استعلام را به متقاضی می دهند.

چنانچه فروشنده، به شهرداری بدهی داشته باشد، باید آن ها را پرداخت نماید. مفصا حساب شهرداری را در خصوص ملک مورد معامله، دریافت و به دفترخانه ارائه دهد. با انجام این کارها، انتقال سند ملک، محقق خواهد شد.

انتقال سند تک برگی چقدر زمان میبرد؟

با انجام اقدامات مورد نظر، شرایط انتقال سند به نام مالک جدید، فراهم میشود.

مدت زمان انتقال سند، بستگی به چند اقدام دارد. اول آنکه طرفین، بموقع در دفترخانه حاضر شوند. دوم آنکه، از قبل عوارض شهرداری  و بدهی مالیاتی ملک را پرداخته باشند. سوم آنکه نقص مدرک نداشته باشند.

در صورت برخورداری از موارد مذکور، همان روز، انتقال سند تک برگی به نام خریدار، انجام میشود. ولی آماده شدن سند جدید و ارسال آن به درب منزل ممکن است تا دو ماه زمان ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up