زمان اجرت المثل ایام تصرف

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

زمان اجرت المثل ایام تصرف

"زمان

امکان دریافت اجرت المثل ایام تصرف

از جمله مهم‌ترین اختلافاتی که در نهایت می‌تواند منجر به تشکیل پرونده و ورود آن به مراجع قضایی شود، اختلافاتی است که بر سر ملک و یا اموال اشخاص رخ می‌دهد. در پاره‌ای از مواقع، خواسته یا ناخواسته ممکن است فردی از ملک  شخص دیگری منفعت کسب نماید. در چنین مواقعی قانون حکم می‌کند فرد متخلف اجرت المثل زمان یا ایام تصرف را پرداخت کند. اگر می‌خواهید بدانید که منظور از اجرت المثل چیست و یا زمان اجرت المثل ایام تصرف چگونه است، با ما همراه باشید.

آشنایی با مفهوم اجرت المثل ایام تصرف

اجرت به معنای پاداش و یا هزینه‌ای است که باید پرداخت گردد. المثل نیز به معنای نبود یک توافق مشخص است که در مباحث حقوقی، دقیقاً نقطه مقابل واژه المسمی قرار دارد. زمانیکه یک توافق مکتوب و ثبت شده‌، یعنی المسمی بین دو نفر وجود نداشته باشد، المثل رخ‌داده است. به دلیل نبود یک توافق مشخص نیز برای تعیین میزان خسارت وارد شده و مشخص‌کردن اجرت المثل، نیاز میشود تا از کارشناسان دادگستری کمک گرفته شود.

حال ممکن است سؤال شود،چه زمانی می‌توان برای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف اقدام کرد؟

باید اشاره کرد هر زمان فردی بصورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک، چه عمدی و یا چه سهوی، از ملک و یا دارایی فرد مالک، منفعتی کسب کرده باشد، باید اجرت المثل را پرداخت کند. در اینجا منظور از ایام تصرف، مدت‌زمانی است که مشخص شود فرد خاطی، از ملک استفاده‌های شخصی برده است. چنین مواقعی قاضی با مشخص‌کردن زمان تصرف ، اجرت المثل ایام تصرف را با درخواست از کارشناس و محاسبه ضرر وارد شده به مالک ، حکم خود را صادر خواهد کرد.

 طرح دعاوی اجرت المثل

طرح دعاوی اجرت المثل ایام تصرف

مراجع قانونی برای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف

نکته دیگری که باید در خصوص اجرت المثل ایام تصرف بدانید این است که اگر بخواهید چنین مطالبه‌ای را پشت سر بگذارید، نیاز است به مراکز حقوقی و قضایی مراجعه کنید. امروزه دادگاهها، مراکز حقوقی، کیفری و اداری به اشکال مختلف وظیفه دادرسی و رسیدگی به حقوق ضایع شده شهروندان را برعهده دارند. اما اگر می‌خواهید با مشخص‌کردن زمان اجرت المثل ایام تصرف، خسارت وارد شده به ملک و یا دارایی خود را دریافت کنید باید به مرجع قضایی صالح مراجعه کنید.

بر اساس قانون اگر میزان اجرت المثل ایام تصرف کمتر از مبلغ 20 میلیون تومان باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد. اما اگر این مبلغ رقمی بیش از 20 میلیون تومان است، نیاز است تا دعاوی خود را به دادگاه عمومی حقوقی تقدیم کنید. بدلیل اینکه مشخص‌کردن زمان اجرت المثل و میزان خسارت وارد شده قبل از تشکیل پرونده و جلسه ممکن نیست، باید این دعاوی را به دادگاه‌های عمومی حقوقی سپرد.

زمان پرداخت اجرت المثل

زمان پرداخت اجرت المثل

مطلب مرتبط | وکیل دعوای اجاره و تخلیه ملک

اجرت المثل از چه وقت شروع میشود؟

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که می‌تواند بر روی میزان خسارت و اجرت المثل تأثیرگذار باشد، زمان اجرت المثل ایام تصرف است. لذا شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که این زمان از چه وقت شروع میشود؟

در پاسخ باید اشاره کرد که در ابتدا باید مشخص شود آیا قراردادی بین طرفین وجود دارد یا خیر. سپس برای مشخص‌کردن مدت‌زمان اقدام کرد.

  • نبود قرارداد

 فرض کنید بین طرفین دعوا هیچ‌گونه قراردادی، چه از نوع شفاهی و چه از نوع کتبی وجود ندارد. در این صورت مشخص است فرد غاصب بدون اجازه از مالک از مال و ملک او بهره برده است. تفاوتی هم ندارد که فرد از مال استفاده کرده یا نکرده است. در هر صورت دادگاه او را متخلف میداند. لذا ملزم خواهد بود اجرت المثل را به‌صورت کامل پرداخت کند.

در این‌گونه موارد زمان در تعیین اجرت المثل مهم است. این زمان دقیقاً از لحظه‌ای شروع خواهد شد که فرد استفاده از مال را آغاز کرده است. و تا لحظه‌ای ادامه پیدا می‌کند که مال را به صاحب اصلی آن بازگرداند.

  • وجود قرارداد

ممکن است پیش‌ازاین بین طرفین  قراردادی منعقد شده باشد. تا زمانی که قرارداد پابرجا باشد، هیچ‌گونه اجرت‌المثلی تعلق نخواهد گرفت. اما به‌محض اینکه قرارداد به پایان می‌رسد، دو اتفاق زیر رخ خواهد داد:

  • ممکن است مستأجر بدون کسب اجازه از مالک، همچنان از ملک و یا مال استفاده کند. در این حالت قانون مشخص کرده است که مستأجر ملزم به پرداخت اجرت المثل بوده و باید آن را از لحظه‌ای که قرارداد به پایان رسیده است تا لحظه تحویل مال، پرداخت کند.
  • در پاره‌ای از مواقع مستأجر از مالک اجازه گرفته و سپس از مال موردنظر، استفاده می‌کند. در این حال، اگر مستأجر از مال بهره‌مند شود، زمان اجرت المثل از لحظه بعد از اتمام قرارداد آغاز خواهد شد. اما اگر مالک اجازه دهد تا مستأجر بدون پرداخت هزینه از مال استفاده کند، نیازی به پرداخت اجرت المثل نخواهد بود.

هزینه اجرت المثل ایام تصرف توسط کارشناس

هزینه اجرت المثل توسط کارشناس

 تعیین مبلغ اجرت المثل

فرض کنید بین طرفین قراردادی منعقد نشده و مبلغی نیز تعیین نداشته باشد. در این حالت میزان اجرت المثل تنها با ارائه نظر کارشناسان دادگستری تعیین خواهد شد. اما باید بدانید در این میان، موارد زیادی می‌تواند تأثیرگذار باشند. برای مثال می‌توان به نوع ملک، چگونگی استفاده از آن، شرایط خاص پرونده و … اشاره کرد. البته باید متذکر شد قاضی پرونده نیز می‌تواند میزان اجرت المثل را بر اساس املاک مشابه، مشخص کند.

نتیجه‌گیری

 زمان اجرت المثل ایام تصرف بستگی به این پیدا می‌کند که آیا بین طرفین دعاوی، قراردادی وجود دارد یا خیر. اگر قراردادی وجود نداشته باشد، فرد خاطی موظف است پس از تعیین میزان خسارت، آن را سریعاً پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up