مبلغ عیدی کارگران سال 1402 چقدر است؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

مبلغ عیدی کارگران در سال 1402

محاسبه مبلغ عیدی کارگران در سال 1402

محاسبه مبلغ عیدی کارگران در سال 1402

نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1402

همیشه با فرا رسیدن فصل زمستان و زمزمه سال نو موضوع مبلغ عیدی و پاداش کارگران مطرح و اوج میگیرد. اکنون که در سال 1401 قرار داریم باز هم همچون روال گذشته مبلغ عیدی کارگران در سال 1402 به یک موضوع داغ بویژه در محافل کارگری تبدیل شده است.

همه میدانیم مبلغ پرداختی بابت عیدی به کارگران در پایان هر سال در حقیقت نوعی مزایای کاری محسوب میشود. وظیفه پرداخت عیدی طبق قانون بر عهده کارفرما می‌باشد.

مطلب مفید | وکیل متخصص کار و تامین اجتماعی

عیدی را غالباً در بهمن و یا اسفند ماه به کارگران پرداخت میکنند. . با توجه به اینکه کاربران از ما در باره میزان عیدی سوال می کنند لذا در این مقاله در نظر داریم بطور کامل راجع به مبلغ عیدی کارکران در سال 1402 توضیحاتی را ارائه دهیم.

مبنای محاسبه عیدی سال 1402 کارگران چیست؟

برابر قانون مبنای پرداخت عیدی به کارگران مصوبه شورای عالی کار است که مقرر میدارد میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد می باشد. همچنین حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

عوامل مؤثر در عیدی کارگران، آیا به عیدی مالیات و بیمه تعلق می‌گیرد؟

مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مزد ثابت، یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی، به تبع شغل خواهد بود، مثل سختی کار، فوق العاده شغل، و هرآن‌چه به تبع شغل به کارگر داده می‌شود.

محاسبه دقیق مبلغ عیدی کارگران در سال 1402

محاسبه دقیق مبلغ عیدی کارگران در سال 1402

در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا ملاک محاسبه است . مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل حق مسکن، خواروبار و عائله مندی، پاداش افزایش تولید، فوق العاده جذب در این خصوص لحاظ نخواهد شد.

مبلغ عیدی در سطح و میزانی که ذکر خواهد شد برابر قانون ، از پرداخت حق بیمه معاف است اما به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

مبلغ دقیق عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، عیدی در نظر گرفته شده برای کارگران حقوق‌بگیر زیر نظر قانون کار در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

اما این رقم چگونه محاسبه میشود؟ در ادامه به نحوه محاسبه آن اشاره خواهیم کرد.

قاعده محاسبه عیدی

نحوه محاسبه عیدی برای کارمندان و کارگران از یک قاعده ثابت تبعیت میکند. این قاعده شامل آندسته از کارکنان مشمول قانون کار میشود که حداقل یک سال سابقه کار دارند. البته این به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کمتر از یک سال از گرفتن عیدی در پایان سال محروم هستند و این افراد نیز، فرمول خاص خود را برای دریافت عیدی دارند .

مطلب مفید | وکیل بیمه بیکاری 

همانطور که گفته شد عیدی کارگران از طرف کارفرما باید پرداخت ‌شود. هر کارفرما طبق قانون، باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی بدهد.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

فرمولی که در ادامه بیان می‌کنیم، فرمولی است که توسط بسیاری از شرکت‌ها برای محاسبه عیدی کارمندان استفاده می‌شود. اما این امکان وجود دارد که کارفرما با توجه به خواست خود مبلغی بیشتر از این عددی که به دست می‌آید را برای کارمندان خود در نظر بگیرد.

حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402

حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند.

طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

فرمول محاسبه حداقل و حداکثرعیدی

حداقل عیدی سال 1402

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = شصت روز x حداقل دستمزد روزانه

چنانچه عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال 1402 به دست خواهد آمد:

   8.359.500 = 139325 * 60

مبلغ حداقل عیدی کارگران در سال 1402 (به تومان)

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ 

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ = نود روز x حداقل دستمزد روزانه

چنانچه عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ را در 90 ضرب کنیم، حداکثر عیدی سال 1402 به دست خواهد آمد:

 12.539.250 = 139325 * 90

مبلغ حداکثر عیدی کارگران در سال 1402 (به تومان)

نحوه محاسبه عیدی 1402 برای کارگران با کارکرد کمتر از 12 ماه

تبصره 1 ماده واحده قانون عیدی مصوب سال 70 مقرر میدارد:

 « مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. این مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.‌»

با توجه به این تبصره ، نحوه محاسبه عیدی سال 1402 برای کارگران با  سابقه کار کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر است:

نحوه محاسبه عیدی سال 1402 کارگران بر مبنای کار کمتر از یکسال

12 ضربدر تعداد ماههای کارکرد ضربدر حقوق ماهانه

12

میزان عیدی کارگران با سابقه کمتر از یک سال (تومان)

میزان کارکردمبلغ عیدی به تومان
یک ماه696.625
دو ماه1.393.250
سه ماه2.089.875
چهارماه2.876.500
پنج ماه3.483.125
شش ماه4.179.750
 هفت ماه4.876.375
هشت ماه5.573.000
نه ماه6.269.625
ده ماه6.696.250
یازده ماه7.662.875
دوازده ماه8.395.500

فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران، عیدی سال 1402 چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به اینکه طبق قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از دوبرابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. مبلغ اعلام شده در مورد کارگرانی است که یک سال در کارگاه به کار اشتغال دارند. کسانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند به نسبت مدت کارکرد از عیدی برخوردار می‌شوند.

مالیات عیدی سال 1402 چقدر است؟

مالیات عیدی و سنوات بر مبنای مصوبه سازمان امور مالیاتی است که در هر سال اعلام میگردد.  بر این اساس در سال 1402 حداقل حقوق معاف از مالیات 5 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.

نحوه محاسبه مالیات عیدی کارگران

نحوه محاسبه مالیات عیدی کارگران

بنابراین عیدی دریافتی تا مبلغ 5 میلیون و 600 هزار تومان معاف از مالیات است. و بیشتر از این مبلغ با نرخ 10 درصد مشمول مالیات خواهد بود.

یعنی اگر یک نفر 11 میلیون تومان عیدی دریافت کند، برای محاسبه مالیات ، ابتدا باید 5 میلیون و 600 هزار تومان از این مبلغ کسر شود. سپس باقیمانده ضربدر 10% میشود. البته برای ارقام بالاتر این درصد افزایش می یابد.

عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی 1402

به بازنشستگان ، مستمری بگیران و ازکارافتادگان کلی سازمان تأمین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌شود.

نحوه محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت چگونه است؟

بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی در سال 1402

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت ندارند و دستمزد آنان در ماه متغیر است. برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق 3 ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

مدت زمانی که کارگر در مرخصی استعلاجی به سر برده در هنگام محاسبه عیدی و پاداش منظور می‌شود؟

بر اساس ماده 74 قانون کار، مدت مرخصی استعلاجی که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد، جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود. لذا ایام مذکور مشمول پرداخت عیدی و پاداش و بررسی فرمول محاسبه عیدی سالانه خواهد بود و نحوه محاسبه عیدی آنان متفاوت نخواهد بود.

نحوه پرداخت عیدی و پاداش کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند

کارکنانی که در طول سال از خدمت استعفا داده یا اخراج، بازنشسته یا به هر نحوی ادامه رابطه آنان با کارگاه قطع شده باشد، به نسبت مدت کارکرد محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

نکات مهم در پرداخت مبلغ عیدی تامین اجتماعی کارگران در سال 1402

مبنای پرداخت عیدی تامین اجتماعی کارگران تعداد ماه‌هایی است که فرد طی یک سال کار کرده است.

اگر فردی یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، عیدی او معادل دو ماه حقوق پایه است مشروط به اینکه از سقف ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان فراتر نرود.

برابر قانون کار کارگرانی که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up