محاسبه حق سنوات 1402 و 1403 کارگران

محاسبه حق سنوات 1402 و 1403 کارگران

دریافت سنوات و پایه سنوات حق مشمولان قانون کار است

دریافت سنوات و پایه سنوات حق مشمولان قانون کار است

نحوه محاسبه حق سنوات کارگران در سال 1402 و 1403

یکی از مهم ترین و پرتکرارترین بحثها در کشور مربوط به حقوق پایین کارگران است و این موضوع مشکلات معیشتی زیادی را برای کارگران زحمتکش ایجاد نموده است.

در نظر گرفتن و افزودن آیتم های مختلف به پایه حقوق راهی برای جبران نسبی این حقوق و دستمزد کم و حداقلی است.

یکی از موارد حائز اهمیت ، پایه سنوات و همچنین حق سنوات به عنوان دو مقوله جدا از یکدیگر است که تحت شرایطی به کارگران یا بهتر است بگوییم مشمولین قانون کار پرداخت میشود.

در قانون سنوات نکاتی مورد توجه قرار گرفته است. سایت ملکی اداری در اینجا توضیحات اندکی در مورد آنها ارائه خواهد نمود.

منظور از پایه سنوات چیست و پایه سنواتی 1402 و 1403 چقدر است؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد محاسبه حق سنوات 1402 و 1403 کارگران صحبت نماییم بهتر است کمی در مورد هر دو عنوان مورد نظر توضیحاتی را ارائه دهیم.

شورای عالی کار با هدف حمایت از کارگران و جبران کمبود حداقل دستمزد، مبلغی را تحت عنوان پایه سنوات در نظر گرفته است.

پایه سنوات به مبلغی گفته میشود که به صورت ماهانه به کارگرانی که بیشتر از یک سال سابقه کار داشته باشند پرداخت میشود. این مبلغ با حداقل حقوق کارگران جمع میشود. به این ترتیب، پایه سنوات جزئی از دستمزد دریافتی ماهانه است و به صورت مجزا پرداخت نمی‌شود.

پایه سنوات کارگری

پایه سنوات کارگری

مبلغ پایه سنوات بر مبنای جدول محاسبه پایه سنوات تعیین میشود و هدف از پرداخت آن جبران بخشی از کمبود حقوق است.

در پایان آخرین روز سال 1401 بعد از چندین دور گفتگو  میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان با مسئولان دولت، حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته تعیین شد.

جلسه شورای عالی کار در نهایت در ساعت ۰۲:۳۰ بامداد دوشنبه بیست‌ ونهم اسفند ماه 1401 بعد از هشت ساعت جلسه و مذاکره، مزد کارگران را برای سال آینده تعیین نمود.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۷ درصد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۴ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۱۳۹ هزار به ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان رسید.

حداقل دریافتی یک کارگر مجرد در ماه بدون داشتن سابقه کار به هفت میلیون و ۳۰۸ هزار تومان رسید. پایه سنواتی نیز 210.000 تومان اعلام شد.

جزئیات حقوق کارگران ۱۴۰۲
مبلغ (تومان)اقلام
۱۷۶,۹۴۲حداقل مزد روزانه
۵۳۰,۸۲۸حق اولاد (هر فرزند)
۲۱۰,۰۰۰پایه سنواتی
۱,۱۰۰,۰۰۰کمک هزینه اقلام مصرفی (بن)
۹۰۰,۰۰۰کمک هزینه مسکن
۵,۳۰۷,۳۳۰حقوق پایه کارگران
۷,۳۰۸,۲۸۴حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد
۸,۰۴۹,۱۱۲حداقل دریافتی با یک فرزند
۸,۵۷۹,۹۴۰حداقل دریافتی با دو فرزند
۸,۲۰۸,۳۶۰حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری

مطلب مفید | نحوه شکایت بابت عیدی و سنوات

پیشینه پرداخت پایه سنوات

نخستین بار بحث پرداخت پایه سنوات در سال ۷۰ مورد بررسی قرار گرفت . در نهایت از سوی مجلس تایید شد . و به این ترتیب با توجه به قانون کار ، تمامی کارگران رسمی و غیر رسمی مشمول دریافت پایه سنوات شدند.

مبلغی که به عنوان پایه سنوات کارگران درنظر گرفته میشود از سوی شورای عالی کار و در بخشنامه مزد سالانه درج می شود.

برای تعیین سنوات کارگران قراردادی نیز با توجه به مصوبات بخشنامه مزد عمل خواهد شد.

چه کسانی مشمول دریافت پایه سنوات خواهند بود؟

براساس مصوبات وزارت کار در سال ۱۳۹۲ مقرر شد که پایه سنوات به تمام افراد اعم از کسانی که دارای قرارداد رسمی و یا غیر رسمی هستند تعلق گیرد.

بر مبنای بخشنامه صادره در این سال کارفرمایان ملزم به پرداخت این مبلغ بر اساس جدول محاسبه پایه سنوات به همه کارگران شدند.

با توجه به قوانین پرداخت پایه سنوات حتی به کارگرانی که شغل خود را ترک کرده اند یا استعفا داده اند هم سنوات تعلق میگیرد.

مشمولان پایه سنوات و حق سنوات چه کسانی هستند؟

مشمولان پایه سنوات و حق سنوات چه کسانی هستند؟

و در مورد افراد دارای سابق کار کمتر از یک سال ، میزان دریافتی سنوات متناسب با میزان فعالیت و روزهای کارکردشان محاسبه و پرداخت میشود.

یکی از نکات مهم این است که منظور از یک سال سابقه کار، سال تقویمی نیست و دقیقا بر اساس سال کاری و روزهای سوابق کارگران در نظر گرفته میشود.

همچنین افزایش پایه سنوات سالانه هنگام افزایش میزان دستمزد سال بعد کارگران صورت میگیرد.

 حق سنوات یا پاداش پایان سال

حق سنوات و یا سنوات پایان خدمت، پاداشی است که پس از اتمام قرارداد کار از سوی کارفرما به مستخدمین مشمول قانون کار پرداخت می‌شود. از این رو حق سنوات را مزایای پایان کار یا پاداش پایان خدمت نیز می‌نامند.

با اعلام محاسبه حق سنوات 1402 کارگران ، بطور قطع به همه افراد مشمول قانون کار این مبلغ پرداخت خواهد شد.

مقایسه تفاوت حق سنوات با پایه سنوات

همان طور که پیشتر اشاره شد پایه سنوات مبلغی است که به عنوان کمک هزینه در نظر گرفته میشود. این مبلغ به حداقل دستمزد کارگران افزوده خواهد شد و به تمام کارگرانی که در کارگاه های مشمول طرح طبقه بندی مشاغل فعالیت دارند، تعلق میگیرد.

این مبلغ به کمک جدول محاسبه پایه سنوات که طی بخشنامه ای از سوی وزارت کار ابلاغ میشود، تعیین خواهد شد و پرداخت آن الزامی خواهد بود.

حق سنوات به نیروهای کاری تعلق میگیرد که حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه های مشمول طرح طبقه بندی مشاغل را داشته باشند.

حق سنوات به عنوان مزایای پایان کار نیز نامیده میشود و در پایان همکاری کارگر با کارگاه و یا انتهای سال پرداخت خواهد شد. این مبلغ معادل با ۱ ماه آخرین حقوق دریافتی کارگر خواهد بود.

بطور خلاصه تفاوت حق سنوات با پایه سنوات در موارد زیر است:

  • حق سنوات معاف از پرداخت بیمه و مالیات است در صورتی که پایه سنوات مشمول پرداخت بیمه و مالیات است
  • پایه سنوات به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود، اما حق سنوات در پایان خدمت و یا پایان قرارداد کار پرداخت می‌شود.
  • پایه سنوات مقدار مشخصی دارد که همه ساله از سوی شورای عالی دستمزد وزارت کار تعیین می‌شود؛ اما حق سنوات بر اساس میزان حقوق و دستمزد افراد متفاوت است.

نحوه محاسبه حق سنوات 1402 یا پاداش پایان خدمت کارگران

نحوه محاسبه حق سنوات 1402

نحوه محاسبه حق سنوات 1402

هر کارفرما موظف است به همه کارگرانی که یک سال یا بیشتر در کارگاه وی مشغول به خدمت بوده‌اند، به ازای هر سال (متوالی یا متناوب) معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی را تحت عنوان حق سنوات پایان سال بپردازد. (ماده 24 قانون کار)

بر اساس آخرین رای مربوط به حق سنوات اصلاحیه شماره 2-3328 مورخ 14/6/1400 دیوان عدالت اداری، مبنای محاسبه حق سنوات پایان کار بر اساس مواد 24 و 31 قانون کار، فقط منحصر به حقوق و مزد کارگر است و لذا حق السعی مبنا قرار نمی‌گیرد.

نحوه محاسبه پایه سنوات سال 1402

تعیین رقم دقیق مبلغ پایه سنوات از سوی شورای عالی کار اعلام میشود.

نرخ پایه سنوات در سال 1402 در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، ماهانه 210.000 تومان است.

فرمول تعیین این مبلغ در سال 1402 بر اساس جدول محاسبه پایه سنوات در شروع سال دوم فعالیت کارگر به شرح زیر است :

( روزهای کاری در یک ماه× سنوات روزانه) + حقوق پایه ماهیانه در سالجاری

 عوامل موثر در نحوه محاسبه حق سنوات 1402

دیوان عدالت اداری پس از بررسی‌های مختلف در خصوص عوامل موثر در محاسبه حق سنوات، در تاریخ 14 شهریور 1400 طبق رایی، تنها حقوق و مزد را مبنای محاسبه حق سنوات اعلام نمود. در واقع مزایای رفاهی و انگیزه‌ای مبنای پرداخت حق سنوات نیست.

در محاسبه حق سنوات 1402 کدام مزایا به کارگر تعلق میگیرد؟

از آنجا که بر اساس رای دیوان عدالت اداری مورخ 14 شهریور ماه سال 1400، مبنای محاسبه حق سنوات تنها مزد و حقوق کارگر است، سنوات کارگران در سال 1402 مجموع حقوق پایه، پایه سنوات و مزایای شغلی به تبع شغل است.

در نتیجه حق سنوات به ازای هر سال، معادل 30 روز آخرین حقوق دریافتی کارگر به جز مزایای رفاهی و انگیزه‌ای خواهد بود.

موارد زیر در محاسبه حق سنوات 1402 موثر است:

  • فوق العاده سختی کار
  • فوق العاده شغل
  • فوق العاده مسئولیت
  • و سایر مزایایی که به تبع شغل به کارگر پرداخت می‌شوند.

برای محاسبه حق سنوات 1402 چه مزایایی بی تاثیر است؟

مزایای رفاهی و انگیزشی جزء دستمزد محسوب نمیشود. بنابراین در محاسبه سنوات 1402 این مزایا لحاظ نخواهد شد:

  • کمک هزینه عائله‌مندی
  • کمک هزینه مسکن
  • کمک هزینه خواروبار و یا بن کارگری
  • پاداش افزایش تولید

 مهم ترین قوانین در مورد پایه سنوات چیست؟

شورای عالی کار مصوبات مختلفی را در خصوص پایه سنوات تعیین کرده است که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین موارد آن میپردازیم:

–  در صورتی که کارفرمای یک کارگاه تغییر کند، تاثیری در پایه سنوات افراد شاغل نخواهد داشت و کارفرمای جدید نیز براساس سوابق کاری و جدول محاسبه پایه سنوات ملزم به پرداخت مبالغ معین به کارگران خواهد بود.

–  سنوات به دانشجویان و دانش آموزان شاغل در انواع مشاغل تابستانی تعلق نخواهد گرفت.

 – سنوات به همه کارمندان و کارگران در تمامی محیطهای کاری اعم از شرکتها، سازمانها و کارگاه ها تعلق میگیرد.

–  مبنای محاسبه حق سنوات، سابقه کاری افراد است و ارتباطی به مدت زمان قرارداد افراد نخواهد داشت‌.

–  کارگران فصلی نیز مشمول دریافت سنوات هستند و تعیین آن براساس مقدار کارکرد آنها است و محاسبه دقیق این مبلغ بر اساس تبصره های تعیین شده از سوی قانون کار است.

از چه روشهایی امکان محاسبه پایه سنوات وجود دارد؟

تعیین دقیق این مبلغ با توجه به جدول محاسبه پایه سنوات و بخشنامه مزد سالانه امکان پذیر است. بخشنامه های مزد ، پایه سنوات سال جاری و درصدی که مزد کارگران افزایش پیدا خواهد کرد را معین میکند.

این دو فاکتور مستقیما روی پایه سنوات تاثیر گذار هستند و به کمک آنها امکان محاسبه پایه سنوات وجود دارد. به طور کلی از دو روش برای محاسبات پایه سنوات استفاده میشود.

 در روش اول : با توجه به مصوبه های وزارت کار و بخشنامه های حاوی جدول محاسبه پایه سنوات انجام میشود. به این ترتیب که در دومین سال کار پایه سنواتی که در بخشنامه تعیین شده است. پرداخت میشود و در سال سوم پایه سنوات سال جدید با پایه سنوات پرداخت شده در سال گذشته با احتساب درصد افزایش مزد زیاد شده و به کارگر پرداخت خواهد شد و این روند ادامه دارد.

در روش دوم : با استفاده از جداول تصاعدی مزد پایه سنوات تنظیم میشود و به کمک آنها بدون محاسبات مختلف میتوان این رقم را با توجه به سابقه کاری و سال محاسبه پایه سنوات تعیین کرد.

محاسبه حق سنوات در سال 1402

 365÷   30 × تعداد روزهای کارکرد (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه شغلی به تبع شغل)

مطابق رای شماره 249 دیوان عدالت اداری مورخ 9/2/1399حق سنوات پرداختی به کارگران در قراردادهای یک ساله و یا کمتر، قطعی است. اما در قراردادهای دائمی یا قرارداد موقتی با مدت زمان بیش از یک سال، مبلغ حق سنوات پرداختی علی‌الحساب بوده و تسویه حق سنوات در زمان انقضای قرارداد کار انجام می‌شود.

نحوه محاسبه حق سنوات 1403

حال میخواهیم محاسبه حق سنوات سال 1403 را انجام دهیم. برای محاسبه حق سنوات 1403 فرض کنید آخرین حقوق دریافتی یک کارگر 7 میلیون تومان باشد. و همچنین فرض کنید در سال 1403تعداد روزهای کارکرد وی 150 روز باشد. برای اینکه حق سنوات وی در سال 1403 محاسبه شود مبلغ 7 میلیون تومان در عدد 150 ضرب میشود. سپی عدد حاصله را بر عدد 365 یعنی تعداد روزهای یک سال تقسیم میکنیم . در این صورت محاسبه حق سنوات 1403 وی معادل 3.476.190 تومان خواهد شد.

حال فرض کنید شخصی با 20 سال سابقه کار بخواهد در سال 1403 به کار خود پایان دهد.  در پایان سال 1403 قصد دریافت حق سنوات 20 سال گذشته خود را داشته باشد. در این صورت فرض نمایید شخص مورد نظر آخرین حقوق ماهانه وی مبلغ 15 میلیون تومان بوده است. با این فروض حق سنوات 20 سال گذشته او برابر با 20 ضربدر حقوق (هرسال، یک حقوق) وی خواهد شد. بنابراین حق سنوات او برای 20 سال وی معادل 300 میلیون تومان میشود (20 سال ضرب در 15 میلیون تومان).

حق سنوات 1403

پس تا اینجا متوجه شدید فرمول محاسبه حق سنوات در سال 1403 همانند سال های گذشته است . بنابراین حق سنوات 1403 با توجه به آموزش محاسبه حق سنوات که در بالا توضیح دادیم محاسبه میشود. جهت یادآوری  یک بار دیگر فرمول محاسبه حق سنوات 1403 را مرور میکنیم :

فرمول محاسبه حق سنوات 1403
(آخرین حقوق پایه دریافتی * تعداد روزهای کارکرد) تقسیم بر 365

نحوه محاسبه حق سنوات کارگران با قرارداد موقت 1403

نحوه محاسبه حق سنوات کارگران با قراردادهای موقت، بر اساس مدت زمان کارکرد آنها طی سال به شرح زیر محاسبه و پرداخت می‌شود:

365 ÷ 30  × تعداد روزهای کارکرد ×  (حقوق پایه روزانه+ پایه سنوات روزانه+ مزایای روزانه مستمر به تبع شغل)

فرمول محاسبه حق سنوات کارگران پاره وقت 1403

محاسبه حق سنوات برای کارگران پاره وقت بر اساس مدت زمان کارکرد آنها محاسبه و پرداخت می‌شود.

365 ÷ (30 × تعداد روزهای کارکرد در سال × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه +مزایای روزانه شغلی به تبع شغل))

 قرمول محاسبه حق سنوات کارگران فصلی و کارمزدی

قانون گذار در ماده واحده قانون مربوط به عیدی و پاداش سالیانه کارگران، سنوات یا پاداش کارگرانی که به صورت فصلی، کارمزدی و یا با قراردادهای کمتر از یک سال به فعالیت در کارگاه‌های مشمول قانون کار مشغول به کار بوده‌اند، بر اساس 60 روز و به نسبت ایام کارکرد آنها در سال در نظر گرفته است. نحوه محاسبه سنوات به صورت زیر است:

 365÷ 60   × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه مستمر به تبع شغل)

برای کارگران کارمزدی، حقوق و دستمزد مبنای محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال، معادل متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

همچنین حق سنوات آنها بر اساس مدت زمان کارکرد آنها در طول سال محاسبه و پرداخت می‌شود.

نحوه محاسبه حق سنوات کارگران ساعتی

برخی کارکنان به صورت ساعتی کار می‌کنند و حقوق ماهانه ثابتی ندارند؛ به بیان دیگر، دستمزد

آنان در ماه متغیر است؛ محاسبه سنوات این گروه، بر مبنای میانگین حقوق دریافتی 3 ماه پایانی قرارداد کاری آنان انجام می‌شود.

کارفرما موظف است به کارکنانی که به هر نحو در طی سال همکاری آنها با کارگاه قطع شده باشد، نسبت به مدت زمان کارکرد عیدی و پاداش پایان سال بپردازد؛ از جمله دلایل قطع همکاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استعفای کارگر
  • بازنشستگی یا از کارافتادگی کارگر
  • اخراج کارگر
  • ترک کار

کارفرما موظف است پس از احراز شرایط اخراج کارگر و یا ترک کار او کلیه مطالبات وی از جمله حقوق و دستمزد معوق و عیدی و سنوات او را بپردازد؛ بر اساس قوانین ترک کار ، کارفرما تنها می‌تواند از پرداخت حق سنوات کارگر خودداری نماید.

زمان پرداخت حق سنوات کارگران

بر اساس تبصره 1 ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، پرداخت عیدی کارگران تنها در پایان سال انجام می‌شود. همچنین هر گونه پرداخت از این بابت در طول سال، مبلغ علی‌الحساب عیدی و پاداش آخر سال محسوب می‌شود.

زمان پرداخت حق سنوات پایان خدمت معمولا پس از پایان قرارداد کار و یا پایان هر سال و در زمان تسویه حساب با کارکنان پرداخت می‌شود.

سخن پایانی

در نظر گرفتن پایه سنوات برای کارگران یکی از راهکارهایی است که تلاش شده است تا مزد پایین آنها تا حدودی جبران شود. بر اساس قوانین وزارت کار امروزه تمام کارفرمایان ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.

پایه سنوات و حق سنوات به مشمولین قانون کار بر اساس جدول محاسبه پایه سنوات تعلق میگیرد.

بیشتر مطالعه کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

10 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • چرا ارای اشاره شده را که ملاک حق السعی می باشد حذف کردین

    پاسخ
  • اخرین رای دیوان در 31 شهریور 1400 و 28 دی 1400 هست که حق السعی را ملاک سنوات قرار داده لطفا اصلا شود

    پاسخ
  • اشتباهتان توضیح دادان اضافیه با 5 سطر میتونستید تمامش کنید

    پاسخ
    • سلام.
      سپاس از ارائه نظرتون.

      پاسخ
    • سلام ممنون از وقتی که گذاشتید
      ایا کسی که طبق قرار با کارفرما حقوق ثابتش بیشتر از وزارت کار است و پورسانت فروش محصولات هم دریافت میکند سنوات به اوتعلق نمیگیرد به دلیل دریافت پورسانت؟؟

      پاسخ
  • حجت الله
    20 جولای 2023 18:35

    مقالتون اشتباه زیاد داره و باعث گیج شدن بیشتر کاربر میشه.
    لطفا اصلاح بفرمایید.

    پاسخ
    • سلام.
      چنانچه به یک یا دو مورد از اشتباهات اشاره بفرمایید سپاسگزار خواهیم شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up