ملکی

مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف

مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف

امروزه در کشور، املاک و اراضی بسیار زیادی وجود دارند که فاقد سند رسمی هستند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، یک سامانه الکترونیکی ایجاد کرده است تا افرادی که به دنبال دریافت سند تک برگ ملک قولنامه ای هستند، به وسیله آن ثبت نام کرده و مراحل قانونی دریافت سند خود را طی کنند.

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف بپردازیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با مراحل و مدارک مورد نیاز، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

وکیل دعاوی املاک قولنامه ای

ماده ۱۴۷ به چه موضوعی می پردازد؟

در این قسمت از مطلب مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف، به بررسی ماده ۱۴۷ می پردازیم. به دلیل اینکه مالکین اراضی و املاک بسیاری به دلایل مختلف نتوانسته اند سند دریافت کنند، با توجه به ماده ۱۴۷، تمامی اراضی و املاک که تا تاریخ اول فروردین ماه سال ۱۳۷۰ موفق با دریافت سند نشده اند، می توانند با توافق طرفین معامله، به منظور دریافت سند به سامانه مراجعه کرده و با طی کردن مراحل قانونی و اداری، سند خود را دریافت کنند.

سوالی که همواره متقاضیان آن را مطرح می کنند این است که چه املاکی مشمول ثبت در سامانه می شوند؟ و چه املاکی نمی توانند این سند را از طریق سامانه دریافت کنند؟ در ادامه به این سوالات با جزئیات کامل پاسخ خواهیم داد تا متوجه شوید که از طریق سامانه ، چه املاکی قادر به دریافت سند هستند و مراحل اخذ سند آن چگونه است.

همه چیز در باره ملک قولنامه ای

چه املاکی را می توان در سامانه ثبت کرد؟

در این قسمت از مطلب مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف، قصد بررسی این موضوع را داریم که چه املاکی قابلیت ثبت در سامانه را دارند. مالکینی که به دنبال این هستند تا با توجه به قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی، به منظور سند دار کردن ملک قولنامه ای اقدام نمایند، باید یکی از شرایطی که در اینجا به بیان آن می پردازیم را داشته باشند:

  • املاکی که دارای سوابق ثبتی هستند و مالکیت متقاضی به صورت مشاعی بوده و میزان سهم القدر مالک در ملک مشخص شده است، اما به دلیل مسائلی نظیر در دسترس نبودن سایر مالکین یا فوت آن ها و در دسترس نبودن وراث، تا به حال شرایط دریافت سند مالکیت را نداشته اند.
  • تمامی املاک و اراضی کشاورزی و باغات که از سوابق ثبتی به نام متقاضی برخوردار هستند، اما متقاضی بخشی یا کل آن ملک را خریده است و به علت فوت مالک یا در دسترس نبودن مالک و ورثه آن، نتوانسته اند سند دریافت کنند.
  • چنانچه عرصه ملک، وقفی باشد و خریدار آن را صرفا برای ساخت بنا اجاره نماید و سند مالکیت دریافت نکرده باشد، شامل طرح خواهد شد.

چه املاکی مشمول ثبت در سامانه نیستند؟

در این قسمت از مطلب مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف قصد داریم به این مسئله بپردازیم که چه املاکی مشمول ثبت در سامانه نیستند. اغلب افراد این تفکر را دارند که می توان برای تمامی املاک و اراضی که وجود دارند، از طریق سامانه سند تک برگ دریافت کرد. اما این یک تصور اشتباه بوده و هر ملکی قابلیت دریافت سند را ندارد. برای مثال املاک زیر، مشمول ثبت در سامانه نخواهند بود:  

  • املاکی که فاقد سابقه ثبتی هستند.
  • موسسه های دولتی و املاک دولتی
  • املاکی که صاحب اصلی آن در قید حیات نبوده اما وراث آن در دسترس هستند.
  • اراضی ملی و موات
  • املاکی که مالک آن ها در قید حیات بوده و در دسترس باشد.
  • املاک فاقد بنا به شکل محصور و غیر محصور

مدارک مورد نیاز برای گرفتن سند

پیش از اینکه به بیان مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف بپردازیم، لازم است مدارک مورد نیاز برای گرفتن سند قانون تعیین تکلیف را بیان کنیم. افرادی که دارای شرایط دریافت سند از طریق سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت هستند، می توانند با تهیه مدارکی که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم، برای گرفتن سند اقدام کنند؛ این مدارک عبارتند از:

  • ارائه مدارک مالکیتی
  • ارائه نقشه یو تی ام از وضع ملک
  • اسکن مدارک ملک و متقاضی
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • ثبت فرم درخواست پذیرش در سامانه
  • ضمیمه مدارک اسکن شده و ارائه آن به واحد ثبتی مربوطه
  • دریافت شناسه رهگیری پستی
  • تحویل سند درب منزل
مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف

مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف

حال که با مدارک مورد نیاز برای گرفتن سند قانون تعیین تکلیف آشنا شدید، در ادامه به بررسی مراحل اخذ سند اشاره خواهیم کرد:

ارائه مدارک مالکیتی ملک مزبور

نخستین مرحله به منظور گرفتن سند، تهیه و جمع آوری مدارک اثبات مالکیت، توسط متقاضی محسوب می شود. مدارکی نظیر مبایعه نامه و سند اولیه به همراه کپی آن ها ضروری خواهد بود تا فرد بل توجه به این اسناد، اثبات کند که ملک از مالک اولیه آن خریداری شده است.

چنانچه که ملک مشاعی بوده و مالک دارای سند مشاعی باشد، سند مزبور باید به نام متقاضی دریافت سند ثبت شود. در شرایطی که متقاضی ملک را معامله کرده باشد، اما مالکیت به نام متقاضی در سند منتقل نشود، متقاضی می تواند با داشتن وکالت نامه رسمی از مالک اولیه به منظور گرفتن سند اقدام کند.

تهیه نقشه یو تی ام از وضع ملک

یکی دیگر از مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف که متقاضی دریافت سند باید نسبت به انجام آن اقدام کند، تهیه نقشه یو تی ام به همراه فایل های مربوطه است. شخص متقاضی برای تهیه این نقشه باید به کارشناس نقشه برداری مراجعه کند.  

کارشناس با بررسی مدارک مالکیتی، با هماهنگی متقاضی از ملک مزبور نقشه برداری می کند. در آخر این نقشه را به همراه فایل های مربوطه با تایید گواهی مختصات ملک که دارای مهر و امضای خود است، در اختیار متقاضی قرار خواهد داد.

اسکن مدارک ملک و متقاضی

در این مرحله از مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف، متقاضی مدارکی را که در مراحل قبل توضیح داده است را جمع آوری کرده و از آن ها با فرمت png یا jpg اسکن تهیه می کند. متقاضی باید مدارک هویتی خود اعم از اصل شناسنامه و کارت ملی را اختیار داشته باشد و به همراه سایر مدارک اسکن نماید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که حجم فایل های اسکن شده باید کمتر از ۱۵۰ کیلوبایت باشد تا در زمان بارگذاری آن ها در سامانه با مشکلی روبه رو نشوید. لیست مدارکی که باید متقاضی به همراه داشته باشد، عبارتند از:

  • نقشه یو تی ام تهیه شده از ملک به وسیله متقاضی
  • ارائه مبایعه نامه و سند اولیه به همراه کپی آن ها در صورت خرید ملک
  • ارائه سند مشاعی و کپی صفحات حدود ملک، نقل و انتقالات، در صورت مشاعی بودن ملک
  • رسید پرداخت مبلغ ۵۰ هزار تومان به شماره حساب ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • کامل کردن فرم گواهی تعیین مشخصات ملک با فرمت اکسل

تکمیل فرم درخواست پذیرش

لازم است شخص با مراجعه به کافی نت یا دفاتر اسناد رسمی پس از پر کردن فرم درخواست پذیرش و ثبت آن در سامانه به آدرس https://sabtemelk.ssaa.ir یک شماره ورود و رمز عبور دریافت کند.

تکمیل درخواست پذیرش در سامانه

بعد از آن که ثبت نام متقاضی در سامانه صورت گرفت با بهره بردن از شماره ورود به سامانه به منظور تکمیل درخواست وارد شده و تکمیل نهایی درخواست توسط متقاضی در کافی نت یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد.

مراحل اخذ سند قانون تعیین تکلیف

ارسال مدارک به واحد ثبتی

در این مرحله از مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف بعد از اینکه درخواست پذیرش تکمیل نهایی شد باید یک کپی از درخواست گرفته و ضمیمه مدارک اسکن شده در یک بسته پستی قرار داده شود. این مدارک را باید با توجه به آدرسی که در سامانه به منظور ارسال به واحد ثبتی در نظر گرفته شده است، پست نمایید.

دریافت کد رهگیری اداره پست

بعد از قرار دادن مدارک در بسته پستی و تحویل آن ها به اداره پست، شناسه ۲۰ رقمی کد رهگیری توسط اداره پست به متقاضی تحویل داده می شود. شخص با مراجعه به سامانه و درج کد رهگیری در سامانه، یک شماره پرونده دریافت خواهد کرد.

دریافت سند

در مرحله آخر از مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف، بعد از اینکه تقاضای دریافت سند از طریق ماده ۱۴۷ در سامانه به ثبت رسید، سند تک برگی پس از ثبت توسط اداره ثبت اسناد، در اختیار اداره پست قرار می گیرد و سند به آدرس پستی متقاضی فرستاده شده و توسط مامور پست در اختیار شخص قرار می گیرد.

شرایط گرفتن سند برای املاک قولنامه ای

حال که با مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف آشنا شدید، زمان آن رسیده که با شرایط گرفتن سند برای املاک قولنامه ای نیز آشنا شوید. نکته مهم درباره گرفتن سند برای املاک قولنامه ای این بوده که ملک حتما باید دارای سابقه ثبتی باشد، به این مفهوم که در گذشته در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک به نام فردی ثبت شده و پلاک ثبتی دارد. املاک قولنامه ای که افراد می توانند برای آن سند رسمی مالکیت دریافت کنند، عبارتند از:

  • اراضی کشاورزی و باغات مختلف
  • ساختمان هایی که دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و شخص تمام یا قسمتی از آن را به صورت قولنامه خریداری کرده و موفق به دریافت سند رسمی مالکیت نشده است.
  • املاکی که سابقه ثبتی دارند و فرد مالک رسمی مشاعی بوده و تصرفات مشخص در محل مجزا دارد، اما به علت دسترسی نداشتن به سایر مالکین مشاعی یا فوت مالک رسمی و ورثه نتوانسته سند رسمی مالکیت شش دانگ را اخذ کند.
  • املاکی که عرصه آن وقف است و شخص عرصه را با احداث اعیانی اجاره کرده و نتوانسته سند مالکیت اعیانی را دریافت کند.
اخذ سند قانون تعیین تکلیف

هزینه صدور سند مالکیت

در این قسمت از مطلب مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف قصد داریم به بررسی هزینه صدور سند بپردازیم. همانطور که می دانید اگر قصد تقاضای سند رسمی را داشته باشید، باید هزینه ای را پرداخت کنید. این هزینه معادل ۵ درصد از ارزش منطقه ای ملک بوده و اگر ملک فاقد ارزش معینی باشد، براساس برگ ارزیابی قیمت منطقه ای ملک، تعرفه سند، دفترچه مالکیت است که باید به خزانه داری کل کشور واریز شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر ملک مورد تقاضا دارای سبق صدور سند مالکیت اولیه نباشد، علاوه بر مبالغ گفته شده باید مابه التفاوت هزینه ثبتی را نیز به حساب مذکور واریز کند. علاوه بر این سازمان ثبت اسناد و املاک نیز برای پرداخت حق الزحمه کارشناسان خود، ارزش منطقه ای ملک را از متقاضی دریافت خواهد کرد.

هیات حل اختلاف در صدور سند مالکیت چه وظیفه ای دارد؟

در این قسمت از مطلب مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف به بررسی وظیفه هیات حل اختلاف در صدور سند خواهیم پرداخت. برای صدور سند مالکیت اراضی فاقد سند که دسترسی به مالکین آن امکان پذیر نیست، هیات حل اختلاف تشکیل خواهد شد که این هیات دارای وظایفی است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • بررسی مدارک و دلایل ارائه شده
  • جلب نظر کارشناس
  • انجام تحقیقات لازم در صورت لزوم
  • صدور رای با توجه به قانون
  • استعلام نظر از نهادهای مربوطه در صورت لزوم
دریافت سند قانون تعیین تکلیف

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف پرداختیم. همانطور که متوجه شدید، پروسه دریافت سند تک برگی، زمان‌بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد. این فرآیند ممکن است بین یک هفته تا یک ماه زمان ببرد و بعد از صادر شدن، تحویل اداره پست داده می شود.

در صورتی که به هر دلیلی درگیر این مسئله شده اید و سوال یا مشکلی در زمینه مراحل اخذ سند در قانون تعیین تکلیف دارید، لازم است که با افراد ماهر و کاربلد در این حوزه مشورت کنید. تیم حقوقی ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند و می توانید حل پرونده های حقوقی خود را با خیال راحت به ما بسپارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا