نحوه طرح دعوا علیه شرکت

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نحوه طرح دعوا علیه شرکت

نحوه طرح دعوا علیه شرکت

نحوه طرح دعوا علیه شرکت

با گسترش روز افزون تجارت، شرکت های تجاری زیادی پدید آمده اند که هر کدام دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکای خود می باشند. لذا می توانند مانند اشخاص حقیقی مرتکب تخلف یا جرم شوند و همچنین مسئولیت قراردادی یا غیر قراردادی داشته باشند. در این مقاله سعی می کنیم به طور اختصار به بررسی دعاوی حقوقی یا کیفری علیه شرکت های تجاری بپردازیم و با نحوه طرح دعوا علیه شرکت آشنا شویم.

مطلب مرتبط | وکیل دعاوی شرکت تجاری

چگونه علیه شرکت تجاری طرح دعوای حقوقی کنیم؟

در طرح دعوا علیه شرکت های تجاری، مانند هر طرح دعوای حقوقی دیگری، باید دادخواست خود را همراه با ادله و نوشتن دقیق خواسته و تعیین دقیق طرف دعوا آماده کنیم. سپس از طریق دفاتر خدمات قضایی آن را ثبت نماییم. یا این که وکیل شما دادخواست را به وکالت از شما ثبت نماید.

در این موارد باید نام و اقامتگاه شخص حقوقی درج شود. و نیازی به درج نام مدیر یا مدیران نمی باشد. البته در صورتی که موضوع کاملا برخواسته از سمت شخصیت حقوقی باشد.

مطلب مفید | وکیل پرونده حقوقی شرکت

به طور کلی نحوه طرح دعوا علیه شرکت به سادگی مطالبی که در این مقاله ذکر می شود نمی باشد. لذا بهتر است در چنین مواردی از وکلای خبره در این زمینه بهره جویید تا دعاوی شما دارای نقص شکلی نگردد.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی حقوقی علیه شرکت تجاری  

بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی، اقامه دعوای حقوقی علیه شرکت ها، حالات مختلفی دارد. در ماده 13 قانون آیین دادرسی مدنی اشاره شده است که در دعاوی بازرگانی و دعاوی راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده اند خواهان می تواند به دادگاهی رجوع کند که عقد یا قرارداد در حوزه آن واقع شده است . یا تعهد می بایست در آنجا انجام شود.

پس این امر یکی از حالات متصور برای طرح دعوا علیه شرکت ها است. البته نحوه طرح دعوا علیه شرکت پیچیدگی های خاص خود را دارد و باید وکیلی متخصص در این زمینه دادخواست شما را بارگذاری نماید تا با کمترین مشکل در مسیر رسیدگی های طولانی حقوقی مواجه گردید.

طرح دعوا علیه شعبه شرکت های تجاری

طرح دعوا علیه شعب و نمایندگی شرگت

طرح دعوا علیه شعب و نمایندگی شرگت

شعب شرکت های تجاری با نمایندگی شرکت های تجاری تفاوت دارند. نمایندگی ها دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکت مادر می باشند. ولی شعب شخصیت حقوقی مستقلی از شرکت مادر ندارند. این امر اثرات زیادی را می تواند با خود به همراه داشته باشد.

دعاوی ناشی از تعهدات هر شعبه باید در دادگاه محلی که شعبه طرف معامله در آن واقع است اقامه شود و مادام که شرکت دارای شعبه می باشد طرح دعوی در دادگاهی که مرکز اصلی شرکت در حوزه آن قرار دارد مجوز قانونی ندارد. اما در صورت انحلال شعب، می توان دعوا را در مرکز اصلی شرکت اقامه نمود.

طرح دعوا علیه نمایندگی های شرکت های تجاری

نمایندگی ها به این علت که شخصیتی مستقل از شرکت مادر دارند، خود باید پاسخ گوی دعاوی مطروحه باشند و لذا طرح دعوا علیه نمایندگی ها در دادگاه محل نمایندگی ممکن است.

نحوه طرح دعوا علیه شرکت شامل بررسی دقیق و تخصصی وضعیت حقوقی محلی که از آن شکایت یا مطالبه ای دارید می باشدو این امر مستلزم همراهی وکیلی با تجربه در این زمینه است.

طرح دعوا علیه شرکت های در حال انحلال

در اینگونه شرکت ها، شخصیت حقوقی حیات خود را ادامه می دهد. لذا طرح دعوا علیه این گونه شرکت ها میسر است. شاید برخی به اشتباه تصور نمایند که باید در چنین دعاوی علیه مدیر تصفیه دعوا را اقامه نمود لکن چنین نمی باشد. در دعاوی علیه شرکت های منحله، طرح دعوا علیه مدیر تصفیه وجاهت نداشته و شرکت تجاری در حال تصفیه ( منحله) می بایست طرف دعوا قرار گیرد.

زیرا مدیران تصفیه، صرفا نمایندگان شرکت های در حال تصفیه می باشند. پس به طور کلی نحوه طرح دعوا علیه شرکت در مواردی شامل طرح دعوا علیه شرکت های در حال انحلال نیز می شود.

آیا می توان علیه شرکت های تجاری طرح شکایت کیفری نمود؟

در قانون برای شخصیت های حقوقی نیز ارتکاب جرم هایی پیش بینی شده است به تبع آن برای اشخاص حقوقی مجازات هایی را نیز در نظر گرفته اند. بر طبق ماده 143 قانون مجازات اسلامی، در مسئولیت کیفری اصل بر مسئولیت شخص حقیقی است. شخص حقوقی در صورتی دارای مسئولیت کیفری است که نماینده قانونی شخص حقوقی به نام یا در راستای منافع آن مرتکب جرمی شود. مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مانع مسئولیت اشخاص حقیقی مرتکب جرم نیست.

به طور مثال بر طبق ماده 22 قانون مجازات اسلامی، انحلال شخص حقوقی و مصادره اموال آن زمانی اعمال می شود که برای ارتکاب جرم، به وجود آمده یا با انحراف از هدف مشروع نخستین، فعالیت خود را منحصراً در جهت ارتکاب جرم تغییر داده باشد. این موارد، از جمله مجازات هایی می باشد که برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده است.

دادسرای صالح جهت رسیدگی به جرم شرکت های تجاری کدام است؟

دادسرای صالح برای رسیدگی به تمامی جرایم، محل وقوع جرم می باشد. لذا در این مورد اگر شرکت مرتکب جرمی شود، دادسرای محل وقوع جرم صالح به رسیدگی در این زمینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up