نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع ، دادخواست تنظیم سند ملک مشاع 

طرح سؤال : در واتساپ

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

وقتی یک ملک بیش از یک مالک دارد و سهم هر یک از آنان به صورت دانگ نیست بلکه به صورت سهم یا بخشی از ملک مورد نظر است به این نوع ملک اصطلاحاً «ملک مشاعی» می گویند. شرکا در این نوع مالکیت به جای سند تفکیکی هر کدام قولنامه ای که در آن مقدار و یا سهم آنان در ملک مشخص شده در دست دارند.

در املاک ورثه ای نیز که سند اصلی به نام متوفی است وقتی ورثه ، صاحب ملک ورثه ای می شوند، چون ملک متعلق به چند نفر وراث می باشد و هیچکدام سند مربوط به خود را در دست ندارند، باز هم ملک مشاعی خواهد بود.

 برای آنکه در ملک مشاعی وضعیت مالکین از حیث برخورداری از سند رسمی معین گردد باید نسبت به انتقال سند به نام مالکین در دفترخانه اقدام شود. اگر خریدار یا خریداران ملک مشاعی آمادگی حضور در دفترخانه را داشته باشند اما فروشنده در دفترخانه حاضر نشود و ملک مشاعی به صورت رسمی به خریداران منتقل نگردد می باید از طریق مراجعه به دادگاه محل وقوع ملک نسبت به تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع اقدام نمود.

مطلب مفید| دستور فروش ملک مشاع

برای انجام این کار می باید فرایندی طی شود که در اینجا مختصر توضیحاتی در این مورد ارائه می شود. در انتها یک نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع ارائه خواهد شد.

مراحل طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع
مراحل طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

مراحل الزام به تنظیم سند ملک مشاع

  1. مراجعه خریدار یا خریداران ملک مشاعی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  2. ثبت نام ثنا
  3. همراه داشتن مدارک از جمله مدارک خرید زمین و مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه
  4. تکمیل فرم تعیین ارزش منطقه ای ملک
  5. پرداخت هزینه دادرسی
  6. انتظار برای تعیین شعبه رسیدگی کننده و ابلاغ زمان رسیدگی به پرونده

نکات حقوقی در مورد این دعوا

  • لازم نیست خواهان پرونده علیه همه مالکان طرح دعوا نماید بلکه وی فقط نسبت به سهم فروشنده یا خوانده اقامه دعوا می نماید.
  • اگر ملک مشاع افراز نشده باشد اقامه دعوا قابل استماع نیست.
  • چنانچه خوانده بیش از سهم مالکیت خود به خریدار واگذار کرده باشد دادگاه فقط به اندازه سهم واقعی فروشنده او را ملزم به الزام به تنطیم سند رسمی ملک مشاع خواهد نمود. و به مازاد بر آن ترتیب اثری داده نخواهد شد.
  • به موجب قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۲۲ /۸ / ۵۷ افراز املاکی که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته است با اداره ثبت محل وقوع ملک است. تا هنگامی که ملکی در اجرای قانون افراز و فروش املاک مشاعی افراز نشود، هرگونه دعوا به خواسته الزام به تنظیم سند رسمی یا تسلیم مبیع به نحو مفروز، غیر قابل استماع است. زیرا مقدمه لازم برای استماع این دعاوی مراجعه به اداره ثبت و درخواست افراز ملک است مگر اینکه خواهان الزام به تنظیم سند رسمی به نحو مفروز را از دادگاه مطالبه نماید.

یک نمونه دادخواست

ریاست محترم دادگاه حقوقی …………..

باسلام و احترام؛

برابر مبایعه نامه شماره ………… مورخ …………… اینجانب ………… اقدام به خرید 2 سهم از 60 سهم مشاع از پلاک ثبتی ……… واقع در ………………. نمودم . در تاریخ تنظیم مبایعه نامه مورد نظر خوانده (فروشنده) متعهد به تنظیم سند رسمی ملک به نام اینجانب نسبت به سهم مورد اشاره گردیدند.

اینجانب در زمان خرید، نسبت به پرداخت مبلغ ثمن اقدام و مقرر شد در تاریخ ……………انتقال سند در دفترخانه شماره …………….. به نام اینجانب انجام گیرد. اما با وجود مراجعات مکرر، خوانده از حضور در دفترخانه و تنظیم سند به نام اینجانب استنکاف می ورزد. لذا ضمن پیوست اسناد و مدارک خرید ملک، از محضر حضرت عالی تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی را می نمایم.

یک نمونه رأی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

در خصوص دعوای آقای ………… به طرفیت آقای …………… مبنی بر تنظیم سند رسمی دو سهم از 60 سهم مشاع از پلاک  ثبتی ………… واقع در …………. خواهان اظهار داشته است دو سهم از 60 سهم مشاع پلاک ثبتی مذکور را از خوانده خریداری نموده است اما با وجود پرداخت ثمن معامله، خوانده حاضر به تنظیم سند رسمی به نام وی نگردیده است. خوانده نیز با وجود ابلاغ اخطار وقت رسیدگی به صورت قانونی در جلسه رسیدگی حاضر نگردید. لایحه ای نیز تقدیم نکرده است. و وکیل نیز معرفی ننموده است .

لذا با توجه به وصول پاسخ ثبتی مضبوط در پرونده (ثبت شده به شماره ………….. مورخ …………..) که مؤید مالکیت خوانده نسبت به پلاک ثبتی مورد ادعای خواهان می باشد. همچنین پرداخت ثمن قرارداد توسط خواهان که بانک ملی شعبه …………… نیز پرداخت مبالغ مورد ادعای خواهان را تأیید نموده است دعوای خواهان را وارد تشخیص و مستند به مواد ……….. قانون مدنی و ماده……. از قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به تنظیم سند رسمی 2 سهم از 60 سهم مشاع پلاک ثبتی ………… صادر و اعلام می دارد رأی صادره غیابی و ظرف 20 روز پس از ابلاغ به خوانده قابل واخواهی در این شعبه و ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر نزد محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

                                                                                                 دادرس شعبه ………… دادگاه حقوقی ……

برای مشاهده نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع در مورد املاک ورثه ای مقاله الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را ببینید.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی 

اگر شما در حال حاضر درگیر پرونده ملکی خود هستید و بدنبال وکیل متخصص ملکی با تجربه و قابل اعتماد هستید می توانید با ما تماس بگیرید و در مورد پرونده خود با وکیل مشورت و در صورت اطمینان سرنوشت پرونده تان را به دست وی بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.