وکالت پرونده مواد مخدر

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکالت پرونده های مواد مخدر، وکیل متهمین موادمخدر

وکالت در پرونده های مواد مخدر

وکالت در پرونده های مواد مخدر

جرایم مواد مخدر اغلب با استناد به کشف مواد مخدری که در تصرف متهم یافت می‌شوند، ثابت می گردند. البته کنترل‌های نامحسوس و تعقیب مظنونان تا کشف مواد مخدر و دستگیری آنان حین ارتکاب جرم نیز از جمله اقداماتی است که دادسرا و دادگاه بر اساس گزارش ها و گواهی های ضابطان به آنها استناد می‌کنند. در این جرایم اغلب به علت اینکه متهم همراه با مواد مخدر شناسایی و دستگیر می شود، اثبات بی گناهی بسیار دشوار است.

ماهیت این جرایم به گونه ای است که دلیل اثبات معمول یافت شدن مواد در تصرف افراد است. در این جرایم ادله دیگر مانند سند، نظریه کارشناسی و DNA به ندرت و یا شاید هرگز موضوعیتی برای استناد پیدا نمی‌کنند. همین امر و همچنین مجازات های سنگینی که برای این دسته از جرایم وضع شده است منجر می شود که برای وکالت پرونده مواد مخدر به وکیل متخصص و مجرب در این حوزه نیاز باشد. یعنی وکیل جرایم مواد مخدر.

کدام دادگاه به جرایم مواد مخدر رسیدگی میکند؟

بر طبق بند پ ماده 303 قانون آئین دادرسی کیفری، تمام جرائم مربوط به مواد مخدر، روان گردان و پیش سازهای آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل، در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود. دادگاه انقلاب در مرکز هر استان تشکیل می شود. اگر شهرستانی دارای دادگاه انقلاب نباشد، متهم جرم مواد مخدر به نزدیک ترین حوزه قضایی که دارای دادگاه انقلاب است، تحت نظر فرستاده می شود.

وکیل حاذق در پرونده مواد مخدر

وکیل حاذق در پرونده مواد مخدر

مطلب مرتبط | وکیل کیفری غرب تهران

مجازات جرایم مواد مخدر بر طبق کدام قانون می باشد؟

مجازات های مختلفی برای جرایم مواد مخدر در نظر گرفته شده است. اما به طور کلی عموما شامل جزای نقدی، شلاق، حبس و اعدام می باشد. شرایط و ویژگی های خاص در مرتکب از قبیل سمت و خصوصیت وی و انگیزه و سابقه و همچنین جود اوضاع و احوال مربوط به جرم و نحوه ارتکاب آن و خصوصیات مجنی علیه از جمله عوامل مؤثر در میزان مجازات می باشند.

وکیلی که در حوزه وکالت پرونده مواد مخدر فعال است، باید به تمامی این جزئیات توجه نموده و تک تک آن ها را بررسی نماید و در اختیار مقام محترم قضائی قرار دهد زیرا  در این دسته از پرونده ها جزئیات بسیار مهم و تعیین کننده در مسیر پرونده است.

مجازات حبس در جرایم مواد مخدر بر چه اساس صادر می شود؟

در این دسته از جرایم با توجه به تناسب وزن مواد مخدر که حمل یا  نگهداری شده است، مجازات حبس پیش بینی گردیده است.

آیا اموال ناشی از ارتکاب جرم مواد مخدر مصادره می شود؟

علاوه بر مجازاتهای مقرر در جرایم مواد مخدر، مصادره کلیه اموال ناشی از این راه نیز در حکم قید می گردد. البته این مصادره به استثنای هزینه تأمین متعارف برای خانواده‌ محکوم یا اصطلاحا همان مستثنیات دین است.

دادگاه مکلف است مشخصات دقیق اموال مصادره شده را در حکم قید کند. علاوه بر این در حکم ریز اموالی که حسب نظر کارشناس یا خبره جزء مستثنیات‌محسوب شده دقیقاً قید میشود.

آیا امکان تخفیف در جرایم مواد مخدر وجود دارد؟

همان طور که می دانید پرونده های جرایم مواد مخدر با یکدیگر تفاوت دارند و در هر کدام با توجه به نوع ماده مخدر و شرایط ارتکاب جرم و سایر مولفه های پیچیده، مجازات های متفاوتی  وجود دارد و به تبع آن نیز امکان تخفیف در آن ها متفاوت است. اما به صورت کلی  مواردی از قبیل همکاری موثر، نوع و میزان مواد مخدر مکشوفه، حسن رفتار و سابقه مرتکب در زندان، سن و بیماری و فاکتور های دیگر، میتواند موثر در اعمال مقررات تخفیف در مجازات جرایم مواد مخدر باشد. وکیلی که متخصص در وکالت پرونده مواد مخدر می باشد، در بسیاری از موارد می تواند هنر و فن وکالت خود را در جهت اقناع مقام قضایی برای اخذ بالاترین تخفیف ها برای موکل خویش نشان دهد.

آیا امکان تعلیق مجازات یا تبدیل مجازات در جرایم مواد مخدر وجود دارد؟

پاسخ این سوال به علت اینکه در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به آن اشاره نشده است، ابهاماتی را پدید می آورد. در همین خصوص نظریه مشورتی شماره1079/92/7 در سال 1392 صادر شد که تا حدی توانست این ابهامات را برطرف نماید. در این نظریه بیان شد که به جز مواردی که مطابق ماده 47 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 از مقررات تعلیق استثناء شده است . سایر جرایم مذکور در قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر قابل تعلیق است.

وکیل فعال در حوزه وکالت پرونده مواد مخدر، می تواند با اگاهی و تجربه از چنین نکات ریز و پیچیده ای که در این دسته از جرایم وجود دارد، تا حد زیادی رای را به نفع موکل خود تغییر دهد.

در چه مواردی مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر تشدید می شود؟

ممکن است ارتکاب این جرایم به صورت سازمان یافته باشد. یا فردی سردستگی چنین جرایمی را بر عهده بگیرد. یا از اطفال یا مجانین برای ارتکاب جرم در این حوزه سوء استفاده شود. و یا زمانی که افراد برای ارتکاب چنین جرایمی از سلاح استفاده و یا سلاحی حمل نمایند، مجازات تشدید گردد.

آیا امکان اعتراض به جرایم مواد مخدر وجود دارد؟

بله؛ امکان نقض آرا صادر شده در دادگاه بدوی به موجب تجدید نظر خواهی در مرحله تجدید نظر وجود دارد. همچنین امکان اعاده دادرسی از این احکام نیز میسر است. وکیلی که وکالت پرونده مواد مخدر را بر عهده می گیرد، می تواند با علم و تجربه خویش در موارد اعتراض به آرا نظیر مرحله تجدید نظر یا اعاده دادرسی، مسیر پرونده را تا حد زیادی تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up