وکیل کمیسیون ماده 5 کیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل کمیسیون ماده 5 شهرداری کیست؟وکیل کمیسیون ماده 5

کمیسیون ماده پنج یا کمیسیون طرح تفصیلی

دعاوی مربوط به کمیسیون ماده 5 شهرداری یا کمیسیون طرح تفصیلی یکی از دعاوی تخصصی در حوزه ملکی است. برای پیگیری اینگونه دعاوی لازم است به وکیل متخصص امور ملکی مراجعه نمود. وکیلی که در اصطلاح عامیانه، به وی وکیل کمیسیون ماده 5 یا وکیل شهرداری اطلاق می شود.

مطلب مرتبط | وظیفه کمیسیون ماده 5 چیست؟

بدون حضور وکیل وارد دعوای کمیسیون ماده 5 نشوید

شما کاربر گرامی که قصد مطالعه این مقاله را دارید آگاه باشید که بدون حضور و مشاوره با وکیل کمیسیون ماده 5 نمی توان دعاوی مربوط به این کمیسیون را شخصاً پیگیری نمود. مگر آنکه فرد پیگیری کننده دارای تخصص لازم در این زمینه باشد.

نگاهی به تصویب قانون کمیسیون ماده پنج

اما در ارتباط با کمیسیون ماده 5 یا همان کمیسیون طرح تفصیلی باید بحث را از تصویب قوانین مرتبط با موضوع آغاز نماییم.

مطلب مفید| کمیسیون ماده 7 شهرداری

تصویب اولین قانون در سال 1345

تصویب قانون کمیسیون ماده 5
تصویب قانون کمیسیون ماده 5

در سال 1345 قانونی در مجلس شورای ملی تحت عنوان ” قانون اصلاح پاره ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب 1334 ” به تصویب رسید.

ماده 97 این قانون مقرر می داشت : ‌ به منظور رعایت اصول شهرسازی و بررسی و تصویب نقشه‌های مربوط به امر شهرسازی شورایی به نام شورای عالی شهرسازی تشکیل ‌می‌شود . اعضاء شورا و حدود وظایف و تکالیف شورای عالی شهرسازی طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که مشترکاً از طرف وزارت کشور و وزارت آبادانی ‌و مسکن تهیه و به تصویب هیأت دولت خواهد رسید.‌

مطلب مفید| کمیسیون ماده 12

قانون دوم در سال 1351

در اسفند ماه سال 1351 نیز ” قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران” به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

با تصویب قوانین مورد اشاره و تشکیل این شورا ، طرح های جامع شهری زیر نظر این شورا تهیه و تدوین گردید و شهرداری ها موظف شدند در کلیه امور استفاده از زمین ، تعیین کاربری اراضی شهری، اجرای فضای سبز و سایر نیازمندی های شهری تابع سیاست ها و طرح های مصوب این شورا باشند.

‌بر اساس ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری در هر استان یا شهرستان بر عهده استاندار و فرماندار قرار گرفت. البته شهرداری تهران به عنوان یک استثنا معرفی شد . در نتیجه در شهر تهران این کمیسیون در شهرداری تشکیل می گردد. از این رو کمیسیون ماده 5 به عنوان کمیسیون ماده 5 شهرداری معروف گردید. ‌طی سال های 65 و 88 اصلاحاتی در ماده 5 انجام پذیرفت.  این کمیسیون در استان ها و شهرستان ها به ریاست استاندار و فرماندار تشکیل می گردد. شهر تهران از این قاعده مستثنی بوده و ریاست کمیسیون ماده 5 در تهران بر عهده شهردار بوده و دبیرخانه آن نیز در شهرداری مستقر می باشد.

مطلب مفید| کمیسیون ماده 100

تصویب آیین نامه کمیسیون ماده 5 در سال 1378

آیین نامه کمیسیون ماده 5
آیین نامه کمیسیون ماده 5

در ۱۳۷۸ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و ‌معماری کشور به تصویب هیئت وزیران رسید. در این آیین نامه نام کمیسیون ماده 5 به کمیسیون طرح تفصیلی تغییر یافت.

با تصویب این آیین نامه وظایف کمیسیون ماده 5 یا همان کمیسیون طرح تفصیلی دقیق و روشن گردید. از جمله اینکه مقرر شد طرح های بهسازی، نوسازی، بازسازی و مرمت بافت های شهری، به ‌عنوان قسمتی از طرح های تفصیلی شهرها و طرح های آماده‌سازی، به‌عنوان طرح تفصیلی توسعه جدید شهرها و طرح های شهری به تصویب کمیسیون طرح تفصیلی برسند.

اصلاح قانون در سال 1388

متن ماده 5 اصلاحی سال 88 به شرح زیر مقرر می دارد:

ماده 5 – بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به ‌وسیله کمیسیونی به ریاست ‌استاندار ( و درغیاب وی معاون ‌عمرانی استانداری) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر ذی‌ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان ( با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی انجام می‌شود.

تبصره های 1 تا 4 ماده 5:

1- بررسی‌های فنی این کمیسیون برعهده کارگروه (کمیته) فنی کمیسیون متشکل از نمایندگان کمیسیون و مشاور طرح تفصیلی شهر می‌باشد.

2- دبیرخانه کمیسیون در سازمان مسکن و شهرسازی استان می‌باشد.

3- در مورد شهرتهران معاونین ذی‌ربط وزراء مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو، جهادکشاورزی و معاونین رؤسای سازمانهای حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهردار تهران (رئیس کمیسیون) و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران بدون حق رأی، اعضاء کمیسیون می‌باشند.
محل دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری تهران خواهد بود. جلسات کمیسیون با حضـور اکثریت اعضاء رسمـیت‌ یافته و تصمیمات کمیسیون حداقل با چـهار رأی موافق معتبر است.

4- در صورت فقدان شورای اسلامی شهر در تهران، نماینده وزیر کشور و در سایر شهرها نماینده معرفی شده از سوی استاندار به جای رئیس‌شورای اسلامی شهر در کمیسیون ذی‌ربط شرکت خواهد نمود.

ضوابط جدید پارکینگ و تراکم در کمیسیون ماده 5 تهران

با توجه به اینکه مسئله پارکینگ جزئی از کل سیستم شهر است، حمل و نقل عمومی، پارک حاشیه ای، پارکینگ های عمومی و محله‌ای و … نیز ارتباط مستقیم با این مساله دارند. لذا عملاً نظام ساخت و ساز و تراکم بنا و جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. در این ارتباط در جلسات اخیر کمیسیون ماده ۵ تهران در سال 1400، از دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور درخواست شد تا مصوبه و ضوابط اخیر شورای شهر تهران در ارتباط با موضوع پارکینگ در جلسات کارگروه های فنی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز برسد.

به موجب این مصوبه، تامین پارکینگ در محدوده های تاریخی و مرکزی شهر تهران محدود و در مواردی خاص ممنوع می‌شود. همچنین بافت های فرسوده و املاک ریزدانه با مساحت ۱۲۰ مترمربع و کمتر، ملزم به تامین پارکینگ نخواهند بود. به طور کلی ضوابط کف و سقف تامین پارکینگ بر اساس تقسیم شهر تهران به ۵ محدوده جغرافیایی ارزان، نسبتاً ارزان، متوسط، نسبتاً گران و گران تعریف شده است. به موجب این مصوبه، ضوابط تامین پارکینگ بنا بر موقعیت قرارگیری کاربری ها و پهنه های مسکونی، کاربری های مسکونی واقع در محدوده مرکزی شهر، محدوده کنترل آلودگی هوا و خارج از آن متفاوت خواهد بود.

همچنین بر اساس آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در سال 1400، مراکز ساخت و ساز مجاز در خیابان ولیعصر (عج) در قالب تراکم ۳۶۰ درصد (به صورت ۶ طبقه) و با ارتفاع ۲٥ متر و حداقل  ساخت و ساز به صورت ساختمان‌های سه طبقه و با تراکم ۱۸۰ درصد با ارتفاع ۱۳ متر، تعیین شده است.

وکیل کمیسیون ماده 5 در گروه ملکی اداری

وکیل کمیسیون ماده 5 در گروه ملکی اداری
وکیل کمیسیون ماده 5 در گروه ملکی اداری

در ارتباط با دعاوی ملکی با انواع سازمان ها و نهادها می توانید با ما تماس بگیرید. با وکیل متخصص مشاوره و مذاکره نمایید. در صورت تمایل، می توانید با اعطای وکالت به وی، سرنوشت پرونده خود را به فرد متخصص بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up