انتقال سرقفلی مغازه و نحوه اقدام

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

انتقال و فروش سرقفلی مغازه و نحوه اقدام

راههای اقدام در مورد انتقال سرقفلی

راههای اقدام در مورد انتقال سرقفلی

نحوه انتقال سرقفلی مغازه

حق سرقفلی یکی از حقوق مالی است که به دنبال آن مستأجر می‌تواند از ملک تجاری افراد دیگر استفاده کند. این فرد نیاز به پرداخت اجاره ماهانه بسیار کمی خواهد داشت.

در هنگام خرید مغازه دارای سرقفلی ، انتقال سرقفلی مغازه به افراد دیگر امکان‌پذیر است. البته این کار شرایطی دارد و در صورت سرپیچی از این شرایط، به عنوان متخلف شناخته خواهید شد.

مطلب مفید | انتقال سرقفلی به فرزند

قانون سرقفلی یکی از مباحث پربحث در تجارت است که همیشه سؤالات زیادی در مورد آن وجود دارد.

برای آگاهی از روش انتقال سرقفلی می‌توانید از وکیل متخصص در امور تجاری راهنمایی بخواهید. آگاهی از قوانین و شرایط این کار شما را از دردسرهای بعدی آن در امان نگه می‌دارد. اگر نیاز به دریافت مشاوره تخصصی داشتید وکلای ما در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

سرقفلی مغازه چند نوع است؟

حق سرقفلی مورد استفاده در مورد مغازه‌های تجاری به دو صورت تعریف شده است که برای هریک قوانین و شرایط خاصی معین کرده‌اند. اولین نوع آن ، تحت عنوان حق کسب و پیشه است. این حق مستند به قانون سال 1356 است که ناظر و حاکم بر قراردادهای قبل از سال 76 خواهد بود.

انواع سرقفلی

انواع سرقفلی

حق کسب و پیشه به نوعی ، حقوق مشخص شده برای مستأجران قدیمی است که از فردی به فرد دیگر واگذار خواهد شد.

از سال 1376 عنوان سرقفلی، جایگزین عنوان حق کسب و پیشه شد. بر مبنای قانون جدید مالک مغازه، ملک خود را به شخص دیگری واگذار نخواهد کرد. این سرقفلی با اجاره مشخص و در مدت نامعینی به مستأجر واگذار خواهد شد.

مطلب مفید | سرقفلی در فروشگاه مجازی

فردی که حالا مالک سرقفلی شده است می‌تواند در آن به کسب‌و‌کار خود بپردازد. برای انتقال سرقفلی مغازه به افراد دیگر، مستأجر باید رضایت مالک اصلی ملک را کسب کرده باشد.

چند روش برای انتقال سرقفلی مغازه وجود دارد؟

برای اینکه مالک فعلی سرقفلی بتواند آن را به شخص دیگری منتقل کند باید تحت شرایط درست و قانونی این کار را انجام دهد. باید بدانید انتقال سرقفلی تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است و اگر مالک به این امر رضایت ندهد، باید از طریق قانونی موضوع را پیگیری کنید.

برای اطلاع دقیق از نحوه انتقال سرقفلی مغازه، توضیحات زیر را دقیق بخوانید:

انتقال اختیاری 

یکی از راه‌هایی که جهت انتقال سرقفلی برای شما مشخص شده است انتقال اختیاری آن خواهد بود. در این روش باید در قراردادی که میان مالک و مستأجر نوشته شده است اجازه انتقال سرقفلی آمده باشد یا اینکه بعداً مالک ملک به‌صورت جداگانه مجوز این کار را به مالک سرقفلی بدهد.

حالا شما مجاز هستید اجازه استفاده از سرقفلی را به فرد دیگری منتقل کرده و این حق را از خودتان بگیرید. پس از این انتقال، شخص ثالثی که سرقفلی به او منتقل شده است مسئول تمام حقوقی است که بر عهده صاحب سرقفلی قرار می‌گیرد.

انتقال قضایی 

ممکن است در قرارداد اجاره اجازه انتقال سرقفلی مغازه به افراد دیگر داده نشده باشد. مالک نیز به این کار راضی نشود. در چنین شرایطی برای انتقال سرقفلی می‌توانید از مراجع قضایی کمک بخواهید.

در صورت صدور دستور از سوی قاضی، شما اجازه انتقال این حق خود به فرد دیگری را خواهید داشت. برای مثال ممکن است به دنبال محکومیت در پرداخت مهریه، قاضی حکم انتقال سرقفلی را صادر کند.

گاهی اوقات نیز مالک از پرداخت حق سرقفلی مطابق با مبلغ متعارف روز خودداری می‌کند. در چنین شرایطی مستأجر می‌تواند به دادگاه شکایت کرده و بدون رضایت مالک، سرقفلی را به فرد دیگری منتقل کند. برای اطلاع دقیق از نحوه انجام این روند با وکلای ما در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در تماس باشید.

انتقال قهری 

اگر فرد صاحب سرقفلی فوت کرده باشد این حقوق به‌عنوان یکی از دارایی‌های او شناخته خواهد شد. در چنین شرایطی حق سرقفلی به ورثه‌های فرد منتقل شده و میان آن‌ها تقسیم می‌گردد. مالک ملک نیز نمی‌تواند با انتقال سرقفلی به ورثه‌ها مخالفتی داشته باشید.

انتقال سرقفلی در صورت رسمی یا عادی‌بودن سند سرقفلی

رسمی و عادی بودن انتقال سرقفلی

رسمی و عادی بودن انتقال سرقفلی

اگر سند سرقفلی شما از نوع سندهای رسمی است برای انتقال آن باید بررسی کنید که مالک سرقفلی حق انتقال سرقفلی مغازه به افراد دیگر را دارد یا نه. اگر چنین اجازه‌ای به او داده شده باشد می‌تواند با کمک همان سند رسمی حقوق خود را به فرد دیگری منتقل کند.

مطلب مفید | امکان توقیف سرقفلی

اما اگر سند مالک از نوع سند عادی باشد حتی اگر فرد اجازه انتقال سرقفلی را داشته باشد، نمی‌تواند با سند عادی، این کار در انجام دهد. در چنین شرایطی لازم است مالک حتماً سند رسمی دریافت کرده و بعد با کمک این سند نسبت به انتقال سرقفلی اقدام کند.

مدارکی که برای انتقال‌ نیاز دارید

برای اینکه بتوان با موفقیت انتقال سرقفلی را در دفترخانه‌های اسناد رسمی به ثبت رساند باید نسبت به تهیه مدارک مورد نیاز اقدام کنید. در ادامه مدارک لازم برای انتقال سرقفلی به فرد دیگر آورده شده است:

  • مدارک شناسایی هردو سمت این معامله
  • کارت ملی هر دو سمت معامله
  • اصل سند مالکیت یا اجاره‌نامه سرقفلی
  • دریافت استعلام از سوی دفترخانه صادرکننده اجاره‌نامه برای اطمینان از درست بودن آن
  • گواهی مالیات
  • دریافت برگه مربوط به مالیات‌های پرداختی از اداره دارایی
  • گواهی مالیات مشاغل
  • دریافت مجوز و نامه عدم بدهی از تأمین اجتماعی
  • پرداخت عوارض نوسازی در دفاتر خدمات الکترونیک
  • قرارداد جدید میان مستأجر و مالک و باطل کردن قرارداد قبلی
  • ارائه اصل وکالت‌نامه، درصورتی که این معامله به شکل وکالتی انجام می‌شود.

نتیجه انتقال بدون مجوزهای لازم

اگر فرد مالک سرقفلی بدون اینکه اجازه این کار از سوی مالک به او داده شده یا از دادگاه حکم گرفته باشد حق سرقفلی را به فرد دیگری واگذار کند متخلف شناخته خواهد شد.

در چنین شرایطی تنها نیمی از مبلغ سرقفلی به او برگردانده شده و بقیه مبلغ را جریمه می‌شود. همچنین مالک مجاز است دستور تخلیه ملک را برای او صادر کند.

کلام آخر

سرقفلی مغازه یک حقی است که به دنبال پرداخت مبلغی به مستأجر ملک تجاری واگذار می‌شود. این حق سرقفلی مانند تمام دارایی‌های دیگر فرد در صورت فوت او، میان ورثه‌ تقسیم خواهد شد.

سرقفلی به دو صورت حق کسب و پیشه و سرقفلی واقعی در قانون تعریف شده است. برای انتقال‌دادن سرقفلی نیز روش‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند.

شما می‌توانید از طریق انتقال قهری، انتقال قضایی و انتقال اختیاری نسبت به ارائه این حق به یک فرد ثالث اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد انتقال سرقفلی مغازه و نحوه آن با وکیل سرقفلی حرفه ای در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در تماس باشید.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up