حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه

حذف و اسقاط سرقفلی

حذف و اسقاط سرقفلی

آیا امکان حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه وجود دارد؟

سرقفلی یا حق کسب و پیشه و مطالبه سرقفلی و همچنین انتقال سرقفلی به فرزند و حذف و اسقاط آن از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با سرقفلی است.

این حق در شرایط خاصی قابل‌انتقال است. امکان حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه نیز وجود دارد. اما این امر دارای شرایط خاص و رعتیت جنبه های حقوقی خواهد بود.

عدم آشنایی با این موارد موجب ایجاد دعاوی بسیار زیادی در این زمینه شده است.

مطلب مفید | تخلیه ملک تجاری

همین امر شناخت کلیه موارد حقوقی مربوط به این موضوع را به یک مبحث بسیار مهم تبدیل می‌‌کند. در واقع آشنایی با قوانین حقوقی این مبحث یک ضرورت به شمار می‌آيد.

حذف سرقفلی به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و حتماً باید شرایط خاصی وجود داشته باشد.

یکی از راههای پیشبرد اهداف تجاری و همچنین موفقیت در دعاوی کسب و کار و سرقفلی ، استفاده و بهره مندی از تجارب وکیل سرقفلی و کسب و پیشه است.

برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع و نکات مرتبط با آن ، مقاله حاضر بصورت مختصر مورد اشاره قرار گرفته است.

با ما همراه شوید تا بتوانید اطلاعات اولیه را دراین‌ رابطه کسب کنید.

همواره از متخصصان حقوقی و وکیل متخصص دعاوی سرقفلی در این زمینه یاری بگیرید

مهم‌‌ترین مواردی که منجر به اسقاط حق سرقفلی می‌شود

همان‌طور که میدانید حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه به شرایط خاصی ارتباط دارد. در واقع اگر یک‌سری شرایط خاص رخ دهد، ذی‌نفع می‌تواند نسبت به حذف کردن حق سرقفلی محل مدنظر خود اقدام کند.

این موارد را می‌توان مهم‌ترین مباحث دررابطه‌با موضوع سرقفلی دانست. به‌طورکلی ۴ شرط اساسی در این زمینه وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انتقال سرقفلی به شخص دیگر

انتقال سرقفلی به شخص دیگر یا غیر می‌تواند منجر به حذف شدن سرقفلی محل مدنظر شود. البته این تنها در شرایطی صادق است که انتقال مربوطه بصورت غیرقانونی صورت گیرد. حال شاید بپرسید که چه امری موجب غیرقانونی بودن این نوع انتقال می‌شود؟‌

در پاسخ باید بگوییم که اگر هر یک از طرفین دعوی بدون داشتن اجازه انتقال، حق سرقفلی را به شخص دیگری واگذار کند، ‌ دارنده اصلی حق سرقفلی می‌تواند نسبت به حذف کامل حق سرقفلی اقدام کند و حتی بتواند نسبت به تخلیه کامل محل مدنظر اقدام نماید.

بنابراین در چنین مواردی همواره باید در نظر داشت حق واگذاری یا انتقال سرقفلی به شخص غیر، تنها در اختیار صاحب اصلی واحد تجاری و محل کسب و پیشه قرار دارد و فرد دیگری نمی‌‌تواند دراین‌رابطه اقدام کند. یا اینکه در قرارداد برای انتقال تفاهم شده باشد.

انتقال سرقفلی

انتقال سرقفلی

تغییر دادن حرفه و شغل

یکی دیگر از مواردی که موجب حذف سرقفلی و حق کسب می‌شود، تغییر دادن حرفه و شغل است.

تصور کنید که حق سرقفلی به مستأجر یک ملک مربوط به شغل قصابی ارائه شده است. حال اگر فرد فعال در آن ، مکان قصابی را تبدیل به یک کتاب‌فروشی کند، مالک اصلی سرقفلی می‌تواند نسبت به حذف کردن حق سرقفلی اقدام کند.

البته این امر در شرایطی صحت دارد که تغییر شغل و حرفه بدون رضایت یا اطلاع مالک و صاحب سرقفلی اصلی انجام شود.

شایان‌ذکر است که در برخی از اسناد، بطور کامل ذکر می‌شود که سرقفلی تنها در صورتی به فرد دیگر انتقال داده می‌شود که وی در یک حوزه خاص به فعالیت بپردازد.

بالطبع در صورت تغییر حوزه مربوطه این امکان در اختیار مالک اصلی سرقفلی قرار می‌گیرد. تا وی حق سرقفلی را حذف کند و یا حتی درخواستی مبنی بر تخلیه کامل مغازه مربوطه را ارائه دهد.

تعدی و تفریط

نمی‌توان از حذف سرقفلی و حق کسب صحبت کرد و به تعدی و تفریط نپرداخت.

تعدی بدان معناست که صاحب سرقفلی از حد وحدود اختیارات خود در قرارداد پا را فراتر بگذارد و برای مثال موجب ایجاد تغییراتی اساسی در ظاهر و ساختار کل ساختمان مربوطه شود.

تفریط نیز شباهت بسیار زیادی به تعدی دارد. البته با این تفاوت که حق سرقفلی آن‌چنان در امر خاصی زیاده‌روی می‌کند که ممکن است موجب ایجاد آسیب به شهرت محل تجاری مدنظر شود.

در هر یک از این شرایط مالک اصلی ملک تجاری می‌‌تواند با توجه به قوانین مربوط به تعدی و تفریط نسبت به تخلیه ملک مربوطه اقدام کند.

نکته جالب آن است که در این شرایط مالک حتی الزامی به پرداخت مبلغ سرقفلی و حق کشب و پیشه ندارد.

حذف سرقفلی دارای شرایط خاص خود است

حذف سرقفلی دارای شرایط خاص خود است

پرداخت نکردن اجاره‌بها

حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه به دلیل عدم پرداخت اجاره‌بها نیز امکان‌پذیر است.

صاحب سرقفلی میتواند حداکثر تا ده روز پس از زمان مندرج در عقد اجاره نسبت به پرداخت اجاره‌بهای خود اقدام کند.

به یاد داشته باشید که قوانین حاکم بر کشور هیچ‌گونه اغماض در این زمینه ندارند. به همین دلیل نباید انتظار دریافت کمک خاص در موارد تخطی از قانون داشت .

در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها برای یک ماه، مالک می‌تواند جهت حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه اقدام کند.

اگر پرداخت نکردن اجاره بیش از این‌ مدت طول بکشد و به سه ماه برسد، مالک این اختیار را خواهد داشت که بطور کامل در مورد تخلیه ملک اقدام کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، مباحث حقوقی مربوط به این مبحث بسیار پیچیده است. بهترین گزینه برای شما جهت پیروزی در این پرونده‌ها، استفاده از دانش و تجربه وکلای خبره است.

بارها مشاهده شده است که عدم آشنایی کاربران با همین موارد حقوقی منجر به پایمال شدن حقوق آنان شده است. بنابراین اگر شما نیز از جمله افرادی به شمار می‌آیید که به دنبال گرفتن حق خود از مالک و یا مستأجر هستند، ‌ باید به سراغ مؤسسات معتبر حقوقی بروید.

این مؤسسات از همان آغاز پرونده تا زمان مشخص شدن نتیجه نهایی و حتی اعتراض به رأی اعلام شده به طور کامل در کنار شما عزیزان خواهند بود.

سخن پایانی

سرقفلی یک حق بسیار مهم است که به مستأجر اعطا می‌شود. اگرچه امکان انتقال این حق وجود دارد، اما در برخی از موارد وجود یک شرایط خاص موجب حذف کامل چنین حقی می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به عدم پرداخت اجاره‌بها و تغییر شغل اشاره کرد.

پرونده‌های مربوط به حذف سرقفلی و حق کسب و پیشه باید با کمک مشاوران حقوقی پیش بروند. تنها در این صورت است که می‌توان نسبت به رسیدن به یک نتیجه عالی اطمینان خاطر داشت.

درصورتی‌که شما در این مورد با مشکلات اساسی روبرو هستید، کافی است با وکیل با تجربه امور تجاری در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up