بررسی شروط قرارداد داوری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

بررسی شروط قرارداد داوری

با فرایند بررسی شروط قرارداد داوری آشنا شوید

معاملات تجاری و اقتصادی که میان شرکا انجام می‌شود، در بسیاری از موارد دچار مشکلات حقوقی و قضایی می‌شود. در این موارد ، جز با مراجعه به دادگاه به شیوه دیگری نمی‌توان آن را حل‌وفصل کرد.

مراجع قضایی برای جلوگیری از تجمع و ازدحام، مرجع دیگری را پذیرفته‌اند که بتواند میان دو طرف دعوی صلح برقرار کند. به این دلیل طرفین دعوا قراردادی تحت عنوان قرارداد داوری تنظیم می‌کنند. البته بهتر است در همان قرارداد اولیه ، شرط داوری در قرارداد را ذکر کنند.

داور با قبول داوری در قرارداد باید بتواند بدرستی حکم کند . داور لزوماً باید از قوانین حقوقی و قضایی مطلع باشد.  انجام این کار نیز کار ساده‌ای نیست. طرفین دعوی ، هم می‌توانند فردی را که مورد اعتماد دو طرف است برگزینند و هم این امکان را دارند تا از موسسات حقوقی بخواهند در میان آنها داوری کنند.

بررسی شروط قرارداد داوری

معاملات اقتصادی همیشه منجر به پیروزی نمی‌شود. گاه یکی از دو طرف معامله بنا به هر دلیلی، از تعهدات خود سر باز می‎‌زند و طرف دیگر را دچار خسارت‌های زیادی می‌کند. در این زمان آنچه درست به نظر می‌رسد این است که از یک مرجع معتبر بخواهید به شما کمک کند بدون هیچ دردسری آن را رفع کنید.

مطلب مفید | دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

کمک‌ گرفتن از مراجع قضایی شاید امری ساده به نظر برسد؛ اما زمان زیادی نیاز دارد تا نتیجه مطلوب را به دست آورید. به همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از چنین اختلافاتی و البته سرعت در حل آن، هنگام شروع به کار قراردادی تحت عنوان قرارداد داوری تنظیم شود تا با درنظرگرفتن همه جوانب از بروز مشکلات متعدد جلوگیری کند.

لازم است قبل از تنظیم ، دو طرف اقدام به بررسی شروط قرارداد داوری کرده باشند تا در آینده دچار هیچ مشکلی نشوند.

در این قرارداد دو طرف معامله شخص یا مرجعی را تعیین می‌کنند که به آن داور گفته می‌شود. چنانچه مشکلی حقوقی و قضایی به میان آید، طرفین با مراجعه به داور در صدد حل آن به بهترین شکل ممکن هستند.

بر اساس ماده 455 قانون آیین دادرسی دو طرف این حق را دارند که قبل از بروز مشکل یا پس از حدوث آن، داور یا داورانی را تعیین کرده تا با رجوع به آن حل مشکل را به دست شخص ثالث بسپارند.

مطالب مفید | داوری قرارداد مشارکت در ساخت

نکته مهم این است هم هنگام شروع به کار و هم در صورت بروز مشکل می‌توانید این قرارداد را منعقد کنید. در ضمن اندازه، نوع و شرایط قرارداد هیچ تأثیری در انعقاد یا عدم انعقاد قرارداد ندارد. در هر شرایطی می‌توانید این قرارداد را تنظیم کنید.

منظور از شروط قرارداد داوری چیست؟

زمان بروز اختلاف میان شرکای یک کسب‌وکار، راه‌های زیادی برای حل آن وجود دارد. رفتن به دادگاه ممکن است مدت زمانی طول بکشد. به همین دلیل قانون راه کوتاه‌تری به نام قرارداد داوری را تعیین کرده و نظر داور را حکم لازم‌الاجرا دانسته است.

مطلب مفید | داوری و حکمیت در قانون

این به‌شرط آن است داور با شروطی تعیین شود که بتوان به نظر او استناد کرد. پایبندی به این شروط باعث اعتبار رأی داور می‌شود. ما در ادامه به بررسی شروط قرارداد داوری می‌پردازیم.

برای چه موضوعی داور تعیین می‌شود؟

بر اساس ماده 485 قانون آیین دادرسی، اولین و مهم‌ترین موردی که طرفین باید در زمینه آن برای عقد قرارداد داوری به توافق برسند، این است که داور قرار است در صورت بروز اختلاف بر سر چه موضوعی میان طرفین داوری کند.

مطلب مفید | ابطال رای داوری

این موضوع باید در قرارداد ذکر شده و دقیقاً مشخص شود تا در آینده مشکلی بوجود نیاید. بموجب قانون موضوعی که داور بدان علت در این سمت قرار دارد باید بوضوح و بدون ابهام در متن قرارداد ذکر شده و به داوران ابلاغ شود.

داور تا چه زمانی در این سمت قرار دارد؟

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد و حتماً باید به‌صراحت در قرارداد داوری ذکر شود، مدت‌زمان داوری است. آنچه در قانون ذکر شده، این است که اگر طرفین در قرارداد به این موضوع به‌صراحت اشاره نکرده‌ باشند، بر اساس قانون تنها 3 ماه داور در این سمت قرار دارد . این زمان درست از روزی شروع می‌شود که موضوع داوری به داور به طور رسمی ابلاغ شده است.

آیا رای داور را قبول دارید؟

در بررسی شروط قرارداد داوری یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب داور اعتماد کامل دو طرف معامله به فرد یا افرادی است که این سمت به آن‌ها واگذار شده است. چنانچه یکی از طرفین داور را به بی‌طرفی قبول نداشته باشد، قرارداد داوری به‌خودی‌خود فسخ می‌شود.

در چنین حالتی دادگاه فرد حقیقی یا حقوقی را به‌عنوان داور تعیین می‌کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می‌توان از مجموعه‌های حقوقی برای داوری کمک گرفت.

طرفین دعوی چه کسانی هستند؟

یکی دیگر از مواردی که لازم است طرفین در قرارداد به طور واضح مشخص کنند این است که این قرارداد میان چه کسانی منعقد می‌شود. به همین دلیل باید مشخصات فردی طرفین مانند شماره ملی، شناسنامه و مواردی ازاین‌ دست قید شود.

داور چه کسی است؟

از موارد دیگری که لازم است در بررسی شروط قرارداد داوری به آن بپردازیم مشخصات فرد، افراد یا مجموعه‌ای است که به‌عنوان داور انتخاب شده‎‌اند. مانند ذکر مشخصات شخصی طرفین دعوا. در این قسمت نیز باید کاملاً مشخصات فرد حقیقی یا حقوقی ذکر شود تا هیچ مشکلی به وجود نیاید.

سخن آخر

اگر شما نیز در حال انعقاد قرارداد کاری میان خود و شریک یا شرکایتان هستید، هرگز بی‌گدار به آب نزنید. امکان بروز اختلاف میان همه افراد وجود دارد و این ممکن است به ضرر کسب‌وکار و سرمایه شما باشد. پس قبل از هر کاری با انعقاد قرارداد داوری از بروز مشکل پیشگیری کنید.

می‌توانید برای اینکه بیش از همیشه خیالتان آسوده باشد، با کمک گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری به بررسی شروط قرارداد داوری بپردازید و از آن‌ها کمک و راهنمایی بخواهید. این مجموعه حاضر به همکاری با شما در زمینه تنظیم انواع قرارداد و یا انجام داوری در قرارداد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up