انفساخ در معامله چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

انفساخ در معامله چیست؟

آشنایی با شرایط انفساخ در معامله

فسخ قرارداد و انواع آن از جمله موضوعات مورد اختلاف و پر مراجعه به مراجع قضایی است. دعوای الزام به انجام تعهد از این موضوع ناشی میشود که برخی طرفین قراردادها نمیخواهند به تعهدات خود پایبند باشند. از اینرو برای پیشگیری از بروز چنین اختلافاتی طرفین یک معامله ، فسخ و یا انفساخ را در زمان انعقاد قراردا مطرح میکنند.

مطلب مفید | تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

امروزه بسیاری از کاربران با این پرسش که انفساخ در معامله چیست، روبرو هستند. بطور کلی، انفساخ در معامله به فرایندی اشاره می‌کند که در آن یکی از طرفین معامله ، از تعهدات و التزامات خود برای تحویل دادن کالا یا پرداخت پول صرف‌نظر می‌کند.

مطلب مفید | وکیل شرکت سهامی خاص

انفساخ معمولاً در مواقعی به کار گرفته می‌شود که اختلافاتی در مورد جزئیات قرارداد وجود دارد . به نظر می‌رسد انجام تعهدات توسط طرف مقابل مشکل خواهد بود. با انجام این کار طرف دیگر می‌تواند از خود در مقابل هرگونه خسارت و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید، محافظت کند.

مطلب مفید | وکیل اعلام بطلان معامله

بسیاری از قراردادها شامل شرایط خاصی در مورد انفساخ هستند که حقوق و تعهدات طرفین را به دقت تعیین می‌کنند. با این حال، در برخی موارد انفساخ ممکن است به صورت محدود صورت گیرد. فقط در شرایط ویژه‌ای مانند تأخیر در تحویل کالا یا عدم ارائه کالای با کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه مقاله به جزئیات بیشتری پیرامون این موضوع می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین شرط برای انفساخ قرارداد و معاملات

اولین پرسشی که باید مطرح شود، این است که شرط انفساخ در معامله چیست؟ شرط فاسخ به شرایطی گفته می‌شود که افراد را از انجام تعهدات باز می‌دارد . در واقع مورد تأیید طرفین قرارداد نیست. با داشتن شرط فاسخ، طرفین قرارداد می‌توانند از انجام تعهدات خود صرف‌نظر کنند.

برای مثال، فرض کنید دو شخص قراردادی برای فروش یک خودرو منعقد کرده‌اند. اما به شرط آن که سلامت و عملکرد عالی خودرو پس از بررسی فنی توسط متخصصین تأیید شود. در این حالت، عدم وجود شرط فاسخ (سلامت خودرو) شرط لازم برای انجام تعهدات طرفین است .

در صورتی که این شرط اتفاق بیفتد و سلامت خودرو تأیید نشود، نه تنها طرف خریدار باید از خرید خود صرف‌نظر کند، بلکه فروشنده هم باید از تحویل خودرو منصرف شود. با داشتن شرط فاسخ، طرفین قرارداد می‌توانند اولویت خود را برای انعقاد قرارداد مربوطه، برطرف شدن شرط فاسخ قرار دهند و پس از آن، به انجام تعهداتشان بپردازند.

انواع انفساخ در معامله

یکی دیگر از پرسش‌های رایج در این زمینه آن است که انواع انفساخ در معامله چیست؟‌ در پاسخ به این پرسش باید گفت که انفساخ‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. هر یک از این موارد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از سایرین جدا می‌کند. انواع شرایط انفساخ عبارت‌اند از:

  • انفساخ قانونی: در این حالت، انفساخ بر اساس مقررات و قوانین مربوط به قرارداد صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، در قراردادهای اجاره، شرط فاسخ ممکن است بر اساس مقررات مربوط به قوانین اجاره‌نامه یا قوانین کشوری باشد.
  • انفساخ طبق معمول: در این نوع انفساخ، هر دو طرف قرارداد برای خاتمه قرارداد توافق می‌کنند. این نوع انفساخ به عنوان یک راه‌حل صلح‌آمیز و جلوگیری از بروز اختلافات استفاده می‌شود.
  • انفساخ بر اساس شرایط قرارداد: در این حالت، شرایط مربوط به قرارداد شرط فاسخ را تعیین می‌کند. مثلاً، در قرارداد فروش، شرط فاسخ ممکن است عدم توانایی یا تأخیر در تحویل کالا باشد . در این صورت، طرف خریدار حق دارد از قرارداد صرف‌نظر کرده و پول خود را دریافت کند.

مهم‌ترین نقاط تمایز بین فسخ و انفساخ

به راستی تفاوت بین فسخ و انفساخ در معامله چیست؟‌ فسخ و انفساخ دو مفهوم متفاوت در حقوق قراردادهای تجاری هستند. فسخ به معنای خاتمه قرارداد است که به صورت داوطلبانه یا با اجبار صورت می‌گیرد. در حالی که انفساخ به معنای انحلال قهری قرارداد است.

قانون گذار موارد و دلایلی برای انفساخ  یا انحلال غیر ارادی قرارداد ذکر نموده است . به عنوان مثال عقد وکالت به موجب فوت یا جنون یا سفاهت یکی از طرفین عقد ، خود به خود منحل شده و از بین می رود.

در قرارداد فروش، فسخ به معنای پایان دادن به قرارداد توسط طرفین به صورت داوطلبانه یا با اجبار است. اما در مواردی که شرایطی مانند عدم ارائه کالا با کیفیت مناسب توسط فروشنده به وجود بیاید، طرف خریدار ممکن است از حق انفساخ استفاده کرده و از انجام تعهدات خود صرف‌نظر کند.

در فسخ قرارداد ضرورتاً باید اراده و خواست یکی از طرفین قرارداد موجود باشد. اما در انفساخ نیازی به اراده طرفین نیست و یک موضوع قهری میتواند خود به خود موجب فسخ را فراهم آورد.

تفاوت مهم بین انفساخ و اقاله قرارداد

اکنون این پرسش به وجود می‌آید که فرق اقاله و انفساخ در معامله چیست؟‌ همان ‌طور که گفته شد، انفساخ به معنای لغو یک شرط خاص یا قرارداد است که در شرایط ویژه‌ای انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر، یکی از طرفین بدلیل شرایط قهری می‌تواند از ادامه قرارداد صرف‌نظر کند.

اقاله به معنای پایان دادن به قرارداد توسط طرفین با رضایت مشترک است. به عنوان مثال، طرفین ممکن است پس از بحث و مذاکره و توافق با یکدیگر قرارداد را نادیده بگیرند و از انجام تعهدات خود صرف‌نظر کنند.

به این ترتیب، اقاله نیز به عنوان یک راه‌حل مناسب در قراردادهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این مورد شبیه به انفساخ طبق معمول است، اما باید توجه داشته باشید که اقاله تنها با اراده هر دو طرف انجام میپذیرد .

حال آنکه در انفساخ ممکن است تنها یکی از طرفین قرارداد ، بدلیل شرایط قهری بخواهد از قرارداد صرف نظر کند اما طرف دیگر جندان رضایتی بر این امر نداشته باشد.

لزوم استفاده از مشاوران حقوقی برای حل مشکلات مربوط به انفساخ

در مواردی که قرارداد تجاری شامل شرایط فاسخ است، حل مشکلات مربوط به آن به یک مشاور حقوقی متخصص نیاز دارد. مشاور می‌تواند به این پرسش که انفساخ در معامله چیست؟ پاسخ دهد و با داشتن دانش و تجربه لازم شما را در مورد حقوق و تعهدات طرفین قرارداد، شرایط فاسخ و نحوه استفاده از آن‌ها راهنمایی می‌کند.

به علاوه، در برخی موارد، شرایط فاسخ در قراردادهای تجاری پیچیده هستند و ممکن است نیاز به تفسیر و تحلیل تخصصی داشته باشند. در این موارد، مشاوران حقوقی مجرب مانند وکلای مجموعه ملکی اداری می‌توانند به عنوان یک فرد حرفه‌ای و دارای تجربه به شما کمک کنند تا به نحو احسن به انفساخ قرارداد بپردازید و مشکلات را حل کنید.

سخن پایانی

انفساخ به معنای لغو یک بخش یا شرط از قرارداد در شرایط خاص است که طرفین با توافق یا بر اساس شرایط قرارداد می‌توانند از انجام یک شرط خاص صرف‌نظر کنند. استفاده از انفساخ در قراردادهای مختلف می‌تواند به حفظ منافع طرفین در شرایط خاصی کمک کند و در برخی موارد، نیاز به تفسیر حقوقی دارد.

برای پاسخ به این پرسش که بهترین راه‌حل انفساخ در معامله چیست؟‌ باید گفت که بهترین راه برای حل مشکلات مربوط به شرایط فاسخ در قراردادهای مختلف، مراجعه به یک مرکز حقوقی مجرب مانند مرکز حقوقی ملکی اداری است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با این مجموعه تماس بگیرید.

مطلب مفید | قانون پیش فروش ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up