حداقل حقوق و دستمزد کارگر مصوب شورای عالی کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار

محاسبه حداقل حقوق و دستمزد کارگر

محاسبه حداقل حقوق و دستمزد کارگر

موضوع حقوق پرداختی به قشر کارگر یکی از مهمترین چالشها در محیط های کار محسوب میگردد. عدم رعایت پرداخت حداقل حقوق از سوی کارفرمایان ، مهمترین مسئله ای است که اختلاف میان کارگر و کارفرما را تشدید میکند.

در صورت نپرداختن حداقل حقوق مصوب راه برای سوء استفاده برخی کارفرمایان باز می شود.

در ادامه مقاله به بررسی دقیق تر این مسئله می پردازیم.

مطلب مفید | عیدی کارگران در سال 1402

منظور از حداقل حقوق و دستمزد چیست؟

حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار و دستمزد به مبلغی گفته می‌شود که کارفرما موظف است به ازای انجام کار و خدمات تعیین شده به کارگر بپردازد.

مبلغ حداقل حقوق در پایان هر سال پس از مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان با مسئولین وزارت کار  درشورای عالی کار به تصویب می رسد.

مطلب مفید | عدم تبعیض در پرداخت مزد

در حقیقت رعایت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار از سوی همه کارفرمایان ضروری است و امکان پرداخت مبلغی کمتر از این مقدار وجود ندارد.

برای تعیین حداقل حقوق و دستمزد از سوی کارفرمایان ، دولت و تشکل‌های کارگری نمایندگانی در نظر گرفته می‌شود و این نمایندگان با یکدیگر به مذاکره و گفتگو می پردازند.

آغاز تصمیم گیری برای موضوع حقوق ، در نیمه دوم هر سال شروع می شود و جلسات مشترک و تصمیم گیری نهایی در روزهای پایانی سال انجام می پذیرد.

رعایت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در سال جدید از سوی همه کارفرمایان ضروری است. تعیین این مبلغ بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می شود.

یکی از مهم ترین نکات در تعیین حداقل حقوق، میزان مبلغ حقوق بیکاری است. بر اساس قانون مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود، از حداقل حقوق نباید کمتر باشد.

ماده ۴۲ از قانون کار مقرر کرده است که میزان پرداختی به عنوان حداقل حقوق و دستمزد باید به صورت وجوه نقدی رایج کشور باشد و اگر پرداخت های غیر نقدی در نظر گرفته شوند باید مازاد بر این وجوه نقدی باشند.

کارفرما موظف به رعایت حداقل حقوق کارگر است

کارفرما موظف به رعایت حداقل حقوق کارگر است

 نقش قانون کار در تعیین و الزام به رعایت حداقل حقوق چگونه است؟

شورای عالی کار در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تشکیل میشود و وظایف مختلفی را برعهده دارد. مصوبات  این شورا جنبه های متفاوتی را در بر می گیرند.

در صورت بروز هرگونه اختلاف میان کارفرمایان و کارگران، این مرجع رسیدگی به اختلافات را برعهده دارد. یکی از مهم ترین وظایف این شورا، تعیین حداقل حقوق کارگران است.

مطلب مفید | غرامت دستمزد ایام بیماری چقدر است؟

ماده ۴۱ از  قانون کار ، شورای عالی کار را موظف کرده تا در پایان هر سال حداقل حقوق کارگران را تعیین نماید. یکی از اولین اقدامات این شورا این است که درصد تورم سالیانه را از مراجع رسمی مانند بانک مرکزی استعلام نموده و آن را در تعیین حداقل دستمزد لحاظ نماید.

هر چقدر تورم سالیانه بالاتر باشد، متناسب با همان افزایش ، باید حداقل حقوق و دستمزد تا حد مطلوبی افزایش پیدا کند.

البته نکته حائز اهمیت این است که تورم رسمی که توسط مراجع رسمی اعلام می شود با تورمی که عامه مردم تصور می کنند، متفاوت است و مبنا برای تعیین حداقل دستمزد، تورم رسمی اعلام شده از سوی مراجع رسمی است.

تلاش بر این است که حداقل دستمزد به گونه ای تعیین شود که هزینه های خانواده‌ ای با تعداد جمعیت متوسط را بتواند پوشش دهد.

پس از تایید نهایی رعایت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار از سوی همه کارفرمایان الزامی است.

 تعیین مبلغ حقوق از چه راه هایی انجام می شود؟

دولت ها باید بتوانند حداقل حقوق را به صورت قانونی به تصویب برسانند. این حداقل حقوق و دستمزد به گونه ای باید باشد که رضایت کارگران و کارفرمایان را جلب کند. برای این منظور ، از نهاد ها و تشکل‌ های مختلفی کمک می‌ گیرند.

مشارکت همه جانبه نمایندگان دولت ، کارفرمایان و کارگران در نهایت باعث می‌ شود که رعایت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار از سوی همه کارفرمایان به درستی انجام شود.

مطلب مفید | قانون غرامت دستمزد

در یک جمع بندی می توان گفت از سه راه ، حداقل حقوق و دستمزد انجام می شود.

  • تعیین حداقل حقوق و دستمزد از سوی دولت
  • توافقات انجام شده بین نمایندگان اتحادیه های کارفرمایان و کارگران
  • توافقات دولت، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان تشکل های کارگری

 هدف از تعیین حداقل حقوق چیست؟

مشخص شدن حداقل حقوق و دستمزد از سوی نهادهای قانونی، باعث می شود  از بروز سوء استفاده های احتمالی کارفرمایان جلوگیری شود.

همچنین برخی از رقابت های غیر قانونی  که بین کارگاه‌ ها و کارفرمایان وجود دارد از میان برداشته می شود. رعایت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار راحت ترین و مطمئن ترین راهکار برای برقراری عدالت است. به کمک آن می توان سیاست های درستی برای توزیع عادلانه درآمد بین اقشار کارگری بوجود آورد.

در حقیقت این موضوع باعث می شود مناسبات بین کارگران و کارفرمایان به درستی برقرار شود . همچنین قدرت خرید جامعه کارگری و توان مالی آنها تا حدودی اصلاح شده و خانوارها امکان تامین حداقل مایحتاج های زندگی را داشته باشند.

نبود حداقل حقوق به صورت مصوب باعث می‌شود برخی کارفرمایان از شرایط نامناسب و بیکاری سوء استفاده کرده و با پرداخت حقوق و دستمزد بسیار کم، این شرایط دستمزدی را به کارگران تحمیل کنند.

 سخن پایانی

الزام کارفرمایان به رعایت حداقل حقوق و دستمزد کارگران باعث می شود از بروز هرگونه سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود. وظیفه تعیین حداقل حقوق و دستمزد بر عهده شورای عالی کار است.  در پایان هر سال با حضور نمایندگانی از سوی دولت، کارگران و کارفرمایان این مبلغ اعلام میگردد.

اگر در محیط کار در مورد نحوه پرداخت حقوق اختلافاتی با کارفرما دارید ، وکیل متخصص کار و تامین اجتماعی وکیل شما برای طرح دعوا در اداره کار خواهد بود. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.