قانون غرامت دستمزد کارگر

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

قانون غرامت دستمزد کارگر

قانون غرامت دستمزد چیست؟

قانون غرامت دستمزد چیست؟

تعداد زیادی از کارگران در طول دوره اشتغال خود به صورت مقطعی و به خاطر بیماری و حوادث کار از ادامه کار ناتوان میشوند.  ممکن است کارفرمایان در این موارد حقوق کارگران را نادیده بگیرند. و شکایت کارگر از کارفرما مطرح شود.

وکیل متخصص کار و تامین اجتماعی در این زمان میتواند مشاور خوبی برای حقوق از دست رفته باشد. باید دانست بر اساس قانون غرامت دستمزد یا همان قانون تامین اجتماعی ، مبلغی به کارگر تعلق خواهد گرفت. در این مقاله به بررسی این قانون خواهیم پرداخت.

دیدگاه قانون در مورد غرامت دستمزد

در شرایط مختلف ممکن است که افراد بیمه شده به خاطر حوادث ناشی از کار، بیماری های حرفه ای و غیر حرفه ای و یا حوادثی که ناشی از کار نیستند، به صورت مقطعی و غیر دائم قادر به انجام وظایف محوله در محل کار نباشند و به این ترتیب حقوق و دستمزدی دریافت نخواهند کرد. سازمان تامین اجتماعی در چنین شرایطی براساس قوانین غرامت دستمزد، مبلغ معینی را با عنوان غرامت دستمزد به افراد پرداخت می کند.

 در چه شرایطی می توان غرامت دریافت کرد؟

مهم ترین نکته برای دریافت غرامت دستمزد، آشنایی و تسلط کامل روی قوانین مربوط به غرامت دستمزد سازمان تامین اجتماعی می باشد. این نهاد در دوره های مختلفی مانند ایام بارداری، ایام بیماری و استراحت پزشکی ، عدم اشتغال به کار به خاطر ناتوانی مبلغی را با عنوان غرامت دستمزد به جای حقوقی که فرد در این دوره دریافت نمی کند، پرداخت خواهد نمود. برای بهره مندی از این مزایا افراد باید واجد شرایط لازم باشند و این دریافتی برای همه نیست.

شرایط دریافت غرامت دستمزد

شرایط دریافت غرامت دستمزد

از جمله شرایط لازم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– یکی از مهم ترین نکات بر اساس قانون غرامت دستمزد این است که افرادی که خواستار دریافت این مبلغ هستند نباید از کار افتاده باشند.

– کارفرمایان براساس سایر قوانین و مقررات ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان حقوق و دستمزد فرد بیمه شده نباشند.

– افراد بیمه شده متقاضی دریافت غرامت دستمزد هیچ گونه حقوقی از کارفرما دریافت نکرده باشد.

– مدت زمان استراحت پزشکی افراد بیمار باید توسط پزشک معتمد و مراجع پزشکی ذی صلاح به تأیید رسیده باشد.

– افرادی که خواهان دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری هستند، در تاریخی که اعلام شده است باید شاغل بوده یا در دوران مرخص استحقاقی به سر ببرند.

بر اساس قوانین ، چه مدارکی برای دریافت غرامت لازم است؟

 افرادی که خواهان دریافت غرامت دستمزد هستند باید مدارک خود را ارائه دهند تا پرونده آن ها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. مدارکی که به منظور دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری مورد نیاز است، شامل موارد زیر هستند:

  • ارائه دفترچه بیمه خدمات درمانی
  • ارائه گواهی پزشکی دوره استراحت که دارای مهر و امضای معتبر پزشک متخصص است
  • ارائه گواهی مکتوب از کارفرما مبنی بر این که فرد متقاضی در تاریخ اعلام شده حقوقی دریافت نکرده است.

با توجه به قانون غرامت دستمزد، تمام گواهی های پزشکی ارائه شده دارای ویژگی های مشترکی هستند و در تمام آن ها ذکر مواردی از قبیل نوع بیماری فرد متقاضی، طول مدت بستری و استراحت در خانه الزامی است. گواهی های پزشکی دارای طول مدت کمتر از ۷ روز مورد تایید هستند و در مواردی که طول مدت استراحت بیش از ۷ روز باید نیازمند تاییدیه جداگانه از سوی پزشک متخصص معتمد است.

 مبلغ غرامت دستمزد چقدر است؟

به طور کلی نمی توان رقم دقیقی را برای غرامت دستمزد تعیین کرد و این هزینه برای هر یک از افراد متقاضی با توجه به قوانین مربوط به غرامت دستمزد و بر اساس شرایطی که بیمه شدگان دارند، متفاوت است. مواردی نظیر وضعیت تاهل و افراد تحت تکفل در این زمینه تاثیر گذار هستند. در مواردی که شرایطی افراد متقاضی در مورد وضعیت تاهل دستخوش تغییر شود، میزان دریافتی افراد هم به همان میزان تغییر خواهد کرد.

مهم ترین قوانین غرامت دستمزد

سازمان تامین اجتماعی برای دریافت غرامت دستمزد قوانین متعددی وضع نموده است و رسیدگی به پرونده ها و درخواست های متقاضیان نیز بر مبنای همین قوانین مربوط به غرامت دستمزد انجام می شود. برخی از مهم ترین قوانین مرتبط در این حوزه شامل موارد زیر هستند.

– در شرایطی که بیماری افراد ناشی از حوادث کار باشد یا به عنوان یک بیماری حرفه ای تشخیص داده شود، بستری فرد در بیمارستان و یا استراحت به علت عوارض و پیامد های ناشی از بیماری باشد، امکان دریافت غرامت دستمزد از ابتدای دوره استراحت پزشکی وجود دارد.

ماده 64 قانون کار

– ماده ۶۴ از قانون کار مهمترین ماده مربوط به قانون غرامت دستمزد است. صراحتا عنوان نموده  که سازمان تامین اجتماعی تنها در شرایطی مبلغی را به عنوان غرامت دستمزد به افراد بیمه شده پرداخت می کند که کارفرمایان تحت هیچ شرایطی ملزم به پرداخت حقوق و دستمزد افراد در طی مدت زمان مقرر نباشند. به این ترتیب پرداخت غرامت تنها پس از بررسی های دقیق و اطمینان کامل از این موضوع پرداخت خواهد شد.

– دوره های استراحت پزشکی که به واسطه عمل های جراحی زیبایی باشد به عنوان بیماری در نظر گرفته نمی شوند. طبیعتا مبلغی با عنوان غرامت دستمزد به افراد بیمه شده تعلق نخواهد گرفت.

– با توجه به بند ۲ از ماده ۶۲ مبلغی که به عنوان غرامت دستمزد درنظر گرفته می شود تا زمانی که فرد قادر به کار نباشد و همچنین به عنوان فرد از کار افتاده تلقی نشود، به بیمه شدگان پرداخت خواهد شد. تشخیص از کار افتادگی فرد بر عهده کمسیون پزشکی است و پس از صدور گواهی از کار افتادگی فرد، غرامت دستمزد به افراد تعلق نخواهد گرفت.

– در شرایطی که افراد متقاضی در بیش از یک محل مشغول به کار باشند، با توجه به قوانین غرامت دستمزد میزان پرداختی بر مبنای مجموع حقوق دریافتی افراد تعیین می شود.

قوانین مربوط به غرامت دستمزد جانبازان به چه صورت است؟

جانبازانی که در کارگاه های دولتی و یا مراکز وابسته به دولت شاغل هستند ولی مشمول قانون کار نیستند مبلغی را به عنوان غرامت دستمزد دریافت نخواهند کرد. با توجه به قوانین غرامت دستمزد سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت این مبلغ هیچ تکلیفی بر عهده ندارد. این موضوع در مورد جانبازانی که شاغل کارگاه های مشمول قانون کار هستند متفاوت است. و وظیفه بررسی و پرداخت غرامت دستمزد به متقاضیان ، بر عهده دولت و واحد های اجرایی آن می‌ باشد.

درصورتیکه درخواست غرامت دستمزد و گواهی استراحت پزشکی ارائه شده از سوی جانبازان از سوی کمسیون پزشکی جانبازان مورد تایید باشد، پرداخت هزینه ها بر اساس قوانین مربوط به غرامت دستمزد و مانند سایرین خواهد بود.

سخن پایانی

آشنایی با قانون غرامت دستمزد برای همه افراد ضروری است. زیرا باعث می شود کارگرانی که بواسطه بیماری های، حوادث و … به صورت موقت قادر به کار و دریافت حقوق نیستند، با حقوق خود آشنا شوند. و در موارد خاص پس از ارائه درخواست و انجام بررسی های لازم، غرامت دستمزد برای گذران امور زندگی دریافت کنند.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up