حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین

رابطه نامشروع با رضایت طرفین و حکم آن

رابطه نامشروع با رضایت طرفین و حکم آن

آشنایی با حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین

رابطه جنسی بدون عقد ازدواج در کشورهای مختلف قوانین مخصوص به خود را دارد. باتوجه‌به اینکه در کشور ما قوانین حقوقی بر اساس دین اسلام تهیه شده‌اند،‌ حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین نیز باتوجه‌ به قوانین این دین تعیین می‌شود. هر زمانی که زن و مردی بدون برقراری عقودی مانند نکاح یا صیغه، اقدام به برقراری رابطه جنسی کنند،‌ یک رابطه نامشروع رخ‌ داده است.

این رابطه نامشروع و مجازات قانونی آن میتواند انواع مختلفی داشته باشد. هر یک از آن‌ها دارای حکم مرتبط با خود هستند. برقراری هر نوع رابطه‌ای ازاین‌دست جرم به شمار می‌آید و هر دو طرف حاضر در رابطه مجرم شناخته می‌شوند، البته میزان جرم و همچنین نوع حکم متغیر است.

به دلیل عدم آگاهی بسیاری از افراد در زمینه قوانین مربوط به برقراری رابطه نامشروع با رضایت طرفین، چنین پرونده‌هایی معمولاً پیچیده هستند. در واقع می‌توان گفت که بدون استفاده از یک مشاور حقوقی، رسیدگی به این پرونده‌ها غیرممکن است. در ادامه متن با ما همراه باشید تا اطلاعات اولیه را دررابطه‌ با حکم این نوع روابط خلاف شرع به شما عزیزان ارائه کنیم.

به چه رابطه‌ای، رابطه نامشروع گفته می‌شود؟

تعیین رابطه مشروع از رابطه نامشروع مهم‌ترین بحث در زمینه حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین است. رابطه مشروع به رابطه‌ای گفته می‌شود که هر دو طرف حاضر در رابطه به‌وسیله یک سند رسمی به نکاح یا صیغه یکدیگر درآمده باشند. برای مثال حتی افرادی که صیغه‌های چندساعته نیز استفاده می‌کنند مشمول رابطه نامشروع نیستند.

اگر دو طرف حاضر به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ سند رسمی خاصی محرم یکدیگر نباشند؛ اما به هر نحوی رابطه جنسی برقرار کنند، جرم رابطه نامشروع رخ‌داده است. بالطبع، در شرایطی که هر دو طرف با رضایت کامل این عمل را انجام داده باشند، رابطه مدنظر به رابطه نامشروع با رضایت طرفین تبدیل می‌شود.

مطلب مفید | شرایط اجرای حکم غیابی

اگر یکی از طرفین نسبت به این امر رضایت نداشته باشد، رابطه مذکور به‌عنوان تجاوز شناخته می‌شود. برقراری رابطه نامشروع اگر به حد دخول برسد (حتی اگر طرفین به طور کامل رضایت داشته باشند) حکم زنا را دریافت می‌کند. روابطی که در این میان قرار گیرند (مانند بوسیدن، لمس طرف مقابل جهت کسب لذت شهوانی و …)‌ نیز به‌عنوان رابطه نامشروع معرفی می‌شوند.

مجازات هر فرد باتوجه‌به نوع پرونده تعیین می‌شود.

مجازات هر فرد باتوجه‌به نوع پرونده تعیین می‌شود.

بخش‌های مختلف حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین

جهت اجرای هر حکمی، سه عامل مهم باید در کنار یکدیگر قرار گیرند. این سه عامل عبارت‌اند از: عامل قانونی، عامل مادی و عامل معنوی. شناخت این سه عامل در زمینه تعریف حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین یک امر ضروری است.

عامل قانونی جرم

عامل قانونی به معنای بخشی از قانون است که به چنین مواردی اشاره می‌کند. بر طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی تصویب شده در سال 1375، اگر زن و مردی با هم رابطه جنسی برقرار کنند (بوسیدن، مضاجعه و بغل کردن)، اما هیچ‌گونه عقدی بین آن‌ها برقرار نباشد، به‌عنوان مجرم در زمینه انجام امور خلاف شرع شناخته می‌شوند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که حکم نهایی زنا با حکم مربوط به رابطه نامشروع با رضایت طرفین، متفاوت است.

مجرمان می‌توانند نسبت به‌ حکم اعلام شده اعتراض کنند.

مجرمان می‌توانند نسبت به‌ حکم اعلام شده اعتراض کنند.

عامل مادی مرتبط با جرم

یکی از مهم‌ترین رکن‌های حکم مربوط به این بحث، عامل مادی است. عامل مادی همان رفتاری است که موجب ایجاد جرم می‌شود. عامل مادی رابطه نامشروع با رضایت طرفین، شامل هرگونه لمس زن و مرد نامحرم می‌شود. این لمس باید با لذت و شهوت همراه باشد و مواردی مانند نجات طرف مقابل از حوادث و … جزو این ماده به شمار نمی‌آیند.

نکته جالب در این زمینه، دریافت مجازات مربوط به رابطه نامشروع حتی در صورت برقراری این روابط در فضای مجازی است. به طور مثال اگر زن و مرد مدنظر از طریق ارسال تصاویر، ویدئو و … نیز به این امور دست بزنند، مشمول دریافت مجازات می‌شوند.

عامل معنوی مرتبط با جرم

هر عملی با یک نیت خاص انجام می‌شود. این نیت می‌تواند به‌صورت سو نیت و یا نیت عام باشد. حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین، رابطه مستقیم با نوع نیت طرفین دارد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید یکی از طرفین توسط شخص دیگری به آغوش طرف دیگر هل داده می‌شود. به طبع در چنین شرایطی هیچ یک از طرفین خواستار رابطه نامشروع نبوده‌اند و به همین دلیل جرم محسوب نمی­شود.

 مجازات مربوط به رابطه نامشروع

حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین باید توسط دادگاهی که به پرونده رسیدگی می‌کند تعیین شود، البته پس از دریافت حکم، می‌‌توان جهت تجدیدنظر اقدام کرد. به‌طورکلی نهایت مجازات برای افرادی که در این پرونده‌ها به‌عنوان مجرم اصلی شناخته می‌شوند، نود و نه ضربه شلاق به شکل تعزیری است. اگر یکی از طرفین ثابت کند که انجام رابطه نامشروع با اجبار و زور طرف مقابل روی داده است، دادگاه تنها طرف مدنظر را مجرم می‌داند؛ بنابراین فقط او مشمول دریافت مجازات شلاق تعزیری می‌شود.

مجازات رابطه نامشروع به مسأله تأهل طرفین نیز بستگی دارد. برای مثال حکم دریافتی برای دختر و پسری که مجرد هستند با حکم دریافتی در زمینه رابطه نامشروع یک زن متأهل و یک پسر مجرد یا یک مرد متأهل و یک دختر مجرد متفاوت است. البته درهرصورت مجازات مربوط به‌ حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین بسیار سنگین در نظر گرفته می‌شود، زیرا این نوع رابطه‌ها در شرع و دین مبین اسلام کاملاً قبیه هستند.

سخن پایانی

برقراری رابطه نامشروع حتی اگر با رضایت طرفین باشد، یک نوع جرم تلقی می‌شود. این جرم که جزو امور مغایر عفت به شمار می‌آید دارای مجازات‌های مختلفی است. نوع مجازات برقراری رابطه نامشروع با رضایت طرفین را دادگاهی که به پرونده رسیدگی می‌کند، اعلام می‌دارد. همان‌طور که گفته شد، تفاوتی ندارد که رابطه مدنظر با رضایت طرفین بوده است یا خیر، درهرصورت چنین روابطی در قوانین کشور ما جرم محسوب می­شوند.

بهترین روش پیروزی در پرونده‌های حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین، بهره‌گیری از مشاوران حقوقی است. موسسه حقوقی ملکی به عنوان یکی از برترین مراکز ارائه مشاوره حقوقی در کشور، مفتخر است با برخورداری از بهترین کارشناسان حقوقی، شما عزیزان را در چنین پرونده‌های پیچیده‌ای همراهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up