نحوه شکایت از حادثه کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

نحوه شکایت از حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار

آشنایی با نحوه شکایت حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار به شما این امکان را میدهد تا از حق و حقوق خود به نحو احسن دفاع کنید. برخی از افراد در این زمینه آگاهی خاصی ندارند. لذا ممکن است در طولانی مدت شکایت آن ها به نتیجه درستی نرسد. به همین دلیل متخصصین و مشاورین ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما در مورد بررسی حادثه ناشی از کار و مسائل حقوقی آن هستند. در این مقاله درباره این موضوع نکات مهمی بیان شده است.

بیشتر بخوانید | وکیل حوادث ناشی از کار

  حادثه ناشی ازکار چیست؟

حادثه ناشی ازکار برای افراد بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی مسئله بسیار حائز اهمیتی است. چرا که تمامی صدمات جبران ناپذیر نیستند. ولی بخش اعظم آن به راحتی با هزینه مالی مورد نیاز جبران میشود. در حین انجام کار آسیب ها و شرایطی ممکن است وجود داشته باشد که متاسفانه فرد را دچار مشکل و سلامت او را تهدید می کند.

مطلب مفید | سامانه شکایت از کارفرما

ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حادثه را در حین انجام وظیفه فرد بیمه شده در کارگاه و موسسه وابسته در حوزه کار خود قرار میدهد. حتی در خارج از محل کارگاه ممکن است کارگر به دستور کارفرما در حال انجام ماموریتی باشد که در این شرایط نیز اگر حادثه ای پیش بیاید حادثه ناشی از کار شناخته خواهد شد.

حادثه ناشی از کار

حادثه ناشی از کار

 شکایت از حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار به این شکل است که شخص/ اولیای دم باید برای درخواست طرح شکواییه به مراجع قضایی انتظامی مراجعه کنند. نیروی انتظامی و مقامات قضایی شکایت آن ها را مورد بررسی قرار میدهند. سپس شخص بیمه شده که آسیب دیده است، باید به سازمان تامین اجتماعی، پزشکی قانونی و اداره کار مراجعه کند.

 معمولاً زمانی فرد می تواند این کار را انجام دهد که به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده باشد. و پرونده فرد بیمه شده و حادثه دیده تشکیل شده باشد. چرا که امور اجتماعی به اداره کار گزارشی را در حول و محور حادثه به کلانتری ارائه می دهد تا بازرسی را هر چه سریع تر آغاز کنند و برای رأی نهایی به دادگاه ارسال کنند.

مطلب مفید | وکیل دیه در تهران

کارشناسان ما در این باره به شما یادآوری می‌کنند که لطفاً از اظهارات کوتاه و مودبانه استفاده کنید. سعی کنید عبارت خود را کوتاه و مختصر بیان کنید. شماره تماس شما در نامه باید درج شده باشد و کلیه مدارک پزشکی قانونی نیز پیوسته نامه گردد.

شکایت از حادثه کار

شکایت از حادثه کار

 وظایف کارفرما

حال که با نحوه شکایت از حادثه کار آشنا شده اید، بهتر است بدانید که کارفرما نیز در این شرایط وظایفی را برعهده دارد. اولین وظیفه کارفرما این است که از انجام هرگونه اقدامی که بتواند به جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت کمک کند، نباید دریغ کند. سپس با اورژانس تماس گرفته و پلیس را نیز در جریان قرار دهد. همچنین فیلمبرداری از محل حادثه و جلوگیری از عدم تغییر صحنه، از جمله اقداماتی است که کارفرما باید نسبت به انجام آن هرچه سریع تر اقدام کند.

حداکثر 3 روز بعد از حادثه کارفرما باید فرم مربوطه را پر کرده و به سازمان تامین اجتماعی نیز تحویل دهد. تا بدین ترتیب هزینه های درمان فرد آسیب دیده ضایع نگردد. و تامین اجتماعی بتواند به حمایت از وی بپردازد. توجه داشته باشید که کارفرما نیز باید گزارش حادثه را برای بیمه مسئولیت مدنی ارسال کند و از نظر مالی نیز فرد آسیب دیده را حمایت کند.

 ادامه مطلب | دیه تصادف و نحوه پرداخت توسط بیمه

مسئولیت کیفری حادثه ناشی از کار

سوالی که ممکن است به وجود آید این است که آیا کارفرما در قبال حوادثی که رخ می دهد، مسئولیت کیفری دارد یا خیر؟

 توجه داشته باشید حادثه ناشی از کار صددرصد مقصری دارد که در برخی از مواقع کارفرما متاسفانه وسایل ضروری را برای ایمنی نیروی کار فراهم نمی‌کند و به همین دلیل است که محیط کار، محیط کاری استانداردی نیست و به خاطر عدم رعایت قوانین و مقررات، حادثه های ریز و درشتی به وجود می آید.

 کارفرما باید بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت فنی سلامت، حفاظت و بهداشت کارگران خود را در محیط کار باید تامین کرده و از وسایل استاندارد و ایمن استفاده کند. همچنین آموزش های لازم را در مورد استفاده از ابزارهای مورد نظر در اختیار کارگران قرار دهد.

 توجه داشته باشید که اگر نظارتی بر مقررات حفاظتی و بهداشت ایمنی محیط کار وجود داشته باشد، کارگران با حوادث بسیار کمتری روبرو خواهند شد که البته برای بررسی مسئولیت کیفری حادثه ناشی از کار، معمولاً کارشناس های رسمی دادگستری و یا حتی بازرس های اداره سازمان اجتماعی حادثه مورد نظر را بررسی و سپس نتیجه را به مراجع قضایی اعلام  و نحوه شکایت از حادثه کار این چنین ادامه دار می شود.

 دیه حادثه ناشی از کار

با توجه به بررسی نحوه شکایت از حادثه کار بهتر است بدانید که چنانچه فردی به صورت سهوی یا عمدی به سلامت جانی و مالی افراد دیگر آسیب برساند، باید خسارت آن را پرداخت کند. به همین دلیل اگر اشتباهی از طرف کارفرما و کارگر وجود داشته باشد که به حادثه حین کار ختم شود، قانون در این شرایط لازم میداند که میزان دیه را توسط سازمان پزشکی قانونی تعیین کند، سپس قاضی دادگاه رأی نهایی آن را صادر خواهد کرد.

مطلب مفید | نحوه محاسبه دیه تصادف

در مورد مبلغ دیه نمیتوان یک نرخ ثابت را در نظر گرفت، ابتدای هر سال قوه قضاییه نرخ را مشخص می کند و در ماه های حرام و غیر حرام نیز نرخ برابر نخواهد بود. 

سخن پایانی

به صورت مختصر و مفید در مورد نحوه شکایت از حادثه کار با شما صحبت کرده ایم. در حال حاضر بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی کم نیستند و به همین دلیل آشنایی با قوانین این سازمان بسیار موضوع حائز اهمیتی است. این نکته را به خاطر داشته باشید که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه نیز می توانید با مشاورین و کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. در غیر این صورت شاید به ضایع شدن حق و حقوق خود به دلیل عدم آشنایی با قوانین کمک کنید. به هر حال کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان با صبر و حوصله کامل هستند.

14 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من زانوم در حین کار با ساق پام شکست که حادثه در کار رد شد بیمه وسه ماه استلاجی دریافت کردم پلاتین داخل پام هست میتونم شکایت کنم دیه بگیرم نزدیک بیست ملیون هم خرج پام کردم هیچی شرکت نداد همه رو از جیب دادم

    پاسخ
    • سلام.
      باید همون اقدام میکردید و غرلمت حادثه کار رو دریافت میکردید.
      اگر گزارش یازرسی کار و کلانتری و سایر مدارک تون موجود باشه ممکن است با توجه به سوابق پرونده تون بشود پیگیری کرد.

      پاسخ
  • سلام
    بنده درشرکت پلیمری مشغول به کار هستم با گذشت 19سال متوجه آسیب ریه ودیسک کمر شده ام در سالهای قبل هم یکبار دچار شکستگی دنده شده ام که مدارکش موجود هست وگزارش حادثه ثبت شده است چطور میتونم غرامت دریافت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام.
      به سامانه جامع روابط کار مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

      پاسخ
    • سلام من در هین کار دست راستم بین انگشت ۳ و۴ تا نزدیک مچ هم پاره شده هم شکست شرکت تمام هزینه های بیمارستان داده بابت دیه باید چیکار کنم ب من گفتن شرکت خودش پیگیری میکنه ایا روال کار ب این صورته شرکت خودش دیه رو پرداخت میکنه

      پاسخ
      • سلام .
        پرداخت دیه مستلزم تشکیل پرونده و مراجعه به مقام قضایی و پزشکی قانونی است. اگر این مراحل را طی کرده باشید قابل پرداخت است. در غیر این صورت همه چیز بر اساس خواست کارفرما خواهد بود. ممکن است مبلغی به عنوان خسارت یا آسیب به شما بدهد یا ندهد.

        پاسخ
  • محمدحسن زاده
    2 نوامبر 2023 20:28

    سلام من در کارگاهم یک کاریگر با بالابر افتاد پایین ولی اول کار بهش گفتم بالابرو محکم کن بعد کار کن ولی خودش سهل انگاری کرد بالابرو هیچ محکم نکرد باهش کار کرد افتاد پایین الان صدمه دیده ولی میخواد شکایت کنه ایا خودش هم مقصر هست

    پاسخ
  • روح الله عباسی
    27 جولای 2023 20:46

    سلام خسته نباشید من توشرکتی دوبار سوختم بار اول گزارش حادثه رد کردن ولی بیمه نفرستادن سری دوم هم دیدم سری اول نفرستادن رفتم شکایت کردم بعد از شکایت به ما نامه بیمه دادن بیمه هم میگه شکایت کردی باید از طریق دادگاه اقدام کنی من بخوام به حق و حقوقم برسم چکار باید کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام
      بطور خلاصه در موارد حادثه کار و دریافت غرامت ناشی از آن مراخل زیر باید طی شود. شما هم باید به ترتیبی که ذکر میشود عمل کنید :
      مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست.
      بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام قضایی و انتظامی.
      رفتن حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده.
      اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی.
      عزیمت حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی.
      ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار.
      تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی به کلانتری.
      ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده و صدور رای.

      پاسخ
      • سلام من دوسال پیش بینیم در محل کار پاره شد 32 تا بخیه خورد بیمه نبودم کارفرما فرداش بیمه رد کرد که مراحلش طی شه. بیمه فقط هزینه استعلاجی پرداخت کرد ایا با گذشت این زمان میتونم از کارفرما برای دیه شکایت کنم؟

        پاسخ
        • سلام
          اگر غرامت حادثه ناشی از کار دریافت کردید دیگر نمیتوانید دوباره طرح شکایت نمایید.

          پاسخ
        • سید علیرضا محجوب
          18 نوامبر 2023 11:21

          سلام خسته نباشید
          من در گارگاه ام دی اف در حین کار دچار شکستگی شدید مچ دست شده ام و کارفرما به من گفته باید بری شکایت کنی و برای من بیمه حوادث رد نشده است .من دوماه استعلاجی از دکتر گرفتم و دنبال کارام هستم ولی از شما میخواهم بایت بیمه حوادث و پرداخت دیه راهنماییم کنید چون اول زندگیمه و واقعا از لحاظ مادی از طرف کارفرما تامین نمیشم

          پاسخ
          • سلام .
            باید داخل سایت جامع روابط کار بروید و دادخواست بدهید و ضمنا از طریق کلانتری هم شکایت خود را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.