نحوه دفاع در دادگاه نفقه چگونه است؟

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نحوه دفاع در دادگاه نفقه

پرداخت نفقه توسط مرد برای زن و فرزند است

بررسی نحوه دفاع از نفقه در دادگاه

نحوه دفاع در دادگاه نفقه چگونه است؟

همان طور که می‌دانید، نفقه به معنای تأمین هزینه‌های زن است که باید به هنگام ازدواج توسط شوهر صورت گیرد. زمانی که زوجین قصد طلاق دارند، یکی از مواردی که زن می‌تواند در دادگاه نسبت به شوهر مطرح کند و خواستار آن باشد، نفقه است. مرد نیز متقابلاً می‌تواند به دفاع از این موضوع بپردازد، اما نحوه دفاع مرد از نفقه در دادگاه به چه صورت است؟ همراه ما باشید تا به بررسی کلی این موضوع بپردازیم.

مطلب مفید | نفقه و شرایط دریافت آن

دعوای دفاع در دادگاه نفقه و ارتباط آن با پرونده طلاق

شاید بهتر باشد قبل از پرداختن به نحوه دفاع در دادگاه نفقه، بدانیم چرا این موضوع وارد پرونده طلاق می‌شود. در واقع، دعوای نفقه زمانی به پرونده طلاق می‌رسد که زن اظهار کند، مرد هزینه زندگی او را در گذشته پرداخت نکرده است. یا در حال حاضر نیز، با توجه به اینکه هنوز طلاق به طور رسمی انجام نشده ، به تأمین هزینه‌ها نمی‌پردازد.

در این زمان، پرونده نفقه وارد عمل شده و مرد مستلزم پرداخت هزینه‌های گذشته و حال زن می‌شود. حال اگر مرد با توجه به اظهارات زن بخواهد از خود دفاع کند یا حرف‌های زن را دروغ و آنرا ثابت کند، باید بدرستی از خود دفاع نماید.

در ادامه به نکات مهم میپردازیم.

مطلب مفید | نفقه فرزند و مطالبه آن

پرداخت نکردن نفقه توسط مرد جرم محسوب می‌شود

پرداخت نکردن نفقه توسط مرد جرم محسوب می‌شود

 نفقه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند نفقه به دو دسته تقسیم می‌شود. در واقع، عموم مردم فکر می‌کنند پرداخت نفقه توسط شوهر تنها در قبال همسر است. اما باید دانست فرزندان نیز دارای حق نفقه هستند.

وظیفه مرد در رابطه با نفقه زن

پرداخت نفقه زن توسط شوهر ، دین او محسوب میشود. ممکن است زن اظهار کند مرد نفقه‌ گذشته و حال او را پرداخت نکرده است. اما چنانچه این اظهارات درست نباشد، مرد میتواند در این زمینه با ارائه اسناد معتبر بدفاع از خود بپردازد. از اینرو، اولین نکته در نحوه دفاع در دادگاه نفقه، ارائه اسناد معتبر جهت اثبات ادعای طرف مقابل است.

وظیفه مرد در رابطه با نفقه فرزند

اگر مرد دارای فرزند پسر باشد، تا قبل از 18 سالگی و در صورت ادامه تحصیل، تا اتمام تحصیل وظیفه پرداخت هزینه‌های زندگی او را دارد. از سوی دیگر، اگر فرزند دختر باشد، پدر وظیفه دارد مادام که دختر ازدواج نکرده است، نفقه او را بپردازد یا هزینه های اساسی وی را تامین کند.

آیا نپرداختن نفقه جرم است؟

قبل از اینکه به نحوه دفاع در دادگاه نفقه بپردازیم، باید این موضوع را دانست که طبق ماده 53 قانون حمایت از خانواده، اگر مرد از پرداخت هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود سر باز زند، مجرم به حساب می‎آید. بنابراین، چنانچه علی‌رغم تلاش‌ها و دفاعیات مرد، به دادگاه ثابت شود او در پرداخت هزینه‌ها قصور کرده، مجرم شناخته میشود. و مجازات در انتظار اوست.

نفقه به معنای پرداخت هزینه‌های زندگی زن است

نحوه دفاع در برابر نفقه زن چگونه است؟

بررسی نحوه دفاع مرد در دادگاه نفقه

همان‌طور که اشاره کردیم، مرد می‌تواند در زمینه نفقه‌ همسر و فرزندان خود به دفاع بپردازد. در ادامه به نحوه دفاع در دادگاه نفقه در مورد هر دو دسته می‌پردازیم.

رد ادعای زوجیت

در صورتیکه زن در رابطه با نفقه دعوایی را در دادگاه مطرح کند، مرد می‌تواند به دفاع از خود بپردازد. اولین دفاعیه مرد می‌تواند رد ادعای زوجیت خواهان با وی باشد. این گفته به این معنا است که مرد می‌تواند ادعای زوجیت خود را رد کند و بگوید که خواهان (زن) در عقد نکاح او نبوده است.

مورد بعدی مربوط به پرداخت نفقه و رد ادعای خواهان است. اثبات این کار بر عهده مرد یا زوج خواهد بود. زوج می‌تواند فیش‌های واریزی، فاکتورهای خریدار اقلام زندگی را ارائه کند. در نتیجه با ارائه هزینه‌های زندگی مشترک و اثبات پرداخت نفقه مطابق با شئونات زن ، از خود دفاع کند.

مطلب مفید | مطالبه نفقه و نمونه دادخواست مطالبه آن

موضوع بعدی که معمولاً بسیاری از مردان از آن استفاده می‌کنند و تا حدودی در نحوه دفاع در دادگاه نفقه مفید واقع می‌شود، عدم تمکین زوجه است. معمولاً زمانی که مشکلاتی بین زن و مرد به وجود می‌آید، زن اقدام به ترک خانه می‌کند .اگر در این زمان، اقدام به طرح پرونده نفقه کند، در اینجا مرد می‌تواند پرونده عدم تمکین را وارد کار کند.

حال مرد باید اثبات کند، زن به خواسته خود خانه را ترک کرده است. لذا در صورت مطالبه نفقه باید به تمکین رضایت دهد. در صورتیکه این موضوع توسط دادگاه مورد قبول واقع شود، مرد میتواند از پرداخت نفقه معاف شود. در این خصوص می‌توانید از گروه وکلای باتجربه گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری کمک بگیرید و بهترین راهکار را به کار ببندید.

دفاع مرد در برابر نفقه فرزند

بطور کلی، مرد می‌تواند با توجه به موارد زیر در دادگاه نفقه فرزند از خود دفاع کند. این موارد عبارتند از:

  • رد ادعای فرزند بودن خواهان
  • رد ادعای خواهان و اثبات پرداخت نفقه
  • بالای 18 سال بودن فرزند و عدم ادامه تحصیل
  • ازدواج فرزند دختر

اگر فرزند نیز شکایت کیفری از پدر کرده باشد، پدر می‌تواند با توجه به قسمت قبل به اثبات عدم تمکن مالی خود بپردازد.

لزوم استفاده از وکیل در پرونده‌های مطالبه نفقه زوجه

همان‌طور که می‌دانید، نوشتن دادخواست و یا لایحه دفاعیه یک کار تخصصی است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً از وکلای باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. لازم است بدانید نگارش اینگونه اسناد دقیقاً با رعایت قانون و موازین حقوقی و ـشریفات دادرسی است. لذا برخی افراد بدون در نظر گرفتن نکات حقوقی و عدم رعایت ضوابط و تشریفات راساً اقدام میکنند که این موضوع در بسیاری موارد موجب رد ادعای آنها میشود.

از سوی دیگر، گاه افراد مطالبی را در لایحه مینویسند که تصور میکنند میتواند به برنده شدن آن‌ها در دادگاه کمک کند، در حالیکه اینگونه نیست و مطالب علیه آن‌ها استفاده می‌شود. پس حضور یک وکیل که بتواند لایحه را کاملاً مطابق با آنچه قاضی و دادگاه می‌خواهد، بنویسد، بسیار حائز اهمیت است.

کلام آخر

پرداخت نفقه حقی است که از سوی قانون برای زوجه و فرزندان تعیین شده است. مرد می‌تواند به هنگام مواجه شدن با پرونده نفقه، در برابر اظهارات زوجه و فرزند یا فرزندان خود به دفاع بپردازد.

آگاهی از نحوه دفاع در دادگاه نفقه بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند از ضایع شدن حقوق افراد جلوگیری کند. بدلیل پیچیدگی موضوع ، مشاوره‌ حقوقی با وکلای مجرب ضروری است. زیرا عدم رعایت برخی نکات در تنظیم لایحه دفاعیه می‌تواند به پایمال شدن حقوق فرد منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up