نمونه دادخواست و رای اثبات نسب

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه دادخواست و رای اثبات نسب

مفهوم حقوقی اثبات نسب

مفهوم حقوقی اثبات نسب

آشنایی با مفهوم اثبات نسب

اثبات نسب  یکی از موضوعات حقوقی است که در دادگاه‌های ذی‌صلاح مورد بررسی قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد، قوانین و مقررات زیادی در این خصوص تدوین شده است و پیچیدگی‌های بسیاری دارد.

مطلب مفید | بررسی شرایط اثبات زوجیت و اثبات نسب

در این مقاله قصد داریم به موضوع اثبات نسب بپردازیم . جوانب مختلف این موضوع را روشن و آشکار کنیم تا سؤالات احتمالی شما پاسخ داده شود. در ادامه مطلب نیز برای آشنایی با رویه عملی در دادگاه‌ها یک نمونه دادخواست و رای اثبات نسب قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

دادخواست اثبات نسب

بطور کلی و در ادبیات حقوقی، نسب به معنای رابطه خونی و حقوقی بین دو شخص یا رابطه خویشاوندی است. برای مثال، ممکن است پدری رابطه پدرانه خود با فرزندش را انکار کند و او را فرزند خود نداند. در این صورت، فرزند یا مادر فرزند می‌تواند دادخواست اثبات نسب را به دادگاه ارائه دهد.

مطلب مفید | وکیل شناسنامه

شخص دادخواست‌دهنده به دنبال اثبات نسب بین دو شخص است. در صورتی ‌که برای دادگاه احراز شود که این نسب وجود دارد، اقدام به صدور رأی اثبات نسب می‌کند. همواره هر ادعایی مبنی بر نسبت داشتن مورد پذیرش نیست، بلکه لازم است که این ادعا به اثبات برسد.

اثبات نسبت پدر و فرزندی و مراحل آن

اثبات نسبت پدر و فرزندی و مراحل آن

مدارک مورد نیاز و روش‌های اثبات نسب

مدارک و ادله مورد نیاز برای اثبات نسب انواع مختلفی دارند. اصلی‌ترین این مدارک شناسنامه یا سند تولد است. زمانی که سند تولد صادر شده و دو شخص در آن به یکدیگر مرتبط می‌شوند، انکار و رد آن بسیار سخت و دشوار است. همچنین شهادت شهود هم می‌تواند به‌ عنوان ادله به‌ حساب بیاید. در مواردی هم ممکن است که دادخواست اثبات نسب به دادگاه تقدیم شود؛ اما شخص خوانده خود اقرار به داشتن نسب با شخص مورد نظر کند. اقرار به ‌عنوان یکی از معتبرترین ادله در دادگاه‌های ایران پذیرفته می‌شود.

اماره فراش یکی از دلایلی است که فرزند را مربوط به پدر می‌کند. برای اثبات این امر تاریخ تولید و ازدواج اهمیت دارد، به گونه‌ای که اگر از زمانی که تاریخ ازدواج ثبت شده است تا زمانی که فرزند به دنیا بیاید، کمتر از 6 ماه و بیشتر از 10 ماه نگذشته باشد، نوزاد متولد شده فرزند مرد خواهد بود.

در این بین، این امکان برای پدر وجود دارد تا نفی ولد کند، یعنی بگوید که این فرزند متعلق به من نیست، اما باید دقت کرد که بار اثبات این امر بر دوش او است و باید دلیل معتبر و به‌ اصطلاح محکمه‌پسند بیاورد. در ادامه مقاله “کلیات و نمونه دادخواست و رای اثبات نسب” شرایط قانونی و نحوه اقرار نسب را مطالعه می‌کنیم.

اقرار به نسب و شرایط قانونی آن

طبق قانون مدنی، فردی که در مورد نسب خود اقرار می‌کند، باید عاقل و بالغ باشد. شخص محجور صلاحیت اقرار ندارد؛ در نتیجه، اقرار او مورد قبول واقع نمی‌شود. همچنین اقرار نسبت به داشتن نسب با فردی که پدر و مادر او مشخص است، معتبر نیست.

تحقق نسب باید از نظر عقلانی و عرفی ممکن باشد برای مثال، شخصی که 17 سال دارد، نمی‌تواند پدر فرزندی ۱۰ساله باشد. همچنین شخصی که نسبت به او اقرار می‌شود، باید اقرار را بپذیرد، مگر در موردی که شخص کودک بوده و این توان را نداشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین و وکلای گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید. در هرکجا که باشید، تنها چند لحظه با راهنمایی و کسب اطلاعات توسط متخصصین فاصله دارید.

اثبات نسب به دادگاه با استفاده از مدارک معتبر

اثبات نسب به دادگاه با استفاده از مدارک معتبر

آزمایش DNA و اثبات نسب

در ادامه مطلب “کلیات و نمونه دادخواست و رای اثبات نسب”، اگر هیچ یک از ادله و روش‌های بالا وجود نداشت، دادگاه می‌تواند درخواست و اجازه آزمایش ‌ DNA را صادر کند. در این صورت، آزمایشگاه اقدام به گرفتن نمونه مولکول‌های ژنتیکی می‌کند و با بررسی این ساختارهای ژنتیکی اطلاعات لازم را به دست‌ می‌آورد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این آزمایش صرفاً برای اثبات نسب به کار نمی‌رود و در پزشکی قانونی کاربردهای فراوانی دارد. این روش چند سالی است که برای اثبات نسب رایج شده است و توانسته بسیاری از اختلافات را حل کند.

چرا اثبات نسب نیاز است؟

اثبات نسب از مهمترین موضوعات در علم حقوقی است. اهمیت آن در آثار حقوقی پس ازاثبات است که متوجه پدر و فرزند خواهد شد. آثار حقوقی همچنین با آثار مالی نیز همراه است. به عنوان مثال آین آثار را میتوان در موارد زیر مورد اشاره قرار داد:

مخارج زندگی فرزند،

ارث،

مدیریت و نقل و انتقالات اموال،

استفاده از نام خانوادگی

عهداه دار شدن مسئولیت دیون

.

نمونه دادخواست و رای اثبات نسب

خواهان: آقای (م.ر فرزند)

خوانده: (ن.ل مادر و ع.ا پدر)

خواسته: اثبات نسب

دلایل: تست DNA و پرونده حجر با کلاسه101 …

ریاست محترم دادگاه خانواده …

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب (م.ر فرزند) در تاریخ … در شهر … به دنیا آمده‌ام. به دلیل این که اینجانب در منزل به دنیا آمده‌ام، هیچ مدرکی مبنی بر تولد خود ندارم. بعد از گذشت 15 روز از تولد و وقوع زلزله گم شدم و سرپرستی من با اداره بهزیستی شهر بود. اکنون بعد از گذشت سال‌ها بنده کارمند آموزش ‌و پرورش هستم.

پدر و مادر من به دلیل کهولت سن توان تشخیص و تأیید اینجانب را ندارند. همچنین فرزندان آن‌ها به بیم آن که من چشم طمع به اموال پدر و مادرشان را دارم، من را نمی‌پذیرند. اطلاعات درج شده در بایگانی بهزیستی نشان از آن دارد که این دو شخص پدر و مادر من هستند. از شما تقاضا دارم با درخواست اینجانب مبنی بر انجام آزمایش DNA موافقت به عمل‌آورید. با توجه ‌به سن پدر و مادر اینجانب و احتمال فوت آنان درخواست رسیدگی خارج ‌از نوبت دارم.

در بالا یک نمونه دادخواست و رای اثبات نسب را مشاهده کردید که در آن خواهان از دادگاه درخواست آزمایش DNA کرده بود. در جلسات رسیدگی بعدی، دادگاه با بررسی مدارک بهزیستی با آزمایش ژنتیکی موافقت کرد.

نتیجه‌گیری

مسئله اثبات نسب از دو جهت نظم عمومی و وضعیت خود شخص از اهمیت فراوانی برخوردار است. ایجاد یک رابطه خونی می‌تواند نقطه آغاز مسئولیت‌های مالی و غیر مالی بسیاری باشد. از این‌رو، توجه به این امر بسیار مهم و ضروری است. به دلیل حساسیت و پیچیدگی‌ زیاد این موضوع لزوم مراجعه به وکلای حرفه‌ای به شدت احساس می‌شود.

گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری با داشتن کادر حرفه‌ای و آگاه به قوانین می‌تواند در خصوص اثبات نسب کمک قابل ملاحظه‌ای به متقاضیان کند. هرچند لازم است افراد با کلیات این موضوع و رویه بررسی آن و نمونه دادخواست و رای اثبات نسب نیز از قبل آشنایی داشته باشند.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام شخصی که 64سال سن دارد میتواند با شهود نسب خود را به اثبات برساند یا فقط باید تست DNA. انجام شود ؟؟
    قدیم به دلیل اینکه شناسنامه دیر می‌گرفتند و ثبت ها روی اصول نبود جهت ارث به مشکل برخورد کردیم.
    فقط 4فرزند توی شناسنامه مادربزرگم هست و مابقی نیستن و فقط اسم مادربزرگم بدون شماره شناسنامه توی شناسنامه مادرم هست. سریعترین راه حل جهت انحصار وراثت چیه ؟

    پاسخ
  • جای خواهان و خوانده را در دادخواست اشتباه نوشته‌اید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.