دفاع مرد از نفقه در دادگاه

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دفاع مرد از نفقه در دادگاه ،  شکایت کیفری ترک نفقه ،  نمونه لایحه دفاعی 

دفاع مرد از نفقه

آشنایی با نحوه دفاع مرد در دادگاه نفقه

نفقه و شرایط دریافت آن یک مبحث کاملاً تخصصی است. پرداخت نفقه زوجه (زن) در نکاح دائم و نکاح موقت به شرط وجود شرط پرداخت نفقه، بر عهده زوج (مرد) و پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدر است. منظور از نفقه ، هزینه های زندگی از قبیل خوراک ، پوشاک ، مسکن ، هزینه درمان و… است که باید مطابق با شئونات زندگی زن و فرزند باشد.

مطلب مفید | دفاع زن در دادگاه نفقه

 گاهی اوقات مرد به این وظیفه خود عمل نمی کند. در نتیجه زن یا فرزند با حضور در دادگاه ، دعوای ترک انفاق و الزام به پرداخت نفقه را طرح نموده و خواهان مطالبه نفقه میشوند.

اگر شما درگیر پرونده مطالبه نفقه هستید و خواهان ارتباط با وکیل حقوقی برای پیگیری دعوای خود میباشید میتوانید در اولین فرصت برای اعطای وکالت خود به وکیل پایه یک دادگستری ، با ما تماس بگیرید.

خوب. حال سؤال این است : مرد وقتی به دادگاه احضار می شود برای دفاع از خود ، چه مطالبی را باید در مورد ترک انفاق بیان کند؟

دعوای الزام به پرداخت نفقه

 دعوای الزام به پرداخت نفقه، یک دعوای حقوقی است . هدف از طرح این دعوا، پرداخت نفقه ایام حال یا حسب مورد ، نفقه ایام گذشته است. این دعوا در دادگاه حقوقی رسیدگی می شود. دعوای الزام به پرداخت نفقه از سوی زن یا فرزند قابل طرح است. حال باید دید نحوه دفاع در دادگاه نفقه چگونه است.

موارد دفاع مرد از نفقه در دادگاه

شکایت نفقه
شکایت نفقه
  • دفاع مرد از نفقه در دادگاه ، وقتی زن ، خواهان دعوا است

در این صورت زن تقاضای الزام مرد به پرداخت نفقه ایام حال را دارد. اگر نفقه ایام گذشته نیز پرداخت نشده باشد، درخواست پرداخت  نفقه ایام گذشته را نیز طرح می کند. نفقه ایام گذشته زن، دین شوهر محسوب می شود و مانند سایر دیون حقوقی باید بر اساس مقررات پرداخت شود.

  • دفاع مرد از نفقه در دادگاه، وقتی فرزند خواهان دعواست:

پرداخت نفقه فرزند پسر تا 18 سالگی و در صورت ادامه تحصیلات عالیه تا اتمام تحصیلات بر عهده پدر است. نفقه فرزند دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است، به ترتیب اولویت بر عهده پدر، جد پدری و مادر است. در صورت عدم پرداخت نفقه فرزند توسط پدر، فرزند می تواند دعوای الزام به پرداخت نفقه را مطرح کند. در این صورت دادگاه در صورت صدور حکم به نفع فرزند، فقط حکم به پرداخت نفقه ایام حال و آینده می کند و نفقه گذشته فرزند پرداخت نمی شود.

شکایت کیفری ترک انفاق:

شکایت کیفری ترک انفاق
شکایت کیفری ترک انفاق

براساس ماده 53 قانون حمایت خانواده، عدم پرداخت نفقه زوجه و فرزند جرم است. بر این اساس مجازات حبس تعزیری درجه 6 برای تارک نفقه تعیین شده است. جرم ترک انفاق جرم قابل گذشت بوده و با گذشت شاکی خصوصی در هر مرحله، تعقیب و اجرای مجازات متوقف می شود.

مرجع صالح

برای طرح دعوای الزام به پرداخت نفقه و شکایت کیفری از تارک نفقه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنیم:

  • رسیدگی به دعوای حقوقی الزام به پرداخت نفقه در صلاحیت دادگاه خانواده است.
  • رسیدگی به شکایت از تارک نفقه در صلاحیت دادگاه کیفری است.

دفاع مرد در صورتی که خواهان یا شاکی ، زوجه باشد

چنانچه دعوای الزام به پرداخت نفقه از جنبه حقوقی در دادگاه خانواده طرح شده باشد؛ زوج در برابر دعوای زوجه می تواند دفاعیات زیر را مطرح کند:

  • عدم توجه دعوا به مرد و رد ادعای زوجیت خواهان با وی

خوانده دعوا ممکن است ادعای زوجیت خواهان را رد نموده و اثبات نماید که خواهان در عقد نکاح دائم وی نبوده است.

  • پرداخت نفقه و رد ادعای خواهان

اثبات پرداخت نفقه بر عهده زوج است. زوج با استفاده از دلایل متعدد زیر می تواند پرداخت نفقه را اثبات نموده و ادعای خواهان را رد کند:

  • ارائه فیش های واریزی به همسر خود.
  • ارائه فاکتورهای خرید برای زندگی.
  • زندگی در منزل مشترک با زوجه و هزینه های ناشی از آن.
  • اثبات اینکه مبالغ پرداخت نفقه ، مطابق با شئونات زن است(باید توجه داشت نفقه زوجه براساس شئونات خانوادگی و شخصیتی زوجه تعیین می شود. لذا ممکن است مقدار نفقه ای که زوج پرداخت می کند، زوجه مغایر با شئونات خانوادگی خود بداند. در نتیجه دعوای الزام به پرداخت نفقه را طرح کند. در این صورت، زوج باید اثبات نماید مبلغی را که پرداخت می کند مطابق با شئونات زوجه می باشد).
  • عدم تمکین زوجه (نشوز زوجه)

تنها شرط لازم برای پرداخت نفقه زوجه، تمکین زوجه می باشد. منظور از تمکین، اعم از تمکین عام و خاص است. بنابراین چنانچه زوجه نشوز کرده یا تمکین نکند، زوج می تواند از پرداخت نفقه امتناع کند. زوج می تواند در دادگاه عدم تمکین زوجه را اثبات کند. اثبات عدم تمکین زوجه با دلایل متعدد ممکن است. مثلا می تواند در دادگاه  به این امر استناد کند که زوجه بدون اجازه وی یا اجازه دادگاه، در محل جداگانه ای سکونت کرده است. در صورت اثبات، نفقه به زوجه تعلق نمی گیرد. در صورتی که زوجه برای دریافت مهریه از حق حبس استفاده کرده باشد، همچنان محق دریافت نفقه خواهد بود. این امر مانع از دریافت نفقه نمی شود.

  • دفاع در برابر نفقه ایام گذشته:

زوج نسبت به نفقه ایام گذشته می تواند ادعای اعسار نماید. نفقه ایام گذشته زوجه جزء دیون زوج محسوب می شود که در صورت اثبات اعسار، دادگاه بنا به تشخیص ممکن است پرداخت نفقه ایام گذشته را بصورت پرداخت مبلغ ماهانه مقرر کند.

دفاع مرد از جنبه کیفری ترک انفاق

چنانچه زوجه از مرد شکایت کیفری کرده باشد، زوج علاوه بر دفاعیات فوق می تواند عدم تمکن مالی خود را به عنوان دلیل ترک انفاق مطرح کند. در اینصورت مرد به جهت عدم پرداخت نفقه مجازات نمی شود.

دفاع مرد در برابر نفقه فرزند

در صورتی که فرزند دعوای الزام به پرداخت نفقه طرح کرده باشد : پدر در برابر دعوای الزام به پرداخت نفقه فرزند می تواند موارد زیر را طرح و اثبات نماید:

  • عدم توجه دعوا به خوانده و رد ادعای فرزند بودن خواهان
  • رد ادعای خواهان و اثبات پرداخت نفقه
  • بالاتر از 18 سال بودن فرزند پسر و عدم ادامه تحصیلات عالیه
  • ازدواج فرزند دختر

در صورتی که فرزند از جنبه کیفری شکایت کرده باشد : پدر علاوه بر اثبات موارد فوق می تواند، دفاع عدم تمکن مالی برای پرداخت نفقه را طرح و اثبات نماید.

نمونه لایحه دفاع مرد در برابر دعوای مطالبه نفقه زوجه

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام و عرض ادب؛

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ….. همسر خانم ….خواهان دعوای مطالبه نفقه که دادخواستی با این عنوان تقدیم دادگاه خانواده کرده اند. ازدواج ایشان با بنده در قالب نکاح دائم نبوده و شرطی هم در زمینه تعهد بنده به نفقه ایشان وجود ندارد و طبق قانون هم نفقه مختص نکاح دائم است.

با تشکر     نام….…

مستندات قانونی

ماده۵۳  قانون حمایت خانواده: هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می شود.

 تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

ماده 1108 قانون مدنی: هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up