دادخواست فسخ بیع یا تنفیذ فسخ مبایعه نامه

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دادخواست فسخ بیع ، نمونه دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه

دادخواست فسخ بیع

دادخواست فسخ بیع

یکی از علل سقوط تعهدات، فسخ قرارداد به وسیله یکی از طرفین یا شخص ثالث به موجب یکی از خیارات پیش‌بینی شده در قانون است. خیار در لغت به معنی اختیار است و معنی اصطلاحی آن نیز از معنی لغوی آن دور نیفتاده است. در واقع خیار در اصطلاح حقوقی، اختیاری است که به موجب قانون، برای فسخ قرارداد، به یکی از طرفین  یا هر دو طرف یا شخص ثالثی داده شده است.

مطلب مفید | دعوای فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

ماده 219 قانون مدنی مقرر کرده است : «عقودی که بر طبق قانون واقع شده بین طرفین عقد و قائم مقام آنها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود.» پس به این ترتیب، اصل بر عدم امکان برهم زدن اختیاری و فسخ عقود است مگر این که علت قانونی موجه یا مجوز قراردادی برای آن موجود باشد.

اما دادخواست فسخ بیع به چه معنا است؟ در ادامه در این مورد توضیحات مختصری ارائه خواهیم کرد.

برای فسخ بیع از کجا و چگونه شروع کنیم؟

به هر دلیل موجه قانونی که شما دادخواست فسخ معامله را قصد دارید مطرح نمایید و یا این که در قرارداد به شما چنین مجوزی داده شده است، بهتر است جهت اعلام فسخ قرارداد، ابتدا برای طرف مقابل یک اظهارنامه ارسال کنید. و مراتب فسخ را به وی اعلام نمایید. ممکن است طرف مقابل اقدامات مقتضی را انجام نداده و امتناع ورزد. متعاقب آن برای طرح دعوای فسخ و تشخیص آن از سوی دادگاه حقوقی می توان دادخواست نتفیذ فسخ مبایعه نامه تقدیم نمود.

مطلب مرتبط | فسخ قرارداد بدلیل خیار تاخیر ثمن

دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامع به کدام دادگاه ارائه میشود؟

مرجع تقدیم دادخواست فسخ بیع

مرجع تقدیم دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه

مستند به ماده 13 قانون آیین دادرسی مدنی،  دادگاه صالح برای رسیدگی به اموال غیر منقول، دادگاه محل وقوع ملک و در مورد اموال منقول، دادگاه محل اقامت خوانده یا محل انعقاد قرارداد یا محل اجرای قرارداد به انتخاب خواهان دعوا می باشد.

آیا خیار فسخ قابل انتقال به دیگران است؟

خیار یا همان داشتن اختیار ، یک حق مالی و مانند حقوق مالی دیگر قابل انتقال است. خیار ممکن است به موجب قرارداد منتقل گردد. کسی که دارای خیار است می‌تواند حق خود را به طرف دیگر معامله که خیار به زیان او است واگذار کند. پس به طور مثال زمانی که با عقد بیع مواجه هستیم،  دادخواست فسخ بیع یا دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه از جانب صاحب خیار تقدیم می گردد.

آیا خیارات به ورثه نیز منتقل می شوند؟

ماده ۴۴۵ قانون مدنی در این زمینه مقرر می دارد که هر یک از خیارات بعد از فوت منتقل به وراث می‌شود. بنابراین بر اثر عدم استفاده از خیار توسط مورث، وارث می تواند به موجب آن قرارداد را فسخ یا خیار را ساقط و یا منتقل کند.

مطلب مفید | اقاله قرارداد

به طور مثال در عقد بیعی که مورث از خیار خود استفاده نکرده است و هنوز امکان استفاده از آن وجود دارد، ورثه می توانند دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه تقدیم نمایند.

آیا خیار فسخ به زوجه نیز منتقل می شود؟

انتقال خیار فسخ

دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه

از آنجا که خیار یک حق مالی مستقل است،  زوجه نیز به اندازه سهم الارث خود، از آن ارث می برد. حتی اگر موضوع معامله زمین باشد. پس در چنین مواردی دادخواست فسخ بیع از زوجه نیز پذیرفته می شود.

آیا خیار فسخ قابلیت تجزیه دارد؟

خیار تجزیه ناپذیر است. بنابراین در صورتیکه وراث صاحب خیار متعدد باشند می توانند به اتفاق قرارداد را فسخ کنند. بنابراین در مواردی که ورثه مایل به فسخ بیعی باشند، دادخواست فسخ بیع باید از طرف تمامی وراث به امضا برسد.

مطلب مفید | وکیل فسخ قرارداد

حکم فسخ قرارداد از سوی بعضی از آنان حتی به نسبت سهم الارث خود نافذ نیست. زیرا تجزیه خیار و نفوذ آن نسبت به بخشی از مورد معامله موجب زیان طرف مقابل خواهد بود.

آیا خیار فسخ قابل اسقاط است؟

چون خیار یک حق مالی است از این رو قابل اسقاط می باشد. دارنده خیار می تواند آن را ساقط و از حق خود صرف‌نظر کند. اسقاط خیار یک عمل حقوقی یک جانبه است و نیاز به موافقت و رضایت طرف دیگر ندارد. بنابراین اصولاً اگر عبارت اسقاط کافه خیارات در متن قراردادی ذکر و امضا شود، دیگر نمی توان دادخواست فسخ بیع تقدیم نمود. البته موارد استثنایی در این زمینه وجود دارد.

مطلب مرتبط| تایید فسخ قرارداد به جهت غبن فاحش

اثر فسخ بیع چیست؟

پس از فسخ قرارداد باید مورد معامله به مالک قبل از عقد برگردد. فسخ، رابطه قراردادی را از تاریخ تحقق فسخ از میان می‌برد و تعهدات طرفین را ساقط می‌کند. بنابراین اثر فسخ بیع به آینده بر می گردد. باید توجه داشت که در فاصله زمانی بین وقوع معامله و اعلام فسخ، مال در مالکیت ذینفع آن قرار می گیرد و تصرف در آن به صورت قانونی است و امکان مطالبه اجرت المثل یا اجاره آن ایام یا عوض منافع وجود ندارد.

دادخواست فسخ بیع

نمونه دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه

نمونه دادخواست تنفیذ فسخ مبایعه نامه

نمونه دادخواست فسخ بیع یا مبایعه نامه

خواهان:

خوانده:

وکیل:

تعیین خواسته و بهای آن: صدور حکم به تنفیذ فسخ مبایعه نامه شماره … بدلیل تخلف از شرط مقوم بر … ریال بانضمام کلیه خسارات قانونی

دلایل و منضمات دادخواست:

  1. کپی مصدق مبایعه نامه شماره …
  2. اظهارنامه شماره … مورخ …

ریاست محترم دادگاه

با سلام و عرض احترام

احتراما اینجانب ………. به موجب مبایعه نامه شماره …….… مورخ ….… ششدانگ یک واحد آپارتمان واقع در … به مساحت …  به شماره پلاک ثبتی … بخش … را به مبلغ ………… از خوانده محترم خریداری نموده ام. طبق توافق فی مابین شروطی به شرح ذیل در قرارداد درج شده است: ۱- … ۲- …

با عنایت به اینکه خوانده محترم علی رغم اجرای تعهدات قراردادی اینجانب ، از شروط ذکر شده در قرارداد تخلف کرده اند و اجبار ایشان به انجام شروط نیز امکان پذیر نمی باشد. لازم به ذکر است که بنده اظهارنامه ای نیز به شماره … تاریخ … برای خوانده ارسال نمودم که ایشان همچنان حاضر به پذیرش تخلف و فسخ قرارداد نمی باشند.

لذا با توجه به شرح دادخواست و دلایل و منضمات اینجانب از قبیل تصویر مصدق قرارداد و … به استناد ماده ۲۳۹ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته را استدعا دارم.

دادخواست فسخ بیع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up