وکیل اجرای درخواست طلاق

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل اجرای درخواست طلاق ، وکیل برای طلاق ، وکیل تنظیم دادخواست طلاق

وکیل دادخواست طلاق

چرا زوجین بدنبال وکیل اجرای درخواست طلاق هستند؟

طلاق از همسر و جدایی زوجین از مشکل ترین مراحل تصمیم گیری هر فرد بعد از یک دوره زندگی مشترک است.  در این خصوص موضوعات مالی نظیر مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله مطرح میشود. در این زمان زوجین دنبال راه حل هایی هستند که آسیب یا خسارت کمتری را متحمل شوند.  ممکن است زوجین در عقد ازدواج (نکاح نامه)  شروطی را تعیین نموده باشند که لازم است به آن پایبندی نشان دهند. از جمله شرط تنصیف اموال ، اعطای وکالت در طلاق به زوجه و ….

علاوه بر این، مسائل غیر مالی از جمله حضانت از فرزندان، تعیین سرپرست و ولی طفل، تسریع در صدور حکم طلاق و مواردی مانند آن برای آنان اهمیت پیدا میکند. همه این موارد موجب میشود برخی زوجین از همان ابتدا  بدنبال وکیل متخصص دعاوی خانواده برای درخواست طلاق باشند. وکلایی  که تخصصشان در زمینه اختلافات خانواده خصوصا طلاق می باشد. یعنی وکیل دعاوی خانوادگی ، وکیل در طلاق .

زوجین از این طریق تلاش میکنند کوتاهترین مسیر را طی نمایند . آنان حاضرند هزینه های لازم را نیز بپردازند تا آسیب کمتری ببینند.

آشنایی با وکیل اجرای دادخواست طلاق

افرادی که دارای پروانه وکالت از سوی کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضاییه میباشند ، توانایی قانونی لازم برای تنظیم دادخواست طلاق و اقامه دعوا در مراجع قضائی برای صدور حکم طلاق را خواهند داشت. در صورتیکه زوجین توانایی روحی برای حضور در مراجع دادگستری را به واسطه اختلافات خانوادگی نداشته باشند، میتوانند وکیل انتخاب کنند. وکیل به نیابت از جانب آنان از شروع فعالیت که با تنظیم دادخواست آغاز میشود تا مرحله اجرای حکم، همه مراحل را خود طی میکند. و تا حد امکان زمان گرفتن حکم طلاق را کاهش میدهد.

وکالت در دعاوی مراجع قضائی و دادگاه ها به علت الزام قانون گذار الزاماً می بایست از سوی وکلای دادگستری انجام پذیرد.  بنابراین یا خود زوج و زوجه شخصاً باید در دادگاه حضور یابند ، یا وکیل بگیرند. در صورت عدم حضور یکی از زوجین ، اعطای وکالت برای انجام امور طلاق توسط شخصی که فاقد پروانه وکالت است از جانب دادگاه پذیرفته نخواهد شد.

وکیل طلاق بدنبال تسریع در روند صدور حکم و اجرای احکام طلاق و موضوعات مرتبط با نکاح و طلاق (مهریه، اجرت المثل) میباشد. ضمن اینکه ارائه بهترین خدمات حقوقی به عزیزانی که نسبت به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اشراف لازم را ندارند، نیز هدف متعالی آنان است.

بهترین وکیل در اجرای دادخواست طلاق چه اقداماتی را برای موکل انجام خواهد داد؟

در خصوص طلاق، انواع طلاق و حدود اموری که وکیل در طلاق براساس قانون می تواند انجام دهد توضیحاتی را در ادامه ارائه خواهیم کرد. اما پیش از آن به مقدمه ای کوتاه خواهیم پرداخت تا عزیزان از واژگان نامفهوم حقوقی بهترین برداشت را داشته باشند.

در قانون مدنی حق طلاق با مرد است.عمده مقررات از شرع و فقه شیعه اقتباس شده است. در شرع مقدس نیز درخواست طلاق را به مرد ، برای اجرای صیغه طلاق تفویض کرده اند. لذا در عموم موارد برای طلاق در ابتدای امر نیازمند رضایت و اعلام اراده مرد خواهیم بود. اما در مورادی نیز  زن به وکالت از همسرش، توانایی درخواست طلاق را خواهد داشت.

وکالت در طلاق یا حق طلاق

وکالت در طلاق

در مواردی نیز حاکم به عنوان حکم قضائی رأساً، حتی اگر زوج (مرد) راضی به طلاق نباشد دستور طلاق را صادر میکند. باید دانست که عمده موارد طلاق از جانب زن ، از مجرا و کانال وکالت بلاعزل یا وکالت در طلاق صورت میپذیرد. این وکالت در زمان عقد و در نکاح نامه (سند عقد در دفتر ازدواج) اخذ میشود. یا اینکه بعداً با مراجعه زوجین به دفاتر اسناد رسمی اخذ میشود.

در مواردی به واسطه عدم اطلاع زوجه (دختر خانم) از وجود این راه حل قانونی یا عدم دور اندیشی خانواده، زوجه برای اخذ این وکالت ، به ادامه زندگی با مردی تن می دهد که به واسطه اختلافات شدید، صدمات روحی فراوانی را متحمل میشود. چرا که همسر خود را فردی مطابق ویژگی های فکری ، ذهنی و شخصیتی خود نمی داند. در این موارد، پیشنهاد میکنیم با انتخاب یکی از این دو روش وکالت در طلاق در زمان عقد و یا اخذ وکالت در دفترخانه بعد از ازدواج  به این مشکل و محدودیت خاتمه دهید.

در صورتیکه زن در زمان ازدواج از همسرش وکالت در طلاق اخذ نماید می تواند به هنگام درخواست طلاق با کمترین مشکل از وی جدا شود. البته پس از عقد نیز این وکالت میتواند اخذ شود(توصیه ما به شما مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای رسمیت بخشی هرچه بیشتر به  وکالت از جانب زوج است تا در آینده با مشکلات کمتری برخورد نمایید) .

در متن وکالت نامه حتماً امکان عزل وکیل را از زوج بگیرید.(تحت عنوان وکالت بلاعزل از دفتردار تقاضای اعطای وکالت در طلاق نمایید).

نکات مهم برای درخواست طلاق از طرف وکیل

ممکن است زوج در زمان عقد ازدواج به همسر خود وکالت برای طلاق نداده باشد. پس از عقد ازدواج نیز از اعطای وکالت بلاعزل به زوجه در دفتر اسناد رسمی خودداری نماید. با این وجود باز هم راههایی وجود دارد که میتوان با تمسک به آنها به روند درخواست طلاق و اجرای حکم کمک کرد.

در این موارد وکیل اجرای درخواست طلاق به واسطه  تجربه و مهارت خود در جهت احقاق حقوق موکل خواهد بود. وی سعی میکند تا پایان فرایند دادرسی در کنار موکلش قرار گیرد و در جهت برطرف کردن دغدغه وی بکوشد.

مواردی که زوجه میتواند دادخواست طلاق دهد

در ادامه ، سعی خواهیم کرد درخواست زوجه برای طلاق را به زبانی ساده و دور از استفاده از واژگان نامفهوم حقوقی ذکر کنیم . این موارد در صورتی اعمال خواهند شد که زوج نه در هنگام عقد نه پس از آن وکالتی به زوجه نداده باشد.

الف – استنکاف زوج از پرداخت نفقه

نفقه شامل اسباب و لوازم مورد نیاز خانم (زوجه) از جمله خوراک ، پوشاک ، مسکن ، دارو و وسایل آرایشی و.. است که بانوی خانواده به آن نیازمند است. بر طبق قانون ، مرد موظف به فراهم کردن این موارد خواهد بود. چنانچه مرد از فراهم کردن اسباب ادامه زندگی، خودداری نماید همسرش میتواند از دادگاه  «الزام زوج به پرداخت نفقه» را مطالبه نماید.

در این صورت دادگاه حکمی را تنظیم و به زوج و زوجه ابلاغ خواهد نمود. به مواردی که زوج از فراهم نمودن این وسایل زندگی خودداری کند در اصطلاح حقوقی «استنکاف زوج»  اطلاق می شود. ممکن است زوج چندین مرتبه این استنکاف را انجام دهد. در این صورت زوجه با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواست طلاق را ارائه میدهد. دادگاه در مواردی حتی بدون در دست بودن وکالت بلاعزل و حتی بدون اجازه زوج حکم به طلاق خواهد داد.

ب- عسر و حرج

عسر و حرج زوجه در معنای ابتدایی خود به مواردی اطلاق میشود که ادامه زندگی برای زوجه با سختی و مشقت همراه باشد. از جمله مواردی که در قانون مدنی تحت عنوان عسر و حرج عنوان شده عبارتند از:

عسر و حرج
عسر و حرج
  • ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • محکومیت قطعی(یعنی در دادگاه تجدید نظر قطعی گردد) زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • ضرب وشتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

در این موارد زوجه میتواند شخصاً و یا با مراجعه به وکیل دادگستری درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه نماید. (درقالب دادخواست طلاق).

در صورتی که یکی از موارد فوق را داشته باشید با مراجعه به دادگاه و یا وکیل میتوانید درخواست طلاق را مطرح نمایید .

پ- دادخواست طلاق بدلیل ازدواج دوم شوهر

یکی دیگر از دلایل درخواست طلاق از جانب زوجه، اختیار همسر دوم (بدون اجازه همسر نخست ) از طرف شوهر خواهد بود. در این مورد زن میتواند تحت عناوین کلی یا حتی عسر و حرج درخواست طلاق خود را ارائه دهد.

مراحل سه گانه رسیدگی به درخواست طلاق

حال که درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه نموده اید می بایست سه مرحله فرایند رسیدگی مرجع قضائی را پشت سر بگذارید .

  • مرحله ابتدایی در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت .
  • مرحله دوم در صورت اعتراض به رای دادگاه از طرف یکی از طرفین ظرف مدت بیست روز ، پرونده  به دادگاه تجدید نظر استان ارسال خواهد شد.
  • در مرحله سوم ، پس از صدور حکم توسط دادگاه تجدید نظر (در مرکز هر استان مستقر است) مهلت بیست روزه ای به زوجین برای اعتراض به حکم دادگاه تجدید نظر داده خواهد شد. در صورت درخواست اعتراض یکی از زوجین ، حکم به دیوان عالی کشور ارسال و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درخواست طلاق در کجا مطرح می شود؟

درخواست طلاق در دادگاه بدوی خانواده در شهری  مطرح میشود که اقامتگاه زوج یا زوجه در آن محل وجود داشته باشد . اما در خصوص دعوای مهریه علاوه بر اقامتگاه طرفین ، در محلی که عقد نکاح واقع شده است نیز میتوان درخواست مطالبه مهریه را داد.

برای شروع کار و ارائه دادخواست می بایست به دفاتر خدمات قضائی مراجعه نمود. علاوه بر ثبت نام در سامانه ثنا، دادخواست خود را به این دفتر ارائه و تقاضای ثبت نمایید (این سامانه برای ابلاغ وقت های رسیدگی و احکام و… که در دادگاه مورد بررسی قرار میگیرد خواهد بود).

تا چند سال قبل، فردی به عنوان مامور ابلاغ به درب خانه زوجین مراجعه و احکام را ابلاغ می نمود. ولی این روش از سوی قوه قضاییه به شکل الکترونیکی تغییر یافت. در حال حاضر پیامکی برای مراجعه اینترنتی به سامانه ثنا برای عزیزان ارسال خواهد شد.

اقدامات وکیل اجرای درخواست طلاق

وکیل اجرای درخواست طلاق با اگاهی کامل از این مسیر، از جمله : فرایند صدور حکم توسط دادگاه، نحوه اعتراض به حکم، رعایت زمان های ضروری برای اعتراض ، تنظیم لوایح و دادخواست ها و نحوه دفاع از موکل در دادرسی ، راهکارهای لازم را به موکل خود ارائه خواهد نمود. به علت تخصصی بودن دادخواست ، لوایح دفاعیه ، توصیه ما به شما مراجعه به وکیلی خواهد بود که در حوزه خانواده فعالیت مینماید(دعاوی طلاق، مهریه ، فسخ طلاق، نفقه، اجرت المثل و…).

مدارک لازم برای درخواست طلاق

اصل و کپی برابر اصل شده شناسنامه، اصل و کپی برابر اصل شده کارت ملی و اصل و کپی برابر اصل شده عقد نامه.

در مواردی که زوجه هنوز بکارت خود را از دست نداده باشد و قبل از امیزش جنسی درخواست طلاق بدهد گواهی سلامت بکارت و در صورت عدم باکرگی، گواهی عدم بارداری را باید به مدارک خود پیوست و به دفتر خدمات قضائی ارائه نماید.

بهتر است در جلسه رسیدگی بر مبنای حکمی کلی، اصل مدارک (نه کپی) + اصل مدرک شناسانی را به همراه خود به دادگاه خانواده بیاورید.

دادخواست طلاق در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین یا وکلای آنها در دفتر خدمات قضائی حاضر شده و دادخواست طلاق توافقی را امضا خواهند نمود. اما در طلاق از جانب زن یا مرد حضور هر کدام به تنهایی برای رسیدگی کفایت میکند.

پس از ثبت دادخواست طلاق ، دادگاه زوجین را به مراکز مشاوره هدایت  میکند. درصورت امکان سبب صلح و سازش زوجین و ادامه زندگی مشترک شود. در تمامی انواع دادخواست طلاق ، لزوم ارجاع به مرکز مشاوره وجود دارد (حتی در طلاق توافقی) . لیکن مزیتی که قانون گذار در این مرحله به طلاق توافقی داده آن است که مراجعه به مراکز مشاوره میتواند پیش از شروع رسیدگی در دادگاه نیز صورت گیرد. لذا کسانی که ادعای گرفتن حکم طلاق بدون مراجعه به مراکز مشاوره را دارند سخنی بر خلاف قانون میگویند که قابلیت اجرا  ندارد.

بعد از این مراحل ، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را برای زوجین صادر و سپس صیغه طلاق از طریق دفتر ازدواج و طلاق صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up