دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی کیفری

رفع تصرف عدوانی

بررسی دعوای رفع تصرف عدوانی

از جمله دعاوی مطرح در خصوص ملک ، دعوای تصرف عدوانی است. این دعوی میتواند جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد. بطور قطع در هریک از موارد تصرف عدوانی حقوقی یا کیفری ، مسیر طرح دعوی و مرجع رسیدگی تفاوت دارند. زیرا مسیر طرح دعوای تصرف حقوقی از دادگاه حقوقی میگذرد.

اما مسیر دعوای تصرف کیفری از طریق دادسرا و دادگاه کیفری میگذرد. از آنجه که اثبات این نوع دعوا در دادگاه بسیار مشکل است لذا استفاده از وکیل رفع تصرف عدوانی بسیار الزامی بنظر میرسد.

گاه این دعوا با دعاوی ممانعت از حق و مزاحمت به اشتباه گرفته میشوند. شاید دلیل این اشتباه ریشه در ماهیت مشترک آنها یعنی مالکیت بر ملک مشخص داشته باشد.

ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای تصرف عدوانی را اینگونه تعریف کرده است :

دعوای تصرف عدوانی، عبارت است از ادعای متصرف سابق، مبنی بر اینکه دیگری، بدون رضایت او، مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال، درخواست می نماید.”

تفاوت رفع تصرف عدوانی حقوقی و کیفری از نظر مجازات

در دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی ، خواهان در صورت موفقیت در دادگاه میتواند حکم رفع تصرف از ملک را از دادگاه بگیرد . در این صورت فردی که اقدام به تصرف در ملک کرده باید به حکم دادگاه از ملک بیرون رود. بنابراین در این نوع دعوا مجازاتی برای متخلف در نظر گرفته نمیشود.

ولی در رفع تصرف عدوانی کیفری ، علاوه بر اینکه متخلف در صورت حکم دادگاه باید از ملک بیرون برود ، بلکه مجازات حبس نیز در انتظار او خواهد بود. بنابراین نقش دفاع خوانده در اتهام تصرف از منظر حقوقی بسیار حساس و مهم است.

چه زمان دعوای رفع تصرف عدوانی را میتوان اقامه کرد؟

برای طرح دعوا در مراجع قضایی حتماً باید تصرف در ملک مدعی دعوا صورت گرفته باشد. یعتی فردی به مال غیر منقول مثلاً زمین و ملک شخص دیگری که قبلاً در آن سابقه حضور و تصرف و استفاده وجود داشته ، تجاوز کرده باشد.

بر اساس ماده 158 آیین دادرسی مدنی برای اقامه این دعوی، باید تمامی شرایط و ارکان رفع تصرف عدوانی حقوقی موجود باشد.

اقامه دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی فقط منحصر به اموال منقول مانند زمین ، باغ ، آپارتمان ، ویلا و نظایر آن است. برخی فکر میکنند اموالی نظیر خودرو نیز شامل این جرم میشود . باید گفت این تصور غلط است زیرا خودرو اموال غیر منقول شمرده نمیشود.

در اصطلاح حقوقی، به تصرف قبلی مدعی مالکیت ، سبق تصرف خواهان گفته می شود . یعنی خواهان، قبل از خوانده، متصرف بوده است. تعیین مدت زمان تصرف ، به عرف بستگی دارد.

مطلب مفید | دعوای تصرف عدوانی و خلع ید

عدوانی بودن تصرف بدین معنا است که انجام تصرف باید بدون اجازه و اذن مالک و به زور و اجبار صورت گرفته باشد.

 ارکان دعوی تصرف عدوانی حقوقی

به استناد ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی ، ارکان دعوی تصرف عدوانی حقوقی در چهار موضوع خلاصه میشود. برای اثبات دعوای تصرف عدوانی ، مدعی باید این چهار موضوع را به دادگاه اثبات کند :

تصرف اولیه خواهان

الف) تصرف خوانده در حال حاضر

ب) تصرف به صورت عدوانی و غیر قانونی

پ) غیر منقول بودن مال مورد تصرف

نحوه اقامه دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک

ثبت نام در سامانه ثنا و اخذ کد ثنا

تنظیم دادخواست رفع تصرف عدوانی

جمع آوری و ضمیمه کردن مدارک و مستندات تصرف اولیه در مال غیر منقول(زمین ، خانه ،… )

پرداخت هزینه دادرسی

مرجع رسیدگی به دعوی

مستند به ماده 12 از قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به این دعوی از طریق مراجعه به دادگاهی صورت میگیرد که در محل وقوع ملک قرار دارد.

شیوه اقامه دعوی

بر اساس ماده 177 قانون آیین دادرسی مدنی ، رسیدگی به این دعوی تابع تشریفات آیین دادرسی نیست و رسیدگی به آنها خارج از نوبت انجام می شود . ضمن اینکه ، اقامه دعوای تصرف عدوانی نیازمند پرداخت هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی می باشد.

شاکی یا خواهان دعوای تصرف عدوانی یعنی متصرف سابق می تواند اقامه دعوای تصرف عدوانی نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.