دفاع در کمیسیون ماده 100 و نحوه انجام آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دفاع در کمیسیون ماده 100

نحوه دفاع در کمیسیون ماده 100

آشنایی با نحوه دفاع در کمیسیون ماده 100

کمیسیون ماده 100 شهرداری از آن دست کمیسیون هایی است که به تخلفات مربوط به ساخت و ساز ساختمان رسیدگی میکند.

بطور معمول همه افراد هنگام احداث بنا نسبت به اخذ پروانه ساختمان یا مجوز ساخت اقدام می کنند. در پروانه ساختمان مشخصات ساختمان در دست احداث بیان شده است. حال چنانچه مالک یا سازنده ، بر خلاف مندرجات پروانه ساختمان اقدام نماید. یا اصولاً بدون مجوز ساخت ، اقدام به ساخت و ساز کند ، سروکارش با شهرداری و کمیسیون ماده 100 خواهد بود. برخورد کمیسیون ماده 100 در قالب اصلاح ، جریمه و یا تخریب می باشد.

حال اگر سازنده و یا مالک ساختمان ، دلایل روشن برای نحوه ساخت و احداث بنا داشته باشد میتواند در کمیسیون ماده صد از خود دفاع نماید.

نحوه کار کمیسیون بدین ترتیب است که ابتدا گزارش تخلفات به کمیسیون واصل میگردد ، سپس کمیسیون تشکیل جلسه میدهد و به تخلفات واصله رسیدگی میکند. نحوه دفاع در کمیسیون ماده صد بدینگونه است که بعد از تشکیل کمیسیون و صدور رای چنانچه رای صادره مخالف خواسته ذینفع باشد ، ذینفع ده روز فرصت دارد تا لایحه اعتراضی را نگارش کند و به رای کمیسیون اعتراض نماید.

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 بطور معمول غیر حضوری می باشد. از اینرو معمولاً نیازی به حضور مالک در شهرداری نیست. بعد از اینکه کمیسیون ماده صد تشکیل می شود ، فرد ذینفع در همان فرصت ده روزه باید اعتراضش را به صورت کتبی ارائه دهد.

مطلب مفید | تبدیل حکم تخریب به جریمه

صلاحیت کمیسیون ماده 100 به صورت ذاتی و محلی است. در صلاحیت ذاتی باید تخلفات ساختمانی ، تغییر کاربری و تجاوز به معابر مورد بررسی قرار گیرد. در صلاحیت محلی تمامی تخلفاتی که در محدوده شهر به وجود آمده مورد بررسی قرار میگیرد. معیار اصلی برای ارزیابی تخلفات ساختمانی ، پروانه ساخت می باشد.

چگونه میتوان در کمیسیون ماده صد از خود دفاع نمود؟

همیشه کاربران محترم در مورد نحوه دفاع در کمیسیون ماده صد ابهام دارند. آنان مرددند که آیا میتوان به تنهایی از خود در کمیسیون ماده 100 دفاع نمود یا اینکه نیازمند بهره مندی از وجود وکیل خبره در این زمینه خواهند بود.

اگر شما در زمره افراد با اطلاع و با تجربه در امور ساخت و ساز هستید ممکن است بتوانید از عهده دفاع در کمیسیون ماده 100 برآیید. اما اگر تا به حال در این زمینه اقدام نکرده اید و به عنوان فرد کم تجربه وارد عرصه ساخت و ساز شده اید توصیه نمیکنیم به تنهایی وارد کمیسیون شده و به دفاع از خود در برابر تخلفات احتمالی ساختمان در کمیسیون ماده 100 بپردازید.

در این موارد بهتر است به تنهایی وارد عرصه دفاع از خود در برابر کمیسیون ماده 100 نشوید. چاره کار مشورت با وکیل متخصص دعاوی شهرداری و کمیسیون های تخصصی نظیر کمیسیون ماده 100 میباشد.

وکیل کمیسیون ماده 100 بدلیل شناخت قوانین و نوع برخورد با انواع تخلفات ساخت و ساز بخوبی میتواند از حقوق شما در برابر جرایم کمیسیون ماده 100 دفاع نماید.

با توجه به اینکه بعد از صدور رای کمیسیون ماده 100 ، میتوانید به رای صادره در موعد مقرر دفاع نمایید . لذا فرصت مغتنمی است تا از وجود وکیل دیوان عدالت اداری بهره مند شوید .

نحوه دفاع در کمیسیون ماده یکصد

مرجع شکایت از تصمیم کمیسیون

در صورتیکه رای کمیسیون علیه مالک یا شهرداری باشد ، هر یک از طرفین میتواند علیه حکم صادره اعتراض نماید .

چنانچه قرار باشد به رای کمیسیون ماده 100 اعتراض کنید ، باید به دیوان عدالت اداری مراجعه نمایید. البته رسیدگی در دیوان عدالت اداری به صورت غیر حضوری خواهد بود.

اعضای کمیسیون

  • نماینده‌ وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور،
  • یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری،
  • و یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن،
  • نماینده شهرداری( بدون حق رأی) برای ادای توضیح شرکت می‌کند.

آشنایی با نحوه کار کمیسیون

کمیسیون ماده صد در زمینه تعیین، اجرا و بررسی کلیه قوانین مربوط به ساخت‌ وساز بناهای صنعتی، اداری،‌ مسکونی، تجاری و … در محیط‌های شهری فعالیت می‌کند. این کمیسیون توسط شهرداری منطقه مدنظر تشکیل می‌شود و مجاز است تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفی دررابطه‌ با ساخت‌ وساز بناهای غیرمجاز، مراتب امر را مورد رسیدگی قرار دهد.

کلیه مالکان و پیمانکارانی که قصد دارند یک بنای جدید بسازند، باید نسبت به کسب مجوز‌های لازم از شهرداری‌ها اقدام کنند. در بعضی مناطق حتی تغییر طراحی داخلی بنا نیز باید با کسب مجوز از شهرداری صورت بگیرد. کمیسیون ماده 100 این اختیار را در دستان شهرداری‌ها قرار می‌دهد که حتی پس از کسب پروانه ساخت نیز نسبت به توقف عملیات ساخت‌ وساز اقدام کنند.

کمیسیون پس از وصول پرونده به ذینفع اعلام می‌نماید که ظرف ده روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد. پس از انقضاء مهلت مذکور‌،کمیسیون مکلف است تصمیم مقتضی  را ظرف یک ماه صادر کند.

مطلب مفید | پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100

در مواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند مکلف است حداکثر ظرف یک‌هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح نماید.

در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذینفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد. ‌در صورتی که تصمیم کمیسیون بر قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه تجاوز کند تعیین می‌نماید. ‌شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند.

انواع تخلفات ساختمانی و نحوه دفاع در کمیسیون

تا اینجا روشن شد که ماده 100 قانون شهرداری در مورد ساخت و ساز و نوع تخلف از آن ها بر مبنای پروانه ساختمان ها بحث می کند.

حال باید بدانیم چه نوع موضوعات یا بهتر بگوییم تخلفات مشمول ماده 100 می گردند. به عبارت دیگر در چه صورتی پرونده تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می­‌گیرد. تخلفاتی که پرونده مربوط به آن­ها باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار گیرد، به قرار زیر می باشند:

  • احداث بنا بدون پروانه(مجوز) یا احداث بنا خارج از پروانه یا مازاد بر آن(موضوع تراکم)
  • عدم احداث پارکینگ یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ
  • تجاوز به معابر شهر
  • استحکام نداشتن بنا یا عدم رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در احداث بنا
  • تغییر کاربری غیرمجاز

حال سؤال این است که اگر شخصی از تخلفات یک نفر در امر ساخت‌­ وساز متضرر شود، آیا می تواند به  شهرداری یا کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه کند؟ در پاسخ باید گفت کلیه شهروندان که از این نوع تخلفات متضرر می شوند، گذشته از حق مراجعه به مراجع قضایی ، می‌توانند به شهرداری نیز مراجعه نمایند. اگر شهرداری پس از بررسی­‌های لازم رسیدگی به تخلف را در صلاحیت کمیسیون ببیند ، پرونده را به آن ارجاع می­‌دهد.

مهلت اعتراض به رای قطعی کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

تا اینجا در مورد نحوه دفاع در کمیسیون ماده 100 نکاتی را دانستیم. حال خوب است بدانیم مهلت اعتراض در دیوان عدالت اداری، 3 ماه از تاریخ قطعی شدن رای می باشد.

این 3 ماه معادل 90 روز است؛ چرا که در قانون هر ماه 30 روز در نظر گرفته شده است. امّا مهلت این اعتراض برای افراد مقیم خارج از کشور 6 ماه می باشد.

اعتراض شهرداری نسبت به رای کمیسیون ماده 100

شهرداری تنها در صورتی می تواند نسبت به رای کمیسیون ماده 100 معترض شود که شخص در دیوان عدالت اداری (چه در شعبه بدوی و چه شعبه تجدیدنظر) نسبت به رای کمیسیون ماده 100 اعتراض کرده و رای به نفعش صادر شده باشد.

بنابراین نتیجه می گیریم که شهرداری نمی تواند اعتراضی نسبت به رای بدوی کمیسیون داشته و باعث شود که پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 برود.

از طرفی شهرداری حتی حق ندارد که اعتراضش نسبت به رای کمیسیون ماده صد را به دیوان عدالت اداری ببرد.

مطلب مفید | وکیل شهرداری 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up