شرایط ابطال مبایعه نامه

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

شرایط ابطال مبایعه نامه

برای ابطال مبایعه نامه نیاز به وجود شرایطی است

برای ابطال مبایعه نامه نیاز به وجود شرایطی است

با شرایط ابطال مبایعه نامه و نکات مهم آن آشنا شوید

درصورتی‌که بدانید شرایط ابطال مبایعه نامه چیست، می‌توانید بدون بوجودآمدن مشکل، دعوای ابطال مبایعه نامه   را مطرح کنید. مشکلات مرتبط با تنظیم مبایعه نامه یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بین خریداری و فروشنده یک مال به وجود می‌آید. درصورتیکه طرفین و یا یکی از طرف‌های معامله شرایط موجود در مبایعه نامه را زیر پا بگذارد، امکان ابطال و یا فسخ آن وجود دارد.

مطلب مفید | اثبات مالکیت با سند عادی

اما باید به‌خاطر داشت که ابطال مبایعه نامه به همین سادگی نیز نخواهد بود. شما باید دادخواستی را به دادگاه ارائه کرده و در آن به‌صورت کامل اثبات کنید که شرایط ابطال وجود دارد. اگر می‌خواهید تا با این شرایط بیشتر آشنا شوید، با ما تا به انتهای این مطلب همراه باشید.

مبایعه نامه سند عادی برای انجام معامله است

مبایعه نامه سند عادی برای انجام معامله است

مبایعه نامه و شرایط ابطال آن چگونه است؟

پیش از آن که بدانید شرایط ابطال مبایعه نامه چیست، باید به‌صورت دقیق با این سند آشنا شوید. مبایعه نامه در واقع یک سند عادی برای انجام معامله است. در چنین سندی دو طرف معامله را قبول کرده و برای ثمنی را برای انجام آن مشخص می‌کنند. منظور از ثمن وجه و یا مالی است که در ازای دریافت مال اولیه بین خریدار و فروشنده جابه‌جا می‌شود. در چنین سندی علاوه بر مشخصات طرفین، شرایطی نیز برای انجام معامله درج خواهد شد.

مطلب مفید | نکات قانونی و اصلی ابطال و اصلاح سند رسمی

رعایت این شرایط برای هر دو طرف مبایعه نامه ضروری و الزامی است. درصورتی‌که هر دو طرف به ابطال مبایعه نامه رضایت دهند، امکان باطل کردن وجود دارد. اما باید به‌خاطر داشته باشید که باطل کردن مبایعه نامه کار ساده و آسانی نیست.

چه شرایطی برای ابطال وجود دارد؟

درصورتی‌که یکی از طرفین، شروط ذکر شده در مبایعه نامه را رعایت نکند، طرف دیگر می‌تواند با ارائه مستندات به دادگاه، درخواستی را برای دریافت مابقی ثمن خود، ارائه کند. این شرایط باید از سوی هر دو طرف در زمان عقد مبایعه نامه، مورد قبول واقع شود. اما شرایطی وجود دارد که حتی پیش از ثبت مبایعه نامه نیز آن را باطل می‌کند. یکی از این شرایط، تنظیم مبایعه نامه برای پیش‌فروش آپارتمان است. تنظیم چنین مبایعه‌ای از اساس ممنوع بوده و حتی اگر طرفین راضی باشند نیز باطل خواهد بود.

مطلب مفید | ثمن معامله

به یاد داشته باشید که شرایط باطل کردن مبایعه نامه می‌تواند پیچیده‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید، باشد. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم تا از وکلای متخصص و خبره کمک بگیرید. گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری باتکیه‌بر وکلای خبره و حاذق خود، آماده خدمت‌رسانی به‌تمامی افراد در زمینه باطل کردن مبایعه نامه است. شرایط ابطال مبایعه نامه می‌تواند یکی از شرایط زیر باشد:

مطلب مفید | فروش مال غیر با قولنامه

  • اقاله

هیچ‌کدام از طرف‌های یک مبایعه نامه حق ندارند که به‌صورت کاملاً یک‌طرفه مبایعه نامه را فسخ کنند. اما طرفین می‌توانند هر زمانی که صلاح دیدند، بسته به دلایل مختلفی مانند عدم تمایل به رعایت شروط، مبایعه نامه را به‌صورت کاملاً دوطرفه فسخ و باطل کنند. در این حالت گفته می‌شود که مبایعه نامه اقاله شده است؛ در نتیجه، مبایعه نامه منحل شده و طرفین می‌توانند ثمن و مبیع خود را از سوی دیگر، دریافت کنند.

  • خیارات

در قراردادهایی مانند مبایعه نامه، امکان ابطال به‌سادگی وجود ندارد؛ به همین دلیل قانون‌گذار برای باطل کردن آن شرایطی را وضع کرده است. به این شرایط ابطال مبایعه نامه، خیارات گفته می‌شود. به‌صورت کلی خیارات در تمامی عقود کاربرد دارند، اما در مبایعه نامه، سه خیار کلی وجود دارد.

1. خیار تأخیر ثمن:

این خیار مخصوص فروشنده بوده و زمانی اعمال خواهد شد که پرداخت ثمن مشخص شده از سوی خریدار با تأخیر صورت بگیرد. درصورتی‌که خریدار تا 3 روز بعد از آخرین پرداخت توافق شده، ثمن خود را پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند با دردست‌داشتن مدارک لازم، نسبت به ابطال مبایعه نامه، اقدام کند.

مطلب مفید | ابطال سند ثبتی ملک

2. خیار غبن:

زمانی که یکی از طرفین مغبون شده و یا گول‌خورده باشد، می‌تواند نسبت به ابطال مبایعه نامه اقدام کند.

3. خیار تدلیس:

یکی دیگر از شرایط ابطال مبایعه نامه، خیار تدلیس است. درصورتی‌که یکی از طرفین در خصوص مال خود دروغ گفته باشد یا آن چیزی که نیست را معرفی کند، امکان باطل کردن مبایعه نامه وجود دارد.

  • انفساخ

درصورتی‌که ملک پیش از تحویل و تسلیم به خریدار به هر نحوی مانند زلزله و … تخریب شود به‌نحوی‌که قابل سکونت نباشد، مبایعه نامه باطل خواهد شد.

  • محجور بودن

درصورتی‌که بعد از عقد مبایعه نامه مشخص شود که یکی از طرفین مجنون و یا دیوانه بوده است، امکان باطل کردن مبایعه نامه وجود دارد.

کمک‌ گرفتن از یک وکیل برای باطل کردن مبایعه نامه

کمک‌ گرفتن از یک وکیل برای باطل کردن مبایعه نامه

ابطال مبایعه نامه به کمک گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری

درصورتی‌که به هر دلیلی قصد فسخ و یا باطل کردن مبایعه نامه را داشته باشید، می‌توانید از مشاوره وکلای گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری کمک بگیرید. این وکلا به‌صورت کامل تمامی شرایط ابطال مبایعه نامه را به شما گوشزد میکنند . آنها در صورت لزوم، شما را در پرونده حقوقی‌تان یاری می‌رسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری می‌توانید به وب‌سایت گروه مراجعه  و یا با شماره‌ تلفن‌های مربوطه تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

مبایعه نامه سندی است که در آن طرفین بر سر یک مال و یا ملک توافق کرده و ثمنی را برای جابه‌جایی مشخص می‌کنند. در این سند همچنین شرایطی ذکر خواهد شد که طرفین موظف به رعایت آن خواهند بود. فسخ و یا باطل کردن مبایعه نامه کار ساده‌ای نبوده و فرد باید مدارک و اسناد لازم برای ادعای خود را ارائه کند. در صورتی شرایط ابطال مبایعه نامه وجود داشته باشد، برای مثال اقاله صورت بگیرد، از خیارات استفاده شود و … می‌توان با اتکا به قانون مدنی و ارائه اسناد لازم به دادگاه، مبایعه نامه را باطل کرد.

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام ،اگر برگه مبایعه نامه خریدار و فروشنده گم شود ،ایا میتوان به تنها برگه موجود در بنگاه استناد کرد ؟

    پاسخ
    • سلام.
      بله آن برگه نیز سند فابل دفاع در دادگاه خواهد بود.

      پاسخ
      • سلام
        ببخشید آیا مبایعه نامه بعد از زدن سند رسمی باز هم اعتبار دارد ؟

        پاسخ
        • سلام.
          اگر مراد آن است که قبل از اخذ سند مبایعه نامه داشته اید. البته سند قطعی به نام هر شخص باشد نشاندهنده مالکیت وی بر ملک است. در هر حال اگر قبل از اخذ سند مبایعه نامه وجود داشته خودش یکمدرک اساسی مبنی بر بیع یا خرید و فروش محسوب میگردد. اما اگر مراد شما مبایعه نامه بعد از در اختیار داشتن سند است مفهومی ندارد. مگر آنکه قرار باشد ملک به شخص جدید فروخته شود که لازم است ابتدا مبایعه نامه تنظیم شود و سپس در اولین فرصت انتقال سند رسمی انجام شود.

          پاسخ
        • سلام
          ببخشید آیا مبایعه نامه بعد از زدن سند رسمی اعتبار دارد یا خیر ؟

          دو شخص ملکی را نصف نصف خریداری کرده اند و در مبایعه نامه ذکر شده بعد از گذشت مدتی نفراول حق مالکیت خود را بدون گرفتن هیچ گونه مبلغی به نفر دوم داده و در سند رسمی نام نفر دوم به عنوان مالک با سند ۶ دانگ زده شده است

          آیا حالا نفر اول می تواند ادعا کند که طبق مبایعه نامه میخواهم عمل کنم و نصف این ملک متعلق به من هست ؟
          یابه عبارتی با وجود سند رسمی می‌تواند طبق مبایعه ادعای مالکیت نصف ملک را بکند ؟

          پاسخ
          • سلام. خیر .
            بر اساس آنچه بیان فرمودید امکان ندارد.

  • سلام وقت بخیر چرا کلمه ابطال رو در کنار فسخ می گذارید؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up