طلاق توافقی بدون وکیل

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

طلاق توافقی بدون وکیل 

طلاق توافقی بدون نیاز به وکیلمراحل و شرایط طلاق توافقی بدون وکیل

یکی از شیوه های طلاق ، که در سالهای اخیر زوجین آن را برای متارکه و جدایی برمی گزینند، طلاق توافقی است.

طلاق توافقی برای آن دسته از زوجین که نمی خواهند هزینه زیادی بابت اقدامات حقوقی بپردازند شاید مناسب ترین شیوه برای طلاق باشد.

البته برخی زوجین ترجیح میدهند در طلاق توافقی نیز کارهای اولیه را وکیل طلاق برایشان انجام دهد. لذا از همان ابتدا بدنبال وکیل پایه یک دادگستری و با تجربه در امور دعاوی طلاق هستند.

در این مقاله قصد داریم برای کسانی که با این شیوه آشنا نیستند ، در مورد مراحل و شرایط طلاق توافقی بدون نیاز به وکیل نکاتی را مطرح کنیم.

البته از همین ابتدا باید به آن دسته از زوجین که تصور میکنند میتوان ظرف چند روز و یا چند هفته طلاق گرفت ، بگوییم این تصور ، کاملا غلط و اشتباه است . زیرا در بهترین حالت ، برای طلاق توافقی ، حداقل سه ماه وقت باید در نظر گرفت. این زمان صرف اموراتی نظیر: انجام مشاوره ، ثبت دادخواست ، حضور در دادگاه ، صدور حکم ، اجرای حکم و سایر اقدامات حقوقی و اداری خواهد شد.

اگر چه میتوان بدون حضور وکیل ، طلاق توافقی را به ثبت رسانید و اقدامات حقوقی را دنبال نمود ، ولی بطور قطع انجام این کار با صرف برخی هزینه ها و طی مراحل اداری و قضایی و برخی پیگیری های مکرر توسط زوجین باید صورت پذیرد که البته در مواردی کسالت بار و خسته کننده خواهد بود.

روند طلاق توافقی و توافقات زوجین

در سالهای اخیر برای جدای زوجین ، عمدتاً از روش طلاق به درخواست زن و یا طلاق به درخواست مرد استفاده می شد.  اما اکنون و در روش سوم ، زوجین بیشتر به روش طلاق توافقی روی آورده اند.

در طلاق توافقی ، زوجین از قبل در مورد موضوعاتی که معمولاً در طلاق بر سر آن اختلاف وجود دارد ، توافق حاصل میشود. به عنوان مثال مهریه ، نفقه ، حضانت فرزند ، جهیزیه ، اجرت المثل و تقسیم اموال مشترک به توافق میرسند . سپس توافقنامه مشترک را تهیه و تنظیم و امضاء میکنند. این توافقنامه به همراه نامه یا گواهی طلاق صادره از طرف مرکز مشاوره به عنوان مهمترین مدارک برای انجام طلاق مورد استناد قاضی قرار خواهد گرفت.

طلاق توافقی بدون استفاده از وکیل طلاق توافقی بدون وکیل

باید دانست که طلاق توافقی بدون حضور وکیل نیز امکان پذیر است . از دید برخی افراد طلاق توافقی بر مبنای توافق دوجانبه صورت میگیرد بنابراین نیازی به حضور وکیل در این نوع طلاق نیست.

اما برای آن دسته از افراد که فرصت کافی برای ثبت نام در سامانه تصمیم ، مراجعه به مراکز مشاوره ، حضور در دادگاه و  پیگیری امور مربوط به طلاق را ندارند ، حضور وکیل میتواند بسیاری از اقداماتی را که موکل خودش باید آنها را پیگیری کند ، توسط وکیل انجام پذیرد . بدین ترتیب موکل میتواند به امورات خود برسد و وقت خود را صرف کارهای ضروری تر خود بنماید.

متقاعد کردن مشاور برای طلاق توافقی بدون وکیل

برای طلاق توافقی بدون وکیل یکی از سخت ترین کارها آن است که شما بعد از ثبت نام در سامانه تصمیم و گرفتن نوبت ، در جلسات مشاوره شرکت کنید و در پایان بتوانید کارشناس مشاور را برای موافقت با طلاق متقاعد کنید.

این روند ، زمانبر است و انتظار نداشته باشید در زمان کوتاه بتوانید امورات خود را آنگونه که میخواهید پیش ببرید.

چنانچه مشاور متقاعد نشود ، شما مجبور هستید دوباره در جلسات مشاوره شرکت کنید. همین موضوع سبب طولانی شدن مراحل طلاق توافقی بدون وکیل می‌شود.

برای همین زوجین ترجیح میدهند وکیل طلاق را برای خود انتخاب کنند . در این صورت ، وکیل بیشتر این اقدامات را راساً انجام میدهد و در کسب رضایت مشاور نیز توفیقات بیشتری خواهد داشت.   جلسه نیز ممکن است ادامه یابد. معمولاً بعد از ثبت نام حدود یک یا دو ماه بعد نوبت جلسه مشاوره فرا میرسد. این جلسات ممکن است تا ۸ جلسه، با توجه به نظر کارشناس تشکیل ‌شود .

جلسات مشاوره که به پایان برسد ، بیش از یک ماه طول میکشد تا گواهی عدم امکان سازش صادر شود .

مرحله بعد از مشاوره ، اقدامات و پیگیری های قضایی است. بعد از دریافت گواهی عدم امکان سازش ، زوجین باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند . سپس دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت میکنند. دفتر خدمات دادخواست را برای دادگاه خانواده ارسال میکند. دفتر شعبه دادگاه رسیدگی کننده ، حدود دو تا سه ماه بعد را برای تاریخ رسیدگی تعیین نموده و وقت دادگاه را به زوجین از طریف سامانه ثنا و پیامک مرتبط با آن اطلاع رسانی میکند.

طلاق توافقی بدون وکیل دادگستریمدارک لازم برای طلاق

وقتی وکیل طلاق امورات طلاق توافقی را دنبال میکند خودش میداند که شما چه مدارکی را برای طلاق به دادگاه ارائه دهد.

اما وقتی خودتان امور طلاق توافقی را دنبال میکنید باید دقت داشته باشید که چه مدارکی را به دادگاه ارائه نمایید.

به عنوان مثال شما در طلاق توافقی باید مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه ، سند ازدواج ، پاسخ آزمایش عدم بارداری ، گواهی عدم امکان سازش ، توافقنامه طلاق توافقی را به همراه دادخواست طلاق توافقی به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید.

توافقنامه طلاق توافقی و موضوع مهریه

در طلاق توافقی ، زوجین در مورد همه امورات به توافق میرسند . مهمترین موضوع ، مهریه است. ممکن است شما تصور کنید چون طلاق توافقی مبنای موافقت دو جانبه است بنابراین مهریه ، نفقه و همه موارد مالی از طرف زوجه بخشیده میشود.

اما در مورد مهریه نیز این استثنا وجود دارد که چون مهریه از نظر قانونی حق زن است لذا زن میتواند هر گونه که بخواهد و البته با موافقت زوج ، در مورد آن تصمیم بگیرد.

بنابراین نباید تصور کنید که چون شما قصد طلاق توافقی دارید پس حتماً باید مهریه خود را ببخشید. این موضوع کاملاً به توافق دو جانبه میان زوجین بستگی دارد.

اگر شما قصد دارید در طلاق توافقی ، مهریه خود را تا حد امکان دریافت کنید شاید حضور وکیل بتواند کار را راحت تر پیش ببرد.

شرکت زوجین در جلسات مشاوره

زوجین برای طلاق توافقی بدون وکیل ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام میکنند . سپس با تعیین نوبت ، در جلسات مشاوره شرکت میکنند . بعد از پایان جلسات مشاوره ، زوجین باید به مشاور اعلام کنند که آیا توان ادامه زندگی مشترک را دارند یا تحت هیچ شرایط قادر به زندگی در کنار یکدیگر نیستند.

چنانچه مشاور متقاعد شود ، گواهی عدم سازش برای زوجین صادر خواهد شد. در غیر این صورت ممکن است جلسات مشاوره ادامه یابد. در صورت تکرار دوره مشاوره ، نوبت دوره بعد ، بطور قطع چند ماه طل خواهد کشید.

مدت زمان طلاق توافقی

زمانی را که زوجین باید صرف جلسات مشاوره نمایند بطور طبیعی حدود دو ماه خواهد بود. اما در شرایطی که جلسات مشاوره نیازمند تکرار هستند باید یک برهه زمانی دو ماهه دیگر را نیز اضافه نماییم. در این صورت دو ماه دیگر را باید به آن اضافه کرد. یعنی حدود چهارماه.

 بعد از جلسات مشاوره و دریافت گواهی عدم امکان سازش ، این بار وارد مرحله قضایی میشوید که از ثبت دادخواست آغاز و تا صدور رای دادگاه طول خواهد کشید. این روند نیز حدود چهارماه طول خواهد کشید.

حضور در دفتر ازدواج و جاری شدن طلاق

بعد از طی فرایند دادرسی و صدور رای دادگاه ، زوجین باید در فرصت قانونی به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق در مورد آنان جاری شود. بنابراین طلاق توافقی بدون وکیل در همه مراحل امکان پذیر است . اما با حضور وکیل ، دردسرهای موکل کمتر خواهد شد و وکیل میتواند بسیاری از این اقدامات را با زمان کمتر به انجام برساند.

خلاصه مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

  • ثبت‌نام در سامانه تصمیم
  • دریافت نوبت دوره‌ مشاوره
  • حضور در جلسات مشاوره
  • صدور گواهی عدم سازش توسط مشاور
  • ثبت دادخواست در دفتر خدمات قضایی
  • حضور در دادگاه
  • صدور دادنامه طلاق توافقی
  • جاری شدن صیغه طلاق
  • مهر طلاق در شناسنامه‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up