محاسبه آنلاین سنوات 1402 چگونه است؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

 محاسبه آنلاین سنوات 1402

محاسبه سنوات 1402 به صورت آنلاین

نحوه محاسبه آنلاین سنوات 1402

آیا با نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت آنا هستید یا در مورد آن چیزی میدانید؟ آیا میدانید محاسبه سنوات 1402 چگونه است؟

با سایت ملکی اداری تا پایان این مقاله همراه باشید و در انتهای مقاله ، وارد لینک محاسبه سنوات شوید.

چه ما کارمند حقوق بگیر باشیم و چه کارگر، اگر به فیش حقوقی خود دقت کنیم، همیشه عبارت «سنوات پایه» را خواهیم دید. پایه سنوات بر مبنای قانون وزارت کار بعد از سال اول خدمات بصورت ماهانه قابل پرداخت است . حق سنوات در خاتمه قرارداد کار با شرکت (به هر دلیل ) یکجا به عنوان پاداش طول خدمات پرداخت میشود.

برای اطلاع از قانون جدید سنوات و جزییات مربوط به پایه سنوات سالانه و همچنین مزایای پایان کار یا سنوات پایان خدمت ، و همچنین محاسبه آنلاین سنوات 1402 تا انتهای این مقاله را دنبال کنید.

تاثیر مبلغ حقوق در محاسبه آنلاین سنوات 1402

طبق قانون کار، همه کارفرمایان باید به کارگران و کارمندان خود مبلغ معینی به عنوان دستمزد یا حقوق بپردازند.

میزان پایه حقوق ترکیبی از همه یا برخی از موارد زیر است:

  • حق مسکن
  • حق اولاد
  • اشتغال خارج از مرکز
  • حق ایاب و ذهاب
  • نوبت کاری
  • نگهبانی
  • حق جذب
  • آب و هوای نامطلوب
  • محل خدمت

علاوه بر این، هنگام محاسبه دستمزد و مزایا، معمولاً پرداخت های اضافی وجود دارد. مبلغ این پرداختی ها درصدی از حقوق پایه دریافتی است.

مطلب مفید | دستمزد 1403 کارگران

 مبلغ حقوق پایه ، روی کدام پرداخت ها تاثیر دارد؟

سنوات چیست؟

موارد زیر جزء موارد اصلی است که تحت تاثیر مبلغ دریافتی قرار دارد:

  • اضافه کاری
  • کسر کار
  • سابقه خدمت
  • طلب مرخصی
  • افزایش حقوق

علاوه بر این موارد، اکثر کارکنان مبالغ نقدی یا غیر نقدی دیگری را تحت عنوان مزایا از کارفرمایان خود دریافت می کنند. مزایا معمولاً به عنوان مزایای مستمر یا غیر مستمر پرداخت خواهد شد.

حق سنوات چیست؟

خوب است بدانیم حق سنوات یا پاداش و مزایای پایان کار ، مبلغی است که طبق قانون کار باید در پایان هر سال یا در پایان هر قرارداد و خاتمه همکاری ، توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود.

حق سنوات فقط برای کسانی محاسبه می شود که دارای بیمه اجتماعی اجباری هستند و به بیمه مشاغل آزاد اختصاص داده نمی شوند.

سنوات پایان خدمت چیست؟

حق سنوات که همان سنوات پایان خدمت است به مبلغی گفته میشود که از سوی کارفرمایان به کارگران و کارمندان به شکل سالیانه و یا خاتمه قرارداد کار داده خواهد شد.

پرداخت سنوات نوعی پاداش برای کارگران و کارمندان محسوب میشود و کارفرمایان ملزم به پرداخت آن هستند.

در محاسبه سنوات 1402 از آخرین پایه حقوقی که فرد دریافت می کند کمک گرفته میشود.

وقتی صحبت از سنوات پایان خدمت می شود، تمامی سال هایی که فرد سابقه کاری دارد ولی سنوات آن سال ها را دریافت نکرده باشد، در خاتمه قرارداد کار و بر مبنای آخرین حقوق دریافتی به کارگران و کارمندان پرداخت خواهد شد.

بررسی مبلغ پایه سنوات سال 1402 و محاسبه آنلاین آن

وظیفه تعیین مبلغ پایه سنوات بر عهده شورای عالی کار است. در حقیقت شورای عالی کار به صورت سالیانه طی یک بخشنامه میزان پایه سنوات را به شکل روزانه تعیین خواهد نمود.

به ترتیب تمامی کارگران شاغل در کارگاه های مشمول طبقه بندی مشاغل با توجه به گروههای بیست گانه و بر اساس تعداد روزهای کاری خود قادر به محاسبه سنوات خواهد بود.

محاسبه سنوات 1402 هم با توجه به مبلغ پایه سنواتی که به شکل سالیانه و از سوی اداره کار تعیین می شود، انجام خواهد شد.

با توجه به آخرین مصوبات اداره کار مبلغی که به عنوان پایه سنوات 1402 در نظر گرفته شده است با افزایش ۵۰ درصدی همراه بوده است. به این ترتیب در سال 1402 برای محاسبه سنوات سال قبل یعنی سال 1401، مبلغ ۷۰۰۰ تومان به صورت روزانه در نظر گرفته خواهد شد. به این ترتیب سنوات ماهیانه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۱۰۰۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین به منظور تعیین دقیق حق سنوات، حقوق ثابت کارگر، حق مسکن، خوار و بار، اولاد و… هم در نظر گرفته می شود و هنگام محاسبه حق سنوات تاثیر گذار خواهند بود.

مشمولین پرداخت و دریافت سنوات کدام اند؟

به طور کلی همه کارگاه هایی که شامل قانون کار هستند ملزم به پرداخت سنوات بر مبنای مبلغ حقوق یک ماه آخر کارگران خود می باشند.

گاهی اوقات ممکن است سابقه کاری کارگری کمتر از بازه زمانی یک ساله باشد که در چنین شرایطی، محاسبه سنوات 1402 بر مبنای روزهای کارکرد او محاسبه خواهد شد.

 در چه صورتی سنوات به افراد تعلق نخواهد گرفت؟

همه کارگران مشمول دریافت سنوات پایان خدمت هستند . به این ترتیب کارگران دارای سابقه کار کمتر از ۱ سال هم مشمول دریافت سنوات خواهند بود. محاسبه سنوات 1402 برای این دسته از کارگران بر مبنای تعداد روزهای کارکرد آن ها میباشد.

یک تصور اشتباه در بین برخی از افراد وجود دارد که در صورت ترک کار، کارگر سنوات دریافت نخواهد کرد. واقعیت این است که این موضوع صحت ندارد و همه کارفرمایان تحت هر شرایطی ملزم به پرداخت سنوات به کارگران خود هستند.

برخی کارفرمایان حتی در برگه قرارداد کار رضایت کارگران از عدم دریافت سنوات را ذکر می کنند که این یک اقدام اشتباه است.

دستورالعملی که در گذشته به کارفرمایان این حق را می داد که قادر به عدم پرداخت سنوات کارگرانی باشند که کار خود را ترک نموده اند، امروزه باطل شده است . از اینرو پرداخت سنوات به همه کارگران الزامی است.

مهم ترین مصوبات مربوط به پایه سنوات چیست؟

شورای عالی کار مصوبات مختلفی را در خصوص پایه سنوات تعیین کرده است که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین موارد آن میپردازیم:

– در صورتیکه کارفرمای یک کارگاه تغییر کند، تاثیری در پایه سنوات افراد شاغل نخواهد داشت و کارفرمای جدید نیز براساس سوابق کاری و جدول محاسبه پایه سنوات ملزم به پرداخت مبالغ معین به کارگران خواهد بود.

– سنوات به دانشجویان و دانش آموزان شاغل در انواع مشاغل تابستانی تعلق نخواهد گرفت.

– سنوات به همه کارمندان و کارگران در تمامی محیطهای کاری اعم از شرکتها، سازمانها و کارگاه ها تعلق میگیرد.

– مبنای محاسبه سنوات، سابقه کاری افراد است و ارتباطی به مدت زمان قرارداد افراد نخواهد داشت‌.

– کارگران فصلی نیز مشمول دریافت سنوات هستند و تعیین آن براساس مقدار کارکرد آنها است و محاسبه دقیق این مبلغ بر اساس تبصره های تعیین شده از سوی قانون کار است.

از چه روشهایی امکان محاسبه پایه سنوات وجود دارد؟

تعیین دقیق این مبلغ با توجه به جدول محاسبه پایه سنوات و بخشنامه مزد سالانه امکان پذیر است.

بخشنامه های مزد پایه سنوات سال جاری و درصدی که مزد کارگران افزایش پیدا خواهد کرد را معین میکند.

این دو فاکتور مستقیما روی پایه سنوات تاثیر گذار هستند و به کمک آنها امکان محاسبه پایه سنوات وجود دارد. به طور کلی از دو روش برای محاسبات پایه سنوات استفاده میشود.

– در روش اول با توجه به مصوبه های وزارت کار و بخشنامه های حاوی جدول محاسبه پایه سنوات انجام میشود.

به این ترتیب که در دومین سال کار پایه سنواتی که در بخشنامه تعیین شده است پرداخت میشود .

در سال سوم پایه سنوات سال جدید با پایه سنوات پرداخت شده در سال گذشته با احتساب درصد افزایش مزد زیاد شده و به کارگر پرداخت خواهد شد و این روند ادامه دارد.

–  روش دوم استفاده از جداول تصاعدی مزد است که تنظیم میشود و به کمک آنها بدون محاسبات مختلف میتوان این رقم را با توجه به سابقه کاری و سال محاسبه پایه سنوات تعیین کرد.

سنوات بازنشستگی تامین اجتماعی

کلیه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هنگام بازنشستگی ، حق سنوات دوران کار خود را دریافت خواهند نمود. با توجه به ماده ۳۱ قانون کار مبنای محاسبه سنوات 1402، آخرین حقوق دریافتی فرد بازنشسته می‌ باشد.

محاسبه آنلاین سنوات 1402چگونه محاسبه می شود؟

به منظور محاسبه سنوات 1402 کافی است که فرد حقوق پایه خود را ضرب در تعداد روزهای کاری خود در طول مدت یک سال نموده و سپس حاصل را تقسیم بر عدد ۳۶۵ یعنی روز های ۱۴۰۱ نماید. به این ترتیب سنوات 1402 که همان سنوات پایان خدمت در سال 1402 است، محاسبه خواهد شد.

حقوق پایه فرد x تعداد روزهای کار


365

افراد به کمک به این فرمول قادر به محاسبه سنوات پایان خدمت در سال 1402خواهند بود.

به عبارت دیگر در صورتی که فرد در طی سال های گذشته هم دارای سنوات ذخیره باشد، مبالغ آن محاسبه شده و با مبلغ سنوات سال ۱۴۰۱ جمع خواهد شد .

به این ترتیب مبلغ قابل پرداخت به عنوان سنوات پایان کار به دست می آید.

هنگامی که فرد سنوات سال 1402 را محاسبه می کند، سنوات پایان خدمت سال 1401 برای پرداخت، به دست می آید.

 تفاوت حق سنوات و پایه سنوات چیست؟

پیش از آنکه بدانید نحوه محاسبه آنلاین سنوات 1402 چگونه است بهتر است به تفاوت پایه سنوات و حق سنوات بپردازیم.

پایه سنوات مبلغی است که ماهانه بر روی حقوق افرادی که بیش از یک سال سابقه خدمت دارند محاسبه و پرداخت می شود. پایه سنوات را میتوان مبلغ یا بهای ناشی از تجربه یک کارگر دانست در طول سالهای خدمتش حاصل میشود.

حق سنوات بخشی از مزایا و پاداشی است که بر اساس قانون در پایان سال کاری یا پس از انقضای قرارداد به کارگر پرداخت می شود.

منظور از مزایای مستمر و غیرمستمر چیست؟

مزایای مستمر همانطور که از نام آن پیداست، بطور منظم و مرتب پرداخت میشود . مبلغ مزایا در فیش حقوقی ثبت می شود. مزایای غیر مستمر به دلایلی مانند مناسبت های خاص یا عملکرد ویژه کارکنان پرداخت می شود.

مزایای غیر مستمر دائمی نیست و پرداخت آنها به خصوص در مورد پاداش بستگی به تصمیم کارفرما دارد.

بر اساس قانون کار ، ممکن است پاداش به یکی از پاداش های اجباری تبدیل شود. مثلاً در صورت بازنشستگی ، فوت، از کارافتادگی و … مبلغی به نام مستمری باید به عنوان پاداش به کارگر یا کارمند پرداخت شود.

 طرح طبقه بندی مشاغل چطور اجرا می شود؟

محاسبه آنلاین سنوات 1402 مورد سوال اکثر کارگران است. بر اساس این سیستم محل کار کارکنان مشمول قانون کار، کلیه کارمندان و کارگران در کارگاه های مختلف، بخش های آموزشی و اداری با توجه به میزان سابقه کار، آموزش های حرفه ای بالا، تخصص، در بیست گروه مختلف دسته بندی می شوند.

در نهایت پرداخت دستمزد کار و حقوق سالیانه برای افراد طبق همان شناسنامه شغلی محاسبه می شود. همه کسانی که وظایف و مسئولیت های شغلی یکسانی دارند در یک گروه طبقه بندی می شوند و حقوق یکسانی دریافت می کنند. فرقی نمی کند کارکنان دائمی باشند یا موقت.

این طرح نه تنها شامل وضعیت کارگران می شود، بلکه وزارت آموزش و پرورش نیز متعهد به اجرای طرح مذکور در قالب نظام مندسازی پست های معلمی در کشور شده است.

در جدول بیست گانه گروهی از مشاغل، ضرایب بیشتری بر اساس پیچیدگی و مهارت های مورد نیاز خود دریافت می کنند.

هر چه فرد تجربه بیشتری داشته باشد، گروه کاری او بالاتر خواهد بود. در واقع این قانون به هر فردی که دارای تجربه بیشتر، تحصیلات مرتبط یا ادامه دهنده و دارای مدرک تحصیلات عالی است کمک می کند تا ارتقای شغلی خود را تضمین کند. البته حداقل دستمزد همچنان دستمزدی است که سالانه توسط وزارت کار محاسبه خواهد شد.

عیدی و سنوات به چه کسانی تعلق می گیرد؟

کلیه کارگاهها  بر اساس قانون کار باید در پایان کار کارکنان یا پایان سال کاری به تناسب کار ، سنوات سالانه کارگران را بپردازند. بسیاری از مردم می پرسند که آیا شغل کمتر از یک سال جزء مشمول سنوات می شود؟

در پاسخ باید گفت : بله .

حتی اگر کارگر کمتر از یک سال سابقه کار داشته باشد بر اساس تعداد روزهای کار واجد شرایط می شود.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها در هنگام بازنشستگی یا پایان کار، سنوات خود را به صورت یکجا تسویه می کنند، سنوات یک نوع پس انداز برای بازنشستگی است.

برای محاسبه آنلاین سنوات 1402 اینجا کلیلک کنید

سخن آخر

یکی از سوالات اصلی در مورد سنوات کار این است که آیا سنوات قابل بازخرید است؟

کارمندان دولتی و غیر دولتی ادارات دولتی می توانند کتباً درخواست بازپرداخت سنوات نمایند. در برخی موارد، حتی اگر به سن بازنشستگی نرسیده‌اید، ممکن است به دلایلی مانند استعفا یا از کارافتادگی ترجیح دهید از گزینه بازپرداخت سنوات استفاده کنید.

در صورتیکه خاتمه همکاری و درخواست خرید چند ساله به دلیل کاهش توان جسمی و روحی و با تایید کمیته پزشکی باشد، کارفرما باید به ازای هر سال مبلغی معادل دو ماه حقوق به کارگر پرداخت کند.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up