مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را چگونه جمع آوری کنیم؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را چگونه جمع آوری کنیم؟

مدارک شکایت کارگر باید دقیق جمع آوری شود

مدارک شکایت کارگر باید دقیق جمع آوری شود

برای شکایت از کارفرما چه مدارکی لازم داریم؟

در بعضی از موارد به دلایل مختلف ، روابط بین کارفرما و کارگر دچار اختلاف می‌شود.

چنانچه کارگر دچار ضرر و زیان شده باشد، باید نسبت به گردآوری مدارک لازم برای شکایت از کارفرما اقدام کند.

این مدارک میتواند در مورد احراز رابطه کار و نیز موارد عدم پرداخت حقوق  و حق بیمه ، عیدی و پاداش پایان سال و … باشد.

تمامی اسناد و مدارک و ادله رابطه طرفین کار میتواند ابزارهای پیروزی  در پرونده‌های مربوط به شکایت در اداره کار باشد.

به‌طورکلی باید گفت که نحوه شکایت از کارفرما یک بحث کاملاً سیستماتیک و تابع ضوابطی است که اداره کار و نیز آیین دادرسی کار آنرا مقرر نموده اند.

مطلب مفید | مبلغ عیدی 1402

اختلافات محیط های کار ممکن است به دلایل مختلف همچون عدم پرداخت حقوق ، عدم ثبت بیمه ، سنوات و پاداش ، اخراج و … ایجاد شود.

شکایت بابت عیدی و سنوات از جمله موارد اختلافی مطرح در ادارات کار بشمار میرود.

هر یک از اختلافات منجر به طرح شکایت در اداره کار ، نیازمند مدارک خاص هستند. بدون ارائه مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما نمی‌توان پرونده را پیش برد.

چنانچه در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه متن را مطالعه نمایید و بصورت خلاصه با بحث آشنا شوید.

مدارک ارائه شده باید کاملاً رسمی باشند

مدارک ارائه شده باید کاملاً رسمی باشند

عدم وجود مدرک مربوط به قرارداد کار

اولین گزینه‌ای که در زمینه جمع آوری مدارک لازم برای شکایت از کارفرما باید به آن بپردازیم، عدم وجود قرارداد کار است. همان‌طور که می‌دانید قرارداد بین کارفرما و کارگر مهم‌ترین مدرک احراز رابطه کار میان طرفین است. شما به این مدرک جهت رسیدگی به پرونده شکایت نیاز خواهید داشت.

قرارداد کار تعیین‌کننده رابطه بین کارفرما و کارگر است و به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد. در شرایط خاصی امکان دسترسی به قرارداد کار وجود ندارد. از جمله می‌توان به مفقود شدن قرارداد کار و یا حتی پنهان کردن عمدی آن توسط کارفرما و یا عدم وجود قرارداد کار از همان ابتدای استخدام اشاره کرد.

در این موارد فرد باید به سراغ مدارک دیگر برود. از جمله شهادت شهود و یا تهیه استشهادهای محلی . این امر نیز پیچیدگی‌های خاص  خود را دارد. باید دانست در مواردی که قرارداد کار وجود ندارد، رسیدگی به پرونده دشوار می‌شود.

در واقع شاکی هیچ‌ مدرکی ندارد که بتواند باتوجه‌ به آن شکایت خود را آغاز کند. توصیه می‌کنیم در این شرایط دراسرع‌ وقت به سراغ وکیل دعاوی کار با تجربه بروید.

وکیل دعاوی کار آگاهی کامل نسبت به مباحث مربوط به این موضوعات دارد و می‌تواند به شما در زمینه جمع‌آوری مدارک کمک کند. باید به این نکته اشاره کنیم که وکیل در این موارد معمولاً راهنمایی لازم برای ارائه فیش‌های بانکی پرداخت حقوق و استشهادیه خواهد نمود.

با توجه‌ به موارد فوق باید گفت که مدارک لازم برای شکایت از کارفرما شامل شهادت شهود و ارائه فیش حقوقی یا پرینت حساب بانکی مربوط به مبالغ دریافتی از کارفرما نیز می‌شود.

وکیل کار با مدارک شکایت آشنایی دارد

وکیل کار با مدارک شکایت آشنایی دارد

مدارک موردنیاز برای شکایت از کارفرما به دلیل رد نکردن بیمه

احتمالاً با این موضوع آشنا هستید که کلیه افراد حقوق‌بگیر مشمول بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند. البته به شرطی که کارفرمای آن‌ها نسبت به ثبت بیمه اقدام کند.

این ثبت معمولاً به‌ صورت ماهانه صورت می‌گیرد. بیمه همان‌ حقی است که بعداً جهت دریافت حقوق بازنشستگی به آن نیاز پیدا می‌کنید.

برای اینکه از ثبت نشدن بیمه توسط کارفرمای خود اطمینان حاصل کنید باید نسبت به احراز سابقه بیمه اقدام شود.

در این مرحله شما با بررسی کلیه سوابق کاری خود و مقایسه آن‌ها با ماه‌هایی که بیمه شما ثبت شده است، می‌توانید اطلاعات کاملی را در مورد پرداخت یا عدم پرداخت بیمه به دست بیاورید.

اگر متوجه شده‌اید که کارفرما در ماه‌های خاصی بیمه شما را ثبت نکرده است، می‌توانید نسبت به شکایت از وی اقدام کنید.

این امر نیازمند ارسال مدارک لازم برای شکایت از کارفرما به دلیل رد نکردن بیمه است. حال شاید بپرسید که این مدارک شامل چه مواردی می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مدارک موردنیاز عبارتند از اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی انحصار وراثت (وقتی مدعی فوت کرده است)، اصل و کپی وکالت‌نامه، دفترچه بیمه. همه این موارد باید در زمان مراجعه به اداره کار همراه شما باشند.

 مدارک شکایت از کارفرما باید کامل باشد

مدارک شکایت از کارفرما باید کامل باشد

مدارک موردنیاز برای شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت عیدی

شاید تعجب کنید، اما پرداخت عیدی نیز یکی از مهم‌ترین مواردی محسوب می‌شود که کارفرما باید نسبت به آن اقدام کند.عیدی بصورت سالانه تعیین و پرداخت میشود .

کارفرما موظف است بر اساس میزان اعلام شده نسبت به پرداخت عیدی کلیه کارمندان و کارگران خود اقدام کند. درصورتی‌که عیدی مدنظر به شما پرداخت نشده است، می‌توانید جهت ثبت شکایت از کارفرما اقدام کنید.

این شکایت تنها به‌منظور عدم دریافت عیدی خواهد بود و موضوع آن با موضوع شکایت به دلیل عدم پرداخت حقوق و شکایت به دلیل عدم ثبت بیمه متفاوت است. مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در این نوع پرونده‌ همان پرداختی های کارفرما به حساب کارمند میباشد.

برای شکایت از کارفرما تنها به مدارکی همچون قرارداد کاری و همچنین فیش‌های حقوقی نیاز دارید. البته نباید فراموش کنید که کارفرما نیز امکان دفاع از خود را دارد و می‌تواند با ارسال مدارک مربوط به پرداخت عیدی نسبت به ارائه مدارک مدنظر خود اقدام کند.

بطورکلی باید بگوییم که پرونده‌های مربوط به شکایت به‌خاطر عیدی در کشور ما رایج هستند. روند رسیدگی به این پرونده‌ها نیز همانند پرونده‌های مربوط به عدم پرداخت حقوق است.

پس از بررسی مدارک ارائه شده توسط شاکی، مدارک ارائه شده توسط کارفرما نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. نهایتاً رأی هیئت تشخیص به عنوان اولین مرجع رسیدگی به دعوای کار اعلام می‌شود.

مدارک موردنیاز برای شکایت به دلیل اخراج

شناخت مدارک لازم برای شکایت از کارفرما به‌خاطر اخراج نیز امری کاملاً ضروری به شمار می‌آید. در برخی از شرایط امکان دارد کارفرما، ‌ کارمند یا کارگر خود را بدون دلیل اخراج کند.

در این مواقع کارگر یا کارمند می‌تواند برای احقاق حقوق خود عمل کند. بالطبع در این پرونده‌ها نیز باید یک‌سری مدارک خاص را ارائه دهید. مهم‌ترین مورد در این زمینه، قرارداد کاری بین شما و کارفرما است.

اگر برای مرجع رسیدگی کننده ثابت شود که اخراج توسط کارفرما کاملاً منطقی بوده است، تنها حق دریافت حقوق و سنوات باقی‌مانده را دارید.

اگر ثابت شود که حق با کارگر بوده و کارفرما بدون دلیل مشخصی اقدام به اخراج او کرده است، کارفرما نمی‌تواند تا زمان پایان قرارداد وی را اخراج کند.

اخراج کردن کارمند و پرونده‌های مربوط به آن از جمله مباحث نسبتاً پیچیده دعاوی کار است که عموماً به زمان بیشتری برای پیگیری نیاز دارد.

بهره‌گیری از وکیل برای شکایت کار لازم است

بهره‌گیری از وکیل برای شکایت کار لازم است

لزوم استفاده از وکیل اداره کار با تجربه

اگرچه به بخشی از مدارک لازم برای شکایت از کارفرما اشاره کردبم، اما باید به این موضوع توجه داشت که مدارک مزبور تنها بخشی از دلایل مدنظر مرجع رسیدگی کننده هستند. به‌واقع در برخی از پرونده‌های دعاوی کار علاوه بر مدارک گفته شده، ممکن است شما نیازمند ارائه مدارک دیگری نیز باشید.

جمع‌آوری این مدارک به شکل صحیح و با سرعت بالا کار هرکسی نیست. تنها وکیل اداره کار با تجربه می‌تواند به شما دراین‌رابطه کمک کند. وکیل کار با داشتن دانش کافی در زمینه کلیه مدارک موردنیاز برای پرونده‌های بین کارگر و کارفرما، مشاوره‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.

شما با همراهی وکیل دعاوی کار میتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به احقاق حق خود اقدام کنید.

سخن پایانی

شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق، عدم ثبت بیمه و… امکان‌پذیر است. مهم‌ترین موضوعی که دراین‌رابطه باید به آن توجه کرد، گردآوری مدارک موردنیاز برای ارائه به مرجع رسیدگی کننده در اداره کار خواهد بود. بدون در دست داشتن مدارک مدنظر، امکان پیروزی در پرونده به‌شدت کاهش می‌يابد.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در هر پرونده‌ای متفاوت است. به‌عنوان‌مثال مدارک مربوط به شکایات مربوط به حقوق نسبت به مدارک مورد نیاز برای شکایت در مورد بیمه متمایز است.

با بهره‌گیری از خدمات وکیل اداره کار با تجربه و مسلط به قانون کار و مقررات سازمان تامین اجتماعی و آیین دادرسی کار دیگر نگرانی در مورد این مدارک نخواهید داشت.

در صورت نیاز به وکیل جهت اعطای پرونده خود به وی ، میتوانید با ما تماس بگیرید.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up