مزاحمت ملکی کیفری و مجازات مجرم

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مزاحمت ملکی کیفری

جرم مزاحمت ملکی کیفری

جرم مزاحمت ملکی کیفری چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد جنبه کیفری مزاحمت ملکی صحبت کنیم. پس ، از همین ابتدای بحث معلوم میشود مزاحمت ملکی دارای دو جنبه است: مزاحمت ملکی حقوقی و مزاحمت ملکی کیفری.

مزاحمت ملکی ، در حقیقت تعرض به حدود قانونی ملک و اموال دیگران است. این مزاحمت میتواند به صورت ممانعت و یا ایجاد مشکل در دسترسی صاحب اموال در ملک خود عینیت پیدا کند.

مزاحمت ملکی اگر از روی قصد و برنامه ریزی قبلی و با سوء نیت باشد به آن مزاحمت ملکی کیفری گفته میشود. اما اگر مزاحمت بدون قصد و برنامه ریزی قبلی باشد به آن مزاحمت ملکی حقوقی میگوییم.

جنبه کیفری مزاحمت ملکی و نظر قانون

مزاحمت ملکی کیفری یک نوع عمل مجرمانه است که در قانون به عنوان جرم ، برای آن مجازات تعیین شده است. یعنی مرتکب مزاحمت ملکی کیفری علاوه بر پرداخت خسارت ، به حبس و زندان هم محکوم میشود.

مواد 690 تا 693 قانون مجازات اسلامی به موضوع هتک حرمت منازل ، مزاحمت و ممانعت از حق اشاره میکند. در مواد مورد اشاره ، برای مرتکب ، مجازات حبس در نظر گرفته شده است. اما در سال 99 با اصلاحاتی که در قانون ایجاد شد ، این نوع جرایم ، به جرایم قابل گذشت تبدیل گردید و مجازات آنها نسبت به قبل از اصلاحات، به نصف تفلیل یافت.

مواد 160 و 161 قانون آیین دادرسی مدنی، در مورد دعوای مزاحمت چنین مقرر میکند :

ماده 160 : دعوای مزاحمت عبارت است از: دعوایی که به موجب آن متصرف مال غیرمنقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می‌نماید که نسبت به متصرفات او مزاحم است، بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد.

ماده 161 : در دعاوی تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت، خواهان باید ثابت نماید که موضوع دعوا حسب مورد قبل از خارج شدن ملک از تصرف وی و یا قبل از ممانعت و یا مزاحمت در تصرف و یا مورد استفاده او بوده و بدون رضایت او و یا به غیر وسیله قانونی از تصرف وی خارج شده است.

نحوه اثبات دعوای مزاحمت ملکی کیفری

همانگونه که در مواد مورد نظر مشاهده میشود وقتی دعوای مزاحمت ملکی کیفری در دادگاه مطرح میشود شاکی باید به اثبات این نکات بپردازد:

الف) ملک قبل از ایجاد مزاحمت ، در اختیار وی بوده است.

ب) مزاحم ، بدون رضایت وی وارد ملک شده و یا ایجاد مزاحمت کرده است.

پ) مزاحمت فرد ، غیر قانونی بوده است.

ت) مزاحم با برنامه ریزی قبلی و از روی عمد مبادرت به ایجاد مزاحمت نموده است.

ج) شاکی باید سند مالکیت در اختیار داشته باشد .

د) ایجاد مزاحمت ملکی به تازگی اتفاق افتاده و مربوط به اقدامات گذشته نباشد.

 شکایت در رفع مزاحمت ملکی کیفری

برای شروع شکایت اینگونه عمل کنید :

  1. مدارک شناسایی و اسناد مالکیت و سایر اسناد مثبته را در اختیار داشته باشید.
  2. اگر شماره ثنا ندارید حتماً نسبت به ثبت نام آنلاین و یا مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک برای اخذ آن اقدام نمایید.
  3. به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
  4. شکایت خود را ثبت کنید
  5. در متن شکایت به دلایل قانونی مجرمیت متصرف اشاره کنید.
  6. مدارک و اسناد را ضمیمه شکایت کنید.
  7. منتظر ابلاغیه مرجع قضایی برای حضور در دادگاه کیفری بمانید .

عمدی و غیر عمدی بودن مزاحمت ملکی

همانطور که گفته شد مزاحمت ملکی کیفری وقتی مطرح میشود که در حقیقت مزاحم ملکی از روی عمد مبادرت به ایجاد مزاحمت نموده باشد. در چنین حالتی مزاحمت ملکی جنبه کیفری پیدا میکند. بنابراین شما باید از طریق شکایت و مراجعه به دادگاه کیفری پرونده شکایت خود را دنبال نمایید.

حتماً به خاطر داشته باشید که به محض ایجاد مزاحمت باید اقدام به طرح دعوا بپردازید. بنابراین نمیتوان به دلیل ایجاد مزاحمت های گذشته اقدام به طرح شکایت نمود.

الزام به رفع مزاحمت ملکی

با طرح شکایت و محکومیت متهم ، مزاحم ملکی موظف است نسبت به رفع مزاحمت اقدام کند. اما اگر وی از انجام این کار خودداری نماید ، شاکی میتواند با توجه به رای صادره از سوی دادگاه چنانچه رفع مزاحمت مستلزم پرداخت هزینه باشد ابتدا آن را انجام دهد و از طریق واحد اجرای احکام ، هزینه های پرداختی را از فرد محکوم دریافت نماید.

انجام این کار مستلزم تقدیم دادخواست نخواهد بود و صرفاً با تنظیم درخواست شاکی، واحد اجرای احکام هزینه های پرداختی وی را از هزینه های فرد محکوم کسر میکند.

اابته اگر فرد محکوم اقدامات بازدارنده انجام میدهد هیچگاه وارد عمل نشوید و ادامه کار را از طریق مامورین انتظامی و واحد اجرای احکام دنبال نمایید.

ارکان جرم مزاحمت

در مورد هر جرم عناصر یا ارکان جرم باید بوقوع بپیوندد تا بگوییم جرم حادث شده است. در مورد مزاحمت ملکی کیفری نیز ارکان تشکیل دهنده جرم عبارتند از:

رکن قانونی

برابر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی اگر فردی با اقدامات خود، موجب مزاحمت ملکی برای دیگران شود، به مجازات حبس محکوم خواهد شد. پس مطابق این ماده ، کلیه فعل و انفعالاتی که موجب مزاحمت برای مالک در مسیر استفاده از ملک شود، قابل مجازات خواهد بود.

عنصر قانونی ، به ‌عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده جرم مزاحمت ملکی کیفری محسوب می‌شود. چنانچه اقدام مرتکب ، این رکن را نداشته باشد، او مجازات نخواهد شد.

رکن مادی

 عنصر مادی جرم مزاحمت ملکی کیفری ، تمامی اقدامات و رفتارهای مرتکب جرم مزاحمت ملکی کیفری را شامل میشود. از جمله ورود به محدوده ملک دیگری و نیز دخل و تصرف و ….

رکن معنوی

این رکن به قصد و برنامه قبلی و یا سوء نیت مرتکب مزاحمت ملکی اشاره مینماید.

مجازات عامل جرم مزاحمت

بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی  و اصلاحات آن ، مجازات مرتکب مزاحمت ملکی کیفری ، حبس از ۱۵ روز تا ۶ ماه خواهد بود. این جرم از جرایم قابل گذشت است. یعنی متهم صرفاً با شکایت شاکی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. همچنین با گذشت یا رضایت او مجازات جرم مزاحمت ملکی متوقف خواهد شد.

از آنجا که جرایم درجه ۷ به‌ طور مستقیم در دادگاه قابل پیگیری هستند. چنانچه فردی علیه ملک شما مرتکب این جرم شده باشد، می‌توانید به‌ طور مستقیم در دادگاه علیه او شکایت کنید. بنابراین رسیدگی مقدماتی به این جرم در دادسرا انجام نخواهد شد. بلکه دادگاه کیفری ۲ تحقیقات مقدماتی را در این زمینه انجام می‌دهد. در صورت احراز مجرمیت متهم و اثبات وقوع جرم در دادگاه ، مرتکب به حبس از ۱۵ روز تا ۶ ماه محکوم می‌شود.

مطلب مفید | تصرف عدوانی کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up