معرفی زمینهای رها شده به ستاد اجرایی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

معرفی زمینهای رها شده به ستاد اجرایی

روند معرفی زمینهای خالی به ستاد اجرایی

روند معرفی زمینهای رها شده به ستاد اجرایی

امروزه زمینها و املاک مختلفی وجود دارد که هیچ گونه صاحب مشخصی ندارد. معرفی ملک و زمین به ستاد اجرایی میتواند سرنوشت زمین و املاک رها شده را معلوم نموده و از دست اندازی آن توسط افراد سودجو جلوگیری نماید. آشنایی با قوانین مربوط به این پرونده ها به درک بهتر احکام صادره کمک می کند . در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

ستاد اجرایی فرمان امام چگونه نهادی است؟

در مورد معرفی زمینهای خالی به ستاد اجرایی، قبل از هر چیز لازم است تا با این ستاد یک آشنایی کلی داشته باشید. این ستاد یکی از سازمان‌ های حکومتی است که جزء سازمان‌های شبه دولتی طبقه بندی می شود. ستاد اجرایی فرمان امام توسط نهاد رهبری نظارت و کنترل می شود.

مطلب مفید | وکیل ستاد اجرایی فرمان امام

به عبارتی دولت فاقد اختیارات لازم برای دخالت در امور مربوط به این ستاد می باشد. تاریخ تشکیل و تاسیس این ستاد به سال ۱۳۶۸ برمی‌گردد. فرمان تشکیل این ستاد توسط امام خمینی صادر شد. امروزه این ستاد یک وظیفه مهم بر عهده دارد. این وظیفه مدیریت تمام اموال و املاکی است که مطابق با قانون اصل ۴۹ قانون اساسی تحت اختیار رهبر قرار دارد. به طور کلی حیطه فعالیت های این سازمان به دو بخش امور خیریه و اقتصادی تقسیم بندی می شود.

آشنایی با اصل ۴۹ قانون اساسی

مبنای اصلی معرفی زمینهای خالی مربوط به قانون اصل ۴۹ قانون اساسی است. بر اساس این قانون،  دولت وظیفه دارد تمام ثروت هایی که از طریق ربا، غصب، رشوه، دزدی، قمار، انواع سوء استفاده ها، معاملات غیر قانونی، تاسیس مکان های فساد و فحشا و… بدست آمده را به تصرف خود در آورد. سپس این املاک را به صاحبان اصلی اموال برگشت دهد.

مطلب مفید | وکیل اصل 49 و مصادره اموال

در برخی موارد به رغم معرفی زمینهای خالی و سایر املاک و اموال، صاحبین اصلی آنها معلوم نیستند. در چنین مواردی اموال به بیت المال داده می شود. به طور کلی اجرای این حکم و احکام مشابه از طریق رسیدگی مراجع قضایی مربوطه، انجام تحقیقات بسیار و با رعایت کامل نکات شرعی از سوی نهادهای مسئول انجام می‌شود.

ستاد اجرایی چگونه به وضعیت املاک و زمینهای رها شده رسیدگی می کند؟

به طور کلی ستاد اجرایی امام در خصوص تمام اموالی که مطابق با قانون اصل ۴۹ قانون اساسی ، حق دخالت و تصرف دارد. این ستاد مدیریت این اموال را بر عهده می گیرد. بنابراین یکی از مراکز اقتصادی قدرتمند در داخل کشور به شمار می رود.

امروزه دارایی های این ستاد بسیار متنوع می‌ باشد و تعداد کثیری از شرکت‌ های حوزه املاک، صنعت، نفت و گاز و… را در بر می گیرد. مطابق با قوانین موجود، تمام درآمد های این ستاد در امور مربوط به بنیاد شهید، جانبازان، مسکن، بهزیستی و موارد مشابه مصرف می شود.

شناسایی و معرفی زمینهای خالی به ستاد اجرایی

معرفی زمینهای رها شده به ستاد اجرایی بدین صورت است که تمام املاک و مستغلاتی که خالی از سکنه هستند و هیچ مالک مشخصی ندارند مورد نظر ستاد اجرایی هستند. از آنجا که ممکن است این املاک مورد سو استفاده های غیر قانونی قرار گیرند لذا با معرفی آنها ، روند شناسایی و تصاحب آنها برابر قانون انجام میگیرد.

روند تملک زمین و املاک بلاصاحب

روند تملک املاک بلاصاحب

روند تملک املاک بلاصاحب

مراحل کلی برای معرفی زمین های خالی به این صورت است که قبل از هر چیز برای شناسایی مالک از روش‌ های مختلفی مانند نصب بنر یا سایر روش های اطلاع رسانی عمومی استفاده می شود.

پس از چندین مرتبه اطلاع رسانی عمومی و ارائه اخطار، در صورتی که برای زمین و سایر املاک هیچ مالک یا ورثه ای پیدا نشد، مراتب به واحد های قضایی منطقه اطلاع رسانی می شود. در نهایت با حکم دادگاه ، زمین و ملک مورد نظر به ستاد اجرایی فرمان امام معرفی خواهد شد. پس از این مرحله تعیین تکلیف برای زمین توسط ستاد اجرایی انجام می شود.

پرونده های مختلف امروزه وجود دارد که مربوط به زمین و سایر املاکی است که صاحبان آنها افرادی هستند که از کشور خارج ساکن هستند. با توجه به قوانین حاکم، ستاد اجرایی فرمان امام همچنین حق تصمیم گیری در مورد این املاک را دارد.

گاهی پس از معرفی زمین خالی، در بررسی ها مشخص میشود مالک آنها افرادی هستند که پیش از خاتمه جنگ از ایران خارج شده اند. در برخی موارد وکیل قانونی یا ورثه ای برای پیگیری پرونده معرفی نمی شود. لذا این اموال به تملک ستاد اجرایی در میاید. در ادامه پس از آنکه مطالبات دولتی از این اموال کسر شد، باقیمانده در یک حساب نگهداری می گردد تا زمانیکه یک وکیل یا ورثه قانونی برای پیگیری مراجعه کند.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام در شهرستان بروجرد جنب بیمارستان تامین اجتماعی تعداد زیادی قطعات کشاورزی وجود دارد که مالکین اکثر آنها فوت کرده اند و یا وراث آنها در محل وجود ندارند چند کشاورز با خریدن سهم های کوچکی از این زمین‌ها از بعضی وراث اقدام به تصرف زمین‌ها کرده و در آنها کشاورزی می‌کنند بعصی از وراث که مراجعه می‌کنند برای تعیین تکلیف زمین با این جمله مواجه می‌شوند که حق کشاورزی را خریده ایم این کشاورزان نه مالک صد در صد زمین هستند و نه کلا مالکین مشخص آیا ستاد اجرایی می‌تواند نسبت به تصرف این زمین‌ها اقدام کند

    پاسخ
    • سلام.
      اگر زمینها بلاصاحب باشد و ستاد اجرایی در جزیان قرار بگیرد ممکن است در مورد تصرف آنها اقدام نماید.

      پاسخ
  • محمدحبیبی
    18 آگوست 2022 11:15

    سلام وقت بخیر بنده یک زمین سنددار از یک نفر در رامسر طی مراحل قانونی خریداری کرده و درحال حاضر سند تک برگ دارم اکنون ستاد ادعا دارد این زمین مال ماست و سندی که شما آن را خریداری کرده اید سند ماده ۱۴۷ بوده آیا ستاد می تواند زمین مرا علی رغم داشتن سند تک برگ باطل کند؟

    پاسخ
    • وکیل املاک
      18 آگوست 2022 14:57

      سلام.
      لطفا با وکیل از طریق واتساپ سایت چت کنید و پاسخ سوال خود را دریافت نمایید.
      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up