نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی

محاسبه مرخصی استحقاقی

محاسبه مرخصی استحقاقی

مفهوم مرخصی در قانون کار چگونه تعریف شده است؟

طبق قانون کار همه کارگران و کارمندان ، استحقاق برخورداری از انواع مرخصی را دارند. هر کدام از این مرخصی ها دارای ویژگی هایی است که تحت شرایط خاص به افراد تعلق میگیرد. یکی از از مهمترین انواع مرخصی، مرخصی استحقاقی است.

در مقاله قصد داریم به نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی اشاره کنیم. در صورت هر گونه ابهام در این زمینه میتوانید از مشاوره رایگان اداره کار بهره مند شوید.

مرخصی به حقی گفته می‌شود که بر اساس آن کارکنان میتوانند در روزهای غیر تعطیل کار خود را ترک کنند. آن مرخصی به رسمیت شناخته می‌ شود که مطابق با قوانین کار باشد. بر اساس قانون کار تمام افراد حق گرفتن مرخصی در شرایط خاص و ضروری را دارند.

مطلب مفید | دلایل اخراج کارگر توسط کارفرما

به این ترتیب مخالفت غیرمنطقی کارفرمایان با درخواست مرخصی کارکنان قانونی نیست. به همین دلیل به همه کارکنان توصیه می شود در مورد انواع مرخصی و نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی و… آگاهی داشت باشند.

آشنایی با نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی

مرخصی استحقاقی به عنوان مرخصی سالانه کارکنان شناخته می‌شود. این مرخصی از جمله مرخصی های با حقوق به شمار می رود. سازمانها سیاست های متفاوتی در مورد اعطای مرخصی استحقاقی میکنند. بنابراین برای اطلاع از وضعیت مرخصی استحقاقی، کارکنان باید به مطالعه قوانین محل کار خود بپردازند.

مطلب مفید | وکیل اداره کار شرق تهران

بیشتر مراکز درمورد نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی از قانون حداقل پرداخت مرخصی سالانه استفاده می کنند. مطابق با این قانون کارکنان ۲.۵ روز از هر ماه را می توانند به عنوان مرخصی در نظر بگیرند. این مقدار در یک سال معادل ۲۶ روز یا ۱۹۲ ساعت می باشد. در هر ماه ۴ جمعه به عنوان روز تعطیل وجود دارند که به این مقدار اضافه می گردد.

نکات مهم در خصوص محاسبه مرخصی استحقاقی

نکات مهمی در خصوص نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی کارکنان بخش های مختلف وجود دارد. از اینرو کارگران و کارفرمایان باید از آن آگاهی داشته باشند.

مرخصی استحقاقی و شرایط آن

مرخصی استحقاقی و شرایط آن

مطابق با ماده ۶۲ از قانون کار روز جمعه به عنوان روز تعطیل هفتگی در نظر گرفته می‌شود که با حقوق است.

کارگران در تمام روزهایی که به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ثبت شده تعطیل هستند. در ضمن یک تعطیلی دیگر در روز ۱۱ اردیبهشت دارند که به عنوان روز کارگر نامگذاری شده است. مطابق با قانون کار، امکان بکارگیری کارگران در این دو روز توسط کارفرمایان وجود ندارد و مطابق با ماده ۶۳ از قانون کار، کارفرمایان موظف اند تمام حقوق، دستمزد و اضافه کاری روز تعطیل را برای آنان در نظر بگیرند.

بر اساس ماده ۶۱ قانون کار، اگر کارکنان و کارفرمایان در خصوص چگونگی استفاده از مرخصی استحقاقی و زمان آن به تفاهم برسند نظر نهایی توسط اداره کار اعلام می‌ شود.

مطابق با ماده ۷۱ قانون کار در صورت بروز شرایطی مانند بازنشستگی، تعطیل شدن کارگاه، فوت یا از کار افتادگی کارگران و کارمندان ، مطالبات باقیمانده در خصوص مرخصی ، به ورثه فرد تعلق می گیرد.

اگر کارکنان از کار خود استعفا دهند یا آن را ترک کنند مطالباتی که در مورد مرخصی های استفاده نشده به آنان تعلق می گیرد نقض شده و حقوقی متوجه آن ها نیست.

آیا امکان ذخیره مرخصی استحقاقی برای کارکنان وجود دارد؟

یکی از نکات مهم در مورد اطلاع از نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی، امکان ذخیره کردن آن است. به طور کلی مدت زمان مرخصی استحقاقی همراه مرخصی هایی که بواسطه تعطیلی روز جمعه در نظر گرفته می شوند، یک ماه می باشد.

چگونگی استفاده از این مرخصی ها مطابق با نظر و همفکری کارفرمایان و کارکنان است. برخی از کارگران دلیلی برای استفاده از مرخصی استحقاقی ندارند. لذا تمایل دارند آن را برای روزهای آتی و فرصتی دیگر ذخیره کنند. آنها به دنبال این هستند که از مرخصی استحقاقی خود در سال آینده استفاده نمایند یا وجوه معادل با آن را از کارفرمایان دریافت کنند.

شرایط ذخیره مرخصی

شرایط ذخیره مرخصی

نکته‌ای که کارکنان باید در مورد نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی بدانند این است که مطابق با ماده ۶۶ قانون کار به منظور تاکید بر سلامتی کارکنان تنها ۹ روز از مرخصی را میتوان ذخیره کارد. بر مبنای این قانون در صورتیکه کارکنان از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکنند فقط 9 روز از مرخصی های استفاده نشده برای مرخصی سال آینده ذخیره می شود.

نکته مهم دیگر اینکه در زمان تکمیل لیست مالیات حقوق ، کارکنان باید به هزینه های پرداخت شده در رابطه با مرخصی ها هم توجه کنند.

آیا نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی در مشاغل عادی و سخت متفاوت است؟

در نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی مشاغل عادی و سخت و زیان‌ آور تفاوت وجود دارد. مطابق با ماده ۶۵ قانون کار، مدت زمانی که به عنوان مرخصی سالیانه برای کارکنان شاغل در مشاغل سخت و زیان‌ آور در نظر گرفته شده است ۵ هفته می باشد.

این یعنی تعداد روزهای مرخصی در ماه در مشاغل سخت و زیان آور تقریباً حدود ۳ روز می باشد.

مطلب مفید | فهرست مشاغل سخت و زیان آور

چگونگی استفاده از این مرخصی هم مانند مرخصی مشاغل عادی با هماهنگی های صورت گرفته بین کارکنان و کارفرمایان تعیین می شود. بهترین حالت این است که کارکنان در فواصل زمانی ۶ ماهه از این مرخصی استفاده کنند. این مسئله در ماده ۶۵ از قانون کار نیز ذکر شده و از کارکنان خواسته می‌شود که حتی الامکان از مرخصی خود در دو نوبت استفاده کنند.

سخن پایانی

مرخصی های مختلفی برای کارکنان در مراکز دولتی و خصوصی در نظر گرفته شده است. آشنایی با انواع مرخصی ها، تعداد روزهایی که افراد می‌ توانند از این مرخصی استفاده کنند و چگونگی بهره مندی از آن ها، از مهم ترین دغدغه‌ های کارگران و کارمندان است. نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی به عنوان یکی از اصلی ترین مرخصی های کارکنان بخش های مختلف بسیار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.