نمونه رای اصلاح سند و نکات مهم آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه رای اصلاح سند و نکات مهم آن

سند رسمی و امکان اصلاح و ابطال آن

سند رسمی و امکان اصلاح و ابطال آن

آشنایی با نکات مهم مربوط به اصلاح سند

زمانی که از ابطال یا اصلاح سند صحبت می‌کنیم، باید این موضوع و احکام آن را در حقوق ثبت جست‌وجو کنیم. در این مقاله قصد داریم به نکات کلیدی اصلاح سند، شرایط و مدارک مورد نیاز اصلاح سند و همچنین مرجع صالح رسیدگی‌کننده به این امر بپردازیم. در پایان هم یک نمونه رای اصلاح سند ارائه می‌دهیم تا با جوانب مختلف موضوع آشنا شوید . برای سؤالات و مشکلات احتمالی خود پاسخ مناسبی بیابید. پس تا پایان این گفتار همراه ما باشید.

منظور از اصلاح سند

اسناد رسمی برخلاف اسناد عادی قابلیت انکار و تردید ندارند. به بیان اهالی حقوق، اصل بر اعتبار این‌ اسناد است. اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که به اعتبار و قوت سند لطمه‌ای وارد شود. این خدشه آثار گوناگونی را به وجود می‌آورد.

مطلب مفید | رسیدگی به اشتباهات و اختلافات ثبتی

گاهی ممکن است این آثار به حدی مهم و اساسی باشند که سند را باطل کنند و گاهی هم ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشند و صرفاً مقدمات اصلاح سند را فراهم کنند. در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که امکان اصلاح سند را فراهم می‌آورند.

موارد اصلاح سند که از طریق دادگاه قابل ‌پیگیری است

در مواردی ممکن است در عملیات تفکیکی اشتباهی رخ دهد و این موارد در دفتر و سند ثبتی هم به همین طریق وارد شود. اگر این اشتباه مخل حقوق اشخاص باشد، اشخاص می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و اصلاح آن را از دادگاه مطالبه کنند. اگر این اشتباه مخل حقوق دیگر اشخاص نباشد، قابلیت طرح در دادگاه را ندارد و هیئت نظارت ثبت، مرجع صالح رسیدگی‌کننده به این امر خواهد بود.

مطلب مفید | نمونه دادخواست ابطال سند مالکیت معارض

برای نمونه، ممکن است حریم ملک با حریم مشاعات یا خیابان تعارض داشته باشد. در این مورد باید در مهلت معین 2 ماهه از تاریخ اخطاریه اداره ثبت، شخص مالک دادخواست اصلاح سند خود را به دادگاه تقدیم کند. همچنین می‌توان برای هر گونه تفکیک اراضی و ملکی که در دفتر ثبت، ثبت شده و مخل حقوق دیگران است، به دادگاه مراجعه کرد.

این موارد اصلاح سند از پیچیدگی‌ها و جوانب فنی سخت‌تری برخوردار هستند؛ لذا شایسته است با وکلا و مشاورین مجرب و متخصص مشورت کنید. مؤسسه حقوقی ملکی اداری با ارائه خدمات حقوقی فنی و باکیفیت توسط وکلا متخصص آماده راهنمایی شما عزیزان است.

 موارد اصلاح سند رسمی بدون نیاز به دادگاه رفتن

موارد اصلاح سند رسمی بدون نیاز به دادگاه رفتن

موارد اصلاح سند بدون حکم دادگاه

در برخی موارد مانند تقسیم اراضی، حفظ منابع طبیعی و وقف، سازمان ثبت با درخواست برخی از مراجع دیگر بدون حکم دادگاه اقدام به اصلاح اسناد می‌کند. همچنین اگر ملکی خریداری شود و دارای مساحت اضافی باشد، خریدار می‌تواند با پرداخت مساحت اضافه اقدام به اصلاح سند کند. در مواردی ممکن است ایراداتی به سند وارد شود و این ایرادات موجب خدشه‌دار شدن حقوق اشخاص نشود، در این حالت نیز هیئت نظارت بر اساس ماده 25 قانون ثبت اختیار اصلاح سند را دارد. در ادامه مقاله به بررسی یک نمونه رای اصلاح سند می‌پردازیم.

اصلاح اشتباه چاپی

اشتباه تایپی یا چاپی یکی از ایراداتی است که به ‌ظاهر سند رسمی وارد می‌شود. همان ‌طور که گفته شد، اگر ایراد واقع شده به حقوق اشخاص خللی وارد نکند، بدون حکم دادگاه قابل اصلاح است. تعداد کمی از اسناد چاپ شده دارای ایراد تایپی هستند؛ زیرا این مراحل به ‌صورت کامپیوتری و دقیق صورت می‌گیرند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، شخص می‌تواند به اداره ثبت مراجعه کرده و دادخواستی مبتنی بر اصلاح سند به اداره مذبور تقدیم کند. در این صورت، اصلاح سند بدون نیاز به‌ حکم دادگاه انجام می‌شود.

ممکن است این سؤال مطرح شود که اشتباه در سند خودرو یا موتورسیکلت چه تفاوتی با بقیه اسناد دارد؟ در پاسخ باید گفت که تفاوتی در نوع مال اعم از منقول و غیر منقول وجود ندارد. اگر یک سند دچار ایراداتی شود، امکان اصلاح و در موارد حاد بطلان آن وجود دارد.

نمونه رای اصلاح سند و مرجع صالح رسیدگی‌کننده

خانم م.ق به وکالت از آقای م.ا دادخواستی نسبت به اداره ثبت اسناد و آقای م.ک (مالک ملک مجاور) برای اصلاح سند رسمی مالکیت ملکی به شماره ثبتی … و آدرس … تقدیم دادگاه عمومی کرده است. طی این دادخواست تشریح شده است که موکل مالک سه دانگ دفترخانه شماره … از پلاک ثبتی … فرعی از باقیمانده … اصلی بخش یک نهاوند بوده و مادرش نیز مالک سه دانگ دیگر است که با وفات مادر، شخص موکل مالک 2 دانگ سهم مادر شده و همچنین با خرید 1 دانگ سهم خواهر، مالک کل 6 دانگ شده است.

عمارت نامبرده تقریباً 280 متر مربع است، ولیکن در سند رسمی مالکیت 260 متر مربع درج شده است. شخص موکل موضوع را در هیئت نظارت ثبت پیگیری کرد، اما اداره ثبت پاسخ داده است که به علت وجود معارض باید در دادگاه صالح رسیدگی به عمل آید. عمارت باید از ضلع غربی اصلاح شود. آقای م.ک مالک 2 دانگ ملک مجاور است و با اصلاح سند شخص موکل موافق نیست و اجازه اصلاح سند را نمی‌دهد. شعبه 4 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان پس از رسیدگی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر کرد.

حکم دادگاه در رابطه با اصلاح سند

حکم دادگاه در رابطه با اصلاح سند

رأی صادر شده در مورد اعتراض به رأی اصلاح سند

وکیل خواهان نسبت به رأی صادره اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده است که شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر به شرح دادنامه شماره 299 – 1394/3/19 قرار عدم صلاحیت به شایستگی هیئت نظارت ثبت را صادر کرده و در توجیه رأی خود استدلال کرده است که تقاضای شخص خواهان اصلاح سند در قسمت مساحت سند و تغییر مساحت از 260 به 280 متر مربع است.

وکیل خواهان اظهار کرده است که اداره ثبت دچار اشتباه شده و 280 متر را 260 متر ثبت کرده است. لذا تقاضای اصلاح سند را دارد و حسب ماده 25 قانون ثبت و بند 6 حل مشکل با هیئت نظارت مستقر در اداره ثبت است. این در حالی است که دادگاه تجدید نظر با توجه ‌به مراتب، قرار عدم صلاحیت به شایستگی رسیدگی هیئت نظارت را صادر و اعلام کرده است.

با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده بر اساس ماده 28 قانون آئین دادرسی مدنی به دیوان عالی کشور ارسال شده است. هیئت رسیدگی‌کننده دیوان در تاریخ مزبور تشکیل جلسه داده و بعد از قرائت گزارش ممیز و مشاهده مدارک و اسناد رأی را صادر کرده است.

نمونه رای اصلاح سند

با توجه ‌به بند 6 ماده 25 قانون ثبت، درخواست آقای م. الف. مبنی بر اصلاح سند مالکیت پلاک … فرعی از … اصلی بخش … به دلیل داشتن معارض عدم موافقت مالک ملک مجاور آقای م. ک. قابل طرح در هیئت نظارت دیوان عدالت اداری نیست؛ لذا قرار عدم صلاحیت شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر که به شایستگی هیئت نظارت مستقر در اداره ثبت صادر شده است، مورد تأیید نیست و پرونده اعاده می‌گردد.

شعبه 11 دیوان عالی کشور – رئیس و مستشار و عضو معاون

نتیجه‌گیری

اسناد مالکیت یکی از مواردی بوده که از حساسیت‌های مالی و قانونی زیادی برخوردار است. از این رو، لازم است که تمام مشخصات مندرج در آن به دقت بررسی شود و در صورت هرگونه مغایرت با واقعیت، مراتب لازم به اطلاع مراجع رسیدگی‌کننده برسید. در این راستا، آشنایی با فرایند اصلاح سند و نمونه رای اصلاح سند می‌تواند دید خوبی برای طی کردن این مسیر فراهم سازد. بهره‌گیری از خدمات و مشاوره‌های مؤسسه‌های حقوقی معتبر مانند مجموعه ملکی اداری نیز کمک بسیاری به متقاضیان این امر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.