اعتراض ثالث اجرایی و نحوه رسیدگی به آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

اعتراض ثالث اجرایی و نحوه رسیدگی به آن

ورود نفر سوم به یک دعاوی حقوقی و ادعای داشتن حق‌ و حقوق

ورود نفر سوم به یک دعاوی حقوقی و ادعای داشتن حق‌ و حقوق

آشنایی با اعتراض ثالث اجرایی

دعوای اعتراض ثالث اجرایی یکی از دعاوی حقوقی بوده که ممکن است برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد. زمانی چنین دادخواستی به دادگاه‌های کشور ارائه می‌شود که فرد سومی نسبت به یک دعاوی حقوقی ادعایی داشته باشد. بدین صورت می‌تواند با ارائه یک دعاوی اعتراض ثالث نسبت به دریافت حق‌وحقوق خود اقدام کند؛ اما آنچه که در این مورد اهمیت دارد نحوه ارائه، شرایط و قوانین آن است.

مطلب مفید | اعتراض ثالث اصلی و طاری

از آن جایی که بسیاری از افراد هنوز هم به‌صورت کامل با دعاوی و دادخواست‌های حقوقی آشنایی کامل ندارند، ما در این مطلب سعی کرده‌ایم تمامی آن چیزی که در خصوص اعتراض ثالث از نوع اجرایی باید بدانید را به شما بازگو کنیم.

اعتراض ثالث اجرایی چیست؟

به‌صورت معمول در یک دعاوی حقوقی دو طرف وجود دارند. به این دو طرف خواهان و خوانده گفته می‌شود. آرای حقوقی جاری در دادگاه‌ها نیز نشان‌دهنده وجود دو طرف، یعنی خواهان و خوانده است؛ اما در پاره‌ای از مواقع ممکن است نفر سوم و ثالثی نیز به این جمع اضافه شود و دادخواستی ارائه کند. درصورتی‌که رأی دادگاه به هر شکلی به حق‌وحقوق نفر سوم و ثالث خللی وارد کند، چنین فردی می‌تواند با ارائه اعتراض ثالث اجرایی، نسبت به دریافت حق‌وحقوق خود، اقدام کند.

مطلب مفید | توقیف عملیات اجرایی ثبت

از جمله مواردی که قانون به فرد ثالث اجاره ورود به یک دعاوی حقوقی را می‌دهد، زمانی است که یک مال منقول و یا غیرمنقول، مورد توقیف قرار بگیرد. در چنین شرایطی نفر سوم که جزو دو طرف دعوای نیست، می‌تواند با ارائه اسناد محکمه‌پسند مانند سند مالکیت، نسبت به مال توقیف شده، دادخواستی را ارائه کند. درصورتی‌که شرایط لازم و کافی وجود داشته باشد، با نظر قاضی، امکان رفع توقیف مال وجود دارد.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد آن است که اعتراض ثالث اجرایی، اعتراض به رأی صادر شده از دادگاه نیست. بسیاری از افراد این اعتراض را با اعتراض شخص ثالث طبق ماده 420 قانون دادرسی اشتباه می‌گیرند. اعتراض شخص ثالث به رأی صادر شده از سوی دادگاه است؛ درحالی‌که اعتراض ثالث از نوع اجرایی در خلال رسیدگی و قبل از صادر شدن رأی نیز امکان مطرح‌شدن دارد.

دادگاه صادرکننده رأی بدوی، دادگاه اصلح اعتراض ثالث اجرایی

دادگاه صادرکننده رأی بدوی، دادگاه اصلح اعتراض ثالث اجرایی

ارائه دادخواست به دادگاه صالح

دادگاه اصلح برای رسیدگی به چنین دادخواستی، دادگاهی بوده که رأی بدوی در آن صادر شده است. به بیان دیگر، دادگاهی که جاری‌شدن حکم در معیت آن صورت خواهد پذیرفت. درصورتی‌که نسبت به دعاوی موردنظر، تجدیدنظرخواهی نیز صورت‌گرفته باشد، باز هم باید به دادگاهی که رأی بدوی در آن صادر شده، رجوع شود. به یاد داشته باشید ارائه دادخواست اعتراض ثالث اجرایی به دادگاه صالح، تنها در صورتی مورد قبول واقع خواهد شد که فرد تمامی شرایط لازم برای ارائه دادخواست را رعایت کرده باشد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که اطلاعی در خصوص نحوه تنظیم و یا شرایط چنین دادخواستی ندارید، می‌توانید از خدمات گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری استفاده کنید. این شرکت حقوقی باتکیه‌بر سابقه درخشان خود در امر ارائه خدمات حقوقی، کیفری، ملکی، خانوادگی و… آماده یاری رساندن به‌تمامی اقشار جامعه است.

ارائه اسناد محکمه‌پسند و قوی برای ارائه دادخواست به دادگاه

شرایط لازم برای ارائه دادخواست

همان‌طور که بیان شد اعتراض ثالث از نوع اجرایی، اعتراض برای برداشتن توقیف از مال منقول و یا غیرمنقولی است که فرد ثالث ادعای مالکیت و یا حقی بر آن دارد. درصورتی‌که فرد شرایط لازم و اسناد محکمی برای چنین درخواستی داشته باشد، این راه یکی از بهترین راه‌ها برای رفع توقیف مال شناخته می‌شود. از مهم‌ترین شرایط برای ارائه دادخواست اعتراض ثالث اجرایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد ثالثی نسبت به مال توقیف شده، ادعای حق کرده و این ادعا باتکیه‌بر مستندات محکم و قابل‌ارائه باشد.
  • تاریخ سند رسمی ارائه شده از سوی شخص ثالث، پیش از تاریخ توقیف مال باشد.

اگر این شرایط وجود نداشته باشد، فرایند توقیف مال همچنان ادامه پیدا می‌کند. در چنین شرایطی فرد سوم می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست خودش را ارائه کند. حال دادگاه بر اساس ماده 147 قانون اجرای احکام، تمامی مستندات و دلایل فرد ثالث را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر این اسناد و مستندات محکمه‌پسند باشند، مال رفع توقیف خواهد شد.

تنظیم دادخواست اعتراض ثالث اجرایی

تنظیم دادخواست اعتراض ثالث اجرایی

نحوه ارائه دادخواست به دادگاه

فرد ثالث مدعی بر حق، باید رونوشت تمامی مدارک و مستندات خود را به همراه دادخواست، به تعداد تمامی خوانندگان به‌اضافه یک نسخه دیگر، به دادگاه تقدیم کند. لازم به ذکر است که طبق ماده 147 قانون اجرای احکام، رسیدگی به شکایت فرد ثالث بدون برگزاری تشریفات آیین دادرسی مدنی بوده و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجه و یا هزینه دادرسی نیست.

بااین‌وجود، ارائه دادخواست ضروری است. به یاد داشته باشید در ارائه دادخواست، موضوع باید اعتراض ثالث اجرایی عنوان شود. همچنین این دادخواست باید به طرفین، یعنی خواهان و خوانده دعاوی مطرح شود. به بیان دیگر، خواهان در چنین دادخواست، فرد ثالثی است که نسبت به مال توقیف شده، ادعای حق و حقوقی دارد. حال دادگاه اصلح رسیدگی به این دادخواست را آغاز خواهد کرد.

بدین صورت مفاد شکایت به خواهان و خوانده دعاوی اصلی ابلاغ شده و دادگاه به‌تمامی دلایل ارائه شده از سوی فرد ثالث به هر صورتی که صلاح باشد، رسیدگی خواهد کرد. درصورتی‌که دلایل شکایت از نظر دادگاه، مورد قبول واقع شود، عملیات اجرایی توقیف متوقف شده تا تکلیف نهایی روشن شود.

دریافت مشاوره حقوقی برای ارائه دادخواست

یکی از مهم‌ترین مراحلی که جهت ارائه اعتراض ثالث اجرایی باید طی شود، تکمیل و ارائه دادخواست است. در چنین دادخواستی نیاز است تا اطلاعات دقیق و مهمی وارد شده و خواسته‌ها و دلایل و منضمات به همراه متن دادخواست به دادگاه تقدیم شود. از سوی دیگر، آشنایی داشتن با مراحل ثبت و پیگیری چنین دادخواستی، از دیگر چالش‌هایی است که پیش روی افراد قرار دارد.

درصورتی‌که شما هم علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چنین اعتراضی هستید، می‌توانید از خدمات متنوع و گسترده گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری بهره‌مند شوید. گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری متشکل از تیم حقوق‌دانان و وکلایی بسیار خوشنام و حرفه‌ای است. به کمک این گروه قادر خواهید بود تا تمامی پرونده‌های خودتان را به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن پیش برده و بهترین نتایج را دریافت کنید.

نتیجه‌گیری

فرض کنید فرد ثالث نسبت به یک دعاوی حقوقی میان دو طرف خواهان و خوانده ادعای حق و حقوقی کند. در این صورت می‌تواند با ارائه دادخواست دعاوی اعتراض ثالث از نوع اجرایی، نسبت به دریافت حق‌وحقوق خود اقدام کند. در چنین شرایطی فرد ثالث نسبت به مال توقیف شده از سوی دادگاه ادعای مالکیت میکند. او می‌تواند در زمان رسیدگی به پرونده، اعتراض خود را وارد کند.

اگر ادعای فرد ثالث دارای شرایط لازم، مانند دلائل و مستندات محکمه‌پسند باشد، بسیار عالی خواهد بود. زیرا بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی و همچنین پرداخت وجه دادرسی، روند توقیف مال آغاز خواهد شد. دادگاهی که رأی بدوی در آن صادر شده است، به‌عنوان دادگاه صالح رسیدگی به اعتراض ثالث اجرایی شناخته می‌شود. دادگاه تا مشخص‌شدن تکلیف نهایی، فرایند اجرایی مال توقیف شده را متوقف خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up