بیمه بیکاری و مراحل و شرایط دریافت بیمه بیکاری

کاربر گرامی :
1. برای دریافت پاسخ سوالات خود میتوانید پیامک خود را به شماره 09379219890 ارسال و پاسخ کوتاه دریافت کنید.
2. در صورت نیاز به وکیل یا انجام مشاوره حقوقی (با پرداخت هزینه) ، از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره فوق به صورت تلفنی تماس بگیرید.

بیمه بیکاری و پاسخ به 20 پرسش متداول

20 پرسش متداول درباره بیمه بیکاری

پرسشهای متداول در مورد بیمه بیکاری

بسیاری از افراد شاغل به دلایل مختلف مانند تعدیل نیرو و یا حوادث طبیعی و دیگر موارد ممکن است کار خود را از دست بدهند. این افراد به طور معمول، از نظر مالی تحت فشار قرار خواهند گرفت. یکی از راه های کمک معیشتی استفاده از بیمه بیکاری است.

در این مقاله به بررسی قوانین مربوط به این موضوع، آشنایی با سامانه اینترنتی ثبت درخواست و مزایای آن میپردازیم.در این ارتباط اگر دچار مشکلات جدی هستید با وکیل متخصص کار  و تامین اجتماعی تماس بگیرید.

بیمه بیکاری چیست؟

با توجه به مصوبات قانون بیکاری، به فردی بیکار گفته میشود که بر خلاف میل و اراده شخصی بیکار شده در حالیکه هنوز آماده به کار باشد. بموجب قوانین جدید بیمه بیکاری افراد بیکار به عنوان بیکار موقت شناسایی میشوند که بواسطه حوادثی نظیر زلزله، جنگ،‌ سیل و آتش سوزی بیکار شده باشند.

مطلب مفید | ماده 6 قانون بیمه بیکاری

این افراد امکان بهره مندی از بیمه بیکاری را خواهند داشت. ضمناً افرادیکه بواسطه استعفاء و یا ترک شغل بیکار هستند، مشمول دریافت این بیمه نخواهند بود.

چه کسانی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند؟

مشمولین بیمه بیکاری

مشمولین بیمه بیکاری

افرادی که قصد دارند تا برای دریافت این بیمه اقدام کنند، بهتر است در ابتدا در خصوص شرایط دریافت آن اطلاعات داشته باشند، و بررسی کنند که آیا جزء مشمولین دریافت این بیمه هستند یا خیر. شرایط احراز بیمه بیکاری عبارتند از:

  • متقاضی بیمه بیکاری جزء مشمولین قوانین کار و تامین اجتماعی باشد.
  • دارای تابعیت ایران باشد.
  • از کار افتاده کلی یا بازنشسته مستمری بگیر نباشند.
  • بیمه شده اختیاری تامین اجتماعی مانند مشاغل آزاد نباشد.
  • حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

افراد چه مدت فرصت دارند تا بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهند؟

افرادی که کار خود را به شکل غیر ارادی ازدست میدهند، باید حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ شروع بیکاری مراتب را به اداره کار محل سکونت خود اطلاع دهند. به این ترتیب آمادگی کامل خود را به منظور اشتغال در یک کار مشابه و یا حوزه تخصصی کاری اعلام کنند. در شرایطی که متقاضیان نتوانند طی این مدت موضوع را اطلاع دهند، در صورت داشتن عذر موجه که به تایید هیئت حل اختلاف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده باشد؛ از مهلت قانونی ۳ ماهه برای اعلام وضعیت خود برخوردار خواهند بود.

دریافت بیمه بیکاری چه مزایایی برای افراد دارد؟

دریافت این بیمه برای افراد واجد شرایط مزایای زیر را به همراه دارد:

  • افراد واجد شرایط ، مقرری ماهانه دریافت میکنند. این مقرری در بازه زمانی دو ماهه و توسط تامین اجتماعی واریز میشود.
  • در این حالت سابقه خدماتی افراد بیکار واحد شرایط در نظر گرفته خواهد شد. این مدت به سنوات بیمه ای فرد افزوده میشود.
  • دفترچه بیمه تامین اجتماعی افراد واجد شرایط بیمه بیکاری، بصورت ماهانه تمدید خواهد شد.
  • مدت زمانیکه افراد از مقرری بیمه بیکاری استفاده میکنند، بخشی از سوابق کاری فرد محاسبه میشود. ضمن اینکه بازنشستگی یا از کار افتادگی هم به آن تعلق خواهد گرفت.

آشنایی با سامانه بیمه بیکاری

امروزه وزارت کار و رفاه اجتماعی برای رفاه حال مردم تمهیداتی را فراهم کرده است. بر این اساس بسیاری از امور بیمه ای بصورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام میشود. این وزارتخانه برای دسترسی ساده تر مردم به منظور ثبت درخواستها برای دریافت بیمه بیکاری، سامانه bimebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی کرده است.

سامانه بیمه بیکاری

سامانه بیمه بیکاری

افرادیکه متقاضی دریافت این بیمه هستند، میتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی مورد نظر بصورت غیر حضوری و به کمک یک گوشی موبایل یا کامپیوتر، تقاضای خود را ثبت کنند. تمام درخواستهای ثبت شده در این سامانه اینترنتی بررسی شده و بیمه به افرادی که جزء مشمولین دریافت آن هستند، تعلق خواهد گرفت.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

مدارک لازم برای ببیمه بیکاری

مدارک لازم برای ببیمه بیکاری

برای تشکیل پرونده بیمه برای افراد متقاضی، ارائه مدارک زیر ضروری می‌باشد:

  • قرارداد کار سال آخر
  • مدرک فنی و حرفه ای یا مدرک تحصیلی
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • گواهی کار که توسط شرکت صادر میشود.
  • کارت پایان خدمت
  • صفحه نخست دفترچه بیمه
  • عکس پرسنلی

متقاضیان موظفند تمام مدارک فوق را به صورت اصل و کپی ارائه دهند. البته در مورد صفحه نخست دفترچه بیمه تنها ارائه یک کپی از آن کافی است.

مراحل لازم برای دریافت بیمه بیکاری

مطابق با قانون جدید ، متقاضیان بیمه بیکاری، اعم از کارگران و کارمندان که بواسطه از دست دادن شغل خود مشمول دریافت این بیمه هستند، برای ثبت درخواست خود نیازی به مراجعه حضوری ندارند. و تنها ثبت درخواست در سامانه مخصوص کافی است. متقاضیان فرمهای مخصوص را تکمیل نموده و پس از دریافت کد رهگیری میتوانند وضعیت پرونده خود را بررسی کنند.

  • لازمه ورود به سامانه و سپری نمودن مراحل ثبت درخواست، احراز هویت میباشد. برای این کار متقاضیان لازم است تا به یکی از دفاتر پیشخوان دولت محل سکونت خود مراجعه کرده و پس از ارائه کارت پایان خدمت و کارت ملی، نام کاربری و گذرواژه معتبر دریافت کنند.
  • پس از این مرحله و ورود به سامانه اینترنتی جامع روابط کار به نشانی https://prkar.mcls.gov.ir در ابتدا ثبت نام میکنند. ثبت درخواست در یک سامانه جدا و پس از ثبت نام در این سایت امکان پذیر است.
  • سایتmcls.gov.ir هم برای ثبت درخواست بیمه بیکاری است. پس از ثبت درخواست، تعهد نامه ای برای کاربر نمایش داده میشود که فرد باید موافقت کند.
  • کاربران در مرحله بعدی از ثبت درخواست، اطلاعات لازم را وارد میکنند و مراحل با ثبت نهایی به اتمام میرسد. تعیین مبلغ بیمه هم متناسب با شرایط فرد متقاضی خواهد بود

در پایان پرونده افراد متقاضی بررسی خواهد شد .در شرایطی که افراد واجد شرایط لازم برای دریافت این بیمه باشند، به شماره متقاضیان یک پیامک ارسال میشود. آنها با مراجعه به سامانه بیکاری میتوانند شماره حساب یکی از بانکهای رفاه، ملی، ملت، سپه، تجارت و صادرات را ثبت نمایند تا پرداخت برای متقاضیان واجد شرایط انجام شود.

مطلب مفید | وکیل اداره کار کرج

مشاوره با وکیل کار و بیمه تامین اجتماعی

بیمه بیکاری یکی از راه های کمک معیشتی به افرادی است که به صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده اند. در حال حاضر ثبت تقاضا برای دریافت این بیمه به صورت آنلاین انجام میشود. لذا افراد میتوانند نتیجه را به صورت غیر حضوری پیگیری کنند. در صورتی که در ارتباط با بیمه بیکاری قصد طرح دعوا دارید با وکیل و کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره بیمه بی کاری

1- آیا مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه محسوب می شود ؟

بله – این مدت جز سوابق بیمه شده از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهد‌ شد.


2- تعلق مقرری بیمه بیکاری به کارگرانی که فصلی بوده و یا قرارداد کار موقت دارند چگونه است؟

اطلاق بیکاری خارج از میل و اراده به بیکاری ناشی از اتمام پروژه و یا بیکاری حدفاصل دو فصل کار با قانون بیمه بیکاری انطباق ندارد.


3- بیکار از نظر قانون چه کسی است ؟

بیکار بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد.


4- آیا در مدتی که کارگران از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند مشمول مزایای رفاهی حین اشتغال مانند عائله مندی، بن کارگری و غیره نیز می باشند؟

نظر به اینکه در زمان استفاده از مقرری ، کارگران فاقد رابطه کاری و مزدی با کارفرما می باشند به این لحاظ کارفرما تکلیفی نسبت به پرداخت مزایای رفاهی که در زمان اشتغال به کارگران پرداخت می کند مانند کمک هزینه های مسکن، عائله‌مندی و بن کارگری ندارد.


5- آیا افراد مسن مشمول قانون کار که دارای 55 سال سن و بیشتر می‌باشند مادامی که مشغول به کار نشده‌اند می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند ؟

بله – این افراد تا رسیدن به سن‌بازنشستگی می توانند تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

مطلب مفید | وکیل بیمه بیکاری در تهران

6- وضعیت کارگرانی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به شغل یا مشاغلی گمارده می‌شوند که میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری‌ متعلقه کمتر باشد چگونه می باشد ؟

مابه‌التفاوت دریافتی بیمه شده از حساب صندوق بیمه بی کاری پرداخت خواهد شد.


7- جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری چقدر می باشد ؟

این مدت برای مجردین حداکثر(36) ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر (50) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه می باشد.


8- مقرری بیمه بی کاری از چه روزی پرداخت می شود ؟

مقرری بیمه بیکاری از روز اول بی کاری قابل پرداخت است.


9- آیا دریافت مقرری بیمه بی کاری مانع از دریافت مستمری جزئی می گردد ؟

خیر مانع نمی‌گردد.


10- میزان مقرری روزانه بیمه شده بی کار چقدر می باشد ؟

معادل (55%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است.

20 پرسش متداول درباره بیمه بیکاری

پرسش های متداول

11- مدت زمان اعلام بی کاری به واحد های کار و امور اجتماعی جهت دریافت بیمه بی کاری چقدر است ؟

بیمه شده مکلف است ظرف (30) روز از تاریخ بی کاری مراتب را اعلام نماید.

مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.


12- آیا کارگری که به دلیلی سهل انگاری و عدم رعایت مقررات کارگاه از کار اخراج شود مشمول دریافت بیمه بی کاری می شود ؟

در صورتی که قصور وی توسط کارفرما اثبات گردد و مراجع حل اختلاف نیز تائید نمایند ، مشمول برقراری مقرری بیمه بیکاری نمی گردد.


13- در صورتی که کارگر دراثنای قرارداد کار اخراج شود آیا مشمول بیمه بیکاری می گردد؟

در صورت صدور رأی مراجع حل اختلاف مبنی بر قطع رابطه کاری و غیر ارادی بودن بی کاری ، مشمول دریافت مقرری بیمه بی کاری می گردد.


14- آیا مدیر عامل شرکت می تواند از مقرری بیمه بی کاری استفاده نماید؟

با توجه به مواد ۱۲۴ و ۱۳۶ قانون تجارت رابطه مدیر عامل با اعضاء شرکت رابطه وکیل و موکل بوده و از مشمول قانون کار خارج می باشد. لذا به دلیل عدم وجود رابطه کارگری و کارفرمایی مشمول مقررات بیمه بی کاری نمی گردد.

مطلب مفید | بهترین وکیل اداره کار

15- چنانچه زن و شوهر به صورت همزمان بیکار شوند ،آیا مقرری بیمه بی کاری به هر دو تعلق می گیرد؟

بله – هر دو از مقرری بیمه بی کاری برخوردار می شوند.


16- آیا تحصیلات و محل اشتغال ارتباطی به بیمه بی کاری کارگر دارد؟

خیر – تاثیری در مبلغ و مدت زمان پرداخت این مقرری ندارد.


17- آدرس سایت جامع روابط کار جهت ثبت بیمه بی کاری چیست ؟

https://prkar.mcls.gov.ir/Login


18- آیا در زمان دریافت مقرری بیمه بی کاری ، می توان نسبت به تمدید دفترچه تامین اجتماعی اقدام کرد؟

بله. شما می توانید با مراجعه به همان شعبه تامین اجتماعی نسبت به تمدید دفترچه و افزایش اعتبار آن اقدام کنید.


19- آیا برای دریافت بیمه بی کاری ، حداقل ۱۰ سال سابقه نیاز است؟

خیر – حتی با شش ماه سابقه و رعایت شرایط و مقررات، مشمول دریافت مقرری ماهانه خواهید بود.


20- چرا به بیمه اختیاری یا خویش فرما، بیمه بی کاری تعلق نمی گیرد؟

چون کارگر و کارفرما یکسان است و اخراج معنایی ندارد.


مطلب مفید | الزام به تنظیم سند رسمی وکالت

بیشتر مطالعه کنید

مشاوره تخصصی
Call Now Button