دعوای انحلال شرکت سهامی و با مسئولیت محدود

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دعوای انحلال شرکت سهامی و با مسئولیت محدود

دعوای انحلال شرکتهای سهامی و با مسئولیت

دعوای انحلال شرکتهای سهامی و با مسئولیت

یکی از دعاوی مطرح برای ذی نفعان شرکتها دعوای انحلال شرکت سهامی و با شرکت با مسئولیت محدود است. اینگونه دعاوی میتواند توسط وکیل شرکت سهامی پیگیری شود. در این مقاله سعی داریم بطور مختصر به تبیین این موضوع بپردازیم.

دلایل انحلال شرکتها چیست؟

همان طور که میدانید هر شرکتی برای موضوع خاصی تاسیس میشود. ثبت شرکت و موسسه اولین دغدغه مدیران شرکت است. طبق آنچه در اساسنامه ذکر شده به فعالیت میپردازد. حال ممکن است موضوع فعالیت شرکت به پایان برسد. یا برابر اساسنامه شرکت برای مدت محدودی تشکیل شده باشد و پس از انقضای مدت منحل گردد.

مطلب مفید | نحوه طرح دعوا علیه شرکت

همچنین گاه برخی شرکای شرکت مایل به همکاری نبوده و قصد خارج شدن از شرکت را دارند. در این مقاله دعوای انحلال شرکت سهامی و با مسئولیت محدود مورد بررسی قرار میگیرد .

دلایل انحلال شرکت های سهامی چیست؟

طبق بند 1 ماده 199 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت یکی از موارد انحلال شرکت سهامی انجام شدن موضوعی است که شرکت برای آن تشکیل شده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد. البته عموما موسسین شرکت های سهامی در حین ثبت شرکت  موضوعاتی بسیار فراتر از آنچه هدف و انگیزه تاسیس شرکت باشد در اساسنامه درج می کنند تا به این بن بست مبتلا نشوند. در مواردی که فعالیت خاصی به عنوان موضوع شرکت در اساسنامه درج شده باشد، با انجام آن موضوع ، شرکت میبایست با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل گردد.

مطلب مفید | دادخواست ابطال صورتجلسه هیدت مدیره

 هر گاه موضوع فعالیت شرکت بعد از تشکیل آن غیر ممکن گردد در این صورت بایستی با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده ، شرکت منحل شود.

انحلال شرکتهای سهامی

انحلال شرکتهای سهامی

همچنین طبق بند 2 ماده 199 قانون فوق الذکر در مواردی ممکن است شرکت برای مدت معین تشکیل و آن مدت منقضی شده باشد و قبل از انقضا، مدت از سوی مجمع عمومی فوق العاده شرکت تمدید گردد.

مطلب مرتبط | مشاوره حقوقی انواع شرکتها

مورد دیگر برابر بند 3 ماده 199 قانون فوق الاشعار حالتی است که شرکت سهامی ورشکسته شود. در این موارد باید احکام ورشکستگی به طوریکه در قانون بدان اشاره شده اجرا گردد.

طبق بند 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، هر موقع مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد امکان انحلال فراهم است. در این موارد مجمع عمومی فوق العاده نیاز به هیچ دلیلی برای انحلال ندارد.

در چه مواردی ذینفعان شرکت سهامی میتوانند دعوای انحلال را مطرح نمایند؟

 اگر شرکت سهامی برای انجام موضوع خاصی تشکیل و آن موضوع انجام شده یا انجام آن موضوع غیر ممکن باشد، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل و آن را منحل می نماید. حال چنانچه مجمع مذکور تشکیل نشود یا رای به انحلال ندهد هر ذینفعی میتواند تقاضای انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد. مگر اینکه مجمع عمومی سهامداران تشکیل و موضوع شرکت را تغییر دهد و پیرامون موضوع فعالیت جدیدی توافق نمایند و این امر را به ثبت برسانند.

دادگاه چه زمانی حکم به انحلال شرکت سهامی خواهد داد؟

دادگاه زمانی حکم به انحلال شرکت خواهد داد که طبق ماده 201 لایحه اصلاحی قانون تجارت هر ذینفعی آن را از دادگاه درخواست نماید. مواردی که هر ذینفع میتواند از دادگاه تقاضای انحلال شرکت را بخواهد شامل موارد زیر میباشد:

الف) چنانچه یکسال پس از به ثبت رسیدن شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن صورت نگرفته باشد و نیز فعالیت های شرکت بیش از یکسال متوقف شده باشد .

ب) در صورتیکه مجمع عمومی سالیانه برای رسیدگی به حسابهای هر یک از سالهای مالی تا ده ماه از تاریخی که در اساسنامه معین شده تشکیل نشده باشد .

ج) در صورتیکه سمت تمام یا بعضی از اعضای هیات مدیره و همچنین سمت مدیر عامل طی مدتی زاید بر شش ماه بلاتصدی مانده باشد .

د) در مورد بندهای یک و دو ماده ۱۹۹ در صورتیکه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام جهت اعلام انحلال شرکت تشکیل نشود و یا رای ‌به انحلال شرکت ندهد.

در سه بند ابتدایی متعاقب درخواست ذینفع از دادگاه برای انحلال ، دادگاه بر مبنای ماده 202 لایحه اصلاحی قانون تجارت به مراجعی در شرکت که طبق قانون و اساسنامه صلاحیت اقدام دارند مهلت مناسبی که نبایستی از شش ماه تجاوز کند میدهد.

مطلب مفید | وکیل شرکتهای تجاری

این اقدام برای آنست که در رفع موجبات انحلال درخواست شده اقدام نمایند . چنانچه ظرف مهلت مقرر اعطا شده به شرکت ، موجبات انحلال رفع نشود دادگاه حکم به انحلال شرکت خواهد داد.

دلایل انحلال شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

تا اینجا دلایل انحلال شرکت های سهامی باختصار بررسی شد .حال به شرکت های با مسئولیت محدود میپردازیم. در برخی مواقع موضوع شرکت به صورتی است که پس از انجام پروژه شرکت، دیگر امکان ادامه فعالیت آن وجود ندارد.

مثلا اگر موضوع شرکت احداث واحدهای تجاری باشد، پس از احداث واحدهای تجاری، شرکت دیگر موضوعی برای ادامه فعالیت ندارد. اما گاه موضوعی که شرکت برای آن تاسیس شده قابلیت اجرا و انجام فعالیت را ندارد. مثلا بعضی مواقع مجوز انجام فعالیت از مرجع صالح صادر نمیگردد .

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

گاه هنگام تاسیس شرکت ، مدت انقضایی برای فعالیت شرکت در نظر میگیرند اما مهلت منقضی میشود. یکی از دلایل انحلال این است که شرکت به سود دهی نمیرسد و ورشکسته میشود.

در مواردی نیز با توجه به ضررهایی که وارد شده نصف سرمایه شرکت از بین میرود . لذا درخواست انحلال توسط یکی از شرکا صورت میپذیرد . همچنین فوت یکی از شرکا می تواند از دلایل انحلال باشد.

انحلال شرکتهای با مسئولیت محدود به چه نحوی است؟

باید دانست انحلال شرکت با مسئولیت محدود به دو طریق است. انحلال اختیاری و انحلال اجباری. در انحلال اختیاری. گزارش انحلال و انتخاب مدیر و یا مدیران تصفیه مطابق با تنظیم نمودن صورتجلسه رسمی و اعلام به اداره ثبت شرکت ها می گردد . سپس در روزنامه رسمی آگهی شده و اشخاص ذینفع بدین وسیله از آن مطلع میشوند. در موارد اجباری، دادگاه حکم انحلال را میدهد. این امر به اطلاع اداره ثبت شرکت ها  رسیده و ثبت میگردد. سپس در روزنامه رسمی آگهی میشود.

نتیجه گیری

بطور کلی برای طرح دعوای انحلال شرکت سهامی و با مسئولیت محدود نیاز به حضور وکیل شرکت سهامی خبره در این زمینه وجود دارد. زیرا طرح دعوای انحلال شرکتها به دلیل مسائل گسترده مالی و همچنین پیچیدگی های بسیار تخصصی ، پرمخاطره خواهد بود. ممکن است اشتباهات ناشی از عدم آگاهی، منجر به اطاله دادرسی و ضررو تاخیر زیاد گردد. لذا مشاوره با وکیل پرونده شرکت سهامی الزامی است.

برای مشاوره با وکیل متخصص دعاوی شرکت در تیم تخصصی ملکی اداری میتوانید با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up