تخلیه مستاجر در ایام کرونا

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

تخلیه مستاجر در ایام کرونا ، گرفتن حکم تخلیه مستاجر

تخلیه ملک در ایام کرونا

5 شرط گرفتن حکم تخلیه مستاجر در دوران کرونا چیست؟

آیا میدانید برای آنکه موفق شوید برای تخلیه ملک اقدام مورد نظرتان را انجام دهید از چه مسیری باید عبور کنید و چه نکاتی را مد نظر قرار دهید؟

در جلسه ستاد مبارزه با کرونا برای اتخاذ سیاست های حمایتی در مورد خانواده هایی که در خانه های استیجاری سکونت دارند تصمیماتی گرفته شد که اجازه میداد مستاجرین برای تمدید قراردادهای اجاره اقدام نمایند. بر اساس مصوبه جلسه هفتاد و دو ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفته شد از تاریخ ابلاغ مصوبه تمامی قراردادهای املاک استیجاری مسکونی که تا پایان سال ۱۴۰۰  قرارداد آنها به پایان میرسد در صورت عدم حصول توافق مالک و درخواست مستاجر برای تمدید،  به صورت خودکار به مدت یک سال  تمدید گردد. البته استثنائات یا شروطی در این زمینه وجود دارد که ستاد آنها را مورد توجه قرار داده است. ما در این مقاله در مورد آن شروط صحبت خواهیم کرد.

حکم تخلیه مستاجر آیا براحتی قبل امکان پذیر است؟

تخلیه مستاجر در ایام کرونا – از اواخر سال 98 با شیوع ویروس کرونا و انتشار بیماری کووید 19 در سراسر کشور مشکلاتی دامنگیر مالکان و مستاجران شد. در ابتدا با این تصور که بیماری ظرف چند ماه از میان خواهد رفت، مشکلات چندان جدی گرفته نشد. اما با انتشار ویروس و سرایت آن در سراسر کشور و اطمینان از اینکه ویروس مورد نظر به این زودی از میان نخواهد  رفت، مشکلات جدی تر شد. لذا مالکان و مستاجران را با دردسرهای فراوان مواجه ساخت.

با شروع تابستان 99 شوراهای حل اختلاف در شهرهای بزرگ نظیر تهران با مراجعات مکرر موجران و مستاجران مواجه شدند. بنابراین دعوای تخلیه مستاجر در ایام کرونا به یکی از دعاوی پر مراجعه در شوراهای حل اختلاف تبدیل شد. در اینجا ما قصد داریم شما را با قانون جدید تخلیه مستاجران  و راه کارها و شرایط گرفتن حکم تخلیه مستاجر آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

مطلب مرتبط | نمونه دادخواست تخلیه مستاجر

وکیل تخلیه مستاجر در دوران کرونا

وکیل تخلیه ملک در ایام کرونا

وکیل تخلیه ملک در ایام کرونا

مطلب مفید | قانون جدید تخلیه مستاجر

بسیاری از مالکان و یا مستاجرین به دلایلی امکان حضور در شورای حل اختلاف برای پیگیری موضوع پرونده تخلیه مستاجر در ایام کرونا را ندارند. لذا توصیه می شود در این موارد با ما تماس بگیرید. وکیل متخصص در این خصوص آماده انجام خدمات مشاوره و یا وکالت پرونده شما خواهد بود. بویژه برای اخذ دستور تخلیه ملک از مقام قضایی وکیل اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

راه حل شورای حل اختلاف در مورد تخلیه مستاجر در ایام کرونا

دعوی موجر و مستاجر و حضور طرفین در شوراهای حل اختلاف مسئولین ذیربط را بر آن داشت روند مراجعه افراد برای تخلیه مستاجر در ایام کرونا را  ساده تر نماید.

در حال حاضر حضور مستاجر برای تمدید قرارداد اجاره اش با موجری که با وی به توافق نرسیده از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف قابل پیگیری است. در این مورد نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نخواهد بود.

فرض کنید مستاجری در شهر تهران مفاد قرارداد خود را دقیقاً اجرا کرده باشد. یعنی کرایه و شارژ ماهیانه را پرداخت نموده است. حال ممکن است موجر با تمدید قرارداد وی مخالفت نماید. در این صورت، مستاجر می تواند مستقیماً به شورای حل اختلاف محل خود مراجعه کند.

در آنجا درخواست دست نویس خود را برای تمدید قرارداد اجاره تقدیم خواهد نمود. سپس با واریز 25 درصد اضافه بر مبلغ ودیعه مسکن سال قبل خود به حساب دادگستری، خود به خود قرارداد اجاره وی تمدید می شود.

مشکل موجر در تخلیه مستاجر در ایام کرونا

پس با این اوصاف، مشکل موجرین در تخلیه مستاجر در ایام کرونا چگونه قابل پیگیری است؟

باید گفت به رغم نکته ای که بیان شد موجر می تواند با تمسک به برخی راه حل ها نسبت به تخلیه ملک خود اقدام نماید. بنابراین اینگونه نیست که در هر شرایطی مستاجر بتواند در ملک استیجاری بماند. و موجر نیز نتواند اقدام مؤثری در این ارتباط انجام دهد. در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تخلیه مستاجر در ایام کرونا

ستاد ملی مقابله کرونا در هفتاد و دومین جلسه خود مصوبه ای را برای حمایت از مستأجران واحدهای مسکونی از تصویب گذراند. در این مصوبه اعلام شد کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آن‌ها به اتمام می‌رسد به مدت یک سال به صورت خودکار تمدید می‌شود.

مصوبه ستاد کرونا برای تخلیه مستاجر

مصوبه ستاد کرونا برای تخلیه مستاجر

این مصوبه البته میزان حداکثری را برای افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن نیز تعیین کرده بود. که برای قراردادهای اجاره در شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلانشهرها تا سقف ۲۰ درصد و دیگر شهرها تا سقف ۱۵ درصد مجاز بود.

توقف اجرای ماده 3 قانون روابط موجر و مستاجر در حال حاضر

در گذشته برابر ماده ۳ قانون روابط موجر و مستأجر به محض اتمام موعد اجاره و با تقاضای موجر دستور تخلیه حداکثر ظرف یک هفته صادر می شد. تا پیش از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بر طبق این ماده عمل می‌شد. اما براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد قراردادهای اجاره یکسال دیگر تمدید شوند. این مصوبه در حال حاضر برای تمام شعب شوراهای حل اختلاف و محاکم قضایی لازم الاجرا است. لذا ماده ۳ قانون روابط موجر و مستأجر با توجه به وضعیت اضطراری کنونی کنار گذاشته شده است.

واریز مبلغ اجاره به حساب صندوق دادگستری

در حال حاضر در کلان‌شهر تهران سقف افزایش مبلغ اجاره فقط ۲۵ درصد اجاره بها و ودیعه نسبت به سال قبل است. این ۲۵ درصد در صورت مراجعه مستاجر به شورای حل اختلاف توسط وی به حساب صندوق دادگستری تودیع می شود. در صورت عدم واریز این مبلغ حکم تخلیه اجرا می‌شود.

شرایط تخلیه ملک در ایام کرونا

شرایط تخلیه ملک در ایام کرونا

شرایط تخلیه مستاجر در ایام کرونا کدامند؟

حال به برخی شرایطی اشاره خواهیم کرد که موجر در آن شرایط قادر است دستور تخلیه مستاجر خود را از شورای حل اختلاف بگیرد.

  • اگر مستاجر در هنگام اختلاف با موجر بر سر موضوع اجاره ملک و مراجعه به شورای حل اختلاف قادر به واریز مبلغ اضافه اجاره بها تا سقف مصوب نباشد ، حکم تخلیه ملک صادر خواهد شد.
  • موجر به دلایلی ملک خود را به صورت رسمی به فروش رسانیده و مدارک آن را نیز ارائه نماید.
  • همچنین ممکن است صاحب ملک یا موجر اعلام نماید نیاز شخصی به خانه خود دارد. یعنی مثلاً خود یا فرزندان ذکور وی نیاز به اسکان داشته باشند. اگر این نیاز شخصی توسط شورای حل اختلاف احراز شود، مستأجر باید خانه را تخلیه کند.
  • شرط دیگر آن است که مستأجر در پایان هر ماه اجاره بها یا شارژ را پرداخت نکرده باشد.
  • علاوه بر این، اگر حضور مستاجر در ملک استیجاری موجب اذیت و آزار دیگران یعنی موجر یا ساکنین را فراهم کرده باشد. یا همسایگان از او شاکی باشند در این صورت امکان گرفتن حکم تخلیه وجود دارد.

در این موارد موجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه و علیه مستأجر دادخواست تنظیم نماید. در صورت احراز این تخلفات توسط شورای حل اختلاف، نسبت به تخلیه مستاجر اقدام خواهد شد.

سقف مبلغ اجاره و ودیعه 

باید دانست در مواردی که میان موجر و مستاجر در مورد مبلغ اضافه بر اجاره و ودیعه اختلافی نباشد سقف آن به میزان توافق آنان بستگی دارد. اما وقتی کار به شکایت یا حضور در شورای حل اختلاف می رسد میزان مجاز اضافه ودیعه همان درصدهایی است که به آن اشاره شد.

مدت زمان رسیدگی به پرونده تخلیه مستاجر 

ممکن است برای پیگیری تخلیه موجر به مستأجری در شهر تهران بگوید خانه را خالی کن و با او برای تمدید قرارداد به توافق نرسد. در این صورت مستاجر می تواند مستقیماً به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در آنجا برگه دست نویسی را مبنی بر تقاضای تمدید اجاره به شورا تقدیم می کند. سپس ۲۵ درصد افزایش اجاره را به حساب قوه قضاییه واریز می کند. اگر موجر شکایتی با توجه به شرایط مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نداشته باشد. یا دلیلی برای تخلیه ارائه نکند. قرارداد اجاره در همان روز تمدید خواهد شد.

در این خصوص، مخالفت موجری که دلیل کافی برای جلوگیری از این اقدام ندارد، تاثیری در اجرای قانون نخواهد داشت. اما اگر دلایل موجر قانع کننده باشد حتی اگر مستاجر پول ودیعه را نیز به حساب قوه قضاییه واریز کرده باشد وجه به وی مسترد و حکم تخلیه صادر می شود.

32 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با عرض سلام بنده یک مسکن مهر دارم که مستاجر داخلشه الان 3 ساله سکونت داره و تخلیه نمیکنه انگار که ارث باباشه الان 3ماهه که اجاره پرداخت نکرده و میگه بلند نمیشم موقعی که میخوای باهاش تمدید کنی مخالفه روو پول پیش یا پوول اجاره بزاره الان با پول پیش 20 میلیون تو خونه نشسته که الان تو شهرمون با پیش 80 تا 100 میلیون اجاره میدن ولی مستاجر از یک طرف حاضر نیست تخلیه کنه از یک طرف دیگه هم حاضر نیست رو پول پیش بزاره فقط مبلغ اجاره رو مقدار کمی میخواد افزایش بده که غیرمنطقیه خاستم ببینم میشه حکم تخلیه مستاجر رو گرفت چون هم خدا رو میخواد هم خرما مرسی

    پاسخ
  • باسلام بنده یک خونه به مبلغ 80میلیون رهن کردم که تاتاریخ 15شهریورمهلت دارم الان تمام زندگیم روفروختم رفتم یه طرح مسکن مهرخریدم الان خونه ای که گرفتم مستاجرتااول برج8قراردادداره.مالک این خونه اومدوپیشنهاددادکه خونه رومیخام صدمیلیون بااجاره یک میلیون بدم وچون درتوانم نبودازش مهلت خاستم تاتخلیه کنم.الان رفته خونه روکرایه داده وبابنگاه دست به یکی کردن وبه من میگن که بایدتخلیه کنی واگرتخلیه نکنی اساسات روبیرون میندازیم.ممنون میشم راهنمایی کنیدکه بایدچکارکنم وبخاطراین تهدیدهابایدبه کجامراجعه کنم؟

    پاسخ
    • وکیل املاک
      6 سپتامبر 2022 07:21

      سلام.
      به شورای حل اختلاف در محل سکونت تون مراجعه کنید. اونها راهنمایی تون می کنند.
      تشکر از شما

      پاسخ
  • با سلام و خسته نباشید، بنده مستاجر هستم ، بنده خانه ای را اجاره کردم که تا ۱۵ روز دیگر مهلتش به پایان میرسد، صاحبخانه در شهر دیگر سکونت دارد، و در انجا مالک است، ایشان اصرار دارد که به بهانه نداشتن جا در شهری که بنده هستم بنده را از خانه بلند کند، بنده تمام مفاد قرارداد را در این یکسال کامل انجام دادم و مشکلی با اضافه کردن ۲۰ درصد اجاره بها که در شهر مشهد هستم ندارم، و از طرفی هم توانایی مالی برای بلند شدن و جابجایی به محل دیگر راندارم، حالا سوال بنده از شما این است که ایا موجر می تواند به صورت قانونی حکم تخلیه بگیرد یا خیر؟
    ممنون میشم پاسخ بنده را بدهید
    با تشکر

    پاسخ
    • وکیل املاک
      26 آگوست 2022 23:31

      سلام.
      لطفا از طریق واتساپ سایت با وکیل در ارتباط باشید.
      سپاس

      پاسخ
  • مالکی که گیر یک مستاجر زورگو افتاده است
    16 آگوست 2022 10:15

    سلام وقت بخیر، بنده یک مستاجر دارم که حدود سه سال از سال 98 در منزل شراکتی اینجانب با همسرم سکونت دارد 2 سال به صورت 25 درصد تمدید کرده است. امسال تمایلی به تمدید با ایشان ندارم چون ایشان با مبلغ بسیار کم و همان رهن سال 98 (50 میلیون برای خانه 70 متری فول امکانات و نوساز) سکونت دارند و حاضر نیستند مبلغ رهن را اضافه کنند آیا کارشناس می تواند هزینه رهن و ا جاره خانه را کارشناسی کند و طبق آن با 25 درصد تمدید کند یا نه؟ آیا قانون کرونا که ایشان 2 سال از آن استفاده کرده با 25 درصد به ایشان اجازه تمدید دوباره را می دهد یا نه؟ در غیر اینصورت آیا بنده می توانم مادر پیرم که جایی ندارد و هر هفته در منزل یکی از بچه هایش است را در خانه اسکان دهم؟ آیا قانون فقط برای افراد تحت تکفل می باشد یا مادر و خواهر و برادر و افراد درجه یک نیز می توانند از این تبصره ها استفاده کنند؟دوما تاریخ اتمام قرارداد ایشان ابتدای مرداد ماه 1401 می باشد.
    بسیار ممنون هستم اگر جواب مرا بدهید.

    پاسخ
    • وکیل املاک
      16 آگوست 2022 12:22

      سلام.
      لطفا از طریق واتساپ سایت با وکیل در ارتباط باشید.
      سپاس

      پاسخ
  • سلام و خسته نباشید بنده سه سالی میشه مستاجر هستم و بعد از قرارداد سال اول مابقی سال ها تلفنی و زبونی تمدید شد متاسفانه امسال ۱۴۰۱ در حال حاضر مالک بخاطر اینکه مبلغ خیلی بیشتر از مستاجر جدید بگیره به بهانه های مختلف می‌خواد بلند بشم من هم قبول نمیکنم متاسفانه به هیچ دلیلی امسال توانایی جابه جایی ندارم کرایه جدید هم دیروز ۲۵ درصد به کرایه قبل خودم اضافه کردم و واریز کردم به حساب مالک و تهدید کرده شکایت میکنه و حکم تخلیه میگیره متاسفانه بنده پرستاری برادر فلج ام و میکنم و پدرم بازنشسته هستش منتهی ایشون قبل از بهانه ها از من پرسید چقدر اجاره میتونی بدی من ۱۱ میلیون تومان رو گفتم ۱۴ میلیون قبول نمیکنه چون یه واحد دیگه در ساختمون ما دارد و اون رو ماهی ۲۰ میلیون کرده و داره اجاره می‌گیرد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • وکیل املاک
      31 جولای 2022 10:17

      سلام.
      لطفا از طریق واتساپ سایت با وکیل در ارتباط باشید.
      سپاس

      پاسخ
  • لطفا شماره واتس آپ بدهید تا مستقیم با شما در ارتباط باشم و راهنمایی بگیرم سپاس

    پاسخ
    • وکیل املاک
      5 جولای 2022 00:01

      سلام. لطفا از طریق واتساپ سایت و با گوشی تلفن همراه تون با وکیل چت کنید و پاسخ سوال تون رو دریافت کنید.
      سپاس…

      پاسخ
  • سلام مستاجر من اول مهر چهارصد و یک مهلت اجاره اش تموم میشه آیا میتونه خودبخود تمدید کنه چون بهش میگم تخلیه کن میگه قانونی میتونم وایسم بیست درصدم میزارم روش البته من یه شهر دیگه زندگی میکنم و اگه مستاجر درستی بود حتما تمدید میکردم

    پاسخ
    • وکیل املاک
      5 جولای 2022 00:01

      سلام. لطفا از طریق واتساپ سایت و با گوشی تلفن همراه تون با وکیل چت کنید و پاسخ سوال تون رو دریافت کنید.
      سپاس…

      پاسخ
  • سلام .موعد تخلیه خانه اجاره ایی من ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ بود .هرچی دنبال خونه میگردم پیدا نمیکنم.حتی یک خانه پیدا کردم که با عدم همکاری صاحبخونه ام برای دادن پول خانه جدیدم فسخ شد.حالا هر روز داره بهم فشار میاره که باعث شده خانمم به خاطر استرس مریض بشه.
    حال به نظرتون باید چیکار کنم. کسی میتونه راهنماییم بکنه؟

    پاسخ
  • ارادتمند مستاجر
    25 ژوئن 2022 22:20

    با سلام وقت بخیر خدا قوت
    آیا قوانین و مصوباتی که در ایام کرونا قابل اجرا شده مختص استان تهران هست ؟ آیا استان شمالی کشور اجرا نمیشود ؟
    اگردر کلان شهری در یک استان کشور بین مستاجر و موجر اختلاف بوجود آید و موجر اجاره تمدید را ۳ برابر قابل قبل اعلام کند و در غیر اینصورت بخواهد از دادگاه تقاضای نخلیه را داشته باشد و دادگاه مربوطه اصلا چیزی از قوانین مصوب شده کرونا نشنیده باشد و اصلا توجه ای به این قوانین نکند و اهمیتی ندهد طوری که بگوید این حرف و حدیث کرونا را بزار در گوزه .‌ و بر همین اساس حگم تخلیه صادر کند . چه باید کرد؟
    رسیدگی به این امور با کیست ؟ اگر یکی بدتر از دیگری باشد تکلیف چیست؟
    خدا کند یک زلزله ۱۰ تا ۱۲ ریشتری در ایران بیاید و گسل های عمیق زمین را شکاف عمیق تر بوجود آوردو تمام موجودات زنده را ببلعد تا ازاین مرگ تدریجی نکبت بار که این دزدان کثیف نجسد کشور بر سرما آورند به همراه بدرک واصل شوند . و راحت شویم .آخه چقدر مسول بیسواد چفدر گوسفند چران برای ما کسب تکلیف میکنند
    متشکرم . .

    پاسخ
    • وکیل املاک
      26 ژوئن 2022 22:12

      سلام.
      لطفا سوال خود را از طریق واتساپ سایت از وکیل بپرسید تا پاسخ مناسب دریافت نمایید.
      سپاس.

      پاسخ
  • با سلام
    درسته مالک در واقع حق و اختیار ملکش را دارد، ولی یکسری حق هایی هست ک در تمام دنیا به مستاجر میدهند. در واقع زمانیکه مالک قصد اجاره ملکش را دارد، نشان دهنده عدم نیاز به ملک جهت سکونت خویش بوده و این نشاندهنده داشتن ملکی دیگر و یا حتی اجاره در مکان دیگر است در تمام دنیا با وجود قرارداد یکساله تنها مالک حق تمدید اجاره و افزایش اجاره با نرخ مصوب دولت را دارد چنانچه مستاجری در پرداخت اجاره در موعد مقرر کوتاهی نکند و یا اینکه خسارت اساسی به ملک نزند مالک حق شکایت و یا درخواست تخیه ملک را ندارد. همانطور که عرض شد تا زمانیکه مستاجر بخواهد در آن ملک اجاره اسکان داشته باشد دولت حق را به مستاجر میدهد چون قطعا ملکی برای سکونت نداشته که تصمیم به اجاره ملکی برای سکونت کرده، این قانون در اکثر کشورها در حال اجرا هست همانطور که عرض شد فقط در سال بعد اجاره افزایش میابد آن هم با تصویب افزایش اجاره از طرف دولت. ضمنا مالکین محترم نیز با پر کردن اظهار نامه های مختلف بابت دریافت اجاره که به عنوان یک درآمد مضاعف برایشان در نظر گرفته می شوند به دولت مالیات میدهند. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به قوانین مالک و مستاجر و وضعیت پرداخت مالیات به دولت را در کشورهای دیگر مراجعه کنید.
    در ایران متاسفانه نه تنها مالکین محترم به دولت مالیات نمیدهند و هر ساله توقع دارند که خرخره مستاجر را فشار بیارند بلکه هر زمانی که تضمیم بگیرنذ درخواست حکم تخلیه می گیرند که این کلا خلاف قانون در اکثر کشورهای دنیاست.
    البته جدید به بهانه کرونا برخی قوانین در حال اجراست

    پاسخ
    • داداش نشستی ایران داستان سرایی میکنی در مورد کشورهای دیگه. همه ی اطلاعات شما کاملا غلطه. مالک در همه ی دنیا بعد از اتمام قرارداد هر کاری با ملکش بخواد میکنه

      پاسخ
      • وکیل املاک
        29 ژوئن 2022 21:51

        با سلام.
        تشکر از اظهار لطفتون.

        پاسخ
      • استاد
        جهان دیده
        شما که مطلع هستید و بقیه هم نادان، لطفا بگید در سایر کشورها چگونه سرب داغ در دهان مستاجر میریزند تا کمی از فضائلتون بهره مند بشیم.

        پاسخ
        • خطاب بود به جناب مهران جهان دیده
          و بنده با آنچه که آقای احسان گفتند موافق و هم نظرم.

          پاسخ
  • با سلام
    درسته مالک در واقع حق و اختیار ملکش را دارد، ولی یکسری حق هایی هست ک در تمام دنیا به مستاجر میدهند. در واقع زمانیکه مالک قصد اجاره ملکش را دارد، نشان دهنده عدم نیاز به ملک جهت سکونت خویش بوده و این نشاندهنده داشتن ملکی دیگر و یا حتی اجاره در مکان دیگر است در تمام دنیا با وجود قرارداد یکساله تنها مالک حق تمدید اجاره و افزایش اجاره با نرخ مصوب دولت را دارد چنانچه مستاجری در پرداخت اجاره در موعد مقرر کوتاهی نکند و یا اینکه خسارت اساسی به ملک نزند مالک حق شکایت و یا درخواست تخیه ملک را ندارد. همانطور که عرض شد تا زمانیکه مستاجر بخواهد در آن ملک اجاره اسکان داشته باشد دولت حق را به مستاجر میدهد چون قطعا ملکی برای سکونت نداشته که تصمیم به اجاره ملکی برای سکونت کرده، این قانون در اکثر کشورها در حال اجرا هست همانطور که عرض شد فقط در سال بعد اجاره افزایش میابد آن هم با تصضویت افزایش اجاره از طرف دولت. ضمنا مالکین محترم نیز با پر کردن اظهار نامه های مختلف بابت دریافت اجاره که به عنوان یک درآمد مضاعف برایشان در نظر گرفته می شوند به دولت مالیات میدهند. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به قوانین مالک و مستاجر و وضعیت پرداخت مالیات به دولت را در کشورهای دیگر مراجعه کنید.
    در ایران متاسفانه نه تنها مالکین محترم به دولت مالیات نمیدهند و هر ساله توقع دارند که خرخره مستاجر را فشار بیارند بلکه هر زمانی که تضمیم بگیرنذ درخواست حکم تخلیه می گیرند که این کلا خلاف قانون در اکثر کشورهای دنیاست.
    البته جدید به بهانه کرونا برخی قوانین در حال اجراست

    پاسخ
  • وقت بخیر
    بنده ملکم رو به کسی که ازش خریدم اجاره دادم و مستاجرم شده، منتها در پرداخت اجاره تقریبا هر ماه تاخیر داره.
    با توجه به اینکه همین یک ملک رو دارم و مجرد هم هستم و بیکار ،چه راه های قانونی(کم دردسری) ای برام در دسترس هست?

    پاسخ
    • وکیل املاک
      3 ژوئن 2022 00:03

      سلام.
      پرسش تان نامفهوم بود ولی به نظر نیرسد قصد تخلیه ملک تان را دارید. اگر مستاجر تان تاریخ قراردادش رو به اتمکام است می توانید در موعد مقرر از او بخواهید ملک را تخلیه نماید. و از آنجا که ملک دیگری ندارید مشکل دیگری برای تخلیه وجود ندارد. در اولین اقدام بهتر است اظهارنامه برای او ارسال نموده و بخواهید به مفاد قرارداد عمل نموده و در مواعد مقرر کرایه را پرداخت نماید. این اظهارنامه میتواند در هنگام دادخواست تخلیه موثر باشد.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • مستاجر
    30 می 2022 20:47

    سلام وقت بخیر
    من مستأجر هستم سال قبل با مبلغ دوبرابر اجاره سال قبل اجاره ام را تمدید کردم وامسال هم دو و نیم برابر اضافه شده در صورتی که کد رهگیری به ما نداده و در همین ساختمان ما چهار واحد دیگر هم دارد که نه کد رهگیری داده نه مالیات میدهد سوالم این است که میتوانم با این قانون 25 درصد امسال هم قانونی تمدید کنم ممنونم که راهنمایی می
    کنید

    پاسخ
    • وکیل املاک
      30 می 2022 23:13

      سلام اگر قراردادتان از خرداد ماه به بعد خاتمه می یابد نمی توانید از این قانون استفاده نمایید.

      پاسخ
  • کوچک شما مستاجر
    28 می 2022 12:54

    سلام خسته نباشید
    من مستاجرم دو سال درخانه بنده خدایی مستاجرم .
    متاسفانه اول قرارداد پارسال که تا آخر خرداد میباشد موجر ازمن سفته تخلیه خانه گرفته آیا امسال با آن سفته میتواند حکم تخلیه بگیرد یانه ممنونم

    پاسخ
  • سیاوش میرزایی
    28 می 2022 01:38

    سلام.خسته نباشید…
    بنده مالک یه خونه 40 متری در تهرانم.سال 1400 ملک رو اجاره دادم. اول کد رهگیری نگرفتم.بعد به درخواست مستاجر به بنگاه رفتم و برایشان کد گرفتم.الان 2 سوال داشتم که خیلی ممنون میشم بهش جواب بدین:
    1) اینکه الان ملک بنده مشمول مالیات میشه؟اگه بله مبلغش چطور محاسبه میشه؟
    2) با توجه به تمدید قانون ستاد ملی کرونا برای حمایت از مستاجر و تمدید خودکار قرارداد تا سقف 25 درصد افزایش بنده اگر بخواهم با آن مبلغ تمدید نکنم آیا این امکان برایم وجود دارد یا اینکه چون مستاجر کد رهگیری گرفته میتواند به دادگاه برود و با پرداخت مازاد 25 درصد قراردادش اتوماتیم تمدید شود؟؟؟ اگر این طور باشد چه راه هایی پیش روی من وجود دارد که نخواهم تمدید کنم؟؟؟
    ممنون میشم کمکم کنین.به شدددت نگرانم

    پاسخ
    • وکیل املاک
      28 می 2022 07:10

      با سلام.
      مبلغ مالیات بر اجاره 25 درصد است. البته برخی مالکین که منبع درآمدی ندارند مشمول معافیت از اجاره هستند. نحوه محاسبه مالیات بر اجاره بدین ترتیب است که مبلغ اجاره ماهانه در ۱۲ ضرب می شود. در صورتی که پول پیش از مستاجر گرفته شده باشد ۱۸ درصد از آن با اجاره بها جمع می شود.
      طبق قانون به ۷۵ درصد از اجاره بها مالیات تعلق می گیرد پس عدد به دست آمده در ۷۵ درصد ضرب میشود. عدد بدست آنده مبنای دریافت مالیات است. این عدد با توجه به جدول نرخ محاسبه مالیات بر درامد اجاره در عدد مربوطه ضرب میشود.
      در مورد سوال دومتان اگر مستاجر با شما به توافق نرسد می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه و اجاره را با پرداخت 25 درصد اضافه بر اجاره قبلی تمید نماید. البته این کار هم تحت شرایطی میسر است. یعنی اینکه اگر شما ملک دیگری نداشته باشید و یا خودتان بهواهید در این ملک مستقر شوید و برخی دلایل دیگر می توانید حکم تخلیه را بگیرید.
      در صورت ابهام می توانید از طریق واتساپ سایت با ما در ارتباط باشید.
      با تشکر.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up