حکم تخلیه مستاجر سال 1401

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

 

حکم تخلیه مستاجر سال 1401

 گرفتن حکم تخلیه مستاجر سال 1401

گرفتن حکم تخلیه مستاجر سال 1401

حکم تخلیه مستاجر سال 1401 بر مبنای قانون جدید تخلیه مستاجران یا در حقیقت دستورالعمل هایی صورت میگیرد که از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ و در سه سال گذشته بطور مرتب تمدید شده است. طی این دوران و همزمان با شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور و کشمکش بین موجران و مستاجران نیاز به حکم تخلیه مستاجر به یکی از پرتعدادترین پرونده های حقوقی تبدیل شده است.

با این وجود قوانین اصلی حاکم بر دعوای موجر و مستاجر اصولاً قانون مدنی و دو قانون سال 1356 موجر و مستاجر و قانون 1376 روابط موجر و مستأجر است.

حکم تخلیه مستاجر درسال 1401 در واقع بر مبنای همان قوانین قبلی و بویژه با تبعیت از دستورالعمل های صادره اخیر صورت می گیرد.

اهمیت قرارداد اجاره

رابطه حقوقی بین موجر و مستأجر بر اساس قرارداد اجاره است. از طرفی بندهایی که طرفین به قرارداد اضافه میکنند، بسیار مهم است. اجاره نامه انواع مختلف (با توجه به محل مورد اجاره) دارد. طرفین میبایست نسبت به موارد مورد تفاهم در اجاره نامه پایبند باشند. در غیر اینصورت ممکن است اختلافاتی میان این دو بوجود آید. برای حل این اختلافات نیاز به دانش و  اطلاعات کافی برای حل آنها وجود دارد.

در مواردی ممکن است کار به الزام به تنظیم سند رسمی اجاره بکشد. این در شرایطی است که یکی از طرفین حاضر به انعقاد قرارداد سند رسمی اجاره نباشد.

به دلایل بسیار ، برخی افراد، چه مستاجر و چه موجر، ترجیح می‌دهند از ابتدا با حضور وکیل قرارداد اجاره خود را امضا کنند . این امر موجب میشود از مشکلات حقوقی و عوارض ناشی از آن جلوگیری شود. اما کم نیستند افرادی که به این نکته توجه نمیکنند و از طریق مشاوران املاک قراردادهای اجاره را منعقد میکنند. یا بدون معرفی مشاوران املاک قراردادهای دست نویسی را بین خود تنظیم میکنند که باعث بروز اختلافات زیادی میشود.

بسیاری از افراد که به دنبال حکم تخلیه مستاجر هستند در زمره افرادی بودند که قراردادهای حقوقی ملکی و تجاری آنان بر مبانی نادرست تنظیم و آنان را گرفتار ساخته است.

قانون تمدید اجاره در سال 1401

در جلسه 28 خرداد 1401، تصویب نامه ای برای تصمیم گیری در مورد افزایش سقف تمدید اجاره نامه در سال 1401 ابلاغ شد. در این تصویب نامه به سقف تعیین کننده اجاره و استثنائات قانونی و موارد دیگری اشاره شده است. برای مطالعه بیشتر در باره این تصویب نامه لطفا مقاله قانون جدید تخلیه مستاجران را مطالعه نمایید.

نحوه اجرای حکم تخلیه مستاجر در سال 1401

نحوه تخلیه مستاجر سال 1401

نحوه تخلیه مستاجر سال 1401

حکم تخلیه مستاجر در سال 1401 گذشته از دستورالعمل های مربوط به تمدید اجاره نامه ، بر اساس قوانین اصلی صادر میشود. اعمال هر یک از قوانین سال 56 یا 76 به زمان امضای قرارداد بازمیگردد.

فرایند حکم تخلیه مستاجر 1401

 در مورد فرایند حکم تخلیه مستاجر 1401 باید گفت طبق قرارداد اجاره، موجر و مستاجر به تعهدات مندرج در قرارداد اجاره متعهد هستند. قانون مدنی طرفین قرارداد را ملزم به اجرای تعهدات خود میکند. اما با این وجود ممکن است طرفین به تعهدات خود عمل نکنند. اگر بنا به هر دلیل مستاجر به تعهدات خود عمل نکند، اساسی ترین راه حل دریافت حکم تخلیه است. برای دریافت حکم تخلیه مستاجر در سال 1401 مراحلی وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم چرداخت.

مطلب مفید | دستور تخلیه شورای حل اختلاف

حکم تخلیه چه مراحلی دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که حکم تخلیه با دستور تخلیه متفاوت میباشد. ممکن است بسیاری از افراد عادی از این تفاوت آگاهی نداشته باشند. بطور کلی حکم تخلیه از طرف دادگاه صادر میشود. حال آنکه دستور تخلیه از طرف شوراهای حل اختلاف قابل دریافت است.

گرفتن حکم تخلیه مراحلی دارد، که اولین آن تهیه مدارک لازم اعم از مدارک شناسایی و اجاره نامه است. سپس باید به یک دفتر قضایی مراجعه کرد. و دادخواستی برای صادر شدن حکم تخلیه تنظیم نمود.

در صورتی که هدف گرفتن حکم باشد ، دادخواست به یکی از شعب دادگاه حقوقی ارجاع داده میشود. سپس طی یک ابلاغ نامه مستاجر برای دفاع احضار میشود. در ادامه چنانچه مستاجر نتواند خلاف ادعای مالک را ثابت نماید، حکم تخلیه از سوی دادگاه صادر میگردد.

آیا میتوان حکم تخلیه را متوقف نمود؟

ممکن است در حین روند مراحل قانونی صادر شدن حکم تخلیه، شرایطی پیش آید که حکم تخلیه متوقف شود. همچنین ممکن است محاکم قضایی فرصتی را برای بررسی و رسیدگی به ادعای مستاجر در نظر بگیرند.

سخن پایانی

اجاره نامه در حقیقت نوعی قرارداد است که میان مالک و مستاجر نوشته میشود. در این اجاره نامه مواردی مانند هزینه اجاره و مدت زمان اجاره قید میگردد. مستاجر موظف است، در زمان تخلیه که در اجاره نامه آمده نسبت به تخلیه ملک اقدام کند. در غیر اینصورت، موجر میتواند دادخواستی مبنی بر تخلیه مستاجر به دادگاه ارائه و حکم تخلیه بگیرد.

یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید بهره مندی از تخصص و تجربه یک وکیل متخصص تخلیه ملک است. حضور یک متخصص زبده در دعاوی حقوقی ،شما قدمی استوار در عرصه احقاق حقوقتان میگذارید و با سهولت بیشتری میتوانید نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنید. برای این منظور میتوانید با ما تماس بگیرید.

15 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من مستاجرم 6سال نشسته وقرداد رو خودمون دستی روی برگه نوشتیم وامضا کرده حتی تاریخ تخلیه هم قید شده الان که دوهفته به وقتش مانده تخلیه نمیکنه حتی دوماه قبل تماس گرفتم که سر ماه خالی کنه الان میگه ن ی ماه دیگه باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام .
      اگر نمیتوانید به توافق برسید باید از طریق شورای حل اختلاف عمل کنید. البته بهتر است ابتدا با مراجعه به دفتر خدمات قضایی یگ اظهارنامه برای وی بفرستید و یک هفته او برای تخلیه مهلت دهید و اعلام نمایید در صورت عدم تخلیه بدنبال دستور تخلیه از شورا خواهید بود.

      پاسخ
  • سلام مستاجرم وقت داره امادوماه قبل از عید زبونی گفت بلند میشه الان میگه بلند نمیشم چون زمان دارم منم می‌خوام خودم بشینم میشه کاری کرد زودتر از موعدش. بلند شه

    پاسخ
  • مگه الان حکم تخلیه میدند … مگه قرارداد ها با 25 درصد افزایش تمدید نمیشه

    پاسخ
    • وکیل املاک
      15 اکتبر 2022 17:49

      سلام.
      اگه شرایط لازم برقرار باشه میتوان با 25 درصد اضافه در تهران قرارداد را تمدید نمود.

      پاسخ
      • سلام
        در مشهد تمدید قولنامه با 25 درصد اضافه امکان پذیر نیست؟
        اگر قولنامه کد رهگیری نداشته باشه مشکلی نیست؟

        پاسخ
        • سلام.
          کد رهگیری از این جهت اهمیت دارد که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

          این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

          پاسخ
  • با سلام در صورت موفق شدن مالک به دریافت حکم تخلیه چه مدتی به مستاجر مهلت داده می شود؟

    پاسخ
    • وکیل املاک
      6 اکتبر 2022 00:23

      سلام.
      بستگی به شعبه صادر کننده رای دارد . بطور متوسط حدود یک ماه

      پاسخ
  • با سلام و صبح بخیر
    مطالب بسیار مفیدی بود
    ۱۴۰۱/۶/۳۰

    پاسخ
    • وکیل املاک
      21 سپتامبر 2022 12:30

      سلام و سپاس

      پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      پسرم با توافق خودم به مدت ۱۳ ماه در واحد آپارتمانی که داشتم ساکن شده و الان که شرایط مالی بسیار بد و سکونت ندارم بهش گفتم که تخلیه کنه ولی لج کرده و تخلیه نمیکنه …میخواستم دادخواست تخلیه تنظیم کنم ..راهنمایی بفرمایید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.