سند عادی و رسمی انتقال ملک و تفاوتهای آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

سند عادی و رسمی انتقال ملک

تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک

تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک

تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک

اگر در زمینه خرید و فروش املاک فعالیت کرده باشید، احتمالاً بارها در مورد سند عادی و سند رسمی و اعتبار آنها مطالبی به گوشتان خورده است.

شناخت تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک یکی از مهم‌ترین موارد مهم درحوزه املاک محسوب می‌شود. ریشه این تفاوت‌ها در ماهیت کلی این دو سند خلاصه می‌شود.

حتی در زمان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اثبات مالکیت با سند عادی در دادگاه‌های حقوقی، چنین تفاوت‌هایی به صورت کامل اهمیت می یابد. زیرا در مورد اسناد عادی امکان تردید و جعلیت و استفاده از سند مجعول ممکن است مطرح شود. در حالی که در مورد اسناد رسمی اینگونه موارد کمتر مطرح میشود.

مطلب مفید | اثبات مالکیت ملک

اهمیت بسیار بالای این موضوع و پرسش‌های مداوم کاربران در این مورد ما را بر آن داشت تا در مقاله حاضر بطور مختصر تفاوت‌ میان اسناد عادی و رسمی را مورد توجه قرار دهیم. امید است که با خواندن این مطلب درک صحیحی از ماهیت سند عادی و سند رسمی به دست بیاورید.

اسناد رسمی باید در دفاتر ثبت اسناد تکمیل شوند.

اسناد رسمی باید در دفاتر ثبت اسناد تکمیل شوند.

تعریف کامل اسناد رسمی و اسناد عادی

به منظور شناخت تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک بهتر است با هر یک از این موارد به صورت جداگانه آشنا شویم. این همان موضوعی است که به شما کمک می‌کند تا در این زمینه درک بهتری داشته باشید و بتوانید از حق و حقوق خود دفاع کنید.

سند عادی چه سندی است؟

هر سندی که در دفتر ثبت اسناد رسمی یا نزد مامورین صلاحیت دار قانونی یا دولتی تنظیم و ثبت نشود، سند عادی محسوب می‌شود. از اسناد عادی می‌توان در حوزه‌های مختلفی استفاده کرد. اما عمده اهمیت آن در حوزه املاک است.

مطلب مفید | مدت زمان انتقال سند

سند عادی دارای وجهه قانونی خاصی نیست. شاید بپرسید که این موضوع چه معنای خاصی دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که هنگام طرح دعوا بویژه دعوای اثبات مالکیت نمیتوان از سند عادی به عنوان یک سند قانونی در محضر دادگاه استفاده کرد. دادگاه‌ها بر اساس ماده 1287 قانون مدنی تنها اسنادی را به رسمیت می‌شناسند که در دفاتر ثبت اسناد رسمی به ثبت رسیده باشند.

قاعدتاً اسناد عادی از این ویژگی بی‌بهره هستند و به همین دلیل نمی‌توان به آنها در دعاوی و یا در بحث اثبات مالکیت اتکا کرد.

البته این موضوع به معنای بی‌فایده بودن سند عادی نیست. معمولاً از سند عادی به عنوان یک پیش‌زمینه جهت تکمیل سند رسمی استفاده می‌شود. در واقع اگرچه تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک بسیار چشمگیر است‌؛ اما در موارد بسیاری می‌‌توان از سند عادی نیز به عنوان یک سند موقت استفاده کرد.

در مورد دعاوی اسناد مالکیت با وکیل مشورت کنید

در مورد دعاوی اسناد مالکیت با وکیل مشورت کنید

سند رسمی چه نوع سندی است؟

 با توجه به موارد گفته شده در بخش قبلی تاکنون به ماهیت سند رسمی پی برده‌اید. در حال حاضر کلیه اسنادی که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی و مامورین صلاحیت دار به ثبت برسند، سند رسمی نامیده می‌شوند.

این اسناد در کلیه دادگاه‌های کشور دارای اعتبار هستند. به همین دلیل می‌توان به آنها بخوبی تکیه کرد. اسناد رسمی در هر شرایطی نسبت به اسناد عادی برتری دارند، حتی اگر از تاریخ انعقاد آنها مدت زمان زیادی گذشته باشد.

با توجه به این موارد می‌توان به تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک پی برد. در واقع حتی قولنامه‌هایی که به صورت رسمی به ثبت نرسیده باشند نیز نوعی سند عادی شناخته می‌شوند.

مطلب مفید | ابطال سند رسمی

این امر کاملاً بر خلاف تصور عموم است. در واقع اگرچه قولنامه در بین عموم به نظر دارای اعتبار بالایی است؛ اما تا زمانی که قولنامه به سند رسمی تبدیل نشده باشد، نمی‌توان خیلی به آن اعتماد نشان داد.

دعاوی حقوقی در مورد اسناد عادی و رسمی انتقال ملک

تفاوت سند عادی و رسمی انتقال ملک حتی در دعاوی حقوقی نیز مشاهده می‌شود. در مورد سند رسمی تنها امکان ادعای جعل وجود دارد. اما اثبات آن و شرایطی که میتوان ادعای جعل را مطرح کرد بسادگی میسر نیست.

این در حالی است که اسناد عادی را هم می‌توان جعل کرد و هم می‌توان نسبت به وجود آن‌ها اعلام انکار و تردید را مطرح نمود.

اعلام انکار یا تردید بدان معناست که فرد بگوید سند عادی بدون اطلاع وی تهیه شده و از نظر وی وجهه قانونی ندارد. این در حالی است که چنین موضوعی به هیچ وجه در زمینه اسناد رسمی وجود ندارد. زیرا این اسناد تحت نظر دفترداران دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم می‌شوند.

مفقود شدن اسناد ملکی

یکی دیگر از مواردی که در بحث سند عادی و رسمی انتقال ملک باید به آن اشاره کرد‌،‌ بحث مفقود شدن هر یک از این اسناد است. به طور مختصر باید بگوییم که اگر سند عادی گم شود، امکان بازیابی آن وجود ندارد. زیرا این اسناد در هیچ سازمان خاصی به صورت کاملاً رسمی به ثبت نمی‌رسند و نشانه‌ای از آن‌ها وجود ندارد.

در حالیکه در صورت مفقود شدن یک سند رسمی می‌توان به سازمان ثبت اسناد مراجعه و درخواست کرد تا یک سند جدید به شما ارائه شود.

اگرچه مراحل مرتبط با این موضوع معمولاً‌ زمان‌بر خواهد بود؛‌ اما مهم آن است که در نهایت شما به یک سند المثنی دست خواهید یافت که از اعتبار کافی برخوردار است.

این امر را مقایسه کنید با گم شدن سند عادی که در آن واقعاً دارنده آن به شدت سردرگم می‌شود. حتی اگر تصاویر مختلفی از این اسناد نیز وجود داشته باشد، هیچگاه اعتبار آنها به اندازه سند عادی اصلی نخواهد بود. بدلیل همین پیچیدگی‌های حقوقی همواره توصیه می‌شود جهت رسیدگی به این پرونده‌ها به سراغ وکیل مجرب بروید.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی سال‌ها وقت و تلاش خود را صرف رسیدگی به پرونده‌های حقوقی مربوط به سند عادی و رسمی انتقال ملک کرده‌است. به همین دلیل با همه جزئیات آشنا خواهد بود. باید گفت یک وکیل، برگ برنده شما در زمان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اثبات مالکیت ملک است.

سخن پایانی

در جامعه حقوقی دو نوع سند اصلی برای املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد .سند رسمی و سند عادی.

اسناد رسمی ملک در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسند. حال آنکه اسناد عادی بوسیله افراد عادی تنظیم میشوند.

شناخت سند عادی و رسمی انتقال ملک از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آيد که فعالان حوزه املاک باید با آن آشنایی داشته باشند.

در صورتکه در این مورد پرونده مفتوح نزد مراجع قضایی دارید بهتر است راسا وارد عمل نشوید و برای حصول نتیجه بهتر وکیل اختیار نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.