شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام

شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام

شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام

آشنایی با روند شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اموالی از خاندان پهلوی و بستگان درجه یک آنها باقی مانده است. تصمیم‌ گیری در خصوص این اموال بر عهده دادگاه انقلاب است تا آن را در صورت لزوم در اختیار ستاد اجرایی قرار دهد.

مطلب مرتبط | ابطال سند ستاد اجرایی فرمان امام

در برخی موارد ، آراء صادره در خصوص مصادره اموال ، مورد اعتراض صاحبان اصلی قرار می گیرد. به این ترتیب پرونده شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام شکل می گیرد. لذا افراد و صاحبان مال مصادره شده در صدد بازپس گیری ملک و اموال مصادره شده برمی آیند. اما بطور اصولی بهتر است در این مسیر با وکیل اصل 49 ملاقات کنند. یعنی کارهای حقوقی خود را که با پیچیدگی همراه است توسط وکیل ستاد اجرایی پیش ببرند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را در این خصوص یادآور شویم.

آشنایی با اصل 49 قانون اساسی

شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام به واسطه اشتباهاتی است که گاه در نحوه اجرای قانون اصل ۴۹ قانون اساسی پیش میاید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانونی وضع گردید که مستند به آن در خصوص برخی از اموال تصمیم گیری می شود. مستفاد از اصل ۴۹ قانون اساسی دولت وظیفه دارد تا تمام ثروتی که راههای غیر قانونی بدست آمده را به صاحبان اصلی خود باز گرداند.

مطلب مرتبط | معرفی ملک به ستاد اجرایی

منظور از ثروتهای غیرقانونی ثروت های به دست آمده از راه‌ هایی مانند اختلاس، قماربازی، غصب اموال، رباخواری و… است. فروش‌ غیر قانونی زمین موات، معاملات دولتی غیر قانونی، راه اندازی مراکز فحشا و فساد و… نیز جزء همین دسته هستند. این اموال باید به صاحبان اصلی باز گردند . در صورتی که صاحبان اصلی مشخص نبودند، لازم است در اختیار حکومت قرار گیرد.

شکل گیری ستاد اجرایی

شکل گیری ستاد اجرایی

شکل گیری ستاد اجرایی

در اسفند ماه ۱۳۵۷ به موجب فرمانی که امام خمینی صادر کرد، نهاد مستقلی تاسیس شد. این فرمان شورای انقلاب را موظف کرد تا کلیه اموالی که از خاندان شاهنشاهی و افراد نزدیک به آنها به صورت غیر قانونی از بیت المال جمع‌ آوری شده است، مصادره گردند. این قانون در خصوص چگونگی استفاده از اموال مصادره شده، این طور بیان کرده که اموال مصادره ای باید به نفع اقشار ضعیف جامعه مانند مستضعفان، کارگران و کارمندان استفاده شوند.

این نهاد از زمان تاسیس تاکنون به صورت مستقل در حال فعالیت است. پس از شکل گیری ستاد اجرایی فرمان امام با گذشت زمان و به مرور  شاهد پرونده هایی هستیم که در برخی از آنها احکام مصادره اموال صادر شده اند. اما برابر قانون ، صاحبان اصلی اموال ، حق اعتراض و باز پس گرفتن اموال خود را تحت شرایطی دارند.

مرجع رسیدگی به شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام کدام است؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسیدگی به اموال خاندان پهلوی و تصمیم گیری درباره آنها بسیار حائز اهمیت بود. از اینرو تصمیم گرفته شد برای تعیین تکلیف، دادگاه های ویژه‌ ای به عنوان دادگاه اصل ۴۹ به عنوان یک مرجع تشکیل شوند.

پرونده های شکایت از ستاد اجرایی در خصوص چه مواردی هستند؟

در صورتی که در مورد املاک و اموال مختلف بر اساس اصل ۴۹ قانون اساسی رای بر مصادره اموال داده شود، ممکن است برخی به احکام صادره اعتراض داشته باشند. اجرای این احکام در صورتی امکان پذیر است که تحقیق و بررسی های دقیق انجام شود و شرعی بودن آن به اثبات برسد. در دعاوی پیرامون اجرای فرمان امام خمینی و اصل ۴۹ قانون اساسی، موضوعاتی مانند اختلاف ملکی و اعتراض به اموال مصادره شده جریان دارد.

افراد معترض ضمن ارایه دادخواست به دادگاه ، مراتب اعتراض خود را نسبت به احکام صادره از سوی دادگاه های ویژه رسیدگی به پرونده های اصل 49 اعلام می کنند. اعتراض ممکن است در خصوص احکامی باشد که رای به مصادره املاک و اموال به نفع بنیاد مستضعفین، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام داده باشند.

آیا آرای صادره را می توان نقض کرد؟

 پرونده های اعتراض به آراء منجر به مصادره اموال به نفع ستاد اجرایی فرمان امام، بسیار پیچیده و حساس هستند. برای موفقیت در این پرونده ها کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه و خبره الزامی است. بسیاری از وکلای عمومی از مهارت و دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند. لذا کمک گرفتن از وکیل متخصص رسیدگی به پرونده های شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام میتواند موفقیت را تضمین کند. در این صورت میتوان احکام را در دادگاه های تجدید نظر به نفع خود تغییر داد.

سخن پایانی

شکایت از ستاد اجرایی فرمان امام امروزه موضوع پرونده های بسیار زیادی است. رسیدگی به این پرونده ها در دادگاه های ویژه ای با عنوان دادگاه اصل ۴۹ انجام می شود. همچنین موفقیت در این پرونده ها مستلزم کمک گرفتن از وکلای خبره موسوم به وکیل اصل 49 است.

اگر شما در زمینه بازپس گیری اموال خود از ستاد اجرایی نیاز به وکیل دارید برای آشنایی با روند پیگیری اینگونه پرونده ها و تماس با وکیل بر روی لینک ابتدای همین مقاله کلیک نمایید.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • جابرکلاشی
    5 نوامبر 2023 18:11

    باسلام شخصی بنام اکبری کارمند املاک ستاد فرمان امام با چند کارشناس املاک
    در اداره تخلفات زیادی دارد مردم از دست این افراد شاکی هستند لطفا رسیدگی کنید

    پاسخ
  • محمد احمدی
    4 نوامبر 2023 14:05

    با سلام خدمت شما
    این حرفهایی رو که میزنم از صحبتهای یک کارگر در یک شرکت دارویی وابسته به ستاد فرمان امام هستش که در این شرکت دارویی که به نام ایران دارو هستش که کارگر به عنوان برده با حقوق کم و بدون مزایا مشغول به کار هستن و هیچ گونه رسیدگی به کارگران این دارو سازی وجود ندارد حقوقهای بالا برای مدیران و رئیسها کارانه سر ماه برای مدیران و رئیسها پاداشهای بالا برای مدیران و رئیسها از ستاد فرمان امام تقاضا دارم برای رسیدگی به وضع شرکتهای تحت امر خود به صورت نامحسوس رسیدگی کنند تا دست مدیران زورگو و ظالم کوتاه شود!

    پاسخ
  • یک کلمه از وعده هایی که سازمان اجرایی دستور امام میگن درست نیست وبفکر مردم اصلا نیستن ما آمدیم برایه جهزیه اقدام کردیم بعداز اینکه آمدن بازدید خودشان دیدن تو چه وضعیتی بودیم بعداز یه مدت گذشت پیگیر شدیم بهمان گفتن درخواستتان رد شده چهار نفر نشستن سیر سیر که پروندها میاد زیر دستشان یه دستشان به گوشیه اونیکی به یه خودکار الکی رد میکنن بعد میگن ازدواج کنین دولت پشتتان هستش هیچی نمیکنین بیخود میکنین وعده توخالی میدین ایجور معلومه باید بهشانم کمکی بکنیم واقعا شرافت کجا رفته به چه اعتقاد دارن درکل میگم دوستان رو این سازمان حساب باز نکنین چون فقط اسمش اجرایی دستور امام هستش فقط دارن اسمشو یدک میکشن وحقوق مفت میگیرن اگرنه بکار کسی رسیدگی نمیکنن

    پاسخ
  • جابرکلاشی
    23 اکتبر 2023 12:18

    باسلام دراستان اردبیل کارمندی بنام اکبری
    که توسط اوباش دراین اداره مشغول خوردن
    زمین های مزایده است این شخص قولودر سیر نمی‌شود واجازه نمی دهد شخص دیگر درمزایدات شرکت کند این فرد دراین اداره عامل فساد است باید تحقیق کنید
    چند ارزولوباش باین باهم تمام مزایده ها را بدون اجرا وبنده شدن باهم میز گرد تشکیل داده وزمین ها را میفروشند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.